KRAKOWIAK - KROKI.pdf

(314 KB) Pobierz
Kopia krakowiak_I_II_ III.qxd
2. "Porębiańska" - figurę tańczy się w ustawieniu przodem do siebie bez ujęcia rąk,
tancerz i tancerka tańczą oddzielnie. Całość figury mieści się w ośmiu taktach muzy-
ki i składa się z dwóch czterotaktowych fragmentów.
· pierwsza (dwa takty)- to taneczny motyw z ukłonem wykonywany przez tancerza i
tancerkę nogami jednoimiennymi (zaczynają np. prawymi). W ruchu tancerza ukłon
połączony jest z niskim pochyleniem się skośnie do przódu (takt 1) i pełnym
wyprostem sylwetki (takt 2) oraz z dość obszernymi współruchami jednej ręki -
odkierunkowej (druga oparta na biodrze). Tancerka wykonuje ukłon dużo skromniej -
z rękami opartymi na biodrach (bądź podtrzymującymi spódnicę) - i bez pochylania
się,
· takt 3 i 4 - to część goniona. Funkcję goniącego może tu spełniać zarówno tancerz
jak i tancerka. Tancerka uciekając, bądź goniąc tancerza porusza się zawsze kroka-
mi płaskiego biegu w rytmie dwie ósemki - ćwierćnuta z charakterystycznym odrzu-
caniem podudzi do tyłu na "2" w takcie. Tancerz goniąc stosuje podobne elementy
ozdobne i kroki jak w drugiej części figury "starokrakowskiej".
Drugi czterotaktowy fragment figury (takty 5 - 8) tańczący rozpoczynają lewymi noga-
mi i tańczą go analogicznie wykonując ukłony tym razem w drugą stronę - w lewo
W zmodyfikowanej odmianie tej figury dwutaktowy motyw z ukłonem jest wykony-
wany przez tańczących w obie strony bezpośrednio po sobie - w prawo i w lewo.
Część goniona jest tu również odpowiednio wydłużona (proporcjonalnie do części
pierwszej) i trwa cztery takty
KRAKOWIAK
KRAKOWIAK - kategoria I
I. USTAWIENIA W PARZE, UJĘCIA, OBJĘCIA I POŁOŻENIA RĄK
A. PODSTAWOWE POŁOŻENIA RĄK:
a) ręce oparte na biodrach - dłonie zaciśnięte w pięści,
b) ręce podtrzymują spódnicę (położenie dla partnerki),
c) ręce swobodnie opuszczone w dół.
B. USTAWIENIA W PARZE - UJĘCIA I OBJĘCIA:
a) Ustawienie 1 - przodem do siebie - ujęcie rąk zamknięte,
b) Ustawienie 2 - przodem do siebie - ujęcie rąk otwarte. Prawa ręka tancerza
połączona z lewą ręką tancerki (tancerz podtrzymuje dłoń tancerki). Ręce wolne
mogą mieć położenia różne:
· są oparte na biodrach,
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzymuje spódnicę,
· swobodnie opuszczone w dół.
c) Ustawienie 3 - bokiem do siebie i przodem do kierunku tańca, w odległości swo-
bodnie wyprostowanych rąk - ujęcie rąk otwarte. Prawa ręka tancerza połączona z
lewą ręki tancerki (tancerz podtrzymuje dłoń tancerki). Ręce wolne mogą mieć
położenia różne:
· są oparte na biodrach,
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzymuje spódnicę,
· swobodnie opuszczone w dół.
d) Ustawienie 4 - przodem do siebie, w odległości swobodnie wyprostowanych rąk -
ujęcie rąk zamknięte na krzyż. Prawa ręka tancerza połączona uchwytem dłoni z
prawą ręką tancerki a lewa z lewą ręką tancerki,
e) Ustawienie 5 - przodem do siebie w dość bliskiej odległości - objęcie otwarte tzw.
podstawowe. Tancerz prawą ręką obejmuje tancerkę w pasie, lewa ręka tancerki
oparta dłonią na prawym ramieniu tancerza. Ręce wolne mogą mieć położenia
różne:
· są oparte na biodrach,
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzymuje spódnicę,
· swobodnie opuszczone w dół.
f) Ustawienie 6 - bokiem do siebie w bliskiej odległości i przodem do kierunku tańca
- objęcie otwarte. Tancerz prawą ręką obejmuje tancerkę od tyłu w pasie, lewa ręka
tancerki oparta na prawym barku tancerza. Ręce wolne mogą mieć położenia
różne:
· są oparte na biodrach,
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzymuje spódnicę,
krakowiak str. 12
krakowiak str. 1
428502154.002.png
· swobodnie opuszczone w dół.
II. PODSTAWOWE ELEMENTY RUCHU TANECZNEGO:
a) chód taneczny w rytmie ćwierćnut - do przodu i do tyłu przeplatany przytupnięci-
ami,
b) kroki chodu dostawnego w bok - w prawo i w lewo bez akcentów i z akcentami,
c) bieg taneczny w rytmie ćwierćnut - do przodu i do tyłu przeplatany przytupnięcia-
mi.
3. "Hołubce po liniach kwadratu" - bez ćwierć zwrotów. Figura realizowana jest przez
tancerza i tancerkę nogami jednoimiennymi. Hołubce (takt 1 i 3) wykonuje się w bok
w prawo potem w lewo a trzy kroki chodu lub płaskiego biegu (zamiast przytupnięć)
najpierw do przodu a potem do tyłu.
e) Figura "Przerzucana" - dwie odmiany:
Obie odmiany para rozpoczyna w ustawieniu 6.
1. W odmianie pierwszej we wszystkich taktach nieparzystych tancerka przeskakuje
przed tancerzem z jego prawej strony na lewą i odwrotnie (z odpowiednim pełnym
obrotem w lewo lub w prawo) w rytmie dwóch ćwierćnut - na "1" - odbicie, na "2" -
lądowanie. We wszystkich taktach parzystych para wykonuje trzykrotne przytupnięcie
w miejscu.
2. W odmianie drugiej przeskoki tancerki wykonywane są w rytmie dwóch ósemek i
ćwierćnuty a przytupnięcia w rytmie dwóch ćwierćnut.
W obu odmianach tancerka rozpoczyna przeskoki (odbicie) nogą kierunkową
(bliższą tancerza), a tancerz w tym czasie stojąc w miejscu pomaga tancerce - "prz-
erzucając" ją z jednej strony na drugą.
f) Figury o charakterze gonionym:
1. "Starokrakowska" - figurę tańczy się w ustawieniu przodem do siebie bez ujęcia
rąk, tancerz i tancerka tańczą oddzielnie. Jest to figura czterotaktowa (z możliwością
powtórzenia), w której osobą goniącą - "atakującą", jest zawsze tancerz. Pierwsze
dwa takty tej figury (taneczny motyw "ataku tancerza" - mocno akcentowany krok
prawą nogą do przodu połączony z zatoczeniem łuku lewą nogą w kierunku tańca i
akcentowany krok lewą nogą z zatoczeniem łuku prawą nogą - ustawienie tułowia
bokiem do kierunku tańca)są stałe, niezmienne. Zmianie podlega jedynie forma
wykonania dwóch następnych taktów.
Oto cztery przykłady różnych rozwiązań taktu trzeciego i czwartego:
· cztery kroki zdecydowanego chodu w rytmie ćwierćnut, z rękoma wzniesionymi w
bok, za uciekającą tancerką. Tancerka cofa się krokami chodu lub płaskiego biegu
w rytmie dwie ósemki - ćwierćnuta,
· energiczny, mocno akcentowany krok chodu prawą nogą do przodu na "1" z pod-
wójnym klaśnięciem w dłonie na "1" i na "2" (takt 3) i podbiegnięcie trzema akcen-
towanymi krokami płaskiego biegu z rękoma wzniesionymi w bok (lub opartymi na
biodrach) - za uciekającą tancerką (takt 4). Tancerka cofając się przed
nacierającym tancerzem wykonuje w trzecim takcie pełny obrót w prawo a w
czwartym takcie trzy kroki płaskiego biegu do tyłu,
· płaski, mocno akcentowany doskok na obie nogi do przódu i klaśnięcie na "1" (na
"2" pauza) i podbiegnięcie trzema akcentowanymi krokami płaskiego biegu za
uciekającą tancerką (podbiegnięcie może być zastąpione krokiem konikowym).
Tancerka - jak wyżej.
· przyklęk na lewe kolano na "1" poprzedzony płaskim przeskokiem na prawą nogę do
przodu - w kierunku tancerki (może być połączony z klaśnięciem w dłonie) i
rozłożeniem rąk w bok (na "2" pauza).
W czwartym takcie podbiegnięcie za tancerką.
III. KROKI TANECZNE
a) Cwały:
1. cwał bezzmienny,
2. cwał bezzmienny z doskokiem na "2" w takcie,
3. cwał z akcentem (tupnięciem) nogą kierunkową na "1" w taktach nieparzystych -
stosuje tylko tancerz.
b) Krzesany:
1. krzesany z przytupnięciem trzykrotnym w rytmie: dwie ósemki - ćwierćnuta,
2. krzesany z przytupnięciem dwukrotnym w rytmie: dwie ćwierćnuty.
c) Krok obrotowy - "Kulawy": można go tańczyć do przodu, do tyłu oraz po liniach
małego koła.
IV. PRZYTUPNIĘCIA I ZAKOŃCZENIA TEMATÓW:
a) przytupnięcie miarowe w rytmie dwóch ćwierćnut wykonane w miejscu i do przo-
du,
b) przytupnięcie trzykrotne w rytmie dwóch ósemek i ćwierćnuty wykonane w miejs-
cu i do przodu,
c) tupnięcie pojedyncze na "1" lub na "2" w takcie,
d) doskok na "2" w takcie na obie nogi.
V. FIGURY TANECZNE
a) Oparte na krokach cwału:
1. "Po kole" - cwał bez akcentów i z akcentami (przytupnięciami) w różnych ustaw-
ieniach tancerza i tancerki względem siebie w parze - z różnymi ujęciami, objęciami
i położeniami rąk.
2. "Drobna kaszka" - (tradycyjna) tańczy się ją w miejscu ruchem obrotowym,
poruszając się drobnymi krokami cwału w prawo i w lewo wokół wspólnej dla pary osi
obrotu w ustawieniu przodem do siebie - ujęcie rąk zamkniętych na krzyż (ustawienie
4).
b) Oparte na kroku krzesanym:
1. "Krzesana zwykła" - realizowana w ustawieniu naprzeciw siebie, nogami jednoimi-
ennymi. Ręce oparte na biodrach. Partnerka może dłońmi podtrzymywać spódnicę.
2. "Krzesana zwykła" - realizowana w ustawieniu 1.
krakowiak str. 2
krakowiak str. 11
428502154.003.png
1. "Krzesana zwykła" - realizowana w ustawieniu naprzeciw siebie, nogami jednoimi-
ennymi. Ręce oparte na biodrach. Partnerka może dłońmi podtrzymywać spódnicę.
2. "Krzesana zwykła" - realizowana w ustawieniu 1.
3. "Krzesana odwracana" - krzesanie realizowane jest nogami jednoimiennymi
(zewnętrznymi) w ustawieniu 8. Przytupnięcia tancerz i tancerka wykonują z
półobrotem w prawo lub w lewo (zawsze przodem do siebie) i ze zmianą objęcia się
w pasie.
4. "Krzesana z pełnymi obrotami partnerki". Obroty wykonywane są w prawo i w
lewo w taktach parzystych tj. w czasie przytupnięć tancerza lub płaskiego akcen-
towanego doskoku tancerza na obie nogi na "1" w takcie połączonym z klaśnięciem
w dłonie. Figurę wykonuje się w ustawieniu naprzeciw siebie.
5. "Krzesana z rozejściem się partnerów" i powrotem do ustawienia wyjściowego -
pierwsze krzesanie para wykonuje lewymi nogami w ustawieniu 8. W drugim takcie,
po zwolnieniu objęcia się, tancerz i tancerka oddalają się od siebie trzema krokami -
kierując się po linii kółeczka w lewo. Drugie krzesanie, prawymi nogami (takt trzeci),
tancerz i tancerka wykonują oddzielnie w ustawieniu lewymi bokami do siebie. W tak-
cie czwartym, kierując się po linii kółeczka , tancerz i tancerka trzema krokami chodu
lub płaskiego biegu powracają do siebie przyjmując ustawienie wyjściowe.
6. "Krzesana przerzucana" . Ruch krzesania wykonywany jest przez parę w ustawieniu
6. W taktach nieparzystych para wykonuje krok krzesany nogami wewnętrznymi bądź
jednoimiennymi. We wszystkich parzystych taktach tancerka przebiega lub
przeskakuje z pełnym obrotem w prawo lub w lewo z jednej strony tancerza na drugą:
· w odmianie pierwszej w rytmie: dwie ósemki i ćwierćnuta,
· w odmianie drugiej w rytmie: ćwierćnuta i dwie ósemki,
· w odmianie trzeciej w rytmie: dwie ćwierćnuty.
We wszystkich odmianach krok krzesany i przeskoki (odbicie) tancerka rozpoczyna
nogą kierunkową - bliższą tancerza. W czasie przeskoku tancerki tancerz stojąc w
miejscu pomaga tancerce - "przerzucając ją" z jednej strony na drugą.
c) Oparte na kroku obrotowym:
1. "Młynek" - figura obrotowa tańczona w miejscu (obroty w prawo lub w lewo) wokół
wspólnej dla pary osi obrotu. Para wykonuje ją w ustawieniu 8. Tańczący rozpoczy-
nają nogami jednoimiennymi (wewnętrznymi) i poruszają się zawsze do przodu.
2. "Obroty w miejscu w lewo" - w ustawieniu 6 bokiem do siebie - objęcie otwarte.
Para wykonuje obroty w miejscu w lewo wokół osi obrotu, którą stanowi tancerz.
Tancerz tańczy krokiem kulawym w obrocie do tyłu a tancerka do przodu. Tańczący
rozpoczynaj nogami wewnętrznymi.
d) Oparte na hołubcach:
1. "Hołubce zwykłe" - w ustawieniu naprzeciw siebie w parze, z rękami kierunkowymi
wznoszonymi w górę w skos i przytupnięciem trzykrotnym. Tancerz i tancerka
rozpoczynają nogami jednoimiennymi.
2. "Hołubce w kwadracie" - w ustawieniu naprzeciw siebie w parze z rękami kierunk-
owymi bądź odkierunkowymi wznoszonymi w górę w skos i trzykrotnym przytupnię-
ciem w czasie, którego tańczący wykonują każdorazowo ćwierć zwrotu w prawo.
Tancerz i tancerka rozpoczynają prawymi nogami.
KRAKOWIAK - kategoria II
I. USTAWIENIA W PARZE, UJĘCIA, OBJĘCIA I POŁOŻENIA RĄK
A. PODSTAWOWE POŁOŻENIA RĄK:
a) ręce oparte na biodrach - dłonie zaciśnięte w pięści,
b) ręce podtrzymują spódnicę (położenie dla partnerki),
c) ręka wzniesiona w górę w skos,
d) ręce wzniesione w bok (swobodnie wyprostowane), dłonie odwrócone
wewnętrzną stroną ku górze,
e) ręce swobodnie opuszczone w dół.
B. USTAWIENIA W PARZE - UJĘCIA I OBJĘCIA:
a) Ustawienie 1 - przodem do siebie - ujęcie rąk zamknięte.
b) Ustawienie 2 - przodem do siebie - ujęcie rąk otwarte. Prawa ręka tancerza
połączona z lewą ręką tancerki (tancerz podtrzymuje dłoń tancerki). Ręce wolne
mogą mieć położenia różne:
· są oparte na biodrach,
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzymuje spódnicę,
· swobodnie opuszczone w dół.
c) Ustawienie 3 - bokiem do siebie i przodem do kierunku tańca, w odległości swo-
bodnie wyprostowanych rąk - ujęcie rąk otwarte. Prawa ręka tancerza połączona z
lewą ręki tancerki (tancerz podtrzymuje dłoń tancerki). Ręce wolne mogą mieć
położenia różne:
· są oparte na biodrach,
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzymuje spódnicę,
· swobodnie opuszczone w dół.
d) Ustawienie 4 - przodem do siebie, w odległości swobodnie wyprostowanych rąk -
ujęcie rąk zamknięte na krzyż. Prawa ręka tancerza połączona uchwytem dłoni z
prawą ręką tancerki a lewa z lewą ręką tancerki.
e) Ustawienie 5 - przodem do siebie w dość bliskiej odległości - objęcie otwarte tzw.
podstawowe. Tancerz prawą ręką obejmuje tancerkę w pasie, lewa ręka tancerki
oparta dłonią na prawym ramieniu tancerza. Ręce wolne mogą mieć położenia
różne:
· są oparte na biodrach,
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzmuje spódnicę,
· lewa ręka partnera wzniesiona w górę w skos a prawa ręka partnerki oparta na bio-
drze bądź podtrzymuje spódnicę
· swobodnie opuszczone w dół.
f) Ustawienie 6 - bokiem do siebie w bliskiej odległości i przodem do kierunku tańca
- objęcie otwarte. Tancerz prawą ręką obejmuje tancerkę od tyłu w pasie, lewa ręka
tancerki oparta na prawym barku tancerza. Ręce wolne mogą mieć położenia
różne:
· są oparte na biodrach,
krakowiak str. 10
krakowiak str. 3
428502154.004.png
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzymuje spódnicę,
· lewa ręka partnera wzniesiona w górę w skos a prawa ręka partnerki oparta na bio-
drze bądź podtrzymuje spódnicę,
· swobodnie opuszczone w dół.
g) Ustawienie 7 - bokiem do siebie i przodem w przeciwnych kierunkach w
odległości swobodnie wyprostowanych rąk - ujęcie rąk jednoimiennych. W ustawie-
niu np. prawym bokiem do siebie prawe ręce są połączone a lewe mogą mieć
położenia różne:
· są oparte na biodrach,
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzymuje spódnicę,
· uniesione w górę w skos,
· wzniesione w bok,
· swobodnie opuszczone w dół.
h) Ustawienie 8 - przodem do siebie w dość bliskiej odległości z nieznacznym prze-
sunięciem sylwetek tańczących w lewo - wzajemne objęcie się prawymi rękami od
przodu w pasie. Ręce wolne mogą mieć położenia różne:
· są oparte na biodrach,
· lewa ręka partnera oparta na biodrze a prawa partnerki podtrzymuje spódnicę,
· uniesione w górę w skos,
· swobodnie opuszczone w dół.
b) Krzesany:
1. krzesany z przytupnięciem trzykrotnym w rytmie: dwie ósemki - ćwierćnuta,
2. krzesany z przytupnięciem dwukrotnym w rytmie: dwie ćwierćnuty,
3. krzesany z przytupnięciem trzykrotnym i półobrotami w prawo i w lewo,
4. krzesany z pełnym obrotem w prawo i w lewo w taktach parzystych - stosują tylko
tancerki,
5. krzesany z płaskim doskokiem na obie nogi i klaśnięciem w dłonie w taktach
parzystych na "1" - stosują tylko tancerze.
c) Krok obrotowy - "Kulawy": można go tańczyć do przodu, do tyłu oraz po liniach
małego koła.
d) Hołubce:
1. hołubce z ręką kierunkową wzniesioną w górę w skos i z przytupnięciem trzykrot-
nym,
2. hołubce z ręką odkierunkową wzniesioną w górę w skos i z przytupnięciem trzykrot-
nym,
3. hołubce z przytupnięciem miarowym jako motyw bezzmienny,
4. hołubce z przebiegnięciem i półobrotami w prawo i w lewo,
5. hołubce z przytupnięciem synkopowanym jako motyw bezzmienny.
IV. PRZYTUPNIĘCIA I ZAKOŃCZENIA TEMATÓW:
a) przytupnięcie miarowe w rytmie dwóch ćwierćnut wykonane w miejscu, do przo-
du i w obrocie,
b) przytupnięcie trzykrotne w rytmie dwóch ósemek i ćwierćnuty wykonane w miejs-
cu, do przodu i w obrocie,
c) tupnięcie pojedyncze na "1" lub na "2" w takcie,
d) doskok na "1" w takcie na obie nogi,
e) doskok na "2" w takcie na obie nogi,
f) klęk tancerza na "1" lub na "2" w takcie jako zakończenie tematu tanecznego.
II. PODSTAWOWE ELEMENTY RUCHU TANECZNEGO:
a) chód taneczny w rytmie ćwierćnut - do przodu, do tyłu i w obrocie przeplatany
przytupnięciami,
b) kroki chodu dostawnego w bok - w prawo i w lewo bez akcentów i z akcentami,
c) bieg taneczny w rytmie ćwierćnut - do przodu, do tyłu oraz w obrotach przepla-
tany przytupnięciami,
d) płaski bieg taneczny w rytmie dwie ósemki - ćwierćnuta do przodu, do tyłu oraz w
obrotach, przeplatany przytupnięciami.
III. KROKI TANECZNE:
a) Cwały
1. cwał bezzmienny,
2. cwał z akcentem (tupnięciem) nogą kierunkową na "1" w taktach nieparzystych -
stosuje tylko tancerz,
3. cwał bezzmienny np. w prawo z doskokiem na "2" w takcie - bez akcentu i z akcen-
tami,
4. cwał zmienny z półobrotami w prawo i w lewo (na przemian) w każdym parzystym
takcie na "2" bez akcentu i z akcentami,
5. cwał z przytupnięciami miarowymi - stosuje tancerz i tancerka,
6. cwał z akcentem nogą odkierunkową - skrzyżnie przed sobą na "1" w taktach
nieparzystych - stosuje tylko tancerz.
b) Krzesany:
1. krzesany z przytupnięciem trzykrotnym w rytmie: dwie ósemki - ćwierćnuta,
2. krzesany z przytupnięciem dwukrotnym w rytmie: dwie ćwierćnuty,
V. FIGURY TANECZNE:
a) Oparte na krokach cwału:
1. "Po kole" - cwał bez akcentów i z akcentami (przytupnięciami) w różnych ustaw-
ieniach tancerza i tancerki względem siebie w parze - z różnymi ujęciami, objęciami
i położeniami rąk.
2. "Drobna kaszka" - (tradycyjna) tańczy się ją w miejscu ruchem obrotowym,
poruszając się drobnymi krokami cwału w prawo i w lewo wokół wspólnej dla pary osi
obrotu w ustawieniu przodem do siebie - ujęcie rąk zamkniętych na krzyż (ustawienie
4).
3. "Drobna kaszka" - (odmiana II) - realizowana jest jak wyżej - tylko tancerz wznosi
rękę kierunkową w górę w skos.
4. "Drobna kaszka" - (odmiana III) - para tańcząc z rękami połączonymi na krzyż
wykonuje w każdym 4 takcie, bez zatrzymywania się, trzykrotne przytupnięcie, z lekkim
pochyleniem się do kierunku ruchu.
b) Oparte na kroku krzesanym:
krakowiak str. 4
krakowiak str. 9
428502154.005.png
i) Ustawienie 9 - np. lewym bokiem do kierunku ruchu, tancerz za tancerką nieco z
jej lewej strony - objecie otwarte. Tancerz prawą ręką obejmuje tancerkę w pasie od
jej prawego boku, a lewą rękę (kierunkową) składa na biodrze lub na plecach,
wznosi w bok lub w górę w skos. Tancerka obie ręce ma oparte na biodrach, bądź
podtrzymuje spódnicę. Analogiczne ustawienie stosuje się przy zmianie kierunku
ruchu. Tancerz przesuwa się za tancerką w prawo, lewą ręką tancerz obejmuje
tancerkę w pasie od jej lewego boku.
j) Ustawienie 10 - tancerz za tancerką, nieco z tyłu, z jej lewej strony - ujęcie
okienkowe zamknięte. Lewe ręce tańczących połączone na dole (przed tancerzem).
Prawe ręce tańczących połączone na górze (nad tancerką).
W takim ujęciu tańczący poruszają się w przeciwne strony. Odmianą tego ujęcia jest
ujęcie okienkowe otwarte. Ręce jednoimienne np. prawe połączone są nad głową
tancerki.
3. krzesany z przytupnięciem trzykrotnym i półobrotami w prawo i w lewo,
4. krzesany z pełnym obrotem w prawo i w lewo w taktach parzystych - stosują tylko
tancerki,
5. krzesany z płaskim doskokiem na obie nogi i klaśnięciem w dłonie w taktach
parzystych na "1" - stosują tylko tancerze.
c) Krok obrotowy - "Kulawy": można go tańczyć do przodu, do tyłu oraz po liniach
małego koła.
d) Hołubce:
1. hołubce z ręką kierunkową wzniesioną w górę w skos i z przytupnięciem trzykrot-
nym,
2. hołubce z ręką odkierunkową wzniesioną w górę w skos i z przytupnięciem trzykrot-
nym,
3. hołubce z przytupnięciem miarowym jako motyw bezzmienny,
4. hołubce z przebiegnięciem i półobrotami w prawo i w lewo.
II. PODSTAWOWE ELEMENTY RUCHU TANECZNEGO
a) chód taneczny w rytmie ćwierćnut - do przodu, do tyłu i w obrocie, przeplatany
przytupnięciami,
b) kroki chodu dostawnego w bok - w prawo i w lewo bez akcentów i z akcentami,
c) bieg taneczny w rytmie ćwierćnut - do przodu, do tyłu oraz w obrotach, przepla-
tany przytupnięciami,
d) płaski bieg taneczny w rytmie dwie ósemki - ćwierćnuta do przodu, do tyłu oraz w
obrotach, przeplatany przytupnięciami,
e) płaski bieg taneczny w rytmie dwie ósemki - ćwierćnuta do przodu i do tyłu z odrzu-
caniem podudzia do tyłu na "2" w takcie - forma biegu zaczerpnięta z tradycji góral-
skiej (stosuje tylko tancerka).
IV. PRZYTUPNIĘCIA I ZAKOŃCZENIA TEMATÓW:
a) przytupnięcie miarowe w rytmie dwóch ćwierćnut wykonane w miejscu, do przo-
du i w obrocie,
b) przytupnięcie trzykrotne w rytmie dwóch ósemek i ćwierćnuty wykonane w miejs-
cu, do przodu i w obrocie,
c) tupnięcie pojedyncze na "1" lub na "2" w takcie,
d) doskok na "1" w takcie na obie nogi,
e) doskok na "2" w takcie na obie nogi.
V. FIGURY TANECZNE:
a) Oparte na krokach cwału:
1. "Po kole" - cwał bez akcentów i z akcentami (przytupnięciami) w różnych ustaw-
ieniach tancerza i tancerki względem siebie w parze - z różnymi ujęciami, objęciami
i położeniami rąk.
2. "Drobna kaszka" - (tradycyjna) tańczy się ją w miejscu ruchem obrotowym,
poruszając się drobnymi krokami cwału w prawo i w lewo wokół wspólnej dla pary osi
obrotu w ustawieniu przodem do siebie - ujęcie rąk zamkniętych na krzyż (ustawienie
4).
3. "Drobna kaszka" - (odmiana II) - realizowana jest jak wyżej - tylko tancerz wznosi
rękę kierunkową w górę w skos.
b) Oparte na kroku krzesanym:
1. "Krzesana zwykła" - realizowana w ustawieniu naprzeciw siebie, nogami jednoimi-
ennymi. Ręce oparte na biodrach. Partnerka może dłońmi podtrzymywać spódnicę.
2. "Krzesana zwykła" - realizowana w ustawieniu 1.
3. "Krzesana odwracana" - krzesanie realizowane jest nogami jednoimiennym
(zewnętrznymi) w ustawieniu 8. Przytupnięcia tancerz i tancerka wykonują z
półobrotem w prawo lub w lewo (zawsze przodem do siebie) i ze zmianą objęcia się
w pasie.
III. KROKI TANECZNE:
a) Cwały:
1. cwał bezzmienny,
2. cwał z akcentem (tupnięciem) nogą kierunkową na "1" w taktach nieparzystych -
stosuje tylko tancerz,
3. cwał bezzmienny np. w prawo z doskokiem na "2" w takcie - bez akcentu i z akcen-
tami,
4. cwał zmienny z półobrotami w prawo i w lewo (na przemian) w każdym parzystym
takcie na "2" bez akcentu i z akcentami,
5. cwał z przytupnięciami miarowymi - stosuje tancerz i tancerka,
6. cwał z akcentem nogą odkierunkową - skrzyżnie przed sobą na "1" w taktach
nieparzystych - stosuje tylko tancerz,
7. cwał synkopowany - wykonuje tancerz i tancerka,
8. cwał w połączeniu z krokiem konikowym (stosuje tylko tancerz). Krok konikowy może
być wykonywany w dwóch wariantach rytmicznych:
· dwie ósemki - ćwierćnuta
· ćwierćnuta - dwie ósemki.
krakowiak str. 8
krakowiak str. 5
428502154.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin