PRZYKŁADOWE KOSPEKTY ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH.pdf

(35 KB) Pobierz
390112829 UNPDF
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
PRZYKŁADOWE KOSPEKTY ZAJÊÆ LOGOPEDYCZNYCH
Autor: Anna Ciosk
25.02.2008.
Zmieniony 25.02.2008.
Pierwszy konspekt dotyczy chłopca w wieku 6 lat, chodz±cego do klasy „0”. Diagnoza
logopedyczna brzmiała: seplenienie miêdzyzêbowe wielorakie (trzy szeregi + t d n), zaburzona kinestezja
artykulacyjna w zakresie r-l, zaburzony słuch fonematyczny. Wcze¶niejsze zajêcia po¶wiêcone były
kształceniu słuchu fonematycznego, æwiczeniom usprawniaj±cym motorykê warg i jêzyka oraz pionizacji
jêzyka. Poni¿szy konspekt przedstawia pierwsze zajêcia z wprowadzenia głoski „s”.
Scenariusz zajêæ logopedycznych I Temat : Æwiczenia usprawniaj±ce aparat artykulacyjny. Wprowadzenia
głoski "s". Cel główny :
- Æwiczenia usprawniaj±ce motorykê warg i jêzyka oraz pionizacjê jêzyka
- prawidłowe uło¿enie warg i jêzyka przy wymowie głoski "s" Cele szczegółowe :
- æwiczenia oddechowe na ukierunkowanie strumienia powietrza;
- æwiczenia słuchu fonematycznego poprzez wyszukiwanie głoski "s" oraz ró¿nicowanie prawidłowej i
nieprawidłowej realizacji tej głoski;
- æwiczenia poprawnej wymowy głoski "s" w sylabach;
- æwiczenia analizatora wzrokowego; Forma : indywidualna Metody :
- æwiczenia narz±dów artykulacyjnych;
- æwiczenia oddechowe;
- æwiczenia słuchu fonematycznego;
- æwiczenia analizatora wzrokowego; ¦rodki dydaktyczne : lustro, kartka papieru, nutella, wiatraczek,
waciki, lizak logopedyczny z literk± "s", obrazki, pudełko, koraliki, karta pracy z sylabami, "Układamy
wzorce wymowy" J. Falany - Kozłowskiej PRZEBIEG ZAJÊÆ
- Æwiczenia usprawniaj±ce motorykê warg i jêzyka.
a) æwiczenia miê¶ni orê¿nych ust
-u¶miech – dziubek (zêby ¶ci¶niête, wargi odsłoniête);
- u¶miech –dziubek (zêby ¶ci¶niête, wargi zasłoniête);
- przesadne wymawianie par samogłosek: u-i, u-e, a-e, o-i, o-e.
b) æwiczenia jêzyka – do pionizacji
- zlizywanie nutelli z wałka dzi±słowego;
-malowanie podniebienia: przesuwanie czubka jêzyka po podniebieniu od górnych zêbów do tyłu;
- trzymanie jêzyka na wałku dzi±słowym (logopeda liczy do 20);
-połykanie ¶liny z jêzykiem na wałku dzi±słowym przy otwartych ustach).
c) æwiczenia jêzyka- do głosek sycz±cych
-liczenie czubkiem jêzyka dolnych zêbów po wewnêtrznej stronie;
-sufit – podłoga: jêzyk do góry za zêby i na dół za zêby.
- Æwiczenia oddechowe (ukierunkowanie strumienia powietrza)
- dmuchanie na wiatraczek (jak najdłu¿ej na jednym wdechu);
- dmuchanie na wacik w stronê lustra ( delikatnie i długo);
- zdmuchiwanie wacika z dłoni.
- Æwiczenia pionizacji jêzyka – wypowiadanie głoski „l” z samogłoskami w izolacji
i w sylabach (pomoc± s± litery z „Układamy wzorce wymowy”)
a-l l-a a-l-a l-a-l la al. ala lal
o-l l-o o-l-o l-o-l lo ol olo lol
u-l l-u u-l-u l-u-l lu ul ulu lul
e-l l-e e-l-e l-e-l le el ele lel
y-l l-y y-l-y l-y-l ly yl yly lyl
- Æwiczenia słuchowe
a) Wyszukiwanie obrazków, w których w nazwach ukryta jest głoska “s”. Logopeda
wypowiada nazwê, a dziecko ma reagowaæ na usłyszan± w wyrazie głoskê „s” poprzez
uniesienie lizaka z liter± „s”.
b) Okre¶lanie miejsca głoski „s” w tych nazwach.
c) Wysłuchiwanie prawidłowo i miêdzyzêbowo wymawianej głoski „s”
(przy prawidłowej wymowie dziecko ma wrzuciæ koralik do pudełka).
http://www.logopedia.pl
Kreator PDF
Utworzono 15-10-2010, 10:34
390112829.002.png
 
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
- Wprowadzenie do prawidłowej wymowy głoski „s”.
Logopeda tłumaczy jak maj± byæ uło¿one jêzyk, wargi i usta przy wymowie tej głoski.
Zabawa w „¿mijkê”.
- Æwiczenia w prawidłowej wymowie głoski „s” w izolacji („Układamy
wzorce wymowy”).
s-a a-s a-s-a s-a-s
s-o o-s o-s-o s-o-s
s-u u-s u-s-u s-u-s
s-e e-s e-s-e s-e-s
s-y y-s y-s-y s-y-s
- Æwiczenia analizatora wzrokowego i wymowy „s” w sylabach – karta pracy z
sylabami
i wyciête sylaby. Chłopiec prawidłowo powtarza po logopedzie dan± sylabê i wyszukuje
j± na karcie, tworz±c parê.
sa so su se sy
as os us es ys
asa oso usu ese ysy
sas sos sus ses sys
- Zalecenia
Æwiczyæ wargi i jêzyk – powy¿sze æwiczenia.
Æwiczyæ wymowê sylab z ”l”.
Æwiczyæ prawidłow± wymowê „s” – „¿mijka” i sylaby.
Drugi konspekt dotyczy dziecka równie¿ w wieku 6 lat (klasa ”0”). Diagnoza brzmiała:
substytucja t d na k g , seplenienie wargowo – zêbowe s z, seplenienie wargowe c 7, zaburzona
kinestezja artykulacyjna szeregu š ¾ è dz·. Wcze¶niejsze zajêcia po¶wiêcone były æwiczeniom
słuchowym, usprawniaj±cym motorykê narz±dów artykulacyjnych i wprowadzaj±cych prawidłow±
wymowê głoski „t”. Scenariusz zajêæ logopedycznych II Temat : Ró¿nicowanie T-K w
sylabach , logotomach i wyra¿eniach - automatyzacja w mówieniu. Cel główny :
- æwiczenia kinestezji artykulacyjnej w obrêbie głosek t-k Cele szczegółowe :
- æwiczenia usprawniaj±ce motorykê warg i jêzyka;
- æwiczenia oddechowe;
- æwiczenia słuchowe w obrêbie głosek t-k;
- æwiczenia w czytaniu wyrazów z t-k;
- tworzenie zdrobnieñ od podanych wyrazów;
- tworzenie wyrazów od podanych sylab;
- rozwi±zywanie zagadek. Forma : indywidualna
- æwiczenia aparatu artykulacyjnego;
- æwiczenia oddechowe;
- æwiczenia słuchu fonematycznego;
- æwiczenia słownikowe;
- æwiczenia w czytaniu. ¦rodki dydaktyczne : lustro, paski podłu¿ne papieru, lizaki z literami k-t,
kartki z sylabami to, ta, ku, tu, ko, ka, zadania do æwiczeñ kinestezji artykulacyjnej t-k z ksi±¿ki
A.Chrzanowskiej i K.Szoplik " Zabawy i æwiczenia logopedyczne" str. 105-112. PRZEBIEG ZAJÊÆ
- Æwiczenia usprawniaj±ce motorykê warg i jêzyka. Æwiczenia oddechowe.
a) warkot motoru i parskanie konia – æwiczenia wibracji warg;
b) sufit – podłoga: jêzyk do góry za zêby i na dół za zêby;
c) oblizywanie górnych i dolnych zêbów;
d) stukot koñskich kopyt;
e) nadymanie policzków przy zwartych wargach – raz jeden, raz drugi- i wypuszczanie długo
powietrza na pasek papieru ( jak najdłu¿ej ma byæ odchylony).
- Æwiczenia słuchowe – ró¿nicowanie t-k.
Logopeda wymawia głoski, sylaby i wyrazy. Kiedy dziecko słyszy „k” podnosi lizak
z liter± „k”, je¶li słyszy „t” to z liter± „t”.
kosa, skała, tablica, tran, baton, bratek, bat, wtorek
- Ró¿nicowanie t –k w sylabach i logotomach
- Loteryjka sylabowa
Dziecko losuje sylaby (ka ko ku ta to tu), czyta je i proponuje wyraz, który zawiera
http://www.logopedia.pl
Kreator PDF
Utworzono 15-10-2010, 10:34
390112829.003.png
 
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
dan± sylabê, np. sylaba „ko” – koza itp.
- Æwiczenia słownikowe.
Tworzenia zdrobnieñ od podanych na kartce wyrazów: kot, stolik, kartka, klatka,
kurtka, kotlet, kapusta, statek, potok.
- Æwiczenia w czytaniu
k….ara K…..uba
t…..ara t……uba
k ba… k o…o
t ba… t o…o
- Ł±czenie podanych wyrazów z odpowiednimi trójk±tami, w których s± litery: t, k lub tk.
kula, auto, oko, koty, mleko, oset, łatka, stolik
- Rozwi±zywanie zagadek
a) Ma pod ziemi± du¿e mieszkanie. Futro ciemne, miêkkie jak aksamit?
b) Jaki to budzik, rankiem, gdy dnieje, siada na płocie i głosno pieje?
c) W co zawsze s± wkładane wszystkie listy przed wysłaniem?
d) Postawiê je na stoliku w kolorowym wazoniku?
e) Jak siê to narzêdzie zowie, co gwo¼dzie bije po głowie ?
- Ró¿nicowanie k-t w wyra¿eniach dwuwyrazowych.
ten kamieñ, tanie kolonie, ta kolumna, to koło, tania kawa, tata Kamila, têpa kosa,
tania kalarepa, twarda kanapa, twardy karmelek, koło Torunia, koza Tomasza, kalosze
Toli, kajuta kapitana, pêkniêta belka, kłopoty Klementynki, pêkniêta dêtka, kaftanik
Tolka, kotek Szarotek, kompot, truskawkowy, stokrotki i storczyki, krawat w kratkê,
utkana tkanina, taktowna Tekla, kurtka Krzysztofa, notatnik lotnika.
- Zalecenia
a) Æwiczenia warg i jêzyka. Æwiczenia oddechowe.
b) Wymowa t-k w sylabach i logatomach.
c) Znale¼æ jak najwiêcej wyrazów zawieraj±cych æwiczone sylaby.
d) Wymowa t-k w wyra¿eniach
http://www.logopedia.pl
Kreator PDF
Utworzono 15-10-2010, 10:34
390112829.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin