Katalizator - wycina� czy nie ........ Rozpoczynaj�c rozwa�ania w tym temacie w zasadzie na pocz�tek trzeba by wytoczy� ci�kie dzia�o w postaci stwierdzenia, �e usuwanie sprawnych katalizator�w to trucie i tak ju� zatrutego �rodowiska. Ale czy tylko? W �adnym szanuj�cym si� zak�adzie t�umikarskim czy sewisie tuningowym nie wymontuj� sprawnego katalizatora za wyj�tkiem aut przeznaczonych do sportu, gdy regulamin na to zezwala. W tym przejawia si� ich profesjonalizm. Okazuje si�, �e pozbycie si� z uk�adu wydechowego tego w/g niekt�rych zb�dnego balastu i hamulca mocy powoduje r�wnie�, opr�cz zwi�kszenia zu�ycia paliwa pogorszenie osi�g�w samochodu w dolnym i �rednim zakresie pr�dko�ci obrotowych silnika, a ponadto zwi�kszenia poziomu ha�asu o 10-12dB. Dzia�ania takie zrozumia�e s� w samochodach poddanych g��bokim modyfikacjom tuningowym, zw�aszcza w tych u�ywanych do sportu czy rajd�w. W momencie , kiedy samoch�d u�ywany jest w 90% do jazdy cywilnej, dzia�ania takie s� raczej niczym nie uzasadnione. Kiedy ju� zale�y nam na poprawie dynamiki w g�rnym zakresie obrot�w, powinno si� raczej wymieni� katalizator ceramiczny na metalowy o mniejszych oporach przep�ywu. Metalowy wk�ad katalityczny wytrzymuje du�o wy�sz� (o oko�o 300 stopni) temperatur� si�gaj�c� nawet powy�ej 1100 st.C, a ponadto szybciej si� nagrzewa . Jest to wi�c tym bardziej wskazane dzia�anie w samochodach z daleko posuni�tymi modyfikacjami silnika, kt�re maj� tendencj� do przegrzewania si�, co w konsekwencji mo�e doprowadzi� do nadtopienia ceramicznej struktury katalizatora tradycyjnego. Pami�ta� jednak nale�y ( bior�c pod uwag� fakt ,�e nie ka�dy serwis t�umikarski jest do tego odpowiednio przygotowany), �e przy wymianie katalizatora obowi�zuj� okre�lone zasady, od przestrzegania kt�rych zale�y osi�gni�cie pe�nego sukcesu. Chodzi tu o to aby dobiera� katalizator zgodnie z jego przeznaczeniem fabrycznym tzn. do okre�lonej pojemno�ci silnika. Inne dzia�ania mog� by� r�wnie szkodliwe jak samo jego wyci�cie. Przewymiarowanie tego elementu powoduje nie tylko utrat� elastyczno�ci silnika, ale r�wnie� ze wzgl�du na wolniejsze nagrzewanie wydzielanie bardziej truj�cych frakcji. Przydatn� mo�e by� r�wnie� informacja, �e ka�dy katalizator ma pewn� rezerw� przepustowo�ci. I tak przy ceramicznych rezerwa ta wynosi od 10-15%, a metalowych od 20-25%. Rezerwy te mog� by� doskonale wspomagane przez ca�y szereg tak zwanych dynamizatr�w przep�ywu np. strumienic, kt�re przy zamontowaniu ich za katalizatorem przy swoich w�a�ciwo�ciach wysysaj�cych doskonale zwi�kszaj� przepustowo�� wk�adu katalitycznego. Innym rozwi�zaniem, jest zastoswanie w miejsce katalizatora komory rezonasowej,kt�ra umieszczona w odpowiednim miejscu ukladu wydechowego ( harmoniczna) wywo�uje zjawisko odbicia fali i tym samych nie ma utraty momentu w dolnych zakresach pr�dko�ci obrotowych silnika. Pocieszaj�cym jest fakt ,�e coraz wi�cej naszych i nie tylko naszych klient�w rozumie to zagadnienie i nie pozbywa si� katalizator�w, a mamy r�wnie� przypadki ponownego ich monta�u w uk�adach wydechowych.
Shaigan