PROSTY_KURS_PROGRAMOWANIA_PASCAL.pdf

(148 KB) Pobierz
Microsoft Word - PROSTY_KURS_PROGRAMOWANIA_PASCAL.doc
******************************
* KURS PROGRAMOWANIA *
* *
* TURBO PASCAL *
* *
* POZIOM PODSTAWOWY *
* *
* Copyright (C) by Otul 2002 *
* *
* otul2@poczta.onet.pl *
* *
* www.otul.prv.pl *
******************************
Witam wszystkich w moim kursie o pascalu, niektórzy
spotykają się ze mną już po raz drugi.
Znowu życzę przyjemnej edukacji i przepraszam za
wszelkiego rodzaju błędy.
1.WSTĘP
Dlaczego jako język średnio - zaawansowany wybrałem
Turbo Pascal`a? Zobaczmy:
Zalety:
-umożliwia kompilację programu do postaci *.exe
-posiada prosty i funkcjonalny edytor i niezły
debugger
-posiada znacznie większe możliwości niż BASIC czy
BATCH
-pozwala na obsługę funkcji BIOS`a i DOS`a
-zawiera wiele modułów i bibliotek
Wady:
-specyficzny sposób programowania (chodzi o styl np.
po każdej linii średnik - prawie
po każdej)
-na komputerach powyżej 180 MHz występuje błąd 200
'Division by zero' (na szczęście
1
jest patch, można go ściągnąć z mojej strony
www.otul.prv.pl)
-uciążliwy w niektórych miejscach specjalny szyk
wyrazów i znaków
Koniec paplaniny, przejdźmy do konkretów! :-)
2.PIERWSZY KROK (a raczej drugi)
Zanim poznamy komendy i ich znaczenie chciałem
przedstawić ogólny wzór na programowanie
w tym języku i ogólne zasady konstrukcji linii.
-Szkielet programu
program nazwa; (deklaracja nazwy programu i
jego początku)
uses nazwa, nazwa2; (dołączanie modułów)
const (deklaracje stałych)
...
var (deklaracje zmiennych)
...
begin (początek programu,
procedury lub funkcji)
...
end. (koniec programu)
A teraz trochę inaczej robimy procedurę:
-Szkielet procedury
procedure nazwa(...); (deklaracja początku
procedury)
const
...
var
...
begin
...
end; (koniec procedury)
2
-Moduły
Jest ich sporo standardowo i można ich wiele ściągnąć
z netu. Ja będę używał trzech:
- Crt (funkcje różnorodne np. tekstowe, grafika
tekstów)
- Dos (funkcje dotyczące np. plików, dysków, czasu
czy daty)
- Graph (funkcje z zakresu grafiki np. tryby,
figury, napisy ozdobne)
-Zmienne
Tych także jest sporo, przedstawię tylko część. Używa
się ich przy deklaracji var bądź w miejscach po nawie
np. procedury - procedure Otul(tu ich używamy);
Deklaruje się je tak: nazwa:typ; np. otul:integer;
- integer (podstawowa zmienna, przechowuje liczby
całkowite z zakresu -32768 do 32767)
- longint (takie same liczby, tylko większy zakres
od -2147483648 do 2147483647)
- shortint (tylko różnica w zakresie od -128 do
127)
- byte (tylko liczby dodatnie i całkowite z
zakresu od 0 do 255
- word (to samo co u góry tylko, że z zakresu od 0
do 65535)
- boolean (przechowuje tylko zmienne logiczne:
true i false (prawda i fałsz))
- char (przechowuje pojedynczy znak ASCII(0-255))
- string (przechowuje łańcuch tekstu, do 255
znaków, można go regulować np. string[50])
Podam jeszcze zmienno przecinkowy typ:
- single (przechowuje zmienne zmienno przecinkowe
np. 46,8678648 duży zakres, nie pamiętam jaki)
3
-Operatory
Bardzo często przy instrukcjach warunkowych czy
przypisywaniu używamy operatorów:
-równości ( = )
-większości ( > )
-mniejszości ( < )
-większe, bądź równe ( => )
-mniejsze, bądź równe ( <= )
-lub ( or )
-i ( and )
Tyle powinno wam już wystarczyć, choć jest ich
więcej.
- KOMENDY
Program nazwa
Deklaracja początku programu
Unit nazwa
Deklaracja jednego modułu
Uses nazwa
Deklaracja użycia wielu modułów
Const
Deklaracja stałych
Var
Deklaracja zmiennych
Label nazwa, nazwa2
Deklaracja etykiet
:nazwa etykiety
Mówi to o zaznaczeniu etykiety
4
Begin
Początek programu, procedury, funkcji, pętli
End (End. End;)
Koniec pętli (koniec programu)
Procedure nazwa (zmienne )
Deklaracja początku procedury
Function nazwa (zmienne)
Deklaracja początku funkcji
Array [zbior] of [typ]
Deklaracja tablicy czegoś jakiegoś typu
If [warunek] then ...
Jeżeli warunek jest spełniony to zrób co jest
napisane po słowie 'then'
Else
Operacja ewentualnie (inaczej) np. gdy war. nie
spełniony
Or (And)
Lub (oraz)
Repeat
... (Treść programu)
until [warunek ]
Powtarzaj aż zostanie spełniony warunek
While [warunek] do ...
Powtarzaj dopóki jest spełniony warunek
For [zmienna] to [zmienna] do
Pętla: od danej1 do danej2 zrób to...
Case [zmienna] of [wybor]
Instrukcja wyboru np. zamiast wielu warunków (if)
Writeln(' tekst ') writeln(a )
Wyświetl tekst, wyświetl zmienną a
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin