norma_9001_2000.doc

(192 KB) Pobierz
Opis normy ISO 2001:9000

0 Wprowadzenie

 

 

01. Postanowienia ogólne

·         Przyjęcie SZJ jest strategiczną decyzją organizacji,

 

·         Norma może być stosowana wewnętrznie i przez stronę trzecią    do oceny zdolności organizacji do spełnienia wymagań klienta, przepisów oraz wymagań nadrzędnych.

 

·         Wymagania dotyczące SZJ są komplementarne do technicznych wymagań dot. wyrobu,

 

    UWAGI stosowane w normie mają charakter informacyjny i pomagają zrozumieć dane wymaganie.

 

0.2 Podejście procesowe

             

Podejście procesowe - konieczność zidentyfikowania różnych procesów w obrębie organizacji oraz powiązań między nimi.

 

Takie podejście w ramach SZJ podkreśla znaczenie:

·         zrozumienia i wypełnienia wymagań,

·         rozpatrywania procesów pod kątem wartości dodanej,

·         osiągnięcia wyników i skuteczności procesów,

·         stałego doskonalenia procesów

 

 

Nadzór

(np. procedura)



 

Procesy:

 

 

Wyjście

Wejście





Działania procesowe

Zasoby

 

 

             

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0.3 Powiązania z ISO 9004

 

·         ISO 9001 & ISO 9004 - spójna para norm

·         Zaprojektowana by uzupełniać się nawzajem

·         Mogą być wykorzystywane osobno

·         Różny zakres - podobna struktura

·         Normę ISO 9001 można stosować dla celów certyfikacji lub dla celów kontraktowych

·         Norma ISO 9004 jest ukierunkowana na doskonalenie działalności i efektywności

·         ISO 9004 jest przewodnikiem do doskonalenia SZJ wg ISO 9001

 

 

 

0.4 Zgodność z innymi systemami zarządzania

 

 

·         Norma ISO 9001 - zaplanowana tak, aby być zgodną z innymi systemami zarządzania

 

·         Zawiera wspólne z ISO 14001 zasady dotyczące nadzorowania systemu

 

·         Norma nie zawiera wymagań dla innych systemów zarządzania, jak np. system zarządzania ochroną środowiska (EMS), zarządzania BHP (OHSM)

 

·         Możliwa jest integracja systemów zarządzania

 

 

 

 

 

 

1         Zakres normy

 

1.1           Postanowienia ogólne

 

 

 

Norma określa wymagania jakie musi spełniać SZJ, aby:

·         wykazać zdolność organizacji do ciągłego dostarczania wyrobu zgodnego z wymaganiami klienta oraz odpowiednimi przepisami

·         uzyskać zadowolenie klienta poprzez efektywne wykorzystanie systemu włączając w to procesy do ciągłego doskonalenia i zapobiegania powstawaniu niezgodności

UWAGA      

Wyrób = wyrób przeznaczony dla klienta lub wymagany przez niego

 

1.2 Zastosowanie

 

Wymagania normy mają charakter ogólny

 

·         Pewne wymagania mogą zostać wyłączone (z powodu specyfiki organizacji oraz jej wyrobu)

 

·         Wyłączenia:

o        Nie mogą wpływać na zdolność dostarczenia wyrobu zgodnego

o        Ograniczone są do rozdziału 7  (p. 4.2.2 mówi, że muszą być określone w księdze jakości)

 

·         Nie może być deklarowana zgodność z ISO 9001 jeżeli zakres wyłączeń wychodzi poza wymagania tej normy

 

 

 

 

2        Normy przywołane

 

   Zachęca się użytkowników do korzystania z najbardziej aktualnej rewizji wydania normy ISO 9000 : 2000  „Systemy zarządzania jakością  - podstawowe zasady i terminologia”.

 

 

 

 

 

 

3 Terminy i definicje

 

Terminologia  łańcucha dostaw

 

Dostawca

 

 



 

Organizacja

 

 

 



 

Klient

 

 

 

 

 

 

 

 

W rozumieniu normy termin „wyrób” jest równoważny z terminem „usługa”

 

 

Wyrób = Wynik procesu

 

 

 

Uwaga: cztery podstawowe kategorie wyrobu:

·        przedmiot materialny

·        wyrób intelektualny

·        usługa

·        przetworzone tworzywo (materiał)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Definicje:

 

 

WYMAGANIE   (3.1.2)

stwierdzona lub zazwyczaj oczekiwana potrzeba lub oczekiwanie

 

SYSTEM  (3.2.1)

 

układ elementów współzależnych lub wzajemnie na siebie oddziałujących

 

 

 

SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ  (3.2.3)

system zarządzania (3.2.2), służący do kierowania i nadzorowania organizacji (3.3.1) pod względem jakości

 

POLITYKA JAKOŚCI   (3.2.7)

ogół zamierzeń i celów organizacji związanych z jakością i wyrażonych w sposób formalny przez najwyższe kierownictwo

 

 

 

ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ  (3.2.8)

 

skoordynowane działania w celu kierowania i nadzorowania organizacją (3.3.1) pod względem jakości

 

 

 

PLANOWANIE JAKOŚCI    (3.2.9)

 

część zarządzania jakością koncentrująca się na ustanowieniu celów jakościowych i wyszczególnieniu niezbędnych procesów operacyjnych oraz związanych z tym zasobów niezbędnych dla osiągnięcia tych celów.

 

CIĄGŁE DOSKONALENIE   (3.2.13)

 

powtarzająca się działalność w kierunku zwiększenia zdolności do spełnienia wymagań

 

 

 

 

 

 

 

EFEKTYWNOŚĆ    (3.2.14)

zakres w jakim planowane działania są realizowane, a planowane wyniki osiągane

 

 

 

WYDAJNOŚĆ    (3.2.15)

związek pomiędzy osiągniętym wynikiem i użytymi zasobami

 

 

ORGANIZACJA  (3.3.1)

grupa ludzi i zaplecze z uporządkowanymi zakresami odpowiedzialności, uprawnień oraz powiązaniami

 

 

 

STRUKTURA ORGANIZACYJNA  (3.3.2)

układ odpowiedzialności, uprawnień i powiązań między osobami

 

 

 

KLIENT (3.3.5)        

organizacja lub osoba, która otrzymuje wyrób

 

 

 

 

 

 

 

 

DOSTAWCA  (3.3.6)        

organizacja lub osoba dostarczająca wyrób

 

 

 

 

 

PROCES  (3.4.1)

 

zestaw wzajemnie powiązanych i wzajemnie na siebie oddziałujących czynności, który przekształca dane wejściowe w dane wyjściowe

 

 

 

Uwaga 1:    dane wejściowe do procesu to zazwyczaj dane wyjściowe z innych procesów

 

Uwaga 2:    procesy w organizacji (3.3.1) są zwykle planowane i prowadzone w warunkach nadzorowanych

 

Uwaga 3:    proces, w którym zgodności (3.6.1) wynikającego z niego wyrobu (3.4.2) nie można szybko ani tanio zweryfikować, nazywa się „procesem specjalnym”

 

PROJEKT  (Przedsięwzięcie)   (3.4.3)

 

unikalny proces będący zestawem  skoordynowanych i nadzorowanych działań z datami startu i zakończenia, podjęty w celu osiągnięcia celu zgodnego z konkretnymi wymaganiami, w tym ograniczeniami czasowymi, kosztami i zasobami

 

 

PRACE PROJEKTOWO-ROZWOJOWE  (3.4.4)

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin