Joomla-_modyfikujemy_szablon.pdf

(800 KB) Pobierz
37151845 UNPDF
warsztaty
poziom trudności:
· Photoshop
24
.psd StarterKit 01/2008 » www.psdmag.org
40 min
24
.psd StarterKit 01/2008 » www.psdmag.org
37151845.044.png
warsztaty
Joomla
modyikujemy szablon
System Joomla rozpowszechniany jest na warunkach
Powszechnej Licencji Publicznej GNU/GPL. Licencja ta po-
zwala na wykorzystywanie oprogramowania na witrynę
o dowolnej tematyce i dokonywanie w nim zmian. Pobra-
ny z sieci szablon można zmodyfikować. W nagłówkach
szablonów najczęściej umieszczane są obrazki – winiet-
ki, grafiki, związane z tematyką serwisu. To one, przede
wszystkim, przyciągają wzrok odwiedzających witrynę
internautów. Warto więc, aby ten element szablonu miał
nasz indywidualny charakter.
o autorze
Elżbieta Szejgis
Wykonuje graikę komputerową i strony www z pa-
nelem administracyjnym. Uczy informatyki w dwóch
łódzkich szkołach.
Portofolio i kontakt: www.graika-komputerowa.net
wybieramy szablon
Przy wyborze powinniśmy kierować się nie tylko wyglądem, ale rów-
nież funkcjonalnością szablonu. Jeżeli chcemy na swojej stronie za-
instalować dodatkowe komponenty i moduły takie, jak: licznik odwie-
dzin, cytaty, imieniny, forum czy ogłoszenia, ważne, aby szablon miał
najważniejsze elementy: prawe i lewe menu, top, footer, advert, banner
czy user . Sprawdzamy to dla zainstalowanego już szablonu wybierając
w panelu Witryna>Podgląd witryny>Pozycje modułów . Do tego ćwicze-
nia posłuży nam szablon je_redenvy. Nazwa strony wpisywana jest auto-
matycznie. Możemy ją zmienić w panelu administracyjnym, wybierając
Ustawienia globalne>Witryna>Koniguracja witryny>Nazwa witryny.
zaczynamy
W Photoshopie otwieramy plik header.jpg . Jest to bordowe tło z wzor-
kami liści, otoczone szarą ramką. Najpierw zajmujemy się oddzie-
leniem tych elementów od siebie. Kopiujemy warstwę ( Layer>Dupli-
cate Layer ) . Wyłączamy warstwę Backgraund . Wykorzystując Różdż-
( Magic Wand Tool ) [ W ] zaznaczamy obszar, który będziemy mody-
ikować.
planujemy pracę
Rozpakowujemy szablon i wybieramy pliki graiczne, które chce-
my wymienić. W naszym przypadku są to header.jpg i sidebar_he-
ading.png z katalogu images . Planując nasze działania, musimy wziąć
pod uwagę specyikę szablonu. W tym przypadku najistotniejsze są
dwa elementy. Po lewej stronie nagłówka pojawi się nazwa naszej stro-
ny pisana białą czcionką. Dlatego wybieramy takie tło, na którym ten na-
pis będzie widoczny. Obrazek sidebar_heading.png jest tłem do pisanych
białą czcionką nazw modułów w prawym i lewym menu, kolorystyka po-
winna być dobrana tak, by napisy były czytelne.
wyodrębniamy ramkę
Usuwamy zawartość zaznaczenia wciskając [ Delete ] pozostawiając
szarą ramkę dookoła. Nazywamy warstwę ramka . Wybieramy Za-
znacz>Usuń zaznaczenie ( Select>Deselect ) .
.psd StarterKit 01/2008 » www.psdmag.org
25
0 1
0 3
0 2
0 4
37151845.045.png 37151845.046.png 37151845.047.png 37151845.001.png 37151845.002.png 37151845.003.png 37151845.004.png 37151845.005.png 37151845.006.png 37151845.007.png 37151845.008.png 37151845.009.png 37151845.010.png 37151845.011.png 37151845.012.png 37151845.013.png 37151845.014.png
warsztaty
0 5
tworzymy tło
Dodajemy nową warstwę, [ Ctrl ]+[ Shift ]+[ N ] o nazwie tło , ustawiamy
kolor tła i kolor narzędzia, wypełniamy warstwę kolorem narzędzia
korzystając z Wiadra z farbą [ G ]. Stosujemy iltr Chmury ( Filter>Render>
Clouds ) . Dwukrotnie stosujemy iltr Flara obiektywu Filtr>Rendering>
Flara obiektywu ( Filter>Render>Lens Flare ) i otrzymujemy efekt jak na
obrazku.
zmieniamy plik sidebar_heading.png
Zaznaczamy kształt narzędziem Różdżka ( Magic Wand ) [ W ] o toleran-
cji 80. Tworzymy nową warstwę. Uruchamiamy Stempel ( Clone Stamp
Tool ), pobieramy źródło z warstwy tło obrazka header.psd i stemplujemy
po zaznaczonym obszarze. Zapisujemy jako sidebar_heading.png .
0 6
tworzymy muchę
Otwieramy obrazek shiny_ly.jpg , wybieramy Stempel ( Clone Stamp
Tool ) [ S ], wciskamy klawisz [ Alt ] i klikamy w nos muchy. Wracamy
do header.jpg . Tworzymy warstwę mucha i stemplujemy zaczynając od
miejsca, gdzie ma znajdować się nos muchy. Powiększamy obrazek na-
rzędziem Lupka ( Zoom Tool ) [Z]. Usuwamy tło dookoła muchy. Ja zasto-
sowałam narzędzia Magiczna gumka ( Magic Eraser Tool ) i Gumka ( Era-
ser Tool ) .
jak wam się podoba?
Szablon, po poprawkach, widzimy na obrazku powyżej. Jeśli osią-
gnięty efekt Was nie satysfakcjonuje, a nasza mucha nie wydaje się
Wam dość sympatyczna, przechodzimy do następnego kroku. W prze-
ciwnym wypadku możemy przejść do kroku 13.
0 7
ostatnie ulepszenia
Wzdłuż krawędzi muchy przeciągamy narzędziem Rozmycie ( Blur
Tool ) [R]. Rozmywamy również nogi owada. Przesuwamy warstwę
ramka na wierzch. Możemy już zapisać nasz obrazek header.jpg. Zapi-
sujemy również header.psd . Do zamiany pozostał nam jeszcze plik si-
debar_heading.png.
a może futrzak?
Tło otrzymujemy przez zastosowanie iltra Chmury ( Clouds ) i Gra-
ika ( Graphic Pen ), kocio.jpg naniesiony jest Stemplem ( Stamp ) po-
dobnie, jak mucha. Niestety stracił na urodzie ze względu na mój brak
cierpliwości do jego długich wąsów. Pamiętamy o starannym usunię-
ciu resztek tła i kilkakrotnym przeciągnięciu narzędziem Rozmycie
( Blur Tool ) [R] wzdłuż krawędzi sierści, aż do osiągnięcia zadowalają-
cego efektu. Jeśli nie polubiliście Mruczka, to teraz proponuję coś, co lu-
bi prawie każdy.
26
.psd StarterKit 01/2008 » www.psdmag.org
0 8
0 9
1 0
37151845.015.png 37151845.016.png 37151845.017.png 37151845.018.png 37151845.019.png 37151845.020.png 37151845.021.png 37151845.022.png 37151845.023.png 37151845.024.png 37151845.025.png 37151845.026.png 37151845.027.png 37151845.028.png 37151845.029.png 37151845.030.png 37151845.031.png 37151845.032.png 37151845.033.png 37151845.034.png 37151845.035.png
Joomla
modyfikujemy szablon
pomarańczowa alternatywa
Wracamy do naszego obrazka header.psd zmieniamy kolor tła i na-
rzędzia. Wyłączamy wszystkie warstwy oprócz ramki . Tworzymy no-
wą warstwę tło2 [ Ctrl ]+[ Shift ]+[ N ], wypełniamy ją kolorem narzędzia.
Stosujemy po kolei iltry ( Filter>Render>Clouds ) i ( Filter>Sketch>Gra-
phic Pen), a następnie Zanik ( Edit>Fade ) o ustawieniach, jak na zdjęciu.
dodajemy zdjęcie
Otwieramy plik monety.jpg . Pobieramy źródło Stemplem ( Clone
Stamp Tool ). Przechodzimy do naszego pliku tworzymy warstwę mo-
nety. Ustawiamy Opacity : 30 i Flow : 30. Nanosimy monety wedle upodo-
bania. Miejsca, które mają być wyraźniejsze poprawiamy dwa lub więcej
razy. Na koniec narzędziem Smużenie ( Smudge Tool ) przeciągamy kilka
razy poziomo zaczynając od brzegu monet. Przenosimy warstwę ram-
ka na wierzch i możemy zapisać. Wykonujemy modyikację pliku side-
bar_heading.png , jak w kroku 7; instalujemy szablon.
dwa sposoby na zainstalowanie szablonu
Pierwszym jest wgranie szablonu poprzez ftp do folderu templates.
Drugim – spakowanie pliku z szablonem je_redenvy do formatu zip
i zainstalowanie poprzez panel administracyjny. Gdy ten krok mamy
już za sobą to przechodzimy do polecenia Instalatory>Szaty witryna.
W obu przypadkach należy szablon opublikować. Korzystamy z polece-
nia Witryna>Szablony>Szablon-witryna , zaznaczamy szablon i wybie-
ramy opcję Domyślny. Możemy również poszczególnym podstronom
przypisać różne szablony, zaznaczając dany szablon i wybierając pole-
cenie Witryna>Szablony>Szablon - witryna i opcję Przypisz.
27
1 1
1 2
1 3
37151845.036.png 37151845.037.png 37151845.038.png 37151845.039.png 37151845.040.png 37151845.041.png 37151845.042.png 37151845.043.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin