Metody badań socjologicznych wykład 2 (22.10.2007).doc

(27 KB) Pobierz
Metody badan socjologicznych W 22

Metody badań socjologicznych wykład 2

(22.10.2007)

-Teoretyzowanie-mechanizm wyjaśniający zjawiska , które opisujemy. Wyjaśnia zjawisko jako wynik czasami ukrytego „mechanizmu. Inni mogą sprawdzić naszą teorie, potencjalna możliwość sprawdzenia to szukanie wyjaśnienia odwołując się do innych procesów, które mogą wykazać inny wynik.

-Teoria ograniczonych zasobów czasowych; czas jest dobrem ograniczonym. Osoba, która aranżuje się w aktywność , która zajmuje wiele czasu np.: kulturystyka nie może zająć się inna aktywnością zajmująca wiele czasu jak na przykład studiowanie.

-Teoria wybitności; każdy może wybić się w jednej sferze i zaspokaja tą potrzebę, nie ma potrzeby bycia dobrym w czymś innym. Nie jest zmotywowany aby dążyć do doskonałości w innej sferze.

-Teoria zazdrości; my zazdrościmy innym sukcesów, zupełnie nieświadomie obniżamy ich wartości w innych sferach.

Test krzyżacy- znaleźć sytuacje, które byłby przedstawiane odmiennie w różnych sytuacjach.

Np.: jak sportowcy zachowują się na studiach poza sezonem?

-według pierwszej teorii (TOZC) mają więcej czasu na naukę, więc będą aktywni w klasie

-Teoria (TW) uważa, ze nie ma motywacji, ponieważ po co ma błyszczeć w klasie jak ciągle jest sportowcem.

Pytanie

TOZC

TW

TZ

Czy sportowcy zadają głupie pytania i daja głupie odpowiedzi poza sezonem?

NIE

TAK

TAK

Czy sportowcy nie wyglądający na sportowców zadają głupie pytania i dają głupie odpowiedzi?

TAK

TAK

NIE

 

Innym przykładem może być molestowanie sexualne(proces, zjawisko) kiedy się po prostu stwierdza, że takie coś istnieje to nie ma się co z tym zrobić. Aby tworzyć problem badawczy trzeba zadać pewne pytania,  aby poznać przyczyny, skutki danego zjawiska, jakie to jest molestowanie(skala, natężenie, typy, formy) oraz pytanie o funkcje (jakie pełni molestowanie np.: nierówności w pracy, awanse mężczyzn.)

 

Molestowanie   sexualne

Przyczyny, uwarunkowania  →                ←Funkcje

              ←skutki?

                          Co to jest?     →              jakie? (skala, natężeni, typy, formy)

 

-badanie synchroniczne; w jakim czasie trwało to molestowanie, przebieg tych zabiegów.

-badanie diachroniczne; jak zjawisko zmieniło się w czasie

 

Np.:

1.Jaki jest poziom zadowolenia z życia mniejszości portugalskiej w Polsce?

2.Czy niższe zarobki kobiet wynikają z ich mniejszej inteligencji, czy to jest lenistwo?

3.Czy dzieci z wiejskich szkól podstawowych gminy Chojna wyżej cenią muzykę Bacha czy Mozarta?

 

W każdym pytaniu twierdzimy cos z rzeczywistości.

 

Ad.1 Założenia                            Jedno stwierdzenie jest fałszywe

-istnieje mniejszość portugalska w Polsce-fałszywe                            nie można udzielić odpowiedzi

-poziom zadowolenia jest zróżnicowany                             na to pytanie. Trzeba odrzucić

                            Założenia.

 

Ad.2 Założenia                            Jedno stwierdzenie jest fałszywe

-kobiety maja niższe zarobki niż mężczyźni                            nie można udzielić odpowiedzi

-niskie zarobki wynikają tylko  z niższego IQ                             na to pytanie. Trzeba odrzucić

lub lenistwa-fałszywe                             Założenia.

 

Ad.3 Założenia                            Błędne założenia, źle zadane pytanie.

-dzieci potrafią rozróżnić Bacha od Mozarta-fałszywe

-dzieci słuchają muzyki poważnej-fałszywe

 

-Konceptualizacja; określenie znaczeń używanych pojęć i precyzja pojęć, uniknięcie niedokładności języka naturalnego.

Wady pojęć jakie chcemy wyeliminować to;

-wieloznaczność; np.: Jan kupił zamek

-nieostrość; łysy …………….

              - 2 -

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin