104._114. USTAWA. O drogach publicznych.pdf

(564 KB) Pobierz
Microsoft Word - 104. USTAWA. O drogach publicznych.docx
 
30.10.2010
DROGI PUBLICZNE
104. - 1/ 67
 
104. USTAWA. O drogach publicznych
 
Dz.U.07.19.115
2007.02.27
zm.
Dz.U.2007.23.136
art. 11
2007.11.03
zm.
Dz.U.2007.192.1381
art. 2
2008.04.15
zm.
Dz.U.2008.54.326
art. 1
2008.12.24
zm.
Dz.U.2008.218.1391
art. 1
2009.02.20
zm.
Dz.U.2009.19.101
art. 32
2009.02.27
zm.
Dz.U.2009.19.100
art. 19
2009.03.24
zm.
Dz.U.2008.227.1505
art. 138
2009.06.08
zm.
Dz.U.2009.86.720
art. 2
2009.10.31
zm.
Dz.U.2009.168.1323
art. 191
2010.07.17
zm.
Dz.U.2010.106.675
art. 62
2010.09.04
zm.
Dz.U.2010.152.1018
art. 5
USTAWA
z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych 1)
(tekst jednolity)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z
kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i
wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.
Art. 2. 1. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące
kategorie:
1) drogi krajowe;
2) drogi wojewódzkie;
3) drogi powiatowe;
4) drogi gminne.
2. Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii co te
drogi.
3. Drogi publiczne ze względów funkcjonalno-technicznych dzielą się na klasy określone w
warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. -
Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 i Nr 170, poz. 1217), jakim powinny
odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Art. 2a. 1. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane „jesień” 2010
 
695470960.002.png
 
30.10.2010
DROGI PUBLICZNE
104. - 2/ 67
 
2. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu
województwa, powiatu lub gminy.
Art. 3. Drogi publiczne ze względu na ich dostępność dzielą się na:
1) drogi ogólnodostępne;
2) drogi o ograniczonej dostępności, w tym autostrady i drogi ekspresowe.
Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) pas drogowy - wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego
powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia
techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia
związane z potrzebami zarządzania drogą;
2) droga - budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami,
stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego,
zlokalizowaną w pasie drogowym;
3) ulica - drogę na terenie zabudowy lub przeznaczonym do zabudowy zgodnie z przepisami o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w której ciągu może być zlokalizowane
torowisko tramwajowe;
4) torowisko tramwajowe - część ulicy między skrajnymi szynami wraz z zewnętrznymi pasami
bezpieczeństwa o szerokości 0,5 m każdy;
5) jezdnia - część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów;
6) chodnik - część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych;
7) korona drogi - jezdnie z poboczami, pasami awaryjnego postoju lub pasami przeznaczonymi
do ruchu pieszych, zatokami autobusowymi lub postojowymi, a przy drogach
dwujezdniowych - również z pasem dzielącym jezdnie;
8) zjazd - połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze, stanowiące
bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej w rozumieniu przepisów o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym;
9) skrzyżowanie dróg publicznych:
a) jednopoziomowe - przecięcie się lub połączenie dróg publicznych na jednym poziomie,
b) wielopoziomowe - krzyżowanie się lub połączenie dróg publicznych na różnych
poziomach, zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy (węzeł
drogowy) lub krzyżowanie się dróg na różnych poziomach, uniemożliwiające wybór
kierunku jazdy (przejazd drogowy);
10) droga ekspresowa - drogę przeznaczoną wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych:
a) wyposażoną w jedną lub dwie jezdnie,
b) posiadającą wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi ją innymi drogami
transportu lądowego i wodnego, z dopuszczeniem wyjątkowo jednopoziomowych
skrzyżowań z drogami publicznymi,
c) wyposażoną w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, przeznaczone
wyłącznie dla użytkowników drogi;
11) autostrada - drogę przeznaczoną wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych:
a) wyposażoną przynajmniej w dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe jezdnie,
b) posiadającą wielopoziomowe skrzyżowania ze wszystkimi przecinającymi ją drogami
transportu lądowego i wodnego,
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane „jesień” 2010
 
695470960.003.png
 
30.10.2010
DROGI PUBLICZNE
104. - 3/ 67
 
c) wyposażoną w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, przeznaczone
wyłącznie dla użytkowników autostrady;
12) drogowy obiekt inżynierski - obiekt mostowy, tunel, przepust i konstrukcję oporową;
13) obiekt mostowy - budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu
pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego
rodzaju komunikacji nad przeszkodą terenową, w szczególności: most, wiadukt, estakadę,
kładkę;
14) tunel - budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub
pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego rodzaju
komunikacji przez przeszkodę terenową lub pod nią, w tym przejście podziemne;
15)przepust - budowlę o przekroju poprzecznym zamkniętym, przeznaczoną do
przeprowadzenia cieków, szlaków wędrówek zwierząt dziko żyjących lub urządzeń
technicznych przez nasyp drogi;
15a) kanał technologiczny - ciąg osłonowych elementów obudowy, studni kablowych oraz
innych obiektów lub urządzeń służących umieszczeniu lub eksploatacji:
a) urządzeń infrastruktury technicznej związanych z potrzebami zarządzania drogami lub
potrzebami ruchu drogowego,
b) linii telekomunikacyjnych wraz z zasilaniem oraz linii energetycznych, niezwiązanych z
potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
16) konstrukcja oporowa - budowlę przeznaczoną do utrzymywania w stanie stateczności nasypu
lub wykopu;
17) budowa drogi - wykonywanie połączenia drogowego między określonymi miejscami lub
miejscowościami, a także jego odbudowę i rozbudowę;
18) przebudowa drogi - wykonywanie robót, w których wyniku następuje podwyższenie
parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi, niewymagających zmiany
granic pasa drogowego;
19) remont drogi - wykonywanie robót przywracających pierwotny stan drogi, także przy użyciu
wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym;
20) utrzymanie drogi - wykonywanie robót konserwacyjnych, porządkowych i innych
zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, w tym także odśnieżanie i
zwalczanie śliskości zimowej;
21) ochrona drogi - działania mające na celu niedopuszczenie do przedwczesnego zniszczenia
drogi, obniżenia klasy drogi, ograniczenia jej funkcji, niewłaściwego jej użytkowania oraz
pogorszenia warunków bezpieczeństwa ruchu;
22) zieleń przydrożna - roślinność umieszczoną w pasie drogowym, mającą na celu w
szczególności ochronę użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające
z kierunku przeciwnego, ochronę drogi przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochronę
przyległego terenu przed nadmiernym hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby;
23) reklama - nośnik informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami
konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczony w polu widzenia użytkowników drogi,
niebędący znakiem w rozumieniu przepisów o znakach i sygnałach lub znakiem
informującym o obiektach użyteczności publicznej ustawionym przez gminę;
24) dostępność drogi - cechę charakteryzującą gęstość połączeń danej drogi z innymi drogami
przez skrzyżowania dróg oraz zakres dostępu do drogi przez zjazdy;
25) pojazd nienormatywny - pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem
lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane „jesień” 2010
 
695470960.004.png
 
30.10.2010
DROGI PUBLICZNE
104. - 4/ 67
 
niniejszej ustawy, albo którego wymiary i masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe
od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach o ruchu drogowym, z wyłączeniem
autobusów w zakresie nacisków osi;
26) transeuropejska sieć drogowa - sieć drogową określoną w decyzji nr 1692/96 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych
dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz. Urz. WE L 228 z
09.09.1996, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str.
364, z późn. zm.);
27) służby ratownicze - jednostki ochrony przeciwpożarowej w rozumieniu ustawy z dnia 24
sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, z późn.
zm.) oraz zespoły ratownictwa medycznego w rozumieniu ustawy z dnia 8 września 2006 r. o
Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z 2007 r. Nr 89, poz.
590 i Nr 166, poz. 1172 oraz z 2008 r. Nr 17, poz. 101).
Art. 4a. 1. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sieć autostrad i dróg
ekspresowych, mając na uwadze potrzeby społeczne i gospodarcze kraju w zakresie rozwoju
infrastruktury.
2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej
określi, w drodze zarządzenia, wykaz dróg o znaczeniu obronnym. Zarządzenie to nie podlega
ogłoszeniu.
Art. 5. 1. Do dróg krajowych zalicza się:
1) autostrady i drogi ekspresowe oraz drogi leżące w ich ciągach do czasu wybudowania
autostrad i dróg ekspresowych;
2) drogi międzynarodowe;
3) drogi stanowiące inne połączenia zapewniające spójność sieci dróg krajowych;
4) drogi dojazdowe do ogólnodostępnych przejść granicznych obsługujących ruch osobowy i
towarowy bez ograniczeń ciężaru całkowitego pojazdów (zespołu pojazdów) lub wyłącznie
ruch towarowy bez ograniczeń ciężaru całkowitego pojazdów (zespołu pojazdów);
5) drogi alternatywne dla autostrad płatnych;
6) drogi stanowiące ciągi obwodnicowe dużych aglomeracji miejskich;
7) drogi o znaczeniu obronnym.
2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrami właściwymi do
spraw administracji publicznej, spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, po
zasięgnięciu opinii właściwych sejmików województw, a w miastach na prawach powiatu - opinii
rad miast, w drodze rozporządzenia, zalicza drogi do kategorii dróg krajowych, mając na uwadze
kryteria zaliczenia określone w ust. 1.
3. Minister właściwy do spraw transportu po zasięgnięciu opinii właściwych zarządów
województw, a w miastach na prawach powiatu - właściwych prezydentów miast, w drodze
rozporządzenia, ustala przebieg istniejących dróg krajowych, w celu zapewnienia ciągłości dróg
krajowych.
Art. 6. 1. Do dróg wojewódzkich zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1,
stanowiące połączenia między miastami, mające znaczenie dla województwa, i drogi o znaczeniu
obronnym niezaliczone do dróg krajowych.
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane „jesień” 2010
 
695470960.005.png
 
30.10.2010
DROGI PUBLICZNE
104. - 5/ 67
 
2. Zaliczenie do kategorii dróg wojewódzkich następuje w drodze uchwały sejmiku
województwa w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz obrony
narodowej.
3. Ustalenie przebiegu istniejących dróg wojewódzkich następuje w drodze uchwały sejmiku
województwa, po zasięgnięciu opinii zarządów powiatów, na obszarze których przebiega droga,
a w miastach na prawach powiatu - opinii prezydentów miast.
Art. 6a. 1. Do dróg powiatowych zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1 i art. 6
ust. 1, stanowiące połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib
gmin między sobą.
2. Zaliczenie drogi do kategorii dróg powiatowych następuje w drodze uchwały rady
powiatu w porozumieniu z zarządem województwa, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów,
prezydentów miast) gmin, na obszarze których przebiega droga, oraz zarządów sąsiednich
powiatów, a w miastach na prawach powiatu - opinii prezydentów miast.
3. Ustalenie przebiegu istniejących dróg powiatowych następuje w drodze uchwały rady
powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin, na obszarze
których przebiega droga.
Art. 7. 1. Do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do innych
kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem
dróg wewnętrznych.
2. Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po
zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu.
3. Ustalenie przebiegu istniejących dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy.
Art. 7a. 1. Organy właściwe w sprawach zaliczenia do kategorii i ustalenia przebiegu dróg,
przekazując propozycje zaliczenia do kategorii lub propozycje ustalenia przebiegu dróg,
wyznaczają termin do przedstawienia opinii, o których mowa w art. 5-7. Wyznaczony termin
zgłaszania opinii nie może być krótszy niż 21 dni od dnia doręczenia propozycji do
zaopiniowania.
2. Niezłożenie opinii w przewidzianym terminie uznaje się za akceptację propozycji.
Art. 8. 1. Drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do
żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami
wewnętrznymi.
1a. Podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej
wymaga uzyskania pisemnej zgody właścicieli terenów, na których jest ona zlokalizowana.
2. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych
oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w
przypadku jego braku - do właściciela tego terenu.
3. Finansowanie zadań, o których mowa w ust. 2, należy do zarządcy terenu, na którym jest
zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku - do właściciela tego terenu.
4. Oznakowanie połączeń dróg wewnętrznych z drogami publicznymi oraz utrzymanie
urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanych z funkcjonowaniem tych połączeń,
należy do zarządcy drogi publicznej.
Art. 9. (uchylony).
Ośrodek Szkolenia PZITB Oddział Kielce
Materiały szkoleniowe. Kurs przygotowawczy do egzaminu na uprawnienia budowlane „jesień” 2010
 
695470960.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin