text_features_tn_16.05.08.pdf

(25 KB) Pobierz
Kopia_zapasowa_Kopia_zapasowa_szablon_TN
First published online 16.05.08
Teacher’s Notes
Text features
by Arkadiusz Mędela
Typ zadania maturalnego: rozumienie tekstu
czytanego
Klucz: zadanie otwarte, przykładowe
odpowiedzi:
Elementy językowe: identyfikacja tekstu,
nastawienia autora, określanie głównej myśli
danego fragmentu tekstu
1.reference books books which give a certain
type of information such as encyclopaedias,
dictionaries, guidebooks etc.
Poziom: rozszerzony
2.transactional letters (letters requesting for
information, letters of complaint, letters to the
editor), letters of application (cover letters)
Czas: ok. 15 minut
Procedura: uczniowie zapoznają się z podanymi
fragmentami tekstu i wybierają poprawną
odpowiedź do poszczególnych pytań.
3.grammatical structures (e.g. they should never
have done that to express criticism) or/and the
choice of vocabulary (e.g. adjectives with a
negative or positive meaning).
Klucz:
1.c
(general description of the hotel location and
services)
4.factual information about the film as well as
the evaluation of various aspects of the film
(opinion about the plot, acting, special effects,
etc.)
2.b
(I do feel that my qualifications and work
experience would remarkably benefit your
marketing department)
3.c
(…how cunningly…, …things we could perfectly
do without…, …force the customers…
4.d
(Had the film shown the intrigue in a slightly
altered way, it might have captured the
attention of the audience better)
Czas potrzebny na wykonanie zadania: ok. 15
minut
Extension/Follow-up
W ramach pracy domowej uczniowie pisemnie
odpowiadają na poniższe pytania.
Answer the questions below:
1.What kind of books do we call reference books?
2.What kinds of formal letters can you think of?
3.What elements in a text might show
the author's attitude to the subject?
4.What sort of information/opinions do
you expect to find in a film review?
© Macmillan Polska 2008 PHOTOCOPIABLE
242883176.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin