Scenariusz zajęcia
Data: 14.11.2007
Grupa wiekowa: dzieci pięcioletnie
Temat tygodnia: Co robią zwierzęta jesienią?
Temat dnia: Z wizytą u jeża.
Cele ogólny:- poznanie zwyczajów niektórych zwierząt zapadających w sen zimowy
- wdrożenie do uważnego słuchania czytanego tekstu
- zdobywanie umiejętności analizowania tekstu utworu
- rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni przestrzennej
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wypowiada się na temat treści utworu
- wie jak wygląda jeż i w jaki sposób spędza zimę,
- wzbogaca słownictwo o nowe pojęcia: chochoł, berberys,
- reaguję na przerwę w muzyce
- wykorzystuje w pracach plastycznych różnorodne tworzywa.
Forma: zbiorowa, praca indywidualna,
Metoda: opowiadanie, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne.
Rodzaj aktywności dzieci:
- społeczno-przyrodnicza
- językowa i literacka
- ruchowa
- plastyczna
Środki dydaktyczne:
- opowiadanie H. Bechlerowej „Jak Kolczatek szukał mieszkania”,
- ilustracje na gazetce tematycznej,
- plastelina, wykałaczki, podkładki, liście, klej
- zagadka ze zbioru własnego
- woreczki
- nagranie muzyczne
Przebieg zajęcia
1. Wprowadzenie do tematu - rozwiązanie zagadki:
Krótkie nóżki, długi ryjek,
ostre kolce ciało kryją.
Ach, cóż to za dziwny zwierz?
Czy już wiesz? To mały.......(jeż)
2. Słuchanie opowiadania „Jak Kolczatek szukał mieszkania”
· nauczycielka zapoznaje dzieci z pierwszą częścią opowiadania (do momentu zaśnięcia jeża)
· wyjaśnia pojęcia: chochoł, berberys,
3. Rozmowa:
-kto to był Kolczatek?
-co robił Kolczatek?
- kogo Kolczatek prosił o pomoc?
- gdzie Kolczatek znalazł schronienie?
- dlaczego trudno mu było znaleźć zimowe mieszkanie?
- jakie znane wam zwierzęta zapadają w sen zimowy?
- kto waszym zdaniem spał pod płaszczem chochoła? kto pod kamieniem? a kto pod konarami wierzby?
4. Słuchanie drugiej części opowiadania.
5. Rozmowa:
- czy dobrze odgadliście zagadki chochoła, wierzby i kamienia?
- czego dowiedzieliście się z tego opowiadania?
6. Zabawa ruchowa przy muzyce „Jeże i jabłka”
· Dzieci naśladują sposób poruszania się jeża (czworakowanie),
· Nauczycielka każdemu jeżykowi kładzie na grzbiecie woreczek imitujący jabłko.
· Jeże spacerują przy muzyce
· Na przerwę w muzyce zasypiają
7. Zachęcenie dzieci do wykonania własnych jeży
· omówienie sposobu wykonania pracy (lepienie z plasteliny, kolce z wykałaczek umieszczenie na podkładce z listkiem),
· zwrócenie uwagi na ostrożne posługiwanie się wykałaczkami;
· pokaz ulepionego jeża.
8. Wykonanie prac przez dzieci.
9. Porządkowanie miejsc pracy.
10. Umieszczenie ulepionych jeży na wystawie lub w kąciku przyrody.
bdemik