wybrane aspekty diagnozy psychologicznej.pdf

(120 KB) Pobierz
151136902 UNPDF
Wybrane aspekty diagnozy psychologicznej
i oddziaływań terapeutycznych stosowanych wobec
dziecka z zaburzeniami w rozwoju – założenia
teoretyczne, implikacje praktyczne
1
Aleksandra Borkowska
W najnowszej literaturze psychologicz-
nej i pedagogicznej pojawia się coraz
więcej pomysłów na to, jak poprawić
jakość oddziaływań psychologicznych
stosowanych wobec dzieci i młodzieży
z zaburzeniami w rozwoju. Wydaje się,
że spektrum zadań psychologa, jak rów-
nież innych specjalistów wchodzących
w skład teamu terapeutów (zespołu wie-
lospecjalistycznego), rozszerza się coraz
bardziej. W artykule przedstawiono
najważniejsze, zdaniem autorki, głosy
w niezwykle cennej i potrzebnej dysku-
sji o różnych aspektach diagnozy i tera-
pii dzieci z zaburzeniami w rozwoju.
1. Eksperymentująca
obserwacja terapeutyczna
jako alternatywna procedura
diagnostyczno-terapeutyczna
w warsztacie pracy terapeutów
służy ocenie sprawności intelektualnej
badanego, natomiast eksperymentująca
obserwacja terapeutyczna – stworzeniu
swoistego opisu osoby badanej.
Analiza zaprezentowanych poniżej czyn-
ników różnicujących obydwie procedury
może stać się tematem do nowych dys-
kusji w gabinetach psychologów na temat
metodologii i założeń teoretycznych pro-
wadzonych przez nich działań. Czynniki
różnicujące procedury: badanie testowe
i eksperymentującą obserwację terapeu-
tyczną przedstawiono w tabeli nr .
Przedstawiając założenia eksperymen-
tującej obserwacji terapeutycznej warto
podkreślić, że jakkolwiek jest to pro-
cedura opisywana jako alternatywna,
kontrastująca z tradycyjnym badaniem
testowym, nie może być uznana za pro-
cedurę lepszą, bardziej wartościową.
H. Olechnowicz (998) podkreśla, że
obydwie metody służą diametralnie in-
nym celom: klasyczne badanie testowe
Artykuł podzielono na trzy części.
W pierwszej opisano założenia pro-
cedury diagnostyczno-terapeutycznej
zwanej eksperymentującą obserwacją
terapeutyczną; wiele uwagi poświęcono
na wskazanie różnic między tą procedu-
rą a tradycyjnym badaniem testowym
przeprowadzanym w gabinecie psycho-
logicznym. W drugiej części artykułu
Czytelnik znajdzie informacje na temat
założeń sporządzania opisu dziecka
z zastosowaniem koncepcji postępowa-
nia określanej przez L.S. Wygotskiego
mianem strefy najbliższego rozwoju.
W trzeciej części artykułu opisano trzy
typy sytuacji terapeutycznej wyróżniane
na podstawie wieloletnich doświadczeń
w postępowaniu psychoterapeutycznym
z małymi dziećmi przez T. Kaczmarek.
Tab.1. Czynniki różnicujące procedury:
badanie testowe, eksperymentującą obserwację
terapeutyczną (za: Olechnowicz, 1998)
Czynnik:
Badanie testowe:
Eksperymentująca obserwacja
terapeutyczna:
Przedmiot diagnozy
Ocena sprawności
umysłowej.
Ujawnienie potrzeb terapeutycznych
dziecka i sposobów zaspokajania
potrzeb.
Ludzie
Obcy dziecku psycholog,
ale osoba znacząca dla
rodziców.
Grupa zbliżona do rodziny
rozgałęzionej: rodzice, rodzeństwo,
młodzież różnej płci i wieku,
terapeuci.
Proksemiczne
warunki kontaktu
Kontakt twarzą w twarz
z jedną osobą. Trudność
uniknięcia tego
kontaktu.
Wolny wybór kontaktu spośród
wielu możliwości. Swoboda
w unikaniu kontaktu (z wyjściem
z pokoju włącznie).
151136902.003.png
 
18
Psycholog pyta
i ocenia. Brak miejsca
na inicjatywę dziecka.
Spontaniczność obu
uczestników interakcji
jest blokowana.
Dążenie do równorzędności
podmiotowej. Dziecko samo inicjuje
lub przyjmuje, czy też odrzuca
propozycje dorosłych. Wyklucza się
tzw. natarczywość dydaktyczną.
były przez dzieci odrzucane. Więcej
szczegółów i przykładów zastosowania
obserwacji diagnostyczno-terapeutycz-
nej znajdzie Czytelnik w licznych pub-
likacjach H. Olechnowicz.
Wymiar: dominacja-
-podległość
Nastawienie
psychologa
Obiektywizm,
niezaangażowanie,
wytłumienie reakcji
impulsywnych.
Natychmiastowy rezonans
emocjonalny na zachowanie dziecka
i jego rodziców jest podstawowym
narzędziem postępowania.
2. Pojęcie strefy najbliższego
rozwoju L.S. Wygotskiego
a diagnozowanie dzieci
z zaburzeniami w rozwoju
Ocena dobrze/źle
według instrukcji.
Zdarzenia nie
kwaliikujące się do
takiej oceny bywają
przeoczone lub
pominięte.
Kryteria oceny
aktywności dziecka
Postawa poszukująca. Wyróżnianie
i rozszyfrowywanie sekwencji
znaczących w strumieniu swobodnej
aktywności dziecka. Weryikacja
hipotez stawianych tu i teraz.
Diagnozowanie odchyleń od normy
w rozwoju umysłowym dziecka ozna-
cza pomiar możliwości (zdolności)
oraz umiejętności przystosowawczych
(m.in.: porozumiewanie się, samoob-
sługa, uspołecznienie, samodzielność,
troska o zdrowie i bezpieczeństwo,
umiejętności szkolne, organizowanie
czasu wolnego). O ile pomiar możli-
wości dziecka jest znacznie ułatwiony
dzięki wielu narzędziom mierzącym
inteligencję (choć jesteśmy świadomi
wielu trudności i ograniczeń), o tyle
pomiar umiejętności przystosowaw-
czych dziecka jest zazwyczaj bardziej
problemowy.
Wymiar: sukces-
-porażka
Badanie prowadzone
do momentu
niepowodzenia.
Nie stawia się przed dzieckiem
zadań, stąd nie może ono przeżyć
porażki. Nie przeżywa także sukcesu
(brak nagrody zewnętrznej). Dziecko
przeżywa (wspólnie z innymi)
doznanie spełnienia ważnej potrzeby
psychologicznej.
Przestrzeń jako
istotny „rekwizyt”
badania
Zamknięta przestrzeń
gabinetu, przymus
siedzenia.
Swoboda pokonywania przestrzeni
w poziomie (sala, korytarz) i w
pionie (schody, drabinki, spiętrzone
materace).
Inne rekwizyty użyte
do badani a
Standaryzowany zestaw
pomocy.
Zestaw pomocy standaryzowany
(przez lata) przez same dzieci (część
pomocy dzieci odrzucały, część
wybierały). Najczęściej używane
są te pomoce, które niezawodnie
sprawiają dzieciom radość.
Psycholog opiera swoje działania diag-
nostyczne na trzech kryteriach: ) ja-
kościowym – sprawność uczenia się,
poziom rozwiązywania zadań, posłu-
giwanie się pojęciami; 2) rozwojowym
i społecznym – rozwój psychoizyczny,
zachowania w sytuacjach społecznych;
3) ilościowym – wyniki badań z za-
stosowaniem testów psychologicznych
(Sęk, 987 za: Czapiga, 2000). Kon-
cepcja-postępowanie określone przez
Wygotskiego mianem strefy najbliższe-
go rozwoju może znaleźć zastosowanie
w analizie procesu diagnozy klinicznej
w zakresie pierwszego z wymienionych
wyżej kryteriów. (Czapiga, 2000). Zda-
niem Wygotskiego procesy i czynności
psychiczne nie funkcjonujące jeszcze
samodzielnie mogą być stymulowane
przez planowe oddziaływania osoby do-
rosłej. Wygotski poddaje krytyce wszel-
kie pomiary testowe (mówiące o tym,
jak jest u dziecka w zakresie badanych
zmiennych), a proponuje dynamiczne
analizowanie możliwości rozwojowych
dzieci. Pamiętać należy jednak, że nie
pomija się tu znaczenia technik psy-
Relacja: diagnoza –
-terapia
Iloraz inteligencji
kwaliikuje dziecko
do uzyskania pomocy
w odpowiednich
placówkach. Samo
badanie nie jest
terapeutyczne, może
być nawet urazem (dla
dziecka, jak i rodziców).
Diagnoza i terapia są tu
nierozdzielne: dzieci ujawniają swoje
dążenia autoterapeutycznie, dorośli
pomagają w ich realizowaniu.
Porady
dla rodziców
Porady przekazywane
werbalnie.
Porady przekazywane w formie
komentarzy do zachowania dziecka
i terapeutów. Zachowania terapeutów
modelują właściwe sposoby
postępowania.
Wkład do zasobu
wiedzy psychologa
Pytanie testowe
w większości zamknięte.
Nie przewiduje się
stawiania pytań nowych,
badawczych.
Swoboda i udział wielu osób
uczestniczących generuje
wiele zachowań i sytuacji
nieprzewidzianych, o dużej wartości
heurystycznej. Psycholog poszukuje
odpowiedzi na zagadki stawiane
przez zachowania dzieci.
Hanna Olechnowicz (998) dodaje, że
zachowania dorosłych podczas trwania
eksperymentalnej obserwacji terapeu-
tycznej są również w pewnym stopniu
standaryzowane przez same dzieci (po-
dobnie jak rekwizyty, opisane w tabeli
powyżej). Pewne formy zachowań do-
rosłych dzieci przyjmowały, podtrzy-
mywały i zachęcały dorosłych do ich
przejawiania, a niektóre zachowania
151136902.004.png
chometrycznych, a jedynie podkreśla
się, że kryterium ilościowe nie może
być wyłącznym kryterium w procedurze
psychologicznego poznania.
Czytelnik znajdzie w publikacjach Wy-
gotskiego (np. 987).
jest zawsze poważnie zagrożony (Kacz-
marek, 200).
19
Na zakończenie warto przedstawić sta-
nowisko A. Czapigi (2000), która zaleca
przystępowanie do ustalania zakresu
strefy najbliższego rozwoju dziecka do-
piero po przeprowadzonym wcześniej
tradycyjnym badaniu testowym. Autor-
ka rekomenduje w diagnozowaniu dzie-
ci z zaburzeniami w rozwoju uwzględ-
nianie zarówno aktualnego poziomu
rozwoju dziecka (w oparciu o klasyczne
badanie testowe), jak i uwzględnianie
poziomu funkcjonalnego rozwoju dzie-
cka (co pozwala przewidywać kierunek
i tempo zmian rozwojowych).
T. Kaczmarek w swojej pracy psycho-
terapeutycznej opiera się na następują-
cych tezach:
Strefa najbliższego rozwoju to różnica
między tym, co dziecko potrai wyko-
nać samo, a tym, co dziecko wykona
przy pomocy osoby dorosłej; jest to za-
tem obszar kompetencyjny, w ramach
którego dziecko ujawnia gotowość
do wychodzenia poza aktualne moż-
liwości poznawcze. Akty wizowanie
strefy najbliższego rozwoju odbywa
się w kontakcie dziecka z dorosłym,
który stosuje: pytania naprowadzające,
wskazówki (pośrednie, bezpośrednie),
kieruje myśleniem dziecka, prezentuje
sposoby rozwiązania problemu, a nawet
sam rozwiązuje cały problem. Należy
podkreślić, że dzieci różnią się między
sobą zdolnościami do korzystania z po-
mocy dorosłego, mają tym samym inne
strefy najbliższego rozwoju – różnią
się reakcjami na naprowadzanie przez
dorosłego; różnią się czasem potrzeb-
nym do uwewnętrznienia nowego spo-
sobu rozwiązania; wreszcie, różna jest
u dzieci trwałość „posiadania” określo-
nych umiejętności (nie wspominając już
o tym, że nie wszystkie z nich potraią
przenosić nabyte umiejętności na inne
sytuacje szkolne czy życiowe).
– U dziecka z uszkodzeniami CUN
możemy obserwować zmienione wy-
posażenie biologiczne, co utrudnia
mu prezentowanie zachowań adap-
tacyjnych w kontakcie z matką. Syg-
nały wysyłane do matki mogą być
zbyt słabe (np. zbyt cichy płacz, ogra-
niczona zdolność przywierania do
matki). Zakłócenia organizacji per-
cepcji dziecka mogą mu utrudniać
koncentrowanie się na sygnałach
wysyłanych przez matkę (zwłaszcza
przez jej twarz); w konsekwencji
dziecko może mieć trudności z wy-
różnianiem matki z otoczenia.
Pamiętajmy jednak o dużej ostrożności
w prognozowaniu dalszego przebiegu
rozwoju psychomotorycznego dziecka.
Zawsze zwracajmy uwagę na fakt cał-
kowitej odrębności specyiki zadań pro-
gnostycznych od diagnostycznych.
– Matka w obliczu niekorzystnej diag-
nozy dziecka przejawia na ogół bar-
dzo silne napięcie emocjonalne, tłu-
miące jej spontaniczną gotowość do
otwierania się na potrzeby interakcyj-
ne dziecka.
3. Trzy typy sytuacji
terapeutycznej wg T. Karczmarek
Rozpoczynając rozważania na temat
typów sytuacji terapeutycznych, wy-
różnionych na podstawie wieloletniej
pracy z małymi dziećmi (a więc także
z matkami dzieci) przez T. Kaczma-
rek, warto przypomnieć szereg założeń
dotyczących interakcji zachodzących
w diadzie: matka-dziecko.
– Diagnoza nieprawidłowości rozwojo-
wych u dziecka diametralnie zmienia
wcześniejsze wizje matki na temat
jej dziecka, które powstały na dłu-
go przed jego narodzinami. Wokół
macierzyństwa, ojcostwa i samego
dziecka powstaje atmosfera dużego
dystresu, co implikuje zafałszowane
odczytywanie przez rodziców potrzeb
dziecka.
Podsumowując, badanie strefy najbliż-
szego rozwoju obejmowałoby:
– ustalenie poziomu rozwoju dziecka
w sytuacji wspierania, pomocy po-
chodzącej od osoby dorosłej
– prawdzenie szybkości uczenia się na
materiale konkretnym i abstrakcyj-
nym
– obserwację transferu umiejętności
opanowanych w kontakcie z doro-
słym na inne sytuacje.
Po pierwsze, w przypadku zdrowych
noworodków około trzeciego miesiąca
życia dziecka w parze: matka – dziecko,
kształtuje się specyficzny, w dużym
stopniu stały wzorzec interakcji.
Podstawą teoretyczną wyodrębnienia
trzech typów sytuacji terapeutycznej
są doniesienia interakcyjnej psycholo-
gii rozwojowej; podstawę praktyczną
stanowią wyniki analizy przebiegu
terapii kilkunastu par: matka-dziecko
prowadzonej przez T. Kaczmarek. Typy
sytuacji terapeutycznej wg Karczmarek
przedstawiono w tabeli nr 2.
Po drugie, ukształtowanie się tego wzor-
ca interakcji jest ściśle związane z two-
rzeniem się więzi emocjonalnej dzie-
cka z matką, a jakość tej więzi stanowi
fundament dalszego rozwoju psychiki
dziecka.
Nasuwa się jednak pytanie, jak, organi-
zując sytuację współdziałania osoby do-
rosłej z dzieckiem, odróżnić pożądane
naśladownictwo dziecka od prostego,
automatycznego kopiowania? Zakres
niniejszego artykułu nie pozwala na
dalsze zgłębianie problemu, ale odpo-
wiedzi na wszelkie pytania wnikliwy
Po trzecie, w przypadku pojawienia się
nieprawidłowości rozwojowych u dzie-
cka we wczesnym okresie życia popraw-
ny przebieg interakcji i procesu komuni-
kowania się między matką a dzieckiem
20
Tab. 2. Typy sytuacji terapeutycznej wg. T. Kaczmarek (za: Kaczmarek, 2001)
Typ sytuacji
terapeutycznej:
Charakterystyka typu:
Pierwszy
Terapeuta: poczucie satysfakcji, przekonanie o dobrej współpracy z matką, przekonanie o możliwości
skoncentrowania się na przebiegu procesów interakcji i komunikacji w diadzie: matka– dziecko.
Ingerencja terapeuty polega na pokazywaniu matce zmienionych potrzeb interakcyjnych dziecka i na
podkreślaniu wszystkich sytuacji, w których udaje się matce dostosować do potrzeb dziecka.
Drugi
Terapeuta: poczucie, że jego zabiegi nie stanowią odpowiedzi na potrzeby terapeutyczne matki, terapeuta
pozostaje niejako „obok” głównego problemu pary: matka-dziecko.
Ingerencja terapeuty polega na rozszerzeniu działań terapeutycznych o indywidualną pomoc
psychologiczną dla rodzica/rodziców.
Trzeci
Obserwowanie zachowań matki i dziecka nie pozwala na analizę procesów interakcji i komunikacji
z powodu znikomej ilości wymiany zachowań między matką a dzieckiem.
Ingerencja terapeuty ogniskuje się na przebiegu procesów interakcji i komunikacji, jest prowadzona
w kontekście oddziaływań ukierunkowanych na pomoc rodzicowi/rodzicom w aspekcie
odblokowywania potencjalnych kompetencji rodzicielskich. Terapeuta pracuje nad obniżeniem lęku
rodzica podczas kontaktu z dzieckiem.
T. Krawczyk podkreśla znaczenie zrozumienia i zanalizowania przez psychologa kontekstu psychologicznego, w jakim za-
chodzi wymiana zachowań między matką a dzieckiem. O powodzeniu oddziaływań terapeutycznych decyduje właśnie to
zrozumienie i rzetelna analiza kontekstu, a nie, jak się powszechnie sądzi, sama praca nad interakcją i komunikacją. Pamię-
tajmy, że to właśnie kliniczna analiza mechanizmów odpowiedzialnych za powstawanie patologii w relacji dziecka z matką
jest priorytetowym zadaniem psychologa zajmującego się wczesnym wspomaganiem rozwoju dzieci.
Przedstawione w niniejszym artykule aspekty diagnozy psychologicznej i oddziaływań terapeutycznych stosowanych wobec
dziecka z zaburzeniami w rozwoju przedstawiają nieco inne spojrzenie na oddziaływania diagnostyczno-terapeutyczne pro-
wadzone przez specjalistów. Warto dyskutować o pomysłach, metodach i formach pracy psychologów i pedagogów, wszak
od takich dyskusji zależy później to, co najcenniejsze w pracy terapeutów – profesjonalna ochrona dobrostanu psycholo-
gicznego dzieci, młodzieży i ich rodzin.
Bibliograia
Czapiga, A. (2000). Zastosowanie pojęcia strefy najbliższego rozwoju L.S. Wygotskiego w diagnozie dzieci niepełnospraw-
nych umysłowo. W: Mihilewicz, S. (red.). Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych . Kraków: Oi-
cyna Wydawnicza Impuls.
Kaczmarek, T. (2000). Terapia interakcji: matka-dziecko; z doświadczeń w pracy z małymi dziećmi wykazującymi poważne
dysfunkcje rozwojowe. Rewalidacja , , 3-9.
Kaczmarek, T. (200). Psychoterapia dzieci z diagnozą poważnych zaburzeń w rozwoju. W: Święcicka, M. (red.). Pomoc psycholo-
giczna dziecku z zaburzeniami rozwoju i jego rodzinie . Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Krawczyk, F. (997). Psychoterapia w klasie szkoły życia. W: Olechnowicz, H. (red.). Opowieści terapeutów . Warszawa:
WSiP.
Olechnowicz, H. (995). Dziecko własnym terapeutą . Warszawa: PWN.
Olechnowicz, H. (grudzień 998). Releksja nad diagnozą psychologiczną dziecka na przykładzie dwóch kontrastujących pro-
cedur badawczych . Referat wygłoszony na Międzynarodowej Konferencji Naukowej – Autyzm wyzwaniem naszych czasów
w Krakowie.
Radochoński, M. (200). Podstawy psychopatologii dla pedagogów . Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Wygotski, L.S. (987). Problem wieku i dynamika rozwoju. Przegląd Psychologiczny , 4.
Autorka jest nauczycielem konsultantem w Mazowieckim
Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
Wydział w Siedlcach oraz pracownikiem Specjalnego
Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Stoku Lackim.
151136902.005.png 151136902.001.png 151136902.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin