UML 20 w akcji Przewodnik oparty na projektach.pdf
(
775 KB
)
Pobierz
UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
UML 2.0 w akcji. Przewodnik
oparty na projektach
SPIS TREœCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Patrick Graessle, Henriette Baumann,
Philippe Baumann
T³umaczenie: Marek Pêtlicki
ISBN: 83-246-0646-7
Tytu³ orygina³u:
Uml 2.0 in Action: A Project-based Tutorial
Format: B5, stron: 224
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Poznaj jêzyk UML i wykorzystaj jego mo¿liwoœci
Opanuj podstawy jêzyka
Stwórz modele systemów biznesowych i informatycznych
Zaplanuj integracjê systemów przy u¿yciu jêzyka UML
Kluczowym elementem du¿ych projektów programistycznych jest modelowanie,
pomocne równie¿ przy tworzeniu œrednich i ma³ych projektów. Jêzyk UML to narzêdzie
s³u¿¹ce w³aœnie do modelowania. Za pomoc¹ diagramów i wykresów bêd¹cych jego
elementami mo¿na przedstawiæ zarówno sam system informatyczny, jak i jego zwi¹zki
z otoczeniem biznesowym, w którym bêdzie on wykorzystywany. Gdy system tworzony
jest przez du¿y zespó³ projektowy, zastosowanie jêzyka UML daje gwarancjê
poprawnego zinterpretowania zarówno za³o¿eñ, jak i zadañ systemu, a tak¿e zgodnej
z nimi realizacji projektu.
Ksi¹¿ka „UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach” prezentuje jêzyk UML
w sposób gwarantuj¹cy jego b³yskawiczne opanowanie. Jej autorzy koncentruj¹ siê
wy³¹cznie na tych zastosowaniach UML-a, które mog¹ okazaæ siê przydatne
w modelowaniu. Wszystkie zagadnienia teoretyczne podane s¹ wraz z konkretnymi
przyk³adami ich przydatnoœci praktycznej. Dziêki tej publikacji poznasz elementy jêzyka
i nauczysz siê wykorzystywaæ je podczas projektowania. Dowiesz siê, jak tworzyæ
projekty systemów biznesowych i informatycznych oraz jak stosowaæ UML w opisach
zale¿noœci pomiêdzy nimi.
Oto kwestie poruszane w tej ksi¹¿ce:
przegl¹d elementów i zastosowañ jêzyka UML 2.0
modelowanie procesów biznesowych
diagramy przypadków u¿ycia
diagramy aktywnoœci i sekwencji
diagramy klas i stanów
modelowanie systemu informatycznego i jego otoczenia
Przekonaj siê, jak jêzyk UML usprawnia pracê nad projektami
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp
7
O autorach
9
O książce
11
Rozdział 1. Wprowadzenie
13
Rozdział 2. Podstawy i tło historyczne
17
2.1. Wprowadzenie do studium przypadku
17
2.2. Modele, perspektywy i diagramy
20
2.2.1. Czym jest model?
20
2.2.2. Do czego potrzebne są modele?
21
2.2.3. Cel i grupa docelowa modelu
22
2.2.4. Proces analizy
24
2.2.5. Diagramy w roli perspektyw
25
2.3. Systemy informacyjne a systemy informatyczne
27
2.4. Modele studium przypadku
29
2.5. Historia UML-a — metody i notacje
30
2.6. Specyfikacja wymagań
32
2.6.1. Wspomaganie procesów decyzyjnych
33
2.6.2. Weryfikacja
33
2.7. UML 2.0
34
2.7.1. Przegląd cech języka UML 2.0
34
2.7.2. Wpływ zmian w UML-u na modelowanie systemu biznesowego
36
2.7.3. Wpływ zmian w UML-u na modelowanie systemu informatycznego
37
2.7.4. Wpływ zmian w UML-u na modelowanie integracji systemów
38
2.7.5. Podsumowanie
38
Spis treści
Rozdział 3. Modelowanie systemów biznesowych
39
3.1. Procesy i systemy biznesowe 40
3.1.1. Czym jest proces biznesowy? 40
3.1.2. Definicja autorstwa Workflow Management Coalition 41
3.1.3. Systemy biznesowe 42
3.1.4. Wykorzystywanie UML-a do modelowania procesów i systemów biznesowych 43
3.1.5. Praktyczne wskazówki dotyczące modelowania procesów biznesowych 44
3.2. Jeden model — dwie perspektywy 45
3.3. Perspektywa zewnętrzna 46
3.3.1. Jakie korzyści przynosi modelowany system biznesowy? 46
3.3.2. Elementy perspektywy 51
3.3.3. Diagramy przypadków użycia 53
3.3.4. Konstruowanie diagramów przypadków użycia 56
3.3.5. Diagramy aktywności 66
3.3.6. Konstruowanie diagramów aktywności 73
3.3.7. Diagramy sekwencji 77
3.3.8. Konstruowanie diagramów sekwencji 80
3.3.9. Diagramy sekwencji o wysokim poziomie abstrakcji 83
3.3.10. Diagramy sekwencji do tworzenia scenariuszy zastosowania przypadków użycia 83
3.4. Perspektywa wewnętrzna
84
3.4.1. Elementy perspektywy
84
3.4.2. Diagramy pakietów
85
3.4.3. Konstruowanie diagramów pakietów
88
3.4.4. Diagramy klas
90
3.4.5. Konstruowanie diagramów klas
93
3.4.6. Diagramy aktywności
96
3.4.7. Konstruowanie diagramów aktywności
97
Rozdział 4. Modelowanie systemów informatycznych
101
4.1. Perspektywa zewnętrzna
104
4.1.1. Perspektywa użytkownika, czyli „ważne, że działa, nieważne, jak”
104
4.1.2. Elementy perspektywy
108
4.1.3. Diagram przypadków użycia
108
4.1.4. Zdarzenia wydobywające i modyfikujące dane
112
4.1.5. Diagram sekwencji przypadku użycia
114
4.1.6. Konstruowanie perspektywy zewnętrznej
117
4.2. Perspektywa strukturalna
125
4.2.1. Obiekty i klasy
125
4.2.2. Generalizacja, specjalizacja i dziedziczenie
129
4.2.3. Statyczne i dynamiczne reguły biznesowe
131
4.2.4. Elementy perspektywy
132
4.2.5. Diagram klas
133
4.2.6. Konstruowanie diagramów klas
138
4
Spis treści
4.3. Perspektywa zachowań
145
4.3.1. Cykl życia obiektu
145
4.3.2. Elementy perspektywy
149
4.3.3. Diagram stanów
149
4.3.4. Konstruowanie diagramów stanów
156
4.4. Perspektywa interakcji
160
4.4.1. Obserwacja zdarzeń wewnątrz systemu informatycznego
160
4.4.2. Elementy perspektywy
164
4.4.3. Diagram komunikacji
165
4.4.4. Diagram sekwencji
169
4.4.5. Konstruowanie diagramów komunikacji
172
4.4.6. Konstruowanie diagramów sekwencji
179
Rozdział 5. Modelowanie integracji systemów
183
5.1. Terminologia interfejsów integracji systemów
184
5.2. Komunikaty w UML-u
186
5.3. Jeden model — dwie perspektywy
187
5.4. Perspektywa procesu
187
5.4.1. Model systemu biznesowego jako fundament
188
5.4.2. Elementy perspektywy
190
5.4.3. Diagramy aktywności
191
5.4.4. Diagramy sekwencji
195
5.4.5. Konstruowanie diagramów w perspektywie procesów
197
5.5. Perspektywa statyczna
204
5.5.1. Elementy perspektywy
204
5.5.2. Diagram klas
205
5.5.3. Konstruowanie diagramu klas
206
5.5.4. Przekształcanie danych z systemu informatycznego
do komunikatu „lista pasażerów”
211
5.5.5. Przekształcanie komunikatów z UML-a na różne formaty standardowe
213
Skorowidz
215
5
Wiele zagadnień omawianych w kolejnych rozdziałach opiera się na pewnych
podstawach, które wprowadzimy w tym rozdziale.
Do naszych analiz wykorzystamy lotnisko — nazwiemy je „lotniskiem UML”. Dzięki temu każdy
Czytelnik, który miał okazję lecieć samolotem, bez problemu zrozumie wszystkie przykłady.
Rozważania ograniczymy do tych obszarów pracy lotniska, z którymi podróżny może zetknąć
się na co dzień, zatem największą uwagę poświęcimy procedurom
odprawy pasażera
i jego
wejścia na pokład
samolotu. Rysunek 2.1 ilustruje, w jaki sposób da się wyróżnić usługi
związane z pasażerami spośród innych związanych z pracą lotniska. Rysunek ten przedstawia
schemat operacji, w których musi wziąć udział pasażer, zanim znajdzie się na swoim fotelu
w samolocie i zapnie pasy, a samolot będzie gotów do startu. Nie wszystkie etapy działań pa-
sażera wiążą się jednak z interesującymi nas obszarami pracy lotniska. Te, które nas interesują,
zostały na rysunku ujęte w ramkę.
Tego typu sekwencja nosi nazwę
scenariusza
(ang. scenario). Scenariusz przedstawiony na
rysunku jest tylko jednym z możliwych, ponieważ mogą wystąpić liczne sytuacje odbiegające
od tego schematu, na przykład takie:
■
pasażer posiada jedynie bagaż podręczny;
■
pasażer nie dokonuje zakupów w kiosku z prasą;
■
pasażer przybył na lotnisko za późno i jest zmuszony poddać się przyspieszonej odprawie;
Plik z chomika:
bomaszko
Inne pliki z tego folderu:
Zrozumiec UML 20 Metody modelowania obiektowego.pdf
(447 KB)
UML Wprowadzenie.pdf
(949 KB)
UML Leksykon kieszonkowy.pdf
(477 KB)
UML Inzynieria oprogramowania Wydanie II.pdf
(292 KB)
UML dla kazdego.pdf
(262 KB)
Inne foldery tego chomika:
_ Basic _ QBasic ---
_ DOS _---
_ EDYTORY - IDE - GUI
_ EMULATORY - interpretery
_ LITERATURA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin