Kurs programu Excel.pdf

(1147 KB) Pobierz
Wprowadzenie – przypomnienie
Wojciech Kaszuba
01-06-12
Kurs programu EXCEL
1. Włączenie programu Excel
pierwszy sposób: przycisk start – > programy – > excel (rys 1.);
drugi sposób : ikona excel na pulpicie (rys 2.).
rys 1. Wybór programu Excel z menu start
Microsoft Excel.lnk
rys 2. Ikona na pulpicie
2. Przypomnienie ważniejszych parametrów i terminologii arkusza ( rys 3.).
Skoroszyt - jest rodzajem dokumentu w skład, którego mogą wchodzić:
arkusze
wykresy
Można sobie wyobrazić, że skoroszyt to teczka, do której możemy dodawać lub usuwać kartki
(arkusze, wykresy).
Arkusz - jest to prostokątny obszar złożony z komórek Cały arkusz składa się z 256 kolumn i
16384 wierszy.
Komórka arkusza - jest podstawową i niepodzielną częścią arkusza
Czynności, które możemy wykonywać na komórkach:
Zmiana ich wymiarów, czyli szerokości i wysokości.
Łączenie w grupy.
1
12088157.003.png
Wojciech Kaszuba
01-06-12
Ukrywanie.
Zaznaczanie jako bloki.
rys 3. Ważniejsze parametry arkusza.
3. Dodawanie nowego arkusza do skoroszytu
wstaw – > arkusz (rys 4.).
4. Dodawanie nowego wiersza lub kolumny do arkusza
sposób pierwszy: wstaw – > wiersz ( kolumna );
sposób drugi: klikamy prawym przyciskiem myszy w komórkę, poniżej której (lub,
obok której) chcemy wstawić nowy wiersz (nową kolumnę), z menu, które się pojawi
wybieramy opcję wstaw i z pola, które się ukaże wybieramy wstaw cały wiersz (lub
wstaw całą kolumnę ).
2
12088157.004.png 12088157.005.png
Wojciech Kaszuba
01-06-12
rys 4. Wstawienie nowego arkusza do zeszytu
5. Przykład: wpisać tekst „rachunek bieżący” do komórki A2.
6. Nie mieszczący się tekst
sposób pierwszy: dwukrotnie klikamy w miejsce łączenia się komórki w której nie
mieści się tekst z komórką sąsiednią, wtedy szerokość kolumny zostanie dostosowana
do długości najdłuższego napisu;
sposób drugi: klikamy prawym przyciskiem myszy na komórkę ze zbyt długim
napisem i z rozwiniętego menu wybieramy opcję formatuj komórki , następnie zakładkę
wyrównanie po czym zaznaczamy opcję zawijaj tekst i klikamy na przycisk OK. (rys 5 i
6).
7. Wprowadzanie różnego rodzaju danych.
Do komórki arkusza kalkulacyjnego można wprowadzać różnego rodzaje dane, takie jak:
tekst, liczby, formuły.
Tekst to dowolna kombinacja liter, cyfr i spacji. Domyślnie wprowadzony tekst jest
wyrównywany do lewej strony. Liczby to znaki numeryczne 0-9. Program rozróżnia kropkę
oraz przecinek. Wartości liczbowe domyślnie są wyrównywane do prawej strony komórek.
Formuły składają się z jednego lub kilku adresów komórek lub wartości oraz operatorów
działań matematyczny, takich jak:
dodawanie (+)
odejmowanie (-)
mnożenie (*)
dzielenie (/)
potęgowanie (^)
3
12088157.006.png
Wojciech Kaszuba
01-06-12
Aby program zrozumiał, iż do komórki wprowadzane jest działanie matematyczne a nie tekst
każdą formułę należy poprzedzić znakiem ‘ = ‘
Przykład
=5+10
=A1*A7
=(A35+A3)/B2^6
Jeśli we wzorze konieczne jest wyszczególnienie obszaru podaje się go poprzez podanie
adresu górnej lewej komórki oraz napisane po dwukropku adresu dolnej prawej komórki np.
c1:e12, czyli jest to obszar w kształcie prostokąta gdzie lewy górny róg ma adres c1 a dolny
prawy ma adres e12.
Operatory używane w formułach:
Operator
arytmetyczny
Znaczenie
Przykład
+ (znak plus)
Dodawanie
3+3
– (znak minus)
Odejmowanie
3–1
* (gwiazdka)
Mnożenie
3*3
/ (kreska ukośna w prawo)
Dzielenie
3/3
% (znak procent)
Procent
20%
^ (daszek)
Potęgowanie
3^2 (to samo co 3*3)
rys 5. Wybór opcji Formatuj komórki z menu prawego przycisku myszy
4
12088157.001.png
Wojciech Kaszuba
01-06-12
rys 6. Zakładka wyrównanie
8. Zaznaczanie komórek i zakresów.
zaznacz zakres komórek: F4:H9 (kliknij wewnątrz komórki F4, przy wciśniętym
lewym klawiszu myszy przeciągnij biały krzyż na komórkę H9),
zaznacz zakres komórek: A10:C14 i E2:F6 (kliknij wewnątrz komórki A10, przy
wciśniętym klawiszu Shift przemieść za pomocą strzałek wskaźnik aktywnej komórki
do C14 – inny sposób zaznaczania komórek), drugi zakres komórek zaznacz przy
wciśniętym klawiszu Ctrl przeciągając myszą biały krzyż (rys 7.),
zaznacz kolumnę B i C (kliknij na nagłówku kolumny B i przeciągając biały krzyż na
nagłówek kolumny C, w ten sam sposób zaznaczmy wiersze),
zaznacz cały arkusz (kliknij puste pole w lewym górnym rogu siatki arkusza).
5
12088157.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin