KSZTAŁTOWANIE MOTYWACJI I ZACHOWAŃ.doc

(474 KB) Pobierz
Wyższa Szkoła Marketingu i Biznesu w Łodzi

Wyższa Szkoła Marketingu i Biznesu w Łodzi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie motywacji zachowań

w nowoczesnej firmie

 

 

 

 

praca licencjacka napisana pod kierownictwem naukowym

Prof. dr hab. Józefa Penca w Zakładzie Naukowym Zarządzania

 

Łódź 2000

Spis treści

Wprowadzenie              3

1. Podstawowe koncepcje motywacji              7

1.1. Hierarchia potrzeb Maslowa              7

1.2. Czynniki motywujące i czynniki higieny według Herzberga              9

1.3. Teoria oczekiwań              10

1.4. Teorie X i Y              17

1.5. Osiągnięcia, władza, poczucie przynależności według McClellanda              19

1.6. Teoria wzmocnienia Skinnera              22

2. Praktyczne   instrumenty    pobudzania    motywacji    w     nowoczesnych   przedsiębiorstwach              28

2.1. Zasady kształtowania składników wynagrodzenia              32

2.1.1. Kształtowanie płacy zasadniczej              32

2.1.2.Premia jako instrument motywowania              44

2.1.2.1. Systemy premiowania i ich charakterystyka              45

2.1.2.2. Warunki skutecznego premiowania              50

2.1.3.Zasady kształtowania pozostałych składników wynagrodzenia              51

2.1.4. Aktywizacja motywacyjnej funkcji płac              54

2.1.5. Brak reakcji na zachęty płacowe              57

2.1.6. Zwiększenie skuteczności wynagradzania              60

2.2. Pozapłacowe środki pobudzania motywacji              62

2.2.1. Pozapłacowe materialne środki pobudzania motywacji              63

2.2.2. Awans jako środek motywacji              68

2.2.3. Organizacja pracy jako środek motywacji              70

2.2.4. Rotacja pracy              72

2.2.5. Rozszerzanie pracy              73

2.2.6. Wzbogacenie pracy              74

2.2.7. Grupowe formy organizacji pracy              75

Wnioski              80

Literatura              82

Spis rysunków              85

Spis tabel              85


 

Wprowadzenie

 

Istnieją dwa podstawowe czynniki kształtujące zachowania w organizacji:  kwalifikacje i motywacja. Znaczenie pierwszego z wymienionych czynników nie podlega dyskusji. Znaczenie motywacji nie jest już tak oczywiste. Tymczasem ma ona znaczący wpływ na wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. Jest tak dlatego, iż w dobie postępu technicznego, a więc ustawicznego wprowadzania nowych technologii, to właśnie człowiek jest największą wartością przedsiębiorstwa XXI wieku. Nowoczesny menedżer zdaje sobie z tego sprawę  szczególną wagę przywiązując do motywowania pracowników.

Dobrze umotywowany pracownik jest zadowolony z pracy, identyfikuje się z firmą, która zaspokaja jego potrzeby nie tylko materialne, ale również tzw. potrzeby wyższe, jak np. potrzeba samorealizacji. Taki pracownik jest wydajny -   jego praca przynosi znaczne korzyści firmie. Mamy tu do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym, z którego korzyści odnoszą obie strony - przedsiębiorstwo i pracownik.

Motywacja jest pojęciem o wielu różnych znaczeniach. Najczęściej rozumie się przez nie stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania1. Innymi słowy motywacja to układ motywów ludzkiego postępowania – przedmiot badań wielu nauk (psychologii, socjologii, nauki o moralności i ogólnie biorąc nauk zajmujących się interpretacją ludzkich zachowań). Odróżnia się trwałą strukturą motywacyjną, która nadaje ogólny kierunek ludzkiemu postępowaniu, od aktualnej motywacji, wywołującej określone zachowanie w danym kontekście sytuacyjnym. Motywacja rozumiana jest jako wewnętrzny mechanizm, który uruchamia i organizuje ludzkie zachowanie oraz kieruje na osiągnięcie celu. Rodzaje motywacji są klasyfikowane wg potrzeb i pragnień ludzkich2.

Problematyka motywacji jest przedmiotem zainteresowania szczególnie psychologii. W psychologii można wyróżnić trzy główne podejścia do motywacji: behawioralne, psychodynamiczne oraz poznawcze.

W podejściu behawioralnym decydujące znaczenie w wyjaśnianiu zachowań człowieka przypisuje się czynnikom zewnętrznym. Zachowania ludzi są reakcjami na bodźce oddziaływujące na nich z otoczenia. Bodźce zewnętrzne dzieli się na dodatnie i ujemne. Pierwsze nazywane są nagrodami, drugie natomiast karami. Nagradzane zachowania człowieka ulegają utrwaleniu, a karane osłabieniu i eliminacji. Badania prowadzone przez behawiorystów wywarły duży wpływ na praktykę zarządzania, umożliwiły budowę bardziej racjonalnych systemów nagradzania i karania.

Podejście psychodynamiczne akcentuje rolę wewnętrznych wyznaczników w zachowaniach człowieka, szczególnie potrzeb
i emocji. Podkreśla się, że bodźce zewnętrzne dopiero po „obróbce” w każdym z nas nabierają specyficznego charakteru motywacyjnego.

Przedstawiciele podejścia poznawczego zwrócili uwagę na rolę informacji jako czynnika motywującego. Ich zdaniem, to właśnie zakres i struktura posiadanych przez człowieka informacji
o rzeczywistości, tworzących sieć poznawczą, decydują o jego zachowaniu się.

Podejście do motywacji od strony teorii treści koncentruje się na pierwszej części procesu motywowania czyli na potrzebach. Teoria treści odkreśla więc znaczenie zrozumienia czynników wewnętrznych człowieka , powodujących że postępuje on w określony sposób. stara się ona odpowiedzieć na następujące pytania: „ Jakie potrzeby ludzie próbują zaspokajać? Co zmusza ich do działania?”. Zgodnie z tym poglądem, ludzie mają wewnętrzne potrzeby, a ich motywacja zmierza do redukcji lub spełnienia tych potrzeb. Oznacza to, że ludzie będą działać lub postępować , tak aby zaspokoić swoje potrzeby.

 

 

Rys. 1.  Model motywacji według teorii treści

 

 

DĄŻENIE

 

napięcia lub dążenia

do zaspokojenia

potrzeby

POTRZEBA

 

brak

DZIAŁANIA

 

zachowanie nakierowane

na cele

                                                                                                                                         

 





 

 





 

 

 

 

ZASPOKOJENIE

 

osłabienie dążenia

i  zaspokojenie pierwotnej

potrzeby                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

 





 

 

 

 

Źródło: J.A.F Stoner, Ch. Wankel “Kierowanie”, PWE, Warszawa 1996, s. 359

 

Według Zdzisława Jasińskiego motywowanie polega na oddziaływaniu przez rozmaite formy i środki na pracowników tak, by ich zachowania były zgodne z wolą kierującego, aby zmierzały do zrealizowania postawionych przed nimi zadań3. Motywowanie jest więc procesem, który ma charakter dwustronny. Zachodzi między kierującym a podwładnymi, gdzie interakcje są wzajemne.

Motywowani mogą na zasadzie sprzężenia zwrotnego wpływać na decyzje motywującego.

Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, wykazu wykorzystanej literatury .

Pierwszy rozdział przestawia podstawowe koncepcje motywacji stworzone przez przedstawicieli różnych nauk, a więc prezentujące różne sposoby podejścia do problemu.

Rozdział drugi jest próbą pokazania, jakie praktyczne wskazówki dla nowoczesnych menedżerów wynikają z koncepcji motywacji, a więc jakie konkretne działania wpływają na podniesienie motywacji pracowników.

Rozdział trzeci stanowią wnioski wynikające z zagadnień przedstawionych w pracy.

Przypisy

 

1. Koźmiński A., Piotrowski W.:  „Zarządzanie – teoria i praktyka” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 261

2. Wielka Internetowa Encyklopedia Multimedialna, 2000, www.encyklopedia.pl

3.  Jasiński Z.: „Motywowanie w przedsiębiorstwie”, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1988., s. 16Jasiński49


1. Podstawowe koncepcje motywacji

 

Problematyka motywacji jest przedmiotem badań naukowych, które zaowocowały wieloma koncepcjami dotyczącymi tego zagadnienia. Odpowiedzi na pytanie: co zrobić, aby zachęcić pracownika do lepszej i wydajniejszej pracy, poszukiwali i nadal poszukują przedstawiciele wielu dyscyplin naukowych. Najbardziej znane koncepcje motywacji zostały przedstawione poniżej.

 

1.1. Hierarchia potrzeb Maslowa

 

Do najbardziej znanych koncepcji należy hierarchia potrzeb opracowana przez amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa. Badacz ten twierdzi, że ludzie są motywowani przez hierarchiczny system pięciu podstawowych potrzeb. Są nimi w kolejności zaspokajania:

1. potrzeby fizjologiczne – głód, pragnienie, seks itd.,

2. potrzeby bezpieczeństwa pewności, stałości, zależności, opieki, wolności od strachu, od lęku i chaosu, potrzeba struktury, porządku prawa, ograniczeń, silnego opiekuna, itd.

3. potrzeby afi1iacji - kontaktów społecznych, miłości, czułości, przynależności;

4. potrzeby szacunku - osiągnięć i prestiżu;

5. potrzeby samorealizacji - pragnienie samourzeczywistnienia, to znaczy zrealizowania swoich pragnień, zdolności oraz zainteresowań; 6. potrzeby poznawcze, a więc rozumienia otaczającej nas rzeczywistości, oraz potrzeby estetyczne, czyli odczuwania piękna.

 

 

Rys. 2. Hierarchia potrzeb Maslowa

 

 

 

 

 

Samo-

realizacja

 



Szacunek

 

Afiliacja



 



Bezpieczeństwo



Potrzeby fizjologiczne

 

 

Źródło: Koźmiński A. K. i Piotrowski W.: „Zarządzanie – teoria i praktyka” Wydawnictwo Naukowe 

             PWN, Warszawa 1995, s. 262

 

Zdaniem Maslowa zaspokojenie potrzeb umiejscowionych niżej w hierarchii jest warunkiem aktywizacji potrzeb wyższych; niezaspokojone pierwsze potrzeby dominują i zwyciężają w konflikcie z niezaspokojonymi następnymi. Zarówno w rozwoju gatunku ludzkiego, jak i jednostki ludzkiej, najpierw dominują potrzeby fizjologiczne i bezpieczeństwa, a dopiero później potrzeby samorealizacji. Abraham Maslow twierdził też, że motywatorami ludzkiego działania są tylko potrzeby niezaspokojone1

 

1.2. Czynniki motywujące i czynniki higieny według Herzberga

 

Frederick Herzberg i jego współpracownicy już w latach pięćdziesiątych przeprowadzili badania na temat zadowolenia oraz niezadowolenia z pracy. Obejmowały one dużą liczbę księgowych i inżynierów, którzy mówili, kiedy naprawdę byli zadowoleni ze swojej pracy, a kiedy byli z niej zupełnie niezadowoleni.

Badacze stwierdzili, że pracownicy, opisując doświadczenia będące źródłem satysfakcji, zwykle wymieniali czynniki wewnętrzne, tkwiące ich pracy, takie jak osiągnięcia, uznanie, praca sama w sobie, odpowiedzialność, awans, rozwój. Herzberg zdefiniował je jako czynniki motywujące. Natomiast gdy osoby badane opisywały doświadczenia kojarzące się z niezadowoleniem, najczęściej podawały czynniki zewnętrz­ne związane z kontekstem pracy, np. polityka firmy i administracja, nadzór, stosunki z przełożonym, warunki pracy, relacje z kolegami. Te czynniki Herzberg określił jako czynniki higieny.

Herzberg doszedł do ważnego wniosku, że nawet całkowite wyelimi­nowanie negatywnego wpływu wszystkich czynników higieny nie zapewni motywacji pracowników. Kształtując natomiast czynniki, możemy jedynie minimalizować poziom niezadowolenia z pracy. Motywację można uzyskać tylko przez aktywizację czynników motywujących2

Wbrew oczekiwaniom płacy nie zaliczono do czynników motywujących, uznając, że pracowników może motywować wzbogacenie ich pracy i różnicowanie zadań, stopnia trudności (więcej elementów decyzyjnych), płaca może potencjalnie powodować niezadowolenie, lecz nie jest siłą napędową pozytywnych zachowań. Konkluzja ta spotkała się z ostrą krytyką innych badaczy, którzy przytoczyli wiele dowodów potwierdzających motywacyjne efekty dodatkowego wynagrodzenia gotówkowego.

 

1.3. Teo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin