postepowanie podatkowe.doc

(122 KB) Pobierz
POSTĘPOWANIE PODATKOWE

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl <<<>>> Zacznij zarabiać http://partner.e-sciagi.plPraca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

POSTĘPOWANIE PODATKOWE 2005r.

WYKŁAD 1

EWOLUCJA REGULACJI PRAWNYCH POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO

Po 1918 r. è rozbicie procedur podatkowych, prace nad procedurami trwały do 15 marca 1934 r., uchwalono ustawę ORDYNACJA PODATKOWA, której tekst był wzorowany na niemieckiej ustawie. Dotyczyła ona wymiaru podatków i ówczesnego postępowania podatkowego (100 artykułów), np. powstanie i wygaśnięcie zobowiązania podatkowego, prawo karno-skarbowe.

Po II wojnie światowej ustawodawca nie uchwalił przeniesienia przedwojennej ustawy. Podzielono ustawę na dwa dekrety dotyczące ogólnego prawa podatkowego

              -o zobowiązaniach podatkowych

              -o postępowaniu podatkowym (16 maja 1946)

W formie dekretów została powielona przedwojenna ordynacja podatkowa. Dekret o postępowaniu podatkowym dotrwał do 31 grudnia 1980 r. (nowelizowany). Od 1981 r. zdecydowano się przejść na KPA w sprawach podatkowych. Do KPA dodano dział o zobowiązaniach podatkowych. Od 1981 do końca 1997 r. obowiązywał tylko KPA w sprawach podatkowych.

ORDYNACJA PODATKOWA 29 sierpnia 1997 r. (przestały obowiązywać przepisy KPA w sprawach podatkowych).

Ordynacja zawarła wszystko co dotyczyło ogólnego prawa podatkowego w jednym dokumencie.

Ordynacja podatkowa zawiera przepisy ogólne:

-zobowiązania podatkowe

-kontrola pod.

-czynności sprawdzające

-kontrola skarbowa

Korea Północnaèkonstytucja zabrania nakładania podatków, nie ma podatków.

Ustawa o zobowiązaniach podatkowych z 1980 r. przestała obowiązywać w dniu wejścia w życie ordynacji z 1997 r.

1995-1997-podsekretarz W. Modzelewski tworzył i przygotowywał podatek VAT i ordynację podatkową.

 

Postępowanie podatkowe (szerokie znaczenie)- całokształt czynności prawnych i faktycznych podejmowanych przez organy podatkowe, organy kontroli, podatnika i innych uczestników postępowania na podstawie różnych przepisów prawa i zmierzających do ustalenia istnienia obowiązku podatkowego, konkretyzacji zobowiązania i dobrowolnej jego realizacji.

Wąskie znaczenie obejmuje natomiast regulowane przepisami prawa całokształt czynności związanych z wszczęciem postępowania, prowadzeniem go w ramach określonych przepisami, procedurami i zakończonej wydaniem decyzji podatkowej.

 

1.                Czynności sprawdzające – uregulowane w ordynacji podatkowej (dział V, art. 272-280), sprawdzanie terminowości składania deklaracji podatkowych i wpłacania zadeklarowanych podatków, stwierdzanie formalnej poprawności deklaracji podatkowych oraz ustalanie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z deklaracjami podatkowymi. Nie wszczynają postępowania podatkowego, nie kończą się wydaniem decyzji. Są wstępną kontrolą podatkową(swoistą). Poprzedzają bardzo często np. wszczęcie kontroli podatkowej czy też postępowania podatkowego. Wszczęcie czynności sprawdzających wiąże się z kosztem.

2.                Kontrola podatkowa – uregulowana w ordynacji podatkowej(dział VI art. 281-292), nie wszczyna postępowania podatkowego. Ma na celu sprawdzenie czy kontrolowany wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Organ kontroli działa bez uprzedzenia(nagłość podjętych czynności). Kontrolę wszczyna się zawsze z urzędu, czasami na wniosek ale na samego siebie. Kontrolujący musi pokazać legitymację służbową i upoważnienie imienne (może potem być upoważnienie). Spisywany jest protokół bez wydania decyzji.

3.                Kontrola skarbowa – uregulowana w ustawie o kontroli skarbowej, UKS - Urząd Kontroli Skarbowej, organem jest dyrektor UKS, dysponuje szerszymi możliwościami, np. wywiad skarbowy (jak policja lub służby specjalne). Po zakończeniu kontroli skarbowej i spisaniu protokołu, dyrektor UKS może wydać decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Dyrektor UKS jest organem kontroli skarbowej, a nie organem podatkowym. Kontrola skarbowa wszczyna postępowanie i kończy się wydaniem decyzji.

4.                Postępowanie podatkowe (wąskie ujęcie) j.w.

5.                Postępowanie egzekucyjne – ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji gdy brak jest dobrowolności.

6.                Postępowanie karne skarbowe – Urząd Skarbowy jako organ, np. nałożenie kary grzywny lub pozbawienia wolności.

7.                Postępowanie celne – (VAT, akcyza), Naczelnik Urzędu Celnego jest organem podatkowym.

 

 

WYKŁAD 2

ZASADY OGÓLNE POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO (ord. pod. art. 120-129)

1. zasada legalności i praworządności (120)

              -organy podatkowe działają na podstawie prawa

              -muszą mieć na uwadze określony przepis prawa

              -przepis prawa to przede wszystkim ustawa i przepisy wykonawcze wydane na  podstawie ustawy

              -wskazywanie podstaw prawnych w rozstrzygnięciu

2. zasada postępowania w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych (121  par.1)

              -element przygotowania merytorycznego pracownika organu podatkowego

              -umiejętność przekazu wiedzy co do podatnika

              -odpowiednia kultura bycia i zachowania się pracownika

              -kultura administrowania

3. zasada udzielania informacji (121 par.2)

              -obowiązane SA udzielać niezbędnych informacji (np. pisemna interpretacja przepisu w związku z daną sprawą).

4. zasada prawdy obiektywnej (122)

              -wszelkie działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego (nie mogą pozostać nie wyjaśnione sprawy.

              - Art. 187. § 1. Organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy.

 

 

 

 

5. zasada czynnego udziału stron w postępowaniu (123 par. 1)

              -organy pod. mają zapewnić stronom czynny udział w postępowaniu (pełnomocnik, przedstawiciel) w każdym stadium, określenie czynności organu podatkowego.

              -art.200 ord.pod. - przed wydaniem decyzji strona ma 7 dni na zapoznanie się z materiałem dowodowym (termin nie może zahaczyć o dni wolne, nie wliczamy sobót i niedziel i dni wolnych w których organ nie pracuje, trzeba podać w jakich godzinach i gdzie może się zapoznać z aktami sprawy).

             

Art. 123 § 2.  Organ podatkowy może odstąpić od zasady przewidzianej w § 1, jeżeli w wyniku postępowania wszczętego na wniosek strony ma zostać wydana decyzja w całości uwzględniająca wniosek strony, oraz w przypadkach, o których mowa w art. 200 § 2 pkt 2.

Art. 200 § 2.  Przepisu § 1 nie stosuje się:

  1)  w przypadkach przewidzianych w art. 123 § 2 oraz w art. 165 § 5,

2)   w sprawach zabezpieczenia i zastawu skarbowego.

 

6. zasada przekonywania (124)

              -organ podatkowy w taki sposób prowadzi postępowanie podatkowe aby przekonać co do swoich racji (zasadności postępowania)

7. zasada wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania (125)

              -użycie środków adekwatnych do sytuacji

8. zasada pisemności (126)

              -obowiązek utrwalania wszystkiego w formie pisemnej w trakcie postępowania (aparat fotograficzny, dźwięk, komputer, filmowanie itp.)

9. zasada dwuinstancyjności postępowania (127)

              -2 instancje do wykorzystania w rozstrzygnięciu konkretu

              -prawo do odwołania – rozstrzygnięcia przez organ II stopnia

              -sądy administracyjne nie są kolejną instancją

10. zasada trwałości ostatecznej decyzji (127)

              -jeżeli podatnik nie odwołał się do II instancji w ciągu 14 dni

              -każda decyzja wydana w drugiej instancji jest ostateczna (odwołanie tylko do WSA, a dalej do NSA)

              -w trybach nadzwyczajnych wznowienie lub wyjaśnienie

Art. 258. § 1. Organ podatkowy, który wydał decyzję w pierwszej instancji, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli:

  1)  stała się bezprzedmiotowa,

  2)  została wydana z zastrzeżeniem dopełnienia przez stronę określonego warunku, a strona nie dopełniła tego warunku,

  3)  strona nie dopełniła przewidzianych w tej decyzji lub w przepisach prawa podatkowego warunków uprawniających do skorzystania z ulg,

  4)  strona nie dopełniła określonych w przepisach prawa podatkowego warunków uprawniających do skorzystania z ryczałtowych form opodatkowania.

§ 2. Organ podatkowy stwierdza wygaśnięcie decyzji w drodze decyzji.

§ 3.  W przypadkach, o których mowa w § 1 pkt 3 i 4, decyzja stwierdzająca wygaśnięcie decyzji wywołuje skutki prawne od dnia doręczenia decyzji, której wygaśnięcie się stwierdza.

 

Art. 259.  § 1. W razie niedotrzymania terminu płatności odroczonego podatku lub zaległości podatkowej bądź terminu płatności którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa, następuje z mocy prawa wygaśnięcie decyzji:

  1)  o odroczeniu terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę - w całości,

  2)  o rozłożeniu na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej - w części dotyczącej raty niezapłaconej w terminie płatności.

§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do odroczonych lub rozłożonych na raty należności płatników lub inkasentów.

 

11. zasada jawności postępowania wyłącznie dla stron (129)

              -obowiązek zachowania informacji z postępowania w tajemnicy

              -tajemnica skarbowa

Art. 306. § 1. Kto, będąc obowiązanym do zachowania tajemnicy skarbowej, ujawnia informacje objęte tą tajemnicą,

podlega karze pozbawienia wolności do lat. 5.

 

WYKŁAD 3

POJĘCIE STRONY

Art. 133.  § 1. Stroną w postępowaniu podatkowym jest podatnik, płatnik, inkasent lub ich następca prawny, a także osoby trzecie, które z uwagi na swój interes prawny żądają czynności organu podatkowego, do której czynność organu podatkowego się odnosi lub której interesu prawnego działanie organu podatkowego dotyczy.

§ 2. Stroną w postępowaniu podatkowym może być również osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej inna niż wymieniona w § 1, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego przed powstaniem obowiązku podatkowego ciążą na niej szczególne obowiązki lub zamierza skorzystać z uprawnień wynikających z tego prawa.

 

STRONA- podatnik, płatnik, inkasent, os. Trzecie, ze względu na swój interes prawny.

 

INTERES PRAWNY – interes, który podlega ochronie prawnej (nie każdy interes jest prawny)èżądanie czynności organu.

Stroną w postępowaniu są małżonkowie, odpowiadają oni solidarnie.

Strony mogą być w postępowaniu reprezentowane przez:

              - pełnomocnika

              - przedstawiciela, kuratora

 

Art. 7. § 1. Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

§ 2. Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

 

KODEKS CYWILNYJ

-art. 8 osoba fizycznaèkażdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną, czyli może być podatnikiem.

-art. 33 osoba prawnaèSkarb Państwa, województwo (związek publicznoprawny), spółka z o.o. (KRS- dopiero wtedy nabywa osobowość prawną).

 

PRZEDSIĘBIORSTWO

              -NIE NAZWA PRZESĄDZA O OSOBOWOŚCI PRAWNEJ

Przedsiębiorstwo nie zawsze oznacza osobowość prawną.

Jednostki nie mające osobowości prawnejèani osoba fizyczna ani prawna (wyodrębniony majątek, określona struktura, uprawnienia do działalności w obrocie prawnym), np. zakłady budżetowe, jednostki budżetowe, Urząd Wojewódzki, Urząd Miasta, komunalne zakłady budżetowe, Ministerstwo Finansów, spółka jawna, spółka komandytowa.

              SPÓŁKA CYWILNA NIE JEST OSOBĄ PRAWNĄ.

PŁATNIKèoblicza, pobiera i wpłaca podatek, np. ZUS, KRUS, zakłady pracy, notariusz.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin