odsniezarki_spalinowe.pdf

(1398 KB) Pobierz
410492530 UNPDF
Narzędzia i akcesoria
Pisaliśmy o tych
urządzeniach
przed trzema laty.
Teraz trzeba jednak
zrewidować wiele
twierdzeń zawartych
w tamtym artykule.
Zmieniły się bowiem
nie tyle same
odśnieżarki, co kryteria
oceny ich przydatności.
W ten sposób na plan pierwszy wysu-
wa się wydajność mierzona w kilogramach
śniegu usuwanego w każdej minucie efek-
tywnej pracy. Ogólna wydajność odśnieża-
nia rośnie wraz z mocą silnika, lecz nie jest
to zależność wprost proporcjonalna. Mo-
ce spalinowych odśnieżarek mieszczą się
w zakresie od 3 do ponad 10 KM, zaś to-
warzyszące im wydajności wynoszą od 450
do ok. 1000 kg/min. Wynika to z faktu, iż
mocniejszy silnik sam więcej waży i wyma-
ga też masywniejszej konstrukcji całego
urządzenia. Do jego przemieszczania się
po odśnieżanym podłożu stosuje się z re-
guły układy napędowe zużywające część
wytwarzanej mocy zależnie od prędkości
ruchu i rodzaju przekładni.
Wydajność nie ma też bezpośredniego
związku z szerokością roboczego wirnika,
gdyż zależy również od jego prędkości ob-
rotowej i prędkości liniowej poruszającej
się maszyny. Poza tym efekt odśnieżenia
pieszej ścieżki jest w pełni zadowalający
przy roboczej szerokości maszyny wyno-
szącej zarówno 60, jak i ponad 80 centyme-
trów. Oczyszczenie drogi dla samochodu
osobowego wymaga natomiast trzykrotne-
go przejazdu każdego z tych urządzeń.
i specjalnych antypoślizgowych bieżnikach
opon. Ich przyczepność na oblodzonych
podłożach bywa jednak niewystarczają-
ca, co zmusza użytkownika do zakłada-
nia na nie łańcuchów. Prędkość reguluje
się przez wybór odpowiedniego biegu (ich
liczba nie przekracza z reguły sześciu prze-
łożeń do jazdy w przód i dwu wstecznych),
albo przez płynne zmiany pozycji dźwigni
sterującej przekładnią bezstopniową.
Dla zachowania optymalnej przyczepno-
ści opon i sterowności odśnieżarki z napę-
dem bardzo ważną cechą konstrukcyjną jest
możliwość niezależnej pracy obu kół. Nie za-
pewnia jej stosowane w niektórych tańszych
modelach sztywne osadzenie ich na wspól-
nej napędzanej osi. Wówczas przy dobrej
przyczepności bieżników (lub łańcuchów)
manewrowanie na ciasnych zakrętach staje
się utrudnione. Lepszym, choć równie tanim
rozwiązaniem, jest przekazywanie napędu
tylko na jedno koło, jeszcze lepszym zasto-
sowanie mechanizmu różnicowego z okre-
Konstrukcje
spalinowych odśnieżarek
Małą odśnieżarkę bez mechanicznego
napędu trzeba poruszać siłą własnych mię-
śni, a to często okazuje się nie tyle fizycz-
nie wyczerpujące, co niewygodne, zwłasz-
cza wtedy, gdy użytkownik nie ma przy tym
na nogach specjalnego obuwia do chodze-
nia po śliskich nawierzchniach. Zaletą te-
go rodzaju sprzętu jest jednak intuicyjna
łatwość dostosowywania prędkości jazdy
do grubości usuwanej pokrywy śnieżnej.
Rozmiar kół jezdnych i forma ich bieżni-
ków nie mają tutaj istotnego znaczenia.
W modelach samobieżnych napęd
z przekładni przekazywany jest na koła
jezdne o stosunkowo dużych średnicach
odśnieżarki spalinowe
Urządzenia sterujące
Silnik spalinowy
Wyrzutnik
Wyposażenie
samobieżnej
odśnieżarki
spalinowej
Sprzęt
dla
przeWIdUJĄCYCH
Reflektor
Podgrzewane
uchwyty
Rozrusznik
mechaniczny
Marian Kozłowski
Z imy do niedawna łagodne i prawie bez-
ne łopaty śniegowe. Takie nieplanowane
akcje trwają jednak przeważnie zbyt dłu-
go i są niezwykle męczące.
Tymczasem nawet najsłabsze i naj-
mniejsze spalinowe odśnieżarki wyposażo-
ne w silniki o mocy 3–4 KM potrafią w cią-
gu minuty przerzucić na odległość kilku
metrów aż pół tony śniegu! Inne argumen-
ty na rzecz ich przydatności dla zmotoryzo-
wanych mieszkańców domów jednorodzin-
nych stają się już po prostu zbędne. Nie
przypadkiem też sięgamy tu do przykła-
du urządzeń spalinowych, choć są i elek-
tryczne o podobnych osiągach. Chodzi
o to, iż zasięg pracy limitowany długością
kabla zwykle niewiele wykracza poza gra-
nice posesji, a to może okazać się zdecy-
dowanie za mało.
Wydajność, moc silnika
i szerokość robocza
Zmechanizowane narzędzia dla maj-
sterkowiczów i ogrodników-hobbystów łą-
czą zazwyczaj przyjemne z pożytecznym,
dostarczając swym użytkownikom zarów-
no wymiernych korzyści, jak i swego ro-
dzaju rozrywki. Odśnieżarek w ten sposób
potraktować nie można, gdyż jest to sprzęt
wybitnie praktyczny, podobnie jak odku-
rzacze, pralki i zmywarki do naczyń. Dla-
tego przy wyborze optymalnego modelu
uwzględniać trzeba przede wszystkim spe-
cyficzne potrzeby konkretnego gospodar-
stwa domowego. Chodzi o to, by niezbęd-
ne odśnieżanie przebiegało jak najszybciej
i z minimalnym wysiłkiem fizycznym zaan-
gażowanych w nie osób.
Rozrusznik
elektryczny
podłączany
do gniazdka 230 V
Zębaty wirnik
ślimakowy
Maksymalna
grubość
usuwanej
warstwy
śniegu
śnieżne atakują nas ostatnio w krót-
kotrwałych, lecz bardzo intensywnych
porywach. W takich okresach, dzięki wy-
raźnej poprawie skuteczności działania
służb drogowych, ruch na głównych szla-
kach komunikacyjnych nie zamiera, cho-
ciaż zdecydowanie słabnie, także i z tego
powodu, że wiele samochodów ma wów-
czas trudności z opuszczeniem przydomo-
wych podwórek i przebyciem zaśnieżonych
uliczek dojazdowych.
Samochód staje się coraz częściej je-
dynym środkiem transportu umożliwiają-
cym dojazdy do pracy i jej ważnym narzę-
dziem podczas służbowych podróży. To zaś
sprawia, że intensywne opady śniegu zmu-
szają kierowców do sięgania po tradycyj-
Opony z głębokim
bieżnikiem
Łożyska wirnika
Szerokość odśnieżania
410492530.117.png 410492530.128.png 410492530.139.png 410492530.150.png 410492530.001.png 410492530.012.png 410492530.023.png 410492530.034.png 410492530.045.png 410492530.056.png 410492530.067.png 410492530.074.png 410492530.075.png 410492530.076.png 410492530.077.png 410492530.078.png 410492530.079.png 410492530.080.png 410492530.081.png 410492530.082.png
Narzędzia i akcesoria
Na wydajność odśnieżarki – poza mocą
silnika, szerokością roboczą wirnika,
jego prędkością obrotową i prędkością
liniową pracującej maszyny – mają wpływ
także ukształtowanie terenu, przeszkody,
ilość i konsystencja śniegu, a nawet
pogoda.
Po lewej: W modelach
samobieżnych napęd
z przekładni przekazywany
jest na koła jezdne
o stosunkowo dużych
średnicach
i specjalnych
antypoślizgowych
bieżnikach opon.
śnieżarek spalinowych nie sprowadzają
się do odmiennych wariantów konstruk-
cyjnych, rozmiarów i osiągów. Istotną rolę
odgrywają też montowane w nich rozma-
ite mechanizmy, od których zależy, jak ca-
łe urządzenie zdolne jest pełnić swą funk-
cję „śnieżnego pogotowia”, zapewniającego
stałą komunikację obsługiwanej posesji
z „resztą świata”.
Na przykład roz r usznik elektryczny.
Stosowany bywa również w spalinowych
kosiarkach, lecz tam służy głównie do po-
prawy komfortu użytkowania, a w odśnie-
żarkach pracujących z reguły w niskich tem-
peraturach staje się wręcz nieodzowny. Przy
gaźnikowym zasilaniu, a takie spotyka się
nadal w ogromnej większości amatorskich
urządzeń spalinowych, dozowanie paliwa
podczas rozruchu zimnego silnika jest mało
precyzyjne. Tradycyjną linką można wymu-
sić zaledwie kilka obrotów wału korbowego.
Jeśli w tym czasie iskra zapłonowa nie zdą-
ży zapalić bogatej mieszanki paliwowo-po-
wietrznej, dochodzi do tzw. zalania świecy,
czyli zwilżenia jej elektrod nie przewodzą-
cą prądu benzyną. Do czasu ich osusze-
nia (po wykręceniu świecy) rozruch staje
się niemożliwy. Rozrusznikiem elektrycz-
nym wał korbowy daje się obracać dłużej,
a to wystarcza do samoczynnego wysusze-
nia świecy (bez jej demontażu) za pomo-
cą ciepła wytwarzającego się podczas su-
wów sprężania.
Po prawej: Ślimakowy
wirnik zgarnia śnieg
do otworu ssącego
wyrzutnika, widocznego
w głębi obudowy.
sowo włączaną jego blokadą (podczas tzw.
buksowania jednego z kół), a najlepszym na-
pęd gąsienicowy. Wadą ostatniego z wymie-
nionych rozwiązań jest utrudnione przeta-
czanie odśnieżarki przy unieruchomionym
silniku. Podobne niedogodności cechują też
modele z napędem kołowym, jeśli konstruk-
cja maszyny nie pozwala na jego rozłącza-
nie lub opiera się na stałym sprzężeniu kół
napędowych i roboczego wirnika.
Jeśli chodzi o koszty eksploatacji, urzą-
dzenia bez napędu są najtańsze przy zaku-
pie, a te z hydrostatycznymi przekładniami
bezstopniowymi i gąsienicami najdroższe
i w dodatku odznaczają się większym zu-
życiem paliwa i emitują więcej dwutlenku
węgla do atmosfery.
Podobne aspekty ekonomiczne i eko-
logiczne należy też uwzględniać, wybiera-
jąc określone rodzaje silników. Dwusuwy
są pod tym względem najmniej opłacalne
(zużywają też więcej oleju silnikowego sto-
sowanego w postaci mieszanek z benzyną).
Lepiej wypadają na ich tle czterosuwy bocz-
nozaworowe (SV), a zdecydowanie najle-
piej górnozaworowe (OHC lub OHV).
W spalinowych kosiarkach i odśnieżar-
kach stosowane bywają rozruszniki zasilane
przez kondensatory, akumulatory i z sieci
energetycznej o napięciu 230 V. W pierw-
szym z tych przypadków zapas energii elek-
trycznej jest stosunkowo niewielki, co mo-
że powodować kłopoty podobne, jak przy
wspomnianym rozruchu linkowym. Aku-
mulatory są pod tym względem wydajniej-
sze, lecz wymagają systematycznej obsługi.
Rozrusznik 230 V po podłączeniu kablem
do zwykłego gniazdka może pracować do-
wolnie długo. Nie można wprawdzie korzy-
stać z niego w miejscach oddalonych od źró-
deł prądu, lecz gdy silnik jest już rozgrzany
(zatrzymał się np. w trakcie pracy z powo-
du braku paliwa), daje się łatwo uruchomić
za pomocą linki.
Istotnym usprawnieniem są specjalne
„zębate” ślimaki roboczych wirników. Ich
stalowe zęby mogą bowiem kruszyć z ła-
twością śnieg silnie ubity lub zlodowaciały,
co bywa często potrzebne podczas oczysz-
czania końcowych odcinków dróg dojaz-
dowych, przy ich wylotach na szosy odśnie-
żane pługami. W bardziej wyrafinowanych
konstrukcjach odśnieżarek stosuje się po-
za tym dodatkowe wysokoobrotowe wirni-
ki rozdrabiające, umieszczane bezpośrednio
za wirnikami głównymi (tzw. system dwu-
stopniowy) i pełniące równocześnie funkcję
transportującej śnieg dmuchawy. Rozwią-
zanie to zwiększa przepustowość wyrzutni-
ka, a także poprawia bezpieczeństwo pra-
cy, chroniąc osoby znajdujące się w pobliżu
przed uderzeniami lodowych brył o znacz-
nych niekiedy rozmiarach. Pożyteczne z te-
go punktu widzenia są również wszelkie
rozwiązania zapobiegające obracaniu wy-
lotu wyrzutnika w kierunku osoby prowa-
dzącej odśnieżanie.
Reflektor oświetlający drogę przed pra-
cującym urządzeniem nie jest bynajmniej
technicznym gadżetem, ponieważ odśnieżar-
ki wykorzystywane do pracy w trybie „drogo-
wego pogotowia” najczęściej pracować mu-
szą przed późnym jesienno-zimowym świtem
lub po wczesnym zmierzchu. Ogólne oświe-
tlenie parceli, a tym bardziej dojazdowych
dróg, zwykle nie wystarcza, by można w po-
rę zauważyć niepożądane przedmioty znaj-
dujące się w śniegu (np. gałęzie, naniesione
z wiatrem foliowe worki itp.).
Postronnym obserwatorom wydać się
mogą nadmiernym luksusem podgrzewane
rączki do kierowania odśnieżarką, stoso-
wane w najlepiej wyposażonych modelach.
Wystarczy jednak podczas mrozu pojeździć
przez kilka minut rowerem, by przekonać
się, że nieruchomo zaciśnięte na kierowni-
cy dłonie drętwieją bardzo szybko, nawet
w grubych rękawicach.
Przy wyborze modelu odśnieżarki warto
też zwrócić uwagę na sposób łożyskowania
wirników (głównego i ewentualnie dodatko-
wego). Ślizgowe łożyska z tworzyw sztucznych
są bowiem znacznie mniej trwałe od standar-
dowych łożysk kulkowych i powodują większe
straty energii podczas pracy maszyny.
Wyposażenie dodatkowe
Różnice pomiędzy dostępnymi dziś
na rynku modelami małych i średnich od-
Reflektor oświetlający drogę to nie gadżet
– odśnieżarki używane jako „drogowe
pogotowie” najczęściej muszą pracować
przed późnym zimowym świtem lub
po wczesnym zmierzchu.
Drogę dla samochodu zwykle trzeba
przejechać odśnieżarką trzy razy.
Wyrzutniki śniegu dają się obracać
w zakresie co najmniej 180°.
52
410492530.083.png 410492530.084.png 410492530.085.png 410492530.086.png
Narzędzia i akcesoria
Odśnieżarki spalinOwe
bez napędu
z napędem
Producent
Model
StIGA
Snow reX
Mtd
140 M
eInHell
BSF 40
HondA
HS 550
Producent
Model
Mtd
611 d
eInHell
BSF 55
HuSQVArnA
5524St
YArd-MAn
YM 6680 de
silnik
Briggs&Stratton, 4-suwowy
MTD Snow ThorX 30
1-cylindrowy, 4-suwowy
Honda GC160
silnik
MTD Snow Thorx 55 OHV 4-suwowy 1-cylindrowy, 4-suwowy
Briggs&Stratton Snow Series MAX 800
OHV series
Tecumseh Snow King, 4-suwowy
pojemność silnika
190 cm 3
123 cm 3
163 cm 3
b.d.
pojemność silnika
179 cm 3
163 cm 3
205 cm 3
318 cm 3
moc silnika
4 KM
2,2 kW/3 KM
3,1 kW/4,2 KM
4,6 KM
moc silnika
3,7 kW/5 KM
4 kW/5,5 KM
b.d.
5,9 kW/8 KM
szerokość odśnieżania
53 cm
53 cm
52 cm
50 cm
napęd kół
5 biegów do przodu/2 biegi do tyłu 5 biegów do przodu/2 biegi do tyłu bezstopniowy do przodu /bezstopniowy do tyłu 6 biegów do przodu/2 biegi do tyłu
grubość usuwanej warstwy
18 cm
28 cm
25 cm
30,6 cm
szerokość odśnieżania
56 cm
56 cm
61 cm
66 cm
średnica wirnika ślimakowego
18 cm
b.d.
b.d.
b.d.
grubość usuwanej warstwy
53 cm
51 cm
58,5 cm
53 cm
odległość odrzucania śniegu
1–8 m
b.d.
4–8 m
do 8 m
średnica wirnika ślimakowego
b.d.
b.d.
30,5 cm
b.d.
zmiana kierunku odrzutu
korbą
180° ręczna
190°
ręczna
odległość odrzucania śniegu
b.d.
10–15 m
do ok. 8 m
b.d.
wydajność teoretyczna
b.d.
b.d.
1200 m²/h, ok. 180 m 3 /h
29 ton/h
zmiana kierunku odrzutu
180° korbą
190° korbą
ręcznie
180°
rozrusznik ręczny, zbiornik paliwa
o pojemności 1,3 l, jedno tankowanie
wystarcza na 1,6 h pracy
wyposażenie, funkcje
gumowy wirnik ślimakowy, zbiornik paliwa
o pojemności 1,9 l
zbiornik paliwa o pojemności 1,9 l zabezpieczenie przed brakiem oleju
wydajność teoretyczna
b.d.
1400 m²/h, ok. 350 m 3 /h b.d. (zależna od warunków pracy)
b.d.
dwustopniowy system odśnieżania,
elektryczny rozrusznik, oświetlenie
halogenowe, blokada mechanizmu
różnicowego, podgrzewane uchwyty
kierownicze, regulacja odległości i kierunku
wyrzutu śniegu sterowana z pozycji
operatora
dwustopniowy system odśnieżania,
blokada mechanizmu różnicowego,
zmienna prędkość jazdy, wyrzutnik
sterowany ręcznie, wirnik z łożyskami
kulkowymi, reflektor halogenowy,
opony z głębokim bieżnikiem
ciężar
28 kg
31 kg
47 kg
37 kg
gwarancja
2 lata
2 lata
2 lata
2 lata
wyposażenie, funkcje
dwustopniowy system odśnieżania, rozruch
ręczny, zbiornik paliwa o pojemności 1,9 l
zabezpieczenie przed brakiem oleju, opony
zimowe, wybór napędu 1- lub 2-kołowego
cena
1741 zł
1790 zł
2342 zł
2500 zł
adresy dystrybutorów
www.stiga.pl
www.darmar.gda.pl
www.einhell.pl
www.mojahonda.pl
ciężar
80 kg
81 kg
108 kg
105 kg
gwarancja
2 lata
2 lata
2 lata
2 lata
cena
2899 zł
3445 zł
ok. 4995 zł
4999 zł
adresy dystrybutorów
www.gardenshop.pl
www.einhell.pl
www.husqvarna.pl
www.gardenshop.pl
z napędem
Producent
Model
cAStel GArden
Sn 927
ArIenS
St 824e
StIGA
Snow BlIzzArd
KÄrcHer
StH 5.56
SIMPlIcItY
1428eX
HuSQVArnA
8024Ste
StIGA
Snow Power
HondA
HS 622 w
KÄrcHer
StH 8.66
Briggs&Stratton 1150 Snow Series,
4-suwowy
Briggs&Stratton 1150 Snow Series,
4-suwowy
Briggs&Stratton Snow Series MAX –
1350HP, 4-suwowy
Briggs&Stratton Snow Series MAX 1150
OHV
Briggs&Stratton 1450 Snow Series,
4-suwowy
silnik
Tecumseh Snow King, 4-suwowy
Tecumseh 4-suwowy
Honda GX160
Tecumseh, 4-suwowy
pojemność silnika
249 cm³
318 cm³
249 cm³
b.d.
b.d. b.d.
14 KM b.d. 7,7 kW/10,5 KM 3,6 kW/4,8 KM 6 kW/8,2 KM
6 biegów do przodu/2 biegi do tyłu bezstopniowy do przodu/bezstopniowy do tyłu 6 biegów do przodu/2 biegi do tyłu 3 biegi do przodu/1 bieg do tyłu 5 biegów do przodu/2 biegi do tyłu
71 cm
250 cm 3
305 cm 3
moc silnika
8,5 KM
5,97 kW/8 KM
6,3 kW/8,5 KM
3,5 kW/4,8 KM
napęd kół
6 biegów do przodu/2 biegi do tyłu 6 biegów do przodu/2 biegi do tyłu 6 biegów do przodu/2 biegi do tyłu 5 biegów do przodu/2 biegi do tyłu
szerokość odśnieżania
69 cm
61 cm
69 cm
56 cm
61 cm
74 cm
55 cm
66 cm
grubość usuwanej warstwy
45 cm
53,3 cm
45 cm
53 cm
51 cm
58,5 cm
45 cm
50 cm
53 cm
średnica wirnika ślimakowego
30,5 cm
35,6 cm
30,5 cm
30 cm
36 cm
30,5 cm
30,5 cm
b.d.
30 cm
odległość odrzucania śniegu
1–10 m
0,9–15,2 m
1–10 m
do 8 m
do 12 m
do ok. 9 m
1–12 m
do 14 m
do 8 m
zmiana kierunku odrzutu
190° korbą
200° ręcznie
dźwignią
190° korbą
200° joystickiem
dźwignią
dźwignią
ręcznie
190° korbą
wydajność teoretyczna
b.d.
b.d.
b.d.
1700 m²/h
b.d.
b.d. (zależna od warunków pracy)
b.d.
32 tony/h
2000 m²/h
wyposażenie, funkcje
dwustopniowy system odśnieżania,
elektryczny rozruch, zbiornik na paliwo
o pojemności 3,8 l, reflektor
elektryczny zapłon, zbiornik na paliwo
o pojemności 3,8 l
dwustopniowy system odśnieżania, zapłon
elektryczny, system sterowania jedną ręką,
zbiornik na paliwo o pojemności 2,8 l,
płozy, wskaźnik tarcia, poziom ciśnienia
akustycznego – 108 dB(A)
zbiornik na paliwo o pojemności 1,9 l,
jedno tankowanie wystarcza na 2,5 h
pracy i odśnieżenie 2500–3500 m², opony
SnowHog zapewniają dobrą przyczepność
na śniegu i lodzie bez użycia łańcuchów,
dwustopniowy system odśnieżania
działający na zasadzie osobnego odrzucania
i zgarniania
elektryczny start, oświetlenie przednie,
wygodny system kierowania wyrzutem
śniegu, śniegowe opony z głębokim
bieżnikiem
dwustopniowy system odśnieżania,
rozrusznik elektryczny, blokada mechanizmu
różnicowego, zmienna prędkość jazdy,
podgrzewane uchwyty, wyrzutnik
sterowany dźwignią, wirnik z łożyskami
kulkowymi, reflektor halogenowy, opony
z głębokim bieżnikiem, zbiornik na paliwo
o pojemności 3 l
dwustopniowy system odśnieżania,
zapłon elektryczny, dyferencjał ułatwiający
kierowanie urządzeniem,
zbiornik na paliwo o pojemności 2,8 l,
reflektor, płozy, wskaźnik tarcia,
poziom ciśnienia akustycznego – 108 dB(A)
rozruch ręczny,
zbiornik na paliwo o pojemności 3,5 l,
jedno tankowanie wystarcza na 2,7 h pracy,
poziom ciśnienia akustycznego – 100 dB(A)
zbiornik na paliwo o pojemności 3,8 l,
jedno tankowanie wystarcza na 2,5 h
pracy i odśnieżenie 2500–4000 m², opony
SnowHog zapewniają dobrą przyczepność
na śniegu i lodzie bez użycia łańcuchów,
dwustopniowy system odśnieżania
działający na zasadzie osobnego odrzucania
i zgarniania
ciężar
95 kg
103,4 kg
95 kg
80 kg
116 kg
115 kg
100 kg
67 kg
100 kg
gwarancja
2 lata
3 lata
2 lata
1 rok
2 lata
2 lata
2 lata
2 lata
1 rok
cena
5177 zł
5290 zł
5525 zł
ok. 6000 zł
6590 zł
ok. 6790 zł
7028 zł
7320 zł
ok. 8000 zł
adresy dystrybutorów
www.ekosiarki.pl
www.darmar.gda.pl
www.stiga.pl
www.karcher.pl
www.agroma.pl
www.husqvarna.pl
www.stiga.pl
www.mojahonda.pl
www.karcher.pl
305 cm 3
410492530.087.png 410492530.088.png 410492530.089.png 410492530.090.png 410492530.091.png 410492530.092.png 410492530.093.png 410492530.094.png 410492530.095.png 410492530.096.png 410492530.097.png 410492530.098.png 410492530.099.png 410492530.100.png 410492530.101.png 410492530.102.png 410492530.103.png 410492530.104.png 410492530.105.png 410492530.106.png 410492530.107.png 410492530.108.png 410492530.109.png 410492530.110.png 410492530.111.png 410492530.112.png 410492530.113.png 410492530.114.png 410492530.115.png 410492530.116.png 410492530.118.png 410492530.119.png 410492530.120.png 410492530.121.png 410492530.122.png 410492530.123.png 410492530.124.png 410492530.125.png 410492530.126.png 410492530.127.png 410492530.129.png 410492530.130.png 410492530.131.png 410492530.132.png 410492530.133.png 410492530.134.png 410492530.135.png 410492530.136.png 410492530.137.png 410492530.138.png 410492530.140.png 410492530.141.png 410492530.142.png 410492530.143.png 410492530.144.png 410492530.145.png 410492530.146.png 410492530.147.png 410492530.148.png 410492530.149.png 410492530.151.png 410492530.152.png 410492530.153.png 410492530.154.png 410492530.155.png 410492530.156.png 410492530.157.png 410492530.158.png 410492530.159.png 410492530.160.png 410492530.002.png 410492530.003.png 410492530.004.png 410492530.005.png 410492530.006.png 410492530.007.png 410492530.008.png 410492530.009.png 410492530.010.png 410492530.011.png 410492530.013.png 410492530.014.png 410492530.015.png 410492530.016.png 410492530.017.png 410492530.018.png 410492530.019.png 410492530.020.png 410492530.021.png 410492530.022.png 410492530.024.png 410492530.025.png 410492530.026.png 410492530.027.png 410492530.028.png 410492530.029.png 410492530.030.png 410492530.031.png 410492530.032.png 410492530.033.png 410492530.035.png 410492530.036.png 410492530.037.png 410492530.038.png 410492530.039.png 410492530.040.png 410492530.041.png 410492530.042.png 410492530.043.png 410492530.044.png 410492530.046.png 410492530.047.png 410492530.048.png 410492530.049.png 410492530.050.png 410492530.051.png 410492530.052.png 410492530.053.png 410492530.054.png 410492530.055.png
JEDYNY MAJSTER,
KTÓREMU MOŻNA ZAUFAĆ
NARZĘDZIA
I AKcESORIA
podpowiadamy, jakie narzędzia będą dla nas najlepsze
podajemy najważniejsze kryteria wyboru elektronarzędzi
radzimy, jak używać narzędzi
URZĄDZANIE
I DEKOROWANIE
podpowiadamy, jak efektownie urządzić wnętrze
pomagamy w doborze materiałów, okuć i narzędzi
doradzamy, jak krok po kroku zbudować meble
REMONT
I MODERNIZAcjA
podpowiadamy, jak zaplanować remont
doradzamy, jak najlepiej wykonać prace wykończeniowe
oceniamy materiały i preparaty niezbędne przy remoncie
Szukaj w kioskach
pod koniec każdego miesiąca
DOM
I OTOcZENIE
archiwum, informacje,
najciekawsze artykuły
w plikach pdf za darmo na
www.diy-majster.pl
pomagamy zbudować altankę i ogrodowe ścieżki
doradzamy, jak wybrać najlepszą kosiarkę
podpowiadamy, jak urządzić placyk zabaw dla dzieci
410492530.057.png 410492530.058.png 410492530.059.png 410492530.060.png 410492530.061.png 410492530.062.png 410492530.063.png 410492530.064.png 410492530.065.png 410492530.066.png 410492530.068.png 410492530.069.png 410492530.070.png 410492530.071.png 410492530.072.png 410492530.073.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin