Wykład IV: Najstarsze przejawy dokonań artystycznych – ich przyczyny, charakter, konwencja artystyczna, domniemane funkcje Sztuka przedstawiająca i „abstrakcyjna”(malowidła w jaskini Chauvet, zabytki tzw. sztuki drobnej –ryty, nacięcia oraz figurki ludzkie i zwierzęce)
Wykład V: Sztuka paleolitu: różne typy dzieł, różne techniki wykonania, różnorodność konwencji przedstawiania. Sztuka w okresie graweckim i solutrejskim – omawianie na wybranych przykadach
Wykład VI: Malarstwo jaskiniowe paleolitu (głównie okres magdaleński); przyczyny niezwykłej popularności malowideł jaskiniowych w tym okresie; ważniejsze zabytki (Lascaux, Altamira, Niaux, Ignatiewskaja, Kapowa i inne). Zagadnienie ich formy artystycznej, techniki wykonywania, różne interpretacje badaczy co do sensu wyobrażonych tam przedstawień i ich funkcji. Sztuka tzw.”drobna”.
Wykład VII: Sztuka schyłku paleolitu – późny okres magdaleński; zmiany w sztuce. Tzw. post-paleolit. Początki i rozwój sztuki mezolitu w różnych społecznościach Europy. Sztuka w mezolicie: nowe zjawiska artystyczne a tradycja.
Wykład VIII: Formowanie się społeczeństw neolitycznych; zmiany zachodzące w trybie życia społeczności (mit „postępu”!) a zmiany zachodzące w sztuce. Początki neolitu na Bliskim Wschodzie; osadnictwo i sztuka tamtych społeczności. Nowa konwencja przedstawiania, nowe treści, nowe motywy przedstawieniowe i nowe funkcje.
Wykład IX: Sztuka neolitu; główne ośrodki, ważniejsze zjawiska artystyczne – naczynia ceramiczne – ich kształty i dekoracja; plastyka figuralna (omówienie na wybranych przykładach, reprezentatywnych dla ważniejszych kultur europejskich.
Wykład X: Kultury tzw. megalityczne neolitu i przełomu neolit/brąz (eneolit), ich zasięg terytorialny, główne zjawiska artystyczne oraz funkcje ich monumentalnych zabytków.
Wykład XI: Kultura artystyczna epoki brązu:społeczno-gospodarcze podstawy zmian w sztuce; brąz – nowe tworzywo; jego produkcja – jako rytuał. Nowe typy artefaktów :ikonografia ich dekoracji, motywy artystyczne. Ważniejsze zjawiska artystyczne – charakteryzowane na wybranych przykadach różnych kultur europejskich.
Wykład XII: Sztuka okresu halsztackiego i jej uwarunkowania pozaartystyczne. Związki z tradycją artystyczną epoki brązu i nowe zjawiska artystyczne: omówienie na wybranych przykładach.
Wykład XIII: Sztuka plemion koczowniczych stepów euroazjatyckich; specyficzne cechy kultur ludów koczowniczych. Główne motywy artystyczne, tematy i forma dzieł (oraz jej ewolucja) – głównie na przykładzie zabytków scytyjskich i kimeryjskich. Znaczenie ich sztuki dla sztuki średniowiecza.
Wykład XIV: Sztuka okresu lateńskiego – sztuka Celtów; jej cechy charakterystyczne, ewolucja motywów i form artystycznych. Ornament celtycki i jego rozwój. Sztuka figuralna u Celtów. Sztuka celtycka a antyk. Znaczenie sztuki celtyckiej dla sztuki średniowiecza.
Wykład XV: Węzłowe problemy sztuki pradziejowej w Polsce; najważniejsze zjawiska artystyczne ze szczególnym uwzględnieniem epoki przełomu: pradziejów i czasów historycznych.
2
historyofart11