ort.doc

(79 KB) Pobierz
Konkurs ortograficzny dla klas IV-VI

1. Ułóż dwa wyrazy z następujących liter:

h, h, k, k, u, a.


 


4. Rozwiąż krzyżówkę. Hasło odczytasz z pogrubionych kratek. Ustal co łączy te wyrazy, a co je różni.

- Garaż dla samochodów
- Odpychasz się nogą i jeździsz
- Kłopotliwy owad
- Ład i porządek
- Półbóg


5. Przepisz podane wyrazy i dopisz - w punkcie a) pokrewny czasownik, w punkcie b) pokrewny przysłówek


 

 

6. Uzupełnij podane wyrazy rzeczownikami z ramki:

dachówka, Kraków, makówka, złotówka, Piekarzówna, chłopców, stalówka

miasto ...................... złamana ........................
Kasia ........................ mała .............................
moneta ..................... czerwona ......................
dwóch .......................

 

7. Dopisz do podanych niżej zwrotów odpowiednie rzeczowniki z ramki.

rachunek, poczęstunek, szacunek, ratunek, podarunek, rabunek

mieć dla starszych (co?) ............................
prosić ludzi (o co?) ....................................
otrzymać od rodziców (co?) .....................
zaprosić rodziców (na co?) .......................
potępić złodzieja (za co?) ..........................

 

8. Uzupełnij zdania brakującymi literami u lub ó.

Marzena dostała od cioci str_j krakowski. Ma białą sp_dniczkę w czerwone r_że i gorsecik naszywany błyszczącymi cekinami. Nosi też białą bl_zkę z dł_gimi rękawami i kilka szn_rk_w korali z pękiem r_żnokolorowych wstążek. Na sp_dniczkę nakłada kr_tki, biały fart_szek z koronką. Wian_szek z kwiat_w na głowie i szn_rowane b_ciki to dopełnienie stroj_ Marzenki.

 

9. Napisz w kolejności alfabetycznej wyrazy podane w ramce.

nóżka, ściółka, rozbój, słówko, dowódca, łóżko, szkółka, stwór, pszczółka

 10. Rzeczowniki i przymiotniki połącz w pary według wzoru.

rzeczowniki

przymiotniki

góra

górski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kłótnia, skóra, włókniste, źródło, tchórzliwy, płócienne, mózg, jaskółcze, mózgowa, włókno, próżny, chór, tchórz, źródlana, próżniak, próchno, skórzane, spróchniałe, płótno, kłótliwy, jaskółka, chóralne


11. Wybierz pięć dowolnych wyrazów z ramki i ułóż z każdym z nich zdanie pojedyncze rozwinięte.

- ...............................................................................................................

- ...............................................................................................................

- ...............................................................................................................

- ...............................................................................................................

ołówek, żółty, rózga, wróble, główny, próba, włócznia, różnica, różowy, krótki

 

12. Ułóż krótkie opowiadanie, wykorzystując podane wyrazy i związki wyrazowe.

............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................

spór, zagubiona klasówka, zły nastrój, późno, burzliwa kłótnia, nie mógł

 13. Uzupełnij podany wiersz wstawiając w puste miejsca ó lub u.

"Bito żaka rózgą krótką"

Bito żaka r_zgą kr_tką,
Aż na biednym cierpła sk_ra,
Gdy napisał źle: ż_łw, ż_łtko,
Tch_rz, r_wnina, źr_dło, g_ra.

Bito p_ty, p_ki uczeń
Sł_w nie zapamiętał r_żnych:
Kł_tnia, c_rka, pł_tno, wł_czka,
Ch_r, jask_łka, r_ża, p_źny.

Pr_żno biedny żak pr_bował
Wszystko jakoś uog_lnić,
Bo jak związać takie słowa:
Wł_kon, str_ż, og_rek, wsp_lny?

Dziś pomaga wierszyk uczniom,
Spytaj, odpowiedzą ch_rem:
Wr_żba, kr_l, wiewi_rka, wł_cznia,
Opr_cz tego: wr_bel, wi_rek.

 

14. Od podanych rzeczowników utwórz przymiotniki:

morze -
figlarz -
harcerz -
żołnierz -
lekarz -
dworzec -
marynarz -
kominiarz -

 15. Od podanych wyrazów utwórz wyrazy pokrewne:

Wzgórze -
Oparzyć -
Wierzyć -
Dobrze -
Wietrzyć -

 16. Rozwiąż krzyżówkę. Hasło odczytasz z pogrubionych kratek.

- Mówisz to słowo, gdy komuś nadepniesz na nogę
- Inaczej stacja kolejowa
- Pokaz, spektakl
- Odgłos łamanych gałęzi
- Zawiera tlen niezbędnym do życia
- Ma kapelusz od urodzenia
- Ma zęby, ale nie do gryzienia, do czesania
- Każdy ma swoje, ale one nie zawsze się spełniają
- Kołnierzyk ze skóry zwierzęcej
- Na gęsi i w poduszkach
- Rosną na niej kwiaty lub warzywa
- Mąż i żona przed ślubem
- Witaminy, które rosną w ogrodzie
- Krzyczący znak interpunkcyjny
- Bałagan, nieład
- Smyczkowy instrument muzyczny
- Trudny do rozgryzienia, ale nie dla wiewiórki
- Mieli mąkę we młynie
- Jest w naszym godle

 

17. Podane grupy wyrazów tworzą pewien związek z wyrazami, które należy odgadnąć. Tymi wyrazami są nazwy przedmiotów i zawodów.

mąka, chleb, piec -
farba, pędzel, sztaluga -
kukułka, zegar, naprawa -
guzik, szczęście, koszula, sadza -
kolej, pociąg, szyny -
kąt, przyrząd, matematyka -
litera, farba, książka -


 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin