TEMAT: NAUCZANIE PROBLEMOWE
1. Nauczanie problemowe:
- wymaga przedstawia uczniom sytuacji problemowej
- podjęcia przez nich samodzielnych badań prowadzących do samodzielnych rozwiązań.
2. Cele nauczania problemowego:
- wyrobić w uczniach umiejętności umiejętności badawcze i rozwiązywania problemów
- dać uczniom okazję do odebrania ról ludzi dorosłych;
- umożliwić uczniom zyskanie wiary we własne zdolności umysłowe.
3. Ogólny tok lekcji składa się z następujących faz :
I) samodzielne i grupowe badania;
II) wytwarzanie i prezentowane produktów i eksponatów;
III) analiza i ocena procesu rozwiązywania problemu.
4. Środowisko dydaktyczne nauczania problemowego sięgają metody sokratycznej, ale jego rozwój nastąpił pod wpływem dwudziestowiecznej psychologii poznawczej.
5. Nauczanie problemowe- uczenie się przez odkrywanie , szkolenie badawcze, myślenie wyżej zorganizowane, usamodzielnianie ucznia.
6. Głównie zadania planistyczne nauczania problemowego to :
- jasne przedstawienie celów dydaktycznych,
- zaprojektowanie interesujących i właściwych dla ucznia sytuacji problemowych;
- przygotowanie( organizacja, materiały, pomoce itp.)
7. Kontrola i ocena w nauczaniu problemowym wymaga znalezienia innych niż konwencjonalne procedur i narzędzi pomiaru efektów uczenia się, takich jak wytwory i eksponaty. Procedury te nazywane są oceną praktyczną (wykonawczą), oceną autentyczną i techniką porfolio.
kiteek