0 Wprowadzenie
01. Postanowienia ogólne
· Przyjęcie SZJ jest strategiczną decyzją organizacji,
· Norma może być stosowana wewnętrznie i przez stronę trzecią do oceny zdolności organizacji do spełnienia wymagań klienta, przepisów oraz wymagań nadrzędnych.
· Wymagania dotyczące SZJ są komplementarne do technicznych wymagań dot. wyrobu,
UWAGI stosowane w normie mają charakter informacyjny i pomagają zrozumieć dane wymaganie.
0.2 Podejście procesowe
Podejście procesowe - konieczność zidentyfikowania różnych procesów w obrębie organizacji oraz powiązań między nimi.
Takie podejście w ramach SZJ podkreśla znaczenie:
· zrozumienia i wypełnienia wymagań,
· rozpatrywania procesów pod kątem wartości dodanej,
· osiągnięcia wyników i skuteczności procesów,
· stałego doskonalenia procesów
Nadzór
(np. procedura)
Procesy:
Działania procesowe
0.3 Powiązania z ISO 9004
· ISO 9001 & ISO 9004 - spójna para norm
· Zaprojektowana by uzupełniać się nawzajem
· Mogą być wykorzystywane osobno
· Różny zakres - podobna struktura
· Normę ISO 9001 można stosować dla celów certyfikacji lub dla celów kontraktowych
· Norma ISO 9004 jest ukierunkowana na doskonalenie działalności i efektywności
· ISO 9004 jest przewodnikiem do doskonalenia SZJ wg ISO 9001
0.4 Zgodność z innymi systemami zarządzania
· Norma ISO 9001 - zaplanowana tak, aby być zgodną z innymi systemami zarządzania
· Zawiera wspólne z ISO 14001 zasady dotyczące nadzorowania systemu
· Norma nie zawiera wymagań dla innych systemów zarządzania, jak np. system zarządzania ochroną środowiska (EMS), zarządzania BHP (OHSM)
· Możliwa jest integracja systemów zarządzania
1.1 Postanowienia ogólne
Norma określa wymagania jakie musi spełniać SZJ, aby:
· wykazać zdolność organizacji do ciągłego dostarczania wyrobu zgodnego z wymaganiami klienta oraz odpowiednimi przepisami
· uzyskać zadowolenie klienta poprzez efektywne wykorzystanie systemu włączając w to procesy do ciągłego doskonalenia i zapobiegania powstawaniu niezgodności
UWAGA
Wyrób = wyrób przeznaczony dla klienta lub wymagany przez niego
1.2 Zastosowanie
Wymagania normy mają charakter ogólny
· Pewne wymagania mogą zostać wyłączone (z powodu specyfiki organizacji oraz jej wyrobu)
· Wyłączenia:
o Nie mogą wpływać na zdolność dostarczenia wyrobu zgodnego
o Ograniczone są do rozdziału 7 (p. 4.2.2 mówi, że muszą być określone w księdze jakości)
· Nie może być deklarowana zgodność z ISO 9001 jeżeli zakres wyłączeń wychodzi poza wymagania tej normy
2 Normy przywołane
Zachęca się użytkowników do korzystania z najbardziej aktualnej rewizji wydania normy ISO 9000 : 2000 „Systemy zarządzania jakością - podstawowe zasady i terminologia”.
Terminologia łańcucha dostaw
Dostawca
Organizacja
Klient
W rozumieniu normy termin „wyrób” jest równoważny z terminem „usługa”
Wyrób = Wynik procesu
Uwaga: cztery podstawowe kategorie wyrobu:
· przedmiot materialny
· wyrób intelektualny
· usługa
· przetworzone tworzywo (materiał)
Definicje:
WYMAGANIE (3.1.2)
stwierdzona lub zazwyczaj oczekiwana potrzeba lub oczekiwanie
SYSTEM (3.2.1)
układ elementów współzależnych lub wzajemnie na siebie oddziałujących
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ (3.2.3)
system zarządzania (3.2.2), służący do kierowania i nadzorowania organizacji (3.3.1) pod względem jakości
POLITYKA JAKOŚCI (3.2.7)
ogół zamierzeń i celów organizacji związanych z jakością i wyrażonych w sposób formalny przez najwyższe kierownictwo
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ (3.2.8)
skoordynowane działania w celu kierowania i nadzorowania organizacją (3.3.1) pod względem jakości
PLANOWANIE JAKOŚCI (3.2.9)
część zarządzania jakością koncentrująca się na ustanowieniu celów jakościowych i wyszczególnieniu niezbędnych procesów operacyjnych oraz związanych z tym zasobów niezbędnych dla osiągnięcia tych celów.
CIĄGŁE DOSKONALENIE (3.2.13)
powtarzająca się działalność w kierunku zwiększenia zdolności do spełnienia wymagań
EFEKTYWNOŚĆ (3.2.14)
zakres w jakim planowane działania są realizowane, a planowane wyniki osiągane
WYDAJNOŚĆ (3.2.15)
związek pomiędzy osiągniętym wynikiem i użytymi zasobami
ORGANIZACJA (3.3.1)
grupa ludzi i zaplecze z uporządkowanymi zakresami odpowiedzialności, uprawnień oraz powiązaniami
STRUKTURA ORGANIZACYJNA (3.3.2)
układ odpowiedzialności, uprawnień i powiązań między osobami
KLIENT (3.3.5)
organizacja lub osoba, która otrzymuje wyrób
DOSTAWCA (3.3.6)
organizacja lub osoba dostarczająca wyrób
PROCES (3.4.1)
zestaw wzajemnie powiązanych i wzajemnie na siebie oddziałujących czynności, który przekształca dane wejściowe w dane wyjściowe
Uwaga 1: dane wejściowe do procesu to zazwyczaj dane wyjściowe z innych procesów
Uwaga 2: procesy w organizacji (3.3.1) są zwykle planowane i prowadzone w warunkach nadzorowanych
Uwaga 3: proces, w którym zgodności (3.6.1) wynikającego z niego wyrobu (3.4.2) nie można szybko ani tanio zweryfikować, nazywa się „procesem specjalnym”
PROJEKT (Przedsięwzięcie) (3.4.3)
unikalny proces będący zestawem skoordynowanych i nadzorowanych działań z datami startu i zakończenia, podjęty w celu osiągnięcia celu zgodnego z konkretnymi wymaganiami, w tym ograniczeniami czasowymi, kosztami i zasobami
PRACE PROJEKTOWO-ROZWOJOWE (3.4.4)
...
janeknowak143