Historia-Przebudzenie narodowe Żydów (lata 1859-1914).pdf

(218 KB) Pobierz
9997630 UNPDF
1859.1914 - PRZEBUDZENIE NARODOWE
PRZEBUDZENIE NARODOWE ŻYDÓW
W 1859 r. w Ameryce powstało Board Delegates of American
Israelites .
W 1860 r. powstała we Francji organizacja Powszechne
Przymierze Izraelickie ( Alliance Israelite Universelle ), o programie
społeczno-żydowskim. Początkowo propagowała ona żydowskie
osadnictwo w Palestynie, lecz bardzo szybko opowiedziała się za
asymilacją we Francji i zaciekle zwalczała syjonizm.
W 1861 r. założono pierwsze żydowskie osiedle poza murami miasta Jerozolima -
Miszkenot Szaananim.
W 1861 r. w Polsce, w demonstracjach patriotycznych obok
Polaków brali udział Żydzi pod przywództwem rabina Meiselsa.
W latach 60-tych XIX wieku ludność żydowska Łodzi liczyła
około 30 tys. osób. W rękach żydowskich przemysłowców
znajdowało się przeszło 1/3 fabryk. W tym czasie zaczęły się
rodzić wielkie fabrykanckie fortuny.
W 1862 r. Mojżesz Hess (1812-1875) wydał swoje słynne dzieło
" Rzym i Jerozolima, ostatnia kwestia narodowościowa ". Był on
pionierem idei świeckiego osadnictwa żydowskiego w Palestynie
i wierzył, że Francja zwróci Żydom ich ojczyznę i wówczas
nastąpi narodowe wyzwolenie. Był zwolennikiem idei
socjalistycznych Lassallea, ale jednocześnie propagował
syjonizm.
W 1863 r. Jechil Bril rozpoczął w Jerozolimie wydawać pierwsze hebrajskie
czasopismo " Halewanon ".
W 1863 r. w Warszawie, Zelig Słonimski rozpoczął wydawać
periodyk literacki " Hacefira ". Propagował on idee Haskali w
środowisku żydowskim. Później stał się on najlepszym i
najpoczytniejszym czasopismem hebrajskim.
W 1863 r. wielu Żydów wzięło udział w Powstaniu
Styczniowym Polaków. Rabin Warszawy Dow Ber Meisels trafił
do Cytadeli. Henryk Wohl i Leopold Kronenberg byli doradcami
finansowymi Rządu Narodowego.
Po niepowodzeniu narodowowyzwoleńczego powstania,
Polacy zapragnęli uzyskać " wewnętrzną niezależność " dzięki
ekonomicznemu rozwojowi. Rodząca się polska burżuazja
postrzegała Żydów jako obcych, którzy zamykali jej dostęp do
najlepszych stanowisk. W Polsce antysemityzm stał się " sprawą
narodową ". Żydów postrzegano na równi z Niemcami, i
podejrzewano ich o współprace z rosyjskimi władzami. Nastroje
antysemityzmu wzrastały na widok żydowskich bankierów i
bogatych przedsiębiorców.
W 1864 r. rabbi Zevi Hirsh Kalisher (1795-1874) założył w
Berlinie pierwsze stowarzyszenie syjonistyczne Centralny Komitet
dla Żydowskiej Kolonizacji Palestyny . Jest on uważany za
pierwszego syjonistę. Skupił on wokół siebie grupę
ortodoksyjnych działaczy i rabinów, takich jak: Israel
Hildesheimer, Goldschmit, dr Rulf (późniejszy współpracownik
Herzla) oraz rabin Elijahu Gutmoechor. Grupa ta sformułowała
narodowy pogląd na sprawę żydowską. Rabbi Kalisher wydał
kilka książek, w tym " Denszat Cijon " (" Poszukiwanie Syjonu ").
Określił w niej praktyczny schemat powrotu rozproszonych po
całym świecie Żydów do swojej ojczyzny. Usiłował on zdobyć
poparcie niezbędne do zaszczepienia tej idei.
W 1867 r. w monarchii austro-węgierskiej zatwierdzono
powszechne równouprawnienie Żydów. Równouprawnienie w
sferze wyznania nastąpiło w 1895r.
W 1868 r. na polskich ziemiach istniało 29 odrębnych
elementarnych szkół żydowskich.
Od 1869 r. w Wiedniu zaczęto wydawać żydowskie czasopismo
" Haszachar " (" Przedświt "). Jego głównym redaktorem był Perec
Smolenskij (1842-1885), który przez odnowienie języka i kultury
hebrajskiej chciał zespolić Żydów z kulturą europejską i
postępem ludzkości. Stopniowo skłaniał się do koncepcji oparcia
narodu na ojczyźnie w Palestynie. Zgromadził on wokół siebie
grupę najlepszych ówczesnych pisarzy: Brandstaettera, J.L.
Goroona, L.L. Pereca, Fryszmana, Jehalaala i innych.
W 1869 r. otworzono Kanał Sueski. Budowę prowadził przez 10
lat Ferdynand de Lessepse. Była to najkrótsza morska droga z
Europy do wschodniego wybrzeża Afryki, Dalekiego Wschodu i
Australii. Od tego momentu widzimy większe zaangażowanie się
Brytyjczyków na Bliskim Wschodzie. Kanał Sueski stwarzał im
możliwość połączenia z sobą daleko rozrzuconych posiadłości.
W 1870 r. Żydzi z francuskiej organizacji Alliance Israelite Universelle wykupili w
Palestynie mały obszar ziemi, na którym założyli szkołę rolniczą. Dyrektorem szkoły
został Charles Nettner. Francuski magnat, baron Edmond de Rothschild (z
żydowskiego rodu bankierów) finansował osadnictwo rolnicze. Tę wysepkę w
morzu arabskim nazwano Mikwat Israel. Tutaj przybywali Żydzi z Europy
Środkowej i Wschodniej, zwłaszcza z terenów Rosji. Było to ukoronowaniem marzeń
rabina Kalishera.
W tym czasie w Jerozolimie mieszkało już około 14 tys. Żydów i wkrótce stali się
większością w mieście.
W 1871 r. w Rumunii i Galicji wybuchły okrutne
prześladowania Żydów. 270 tys. Żydów rumuńskich żyło bez
ochrony prawnej, gdyż konstytucja określała ich jako " element
obcy ". Podczas pogromów nikt i nic ich nie chroniło.
W 1871 r. w Odessie przez 3 dni trwały pogromy ludności
żydowskiej.
W 1871 r. Anglia przyznała prawa obywatelskie Żydom. W
Niemczech konstytucja wprowadziła zasadę swobody wyznania.
W 1874 r. Szwajcaria przyznała prawa obywatelskie Żydom.
W 1874 r. w Rosji objęto Żydów powszechnym obowiązkiem
pełnienia służby wojskowej.
W 1875 r. Wielka Brytania nabyła prawie 50% udziałów w
Kanale Sueskim od kedywa (wicekróla) Egiptu za 4 mln funtów.
Pieniądze były pożyczone od barona Rothschilda. Od tego
momentu Wielka Brytania sprawowała nad Kanałem kontrolę i
miała pewną dominację na Bliskim Wschodzie.
Za twórcę żydowskiego socjalizmu uważa się Arona Szmula
Libermana, który w 1877 r. rozpoczął w Wiedniu wydawać w
języku hebrajskim czasopismo socjalistyczne " Haemat " (" Prawda ").
1878 r. był kulminacyjnym momentem w dyskusji nad
równouprawnieniem Żydów. Odbył się wtedy Kongres w
Berlinie. Delegacji angielskiej przewodniczył premier Wielkiej
Brytanii, Disraeli Benjamin (Żyd). 13 czerwca 1878 r. na
Berlińskiej Konferencji Narodów wydano proklamację pociechy
dla Żydów. Chrześcijańskie narody Europy ułaskawiły Żydów
do pewnych przywilejów względem Palestyny.
Od tego momentu Bóg posyłał " rybitwów ", ażeby przez
przynętę Syjonizmu przyprowadzili Izraelitów do Palestyny, im
obiecanej ziemi. Od tego czasu Bóg stopniowo usuwał
zaślepienie Izraela. W tym samym momencie dr Delitzsch wydał
i zaczął rozpowszechniać w języku hebrajskim Nowy Testament ,
który zaczął usuwać ich niewiarę, ignorancję i zaślepienie
względem Mesjasza.
W 1879 r. w Europie pojawił się nowy antysemityzm,
odwołujący się do domniemanej biologicznej niższości Żydów,
których przedstawiano jako obcy i szkodliwy czynnik
chorobotwórczy w organizmie Europy.
W 1879 r. Żydzi z francuskiej organizacji Alliance Israelite Universelle wykupili w
Palestynie, koło Jaffy mały obszar ziemi, na którym założyli kolonię Petach Tikvah
(pol. Drzwi nadziei). Próba się nie udała.
W 1880 r. na świecie żyło około 7 milionów 700 tysięcy Żydów,
z czego 90% z nich żyło w Europie, głównie we wschodniej jej
części. W samym mieście Warszawa żyło więcej Żydów niż w
całej Wielkiej Brytanii lub Francji. Poza Europą największe
skupiska Żydów znajdowały się w świecie muzułmańskim, w
Persji, Maroku i Jemenie. Społeczności żydowskie na pozostałych
kontynentach były znacznie rozproszone, za wyjątkiem Nowego
Jorku, gdzie mieszkało 80 tysięcy Żydów.
W 1880 r. do Palestyny przybyła pierwsza fala żydowskich imigrantów z Jemenu.
W 1880 r. w Palestynie żyło 40 tysięcy Żydów obok 500 tysięcy muzułmanów.
W Europie Wschodniej żydowski poeta Jehuda Lejb Gordon
(1830-1892) pisał opowiadania drastycznie eksponujące arogancję
i korupcję rabinów i niesprawiedliwości prawa rabinicznego .
Wywołało to poważne konflikty pomiędzy rabinami i
zsekularyzowanymi rzecznikami Haskali . Dewizą Gordona było:
" bądź człowiekiem na ulicy, a Żydem w domu ". Był przeciwnikiem
osiedlania się w Palestynie, a ratunek dla Żydów rosyjskich
widział w osiedlaniu się w Europie zachodniej. Uważał, że
wybawienie może nadejść tylko po wyzwoleniu duchowym. Pod
wpływem tych prądów oświeceniowych, liczni Żydzi
asymilowali się i przechodzili na chrześcijaństwo.
W odpowiedzi na proces emancypacji Żydzi zaczęli poszukiwać
nowych form wyrażenia religijności odpowiadających potrzebom
nowej epoki. Reformy były zapoczątkowywane w małych
kongregacjach, czasem wspieranych przez władze świeckie.
Nowe idee pojawiły się początkowo w reformie liturgii, niż w
teologii lub prawie. Na początku XIX wieku toczono dysputy i
spory nad zagadnieniem języka modlitwy, wprowadzeniem
kazań i muzyki, skróceniem nabożeństw i modyfikacją
obyczajów wiernych. Dopiero później reforma wkroczyła na
grunt teologii i tradycji. W tej nowo zaistniałej sytuacji
tradycjonaliści pozostali w mniejszości. Dawne wzory
postępowania przestały pociągać młode żydowskie pokolenie,
które zapragnęło zostać zwykłymi Europejczykami. Nowe idee
formułowały się w różnych prądach, od skrajnie
konserwatywnych po skrajnie liberalne. Po stronie skrajnego
konserwatyzmu teologicznego stał rabin Samson Raphael Hirsch
(1808-1888). Wyznaniem wiary Hirsha było przekonanie o
natchnionym i autorytatywnym charakterze Biblii , Talmudu i
prawa rabinicznego . Odstąpienie od niego choćby na krok
oznaczało otwarcie drzwi przed całkowitą przemianą judaizmu .
Uważał, że reformy potrzebują Żydzi, a nie judaizm. Po stronie
skrajnego liberalizmu stali rabin Samuel Holdheim (1806-1860) oraz
rabin Abraham Geiger (1810-1874). Holdheim uważał, że zmiana
okoliczności narzuca konieczność wprowadzenia zmian w
Zgłoś jeśli naruszono regulamin