Techniki sztuk plastycznych [ćwiczenia] 12.01.11
Omówienie fresków Giotta w kaplicy Scrovegni w Padwie. (pokazywała zdjęcia i mówiła)
Malowanie dniówek od góry dzieła do dołu (ze względu na możliwość zachlapania farbami dolnych partii) pasami.
Technika fresku mokrego kłopotliwego – pewne elementy fresku zostały wykonane techniką fresku suchego.
Technika FRESKU SUCHEGO:
- suchy tynk
- bez systemu dniówek (jest zbędny)
- można było zamalowywać fresk mokry lub cały fresk wykonać tą techniką
- zaprawa piaskowo-apienna
- farby wodne ze spoiwem organicznym (jajko, kazeiny, glutyny – spoiwa o charakterze białkowym) można wtedy zastosować wszystkie możliwe pigmenty lub spoiwem mineralnym (mleczno-wapienne, wodorotlenek wapnia z kazeiną) malując na pobiele,
- mniej trwały niż fresk mokry za sprawą organicznych spoiw
SPOIWA MINERALNE
Techniki wapienne Techniki krzemianowe*
fresk mokry fresk suchy fresk pakułowo-wapienny technika pompejańska* sgraffito*
*nie obowiązują nas
giallorino – żółcień ołowiowa, bardzo trwała, antymonian ołowiu
biel świętojańska – węglan wapnia otrzymany sztucznie
historyofart11