C++Builder 2006 i Turbo C++ Explorer Podstawy.pdf
(
454 KB
)
Pobierz
C++Builder i Turbo C++. Podstawy
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
C++Builder i Turbo C++.
SPIS TREœCI
Podstawy
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Jacek Matulewski
ISBN: 83-246-0642-4
Format: B5, stron: 280
Przyk³ady na ftp: 4122 kB
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Wizualne œrodowiska projektowe od d³u¿szego czasu ciesz¹ siê uznaniem
programistów. Mo¿liwoœæ budowania aplikacji z gotowych komponentów, realizuj¹cych
typowe funkcje, pozwala skoncentrowaæ siê na jej funkcjonalnoœci bez potrzeby
ponownego wymyœlania ko³a. Najbardziej znanym œrodowiskiem tego typu jest Delphi,
jednak jego producent, firma Borland, wypuœci³ na rynek kolejne narzêdzie: C++Builder.
To wizualne œrodowisko projektowe oparte na jêzyku C++ pozwala tworzyæ aplikacje dla
platformy Win32 z wykorzystaniem komponentów VCL. W sieci dostêpna jest równie¿
jego bezp³atna wersja o nazwie Turbo C++ Explorer.
„C++Builder i Turbo C++. Podstawy” to podrêcznik programowania w tych
œrodowiskach. Czytaj¹c go, nauczysz siê tworzyæ aplikacje w jêzyku C++ dla systemu
Windows z wykorzystaniem C++Buildera lub Turbo C++. Dowiesz siê, jak zainstalowaæ
i skonfigurowaæ œrodowisko programistyczne oraz jak utworzyæ w nim projekt.
Poznasz elementy jêzyka C++, zasady programowania obiektowego i korzystania
z komponentów VCL. Stworzysz w³asne komponenty i aplikacje, zaimplementujesz
mechanizm przeci¹gania i upuszczania, a tak¿e zapiszesz dane aplikacji w rejestrze
systemu Windows.
Instalacja œrodowiska programistycznego
Pierwszy projekt
Zmienne i instrukcje w C++
Programowanie zorientowane obiektowo
Wyszukiwanie i usuwanie b³êdów w kodzie
Komponenty VCL oferowane przez C++Buildera
Tworzenie interfejsu u¿ytkownika dla aplikacji
Drukowanie
Operacje na plikach
Przechowywanie informacji w rejestrze systemowym
Tworzenie w³asnych komponentów VCL
Poznaj nowoczesne narzêdzia programistyczne
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp............................................................................................. 11
O czym jest ta książka? .................................................................................................... 11
Jak zdobyć C++Builder? .................................................................................................. 11
Część I Zintegrowane środowisko programistyczne
i język programowania C++............................................ 13
Rozdział 1. Poznajemy możliwości C++Buildera 2006......................................... 15
Platforma Win32............................................................................................................... 16
Pierwszy projekt ............................................................................................................... 17
Projekt VCL Forms Application — C++Builder ....................................................... 17
Jak umieścić komponent na formie? .......................................................................... 18
Co to jest inspektor obiektów? ................................................................................... 18
Jak za pomocą inspektora obiektów zmieniać własności komponentów? ................. 19
Jak dopasować położenie komponentu? .................................................................... 21
Jak umieszczać na formie wiele komponentów tego samego typu? .......................... 21
Jak zaznaczyć wiele komponentów jednocześnie? .................................................... 22
Jak zaprogramować reakcję programu na kliknięcie panelu przez użytkownika?..... 22
Jak uruchomić projektowaną aplikację? .................................................................... 24
Jak przełączać między widokiem projektowania i edytorem? ................................... 24
Jak ustalić pozycję okna po uruchomieniu aplikacji? ................................................ 25
Jak zmieniać własności obiektów programowo? ....................................................... 25
Jak zapisać projekt na dysku? .................................................................................... 27
Pliki projektu .............................................................................................................. 28
Filozofia RAD ............................................................................................................ 28
Ustawienia projektu .......................................................................................................... 29
Jak zmienić tytuł i ikonę aplikacji? ............................................................................ 29
Informacje o wersji aplikacji dołączane do skompilowanego pliku .exe................... 30
Dystrybucja programów ................................................................................................... 31
Konfiguracja środowiska C++Builder 2006..................................................................... 33
Okno postępu kompilacji ........................................................................................... 33
Automatyczne zapisywanie plików projektu ............................................................. 34
Edytor kodu ...................................................................................................................... 34
Opcje edytora ............................................................................................................. 35
4
C++Builder i Turbo C++. Podstawy
Rozdział 2. Analiza kodu pierwszej aplikacji, czyli wprowadzenie do C++ ............ 37
Jak wczytać wcześniej zapisany projekt?................................................................... 37
Plik modułu formy Unit1.cpp ........................................................................................... 38
Komentarze ................................................................................................................ 39
Zmienne globalne ....................................................................................................... 40
Dyrektywy prekompilatora ........................................................................................ 40
Plik nagłówkowy modułu Unit1.h.................................................................................... 40
Klasa TForm1............................................................................................................. 41
Czym jest moduł?....................................................................................................... 42
Plik Unit1.dfm ..................................................................................................................42
Plik Kolory.cpp.................................................................................................................43
Rozdział 3. Typy zmiennych i instrukcje sterujące,
czyli o tym, co każdy programista umieć musi................................ 45
Podstawy........................................................................................................................... 45
Równanie kwadratowe ............................................................................................... 46
Przygotowanie interfejsu............................................................................................ 47
Deklarowanie zmiennych ........................................................................................... 48
Inicjacja i przypisanie wartości zmiennej .................................................................. 49
Dygresja na temat typów rzeczywistych w C++Builderze ........................................ 49
Konwersja łańcucha na liczbę .................................................................................... 50
Obliczenia arytmetyczne i ich kolejność.................................................................... 51
Operatory upraszające zapis operacji arytmetycznych wykonywanych na zmiennej ...... 52
Typ logiczny i operatory logiczne.............................................................................. 53
Instrukcja warunkowa if............................................................................................. 53
Jak wyłączyć podpowiadanie szablonów instrukcji w edytorze? .............................. 55
O błędach w kodzie i części else instrukcji warunkowej ........................................... 55
Słowo kluczowe return............................................................................................... 57
Na tym nie koniec............................................................................................................. 58
Typy całkowite C++................................................................................................... 58
Instrukcja wielokrotnego wyboru switch ................................................................... 60
Funkcja ShowMessage ............................................................................................... 61
Obsługa wyjątków ............................................................................................................ 62
Czym są i do czego służą wyjątki?............................................................................. 63
Przechwytywanie wyjątków....................................................................................... 63
Zgłaszanie wyjątków.................................................................................................. 65
Pętle .................................................................................................................................. 66
Pętla for ...................................................................................................................... 66
Pętla for w praktyce, czyli tajemnica pitagorejczyków ................................................ 67
Dzielenie liczb naturalnych ........................................................................................ 69
Pętla do..while ............................................................................................................ 70
Pętla while .................................................................................................................. 71
Instrukcje break i continue ......................................................................................... 72
Podsumowanie.................................................................................................................. 73
Typy złożone ....................................................................................................................73
Tablice statyczne ........................................................................................................ 74
Tablice dwuwymiarowe ............................................................................................. 75
Definiowanie aliasów do typów ................................................................................. 76
Tablice dynamiczne.................................................................................................... 77
Typy wyliczeniowe .................................................................................................... 77
Zbiory ......................................................................................................................... 78
Struktury..................................................................................................................... 81
Jak sprawdzić zawartość tablicy rekordów? .............................................................. 83
Kilka słów o konwersji i rzutowaniu typów ..................................................................... 84
Spis treści
5
Łańcuchy .......................................................................................................................... 85
Dyrektywy preprocesora................................................................................................... 87
Dyrektywa #include ................................................................................................... 87
Dyrektywy kompilacji warunkowej ........................................................................... 85
Stałe preprocesora ...................................................................................................... 88
Makra ......................................................................................................................... 88
Zadania ............................................................................................................................. 89
Zdegenerowane równanie kwadratowe ...................................................................... 89
Silnia........................................................................................................................... 89
Pętle ............................................................................................................................ 89
Ikony formy................................................................................................................ 89
Typ wyliczeniowy i zbiór........................................................................................... 90
Struktury..................................................................................................................... 90
Rozdział 4. Wskaźniki i referencje ..................................................................... 91
Wskaźniki do zmiennych i obiektów. Stos i sterta ........................................................... 91
Operatory dostępu............................................................................................................. 93
Zagrożenia związane z wykorzystaniem wskaźników ..................................................... 94
Referencje ......................................................................................................................... 96
Rozdział 5. Programowanie modularne............................................................... 99
Funkcja niezwracająca wartości............................................................................... 100
Definiowanie funkcji................................................................................................ 100
Interfejs modułu ....................................................................................................... 102
Plik nagłówkowy modułu......................................................................................... 103
Argumenty funkcji ................................................................................................... 104
Większa ilość argumentów....................................................................................... 104
Wartości domyślne argumentów .............................................................................. 105
Referencje jako argumenty funkcji .......................................................................... 105
Wskaźniki jako argumenty funkcji .......................................................................... 106
Wartość zwracana przez funkcję.............................................................................. 106
Wskaźniki do funkcji ............................................................................................... 107
Rozdział 6. Programowanie zorientowane obiektowo ........................................ 109
Pojęcia obiekt i klasa ...................................................................................................... 109
Klasa......................................................................................................................... 110
Wskaźniki do komponentów jako pola klasy........................................................... 111
Tworzenie obiektów ................................................................................................. 111
Jeden obiekt może mieć wiele wskaźników............................................................. 113
Interfejs i implementacja klasy....................................................................................... 113
Definicja klasy.......................................................................................................... 113
Projektowanie klasy — ustalanie zakresu dostępności pól i metod......................... 114
Pola........................................................................................................................... 116
Konstruktor klasy — inicjowanie stanu obiektu ...................................................... 116
Wskaźnik this ........................................................................................................... 117
„Bardziej” poprawna inicjacja pól obiektu w konstruktorze ................................... 117
Tworzenie obiektu.................................................................................................... 118
Usuwanie obiektów z pamięci.................................................................................. 119
Metoda prywatna...................................................................................................... 120
Metoda typu const .................................................................................................... 120
Zbiór metod publicznych udostępniających wyniki................................................. 121
Testowanie klasy ...................................................................................................... 122
Metody statyczne...................................................................................................... 122
6
C++Builder i Turbo C++. Podstawy
Rozdział 7. Podstawy debugowania kodu ......................................................... 125
Ukryty błąd............................................................................................................... 125
Aktywowanie debugowania ..................................................................................... 126
Kontrolowane uruchamianie i śledzenie działania aplikacji .................................... 126
Breakpoint ................................................................................................................ 128
Obserwacja wartości zmiennych .............................................................................. 129
Obsługa wyjątków przez środowisko BDS .............................................................. 129
Wyłączanie debugowania......................................................................................... 131
Część II Biblioteka komponentów VCL ...................................... 133
Rozdział 8. Podstawowe komponenty VCL ....................................................... 135
Komponent TShape — powtórzenie wiadomości .......................................................... 135
Jak umieszczać komponenty na formie? .................................................................. 135
Jak modyfikować złożone własności komponentów za pomocą inspektora
obiektów?............................................................................................................... 136
Jak reagować na zdarzenia? ..................................................................................... 137
Komponent TImage. Okna dialogowe............................................................................ 138
Automatyczne adaptowanie rozmiarów komponentów do rozmiaru formy ............ 138
Jak wczytać obraz w trakcie projektowania aplikacji?............................................... 138
Konfigurowanie komponentu TOpenDialog............................................................ 138
Jak za pomocą okna dialogowego wczytać obraz podczas działania programu? .... 140
Jak odczytać plik w formacie JPEG? ....................................................................... 141
Kontrola programu za pomocą klawiatury............................................................... 141
Wczytywanie dokumentu z pliku wskazanego jako parametr linii komend ............ 142
Jak uruchomić projektowaną aplikację w środowisku BDS
z parametrem linii komend? .................................................................................. 143
Komponent TMediaPlayer ............................................................................................. 144
Odtwarzacz plików wideo ........................................................................................ 144
Panel jako ekran odtwarzacza wideo ....................................................................... 145
Wybór filmu za pomocą okna dialogowego w trakcie działania programu............. 146
Odtwarzacz CDAudio .............................................................................................. 147
Komponenty sterujące .................................................................................................... 147
Suwak TScrollBar i pasek postępu TProgressBar.................................................... 147
Pole opcji TCheckBox ............................................................................................. 148
Pole wyboru TRadioButton...................................................................................... 149
Niezależna grupa pól wyboru................................................................................... 150
TTimer ............................................................................................................................ 151
Czynności wykonywane cyklicznie ......................................................................... 151
Czynność wykonywana z opóźnieniem ................................................................... 152
Aplikacja z wieloma formami ........................................................................................ 153
Dodawanie form do projektu.................................................................................... 153
Dostęp do nowej formy z formy głównej................................................................. 153
Show versus ShowModal ......................................................................................... 155
Zmiana własności Visible formy w trakcie projektowania ...................................... 156
Dostęp do komponentów formy z innej formy ........................................................ 156
Właściciel i rodzic .......................................................................................................... 157
Własności Owner i Parent komponentów ................................................................ 157
Zmiana rodzica w trakcie działania programu ......................................................... 158
Co właściwie oznacza zamknięcie dodatkowej formy? ............................................. 159
Tworzenie kontrolek VCL w trakcie działania programu ............................................. 160
Zadania ........................................................................................................................... 161
Komponent TSaveDialog ......................................................................................... 161
Komponenty TMemo, TRichEdit ............................................................................ 161
Komponent TRadioGroup........................................................................................ 161
Plik z chomika:
janowiec
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
PHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin