Diagnoza i leczenie.doc

(37 KB) Pobierz

Diagnoza i plan leczenia

 

Po zajęciach student powinien umieć po zebraniu wywiadu lekarskiego i badaniu klinicznym pacjentki:

1.      Stworzyć listę problemów klinicznych

2.      Postawić rozpoznanie wstępne uwzględniając diagnostykę różnicową

3.      Uwzględnić w planie leczenia sytuację socjo-ekonomiczną pacjentki

4.      Stworzyć plan leczenia, zawierający

- badania laboratoryjne i diagnostyczne

- leczenie

- edukację pacjentki

- dalsze postępowanie

 

 

 

 

I.                    Diagnoza

1.      Związek między wywiadem i badaniem klinicznym a diagnozą jest złożony

 

·         Dane z wywiadu i badania pozwalają na przeprowadzenie diagnostyki różnicowej(stawianie hipotez)

·         Rozpoznanie wstępne ukierunkowuje sposób myślenia przy zbieraniu wywiadu i przy badaniu

·         Należy uwzględnić wiek i płeć pacjentki

- inne prawdopodobieństwo zachorowania dla pacjentek w różnym wieku (różny szczyt zapadalności na daną chorobę w różnym wieku)

- inny obraz choroby

·         Trafne rozpoznanie ostateczne zostaje w dokumentacji chorej na całe życie

·         Należy zachować „otwarty umysł” by nie zamknąć sobie przedwcześnie drogi na rozpoznaniu ostatecznym

·         Przy sporadycznych/przypadkowych spotkaniach pacjentki z lekarzem stawianie rozpoznań nie powinno mieć miejsca

 

2.      Utwórz listę problemów klinicznych:

·         Wypunktuj każdy problem kliniczny osobno

·         Uzasadnij rozpoznanie wstępne poprzez podsumowanie:

- odpowiednich objawów

- współtowarzyszących czynników ryzyka/ chorób

- danych uzyskanych w badaniu lekarskim

- wyników laboratoryjnych

 

·         Odnotuj dane nie przystające do rozpoznania i przeprowadzić diagnostykę różnicową

·         Rozważ połączenie problemów/ objawów w syndromy

 

 

3.      Rozważ wpływ sytuacji ekonomicznej, socjalnej i zdrowotnej na stygmatyzację (przyczepienie ‘przywieszki’)

- pacjentce

- rodzinie/ partnerowi pacjentki

(choroby genetyczne, dziedziczenie np. ch .Huntingtona, BRCA)

(choroby przenoszone drogą płciową)

 

4.      Zleć  badania diagnostyczne w logicznej kolejności

Przykład:

28 letnia pacjentka G VI P 1, zgłasza się do poradni po wykonaniu domowego testu ciążowego, który wyszedł dodatni. Ostatnia miesiączka 40 dni temu. Normalnie 28 dniowe cykle, miesiączki trwające 3-4 dni. Pierwszy poród przedwczesny w 17 rż. Kolejne ciąże- 3 poronienia i 1 ciąża pozamaciczna. Wywiad ogólny bz z wyjątkiem zakażenia chlamydia ok. 16-17 rż , była leczona. Które z badań zlecisz jako pierwsze?

1. β hCG

2. test potrójny (AFP, estriol, β hCG)

3. przeciwciała antyfosfolipidowe

4. poziom przeciwciał w kierunku Chlamydia

5. Przezpochwowe USG

Rozwiązanie:

Odp 5.

Uzasadnienie: Ciąza ekotopowa w wywiadzie- zwiększa ryzyko kolejnej  ciąży pozamacicznej, trzeba sprawdzić czy tak nie jest!Potwierdzic obecność ciąży wewnątrzmacicznej. W nastepnej kolejności można wykonać badanie β hCG jako potwierdzenie wyniku trzymanego przez pacjentkę w domu. Test potrójny- za wcześnie. Można rozważyć po 16 hbd. Przeciwciała antyfosfolipidowe – później na potwierdzenie przyczyn poprzednich niepowodzeń położniczych. Przeciwciała w kierunku Chlamydia

niepotrzebne: na pewno są obecne( wywiad).

5.      Uwzględnij pomoc konsultantów/ specjalistów jeśli widzisz taką  konieczność

6.      Przekaż informacje na temat rozpoznania odpowiednim instytucjom/ urzędom statystycznym w sytuacjach, w których wymaga tego prawo lub przepisy epidemiologiczne

- podejrzenie wykorzystania seksualnego u nieletnich

- choroby przenoszone drogą płciową

- zakażenia wewnątrzszpitalne

- choroby nowotworowe

Uwaga!  Poinformuj pacjentkę o konieczności takiego zgłoszenia

 

 

 

II.                 PLAN LECZENIA

 

1.      Zadbaj o ciągłość leczenia ( prawidłowe relacje lekarz-pacjent)

2.      Zaproponuj schemat leczenia

- znając uzasadnienie do podjęcia danego leczenia

- przekazując zalecenia w przystępny/ zrozumiały dla pacjentki sposób

3. Wybierz schemat leczenia rozważając potencjalne ryzyko i korzyści

Przykład: Ciąża ekotopowa – algorytm postępowania:

Schemat uwzględnia stan ogólny chorej- hemodynamicznie niestabilna- ryzyko wstrząsu – natychmiastowa operacja

Schemat uwzglednia zdanie chorej- sposób leczenia: farmakologiczny(oszczędzający): metotreksat (jeśli brak p-wsk, zmiana, 3, 5 cm, brak żywej ciąży) jako alternatywa do  leczenia operacyjnego.

 

4. Weź pod uwagę, że na przebieg leczenia i zastosowanie się pacjentki do zaleceń mają wpływ:

- koszty leczenia

- złożoność terapii

- osobiste zdanie/doświadczenie pacjentki (uwzględnij je!)

5 .Uwzględnij poziom wykształcenia pacjentki

6. Rozważ wpływ leczenia na jakość życia pacjentki

7. Zaplanuj dalszy nadzór nad pacjentką, rehabilitację

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin