Wyklad_11.pdf

(2083 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - 11 Wyklad 11.ppt
Dr in Ŝ . Piotr Bobi ń ski
Zakład Elektroakustyki
Instytut Radioelektroniki P.W.
Podstawy Techniki
D ź wi ę kowej
(PTD)
Wykład 11 – Akustyka mowy i muzyki
Wykład 11 – Akustyka mowy i muzyki
• Mowa
• Generacja
• Właściwości
• Muzyka
• Instrumenty muzyczne
• Charakterystyka dźwięków muzycznych
• Systemy muzyczne (skale)
1
653273443.003.png
Generacja mowy
• Dźwięki generowane przez człowieka – w tym dźwięki mowy – powstają w
wyniku kształtowania sygnału ze źródła dźwięku
• źródłem energii jest wydychane z płuc powietrze
• sygnałem moŜe być
• ton krtaniowy (strumień powietrza jest kluczowany przez struny),
• szum turbulencyjny (powietrze przeciska się przez przewęŜenia w
torze głosowym)
• impuls (powietrze nagle wydostaje się po otwarciu części toru
głosowego)
• w torze głosowym, który stanowi filtr o zmiennych właściwościach
kształtowane są widma sygnałów z wymienionych źródeł i w ten sposób
powstają określone dźwięki, np. głoski mowy.
Generacja mowy
Organ mowy składa się z:
• aparatu respiracyjnego
• przepona, płuca, tchawica
• aparatu fonacyjnego
• krtań, struny (wiązadła) głosowe
• aparatu artykulacyjnego
• tor (przewód, kanał, trakt) głosowy czyli przestrzeń od strun
głosowych do warg, tzn. jamy gardła, ust, nosa ograniczone
podniebieniem, językiem, wargami
• wymienione komory rezonansowe toru głosowego nazywa się
efektorami artykulacyjnymi organu mowy.
2
653273443.004.png
Organ mowy
• NajwaŜniejsze części toru głosowego i ich funkcje
– Płuca – dostarczają powietrza będącego źródłem energii dla
powstania impulsów tonu krtaniowego, drgań strun głosowych,
dźwięków turbulencyjnych i impulsowych.
– Krtań – górna część tchawicy, w której znajdują się struny głosowe.
– Struny (wiązadła) głosowe będące zgrubieniami (fałdami
mięśniowymi) na krtani - otwór pomiędzy strunami nazywa się
głośnią.
– Nagłośnia – zamyka przewód głosowy w czasie oddychania.
– Podniebienie miękkie – zamyka połączenie między jamą nosową, a
resztą przewodu głosowego (jama nosowa „bocznikuje” jamę ustną).
3
653273443.005.png
Wytwarzanie d ź wi ę ków mowy
• Podstawowe załoŜenie teorii wytwarzania dźwięków - niezaleŜność
właściwości toru głosowego i właściwości źródeł dźwięku
– rozdzielenie generatora i układu modulującego (jego transmitancji)
• Dźwięki mowy są bardzo zróŜnicowane w zaleŜności od tego, które ze
źródeł jest wykorzystywane i jaka jest transmitancja toru głosowego
• Dźwięk mowy nazywany jest głosk ą
– klasa głosek róŜniących się kontekstem nazywana jest fonemem
– fonem traktowany jest jako najmniejszą „cząstka” mowy, która moŜe
odróŜniać znaczenia
– fonemy łączą się w sylaby i słowa
• Fonem nie jest równowaŜny literze, w mowie ciągłej rozróŜnienie
fonemów jest trudne, czasami niemoŜliwe
• W mniej dokładnych opisach dźwięków mowy czasami przyjmuje się,
Ŝe głoska i fonem są równowaŜne.
4
653273443.006.png 653273443.001.png
• Badaniem struktury dźwiękowej języka zajmuje się fonetyka.
• Dokonuje ona selekcji dźwięków elementarnych, z których przez
złoŜenie, powstają określone formy językowe.
• Dźwięki elementarne, zwane fonemami, stanowią akustyczna bazę
dźwiękową
– w języku polskim wyróŜnia się 37 fonemów (lub 39)
– w języku angielskim 44.
• Do zapisu formy dźwiękowej języka stosuje się transkrypcje z kodu
literowego na kod dźwiękowy
– przykładami alfabetów fonetycznych są IPA i SAMPA
• Alfabet SAMPA został stworzony w 1995 roku przez londyńskiego
profesora Johna C. Wellsa
– jego zaleta jest całkowita kompatybilność z kodem ASCII
5
653273443.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin