2010.05_Kogut dyskotekowy.pdf

(152 KB) Pobierz
451452067 UNPDF
2942
Kogut
dyskotekowy
Do czego to służy?
Głównym celem wykonania tego projektu
było uzyskanie jak najlepszego efektu i
dużej funkcjonalności. Jako elementy opto-
elektroniczne zastosowano diody LED 5mm
w kolorze niebieskim. Układ jest wypo-
sażony w czternaście programów efektów
wizualnych. Dla ulepszenia jakości efektu
zastosowano regulację szybkości zmian.
Układ jest bardzo łatwy w wykonaniu, a
zarazem mało kosztowny. Jest alternatywą
dla profesjonalnych urządzeń stosowanych
na dyskotekach i koncertach. Może służyć
także jako kogut policyjny lub sygnalizator
świetlny.
Całość pobiera zaledwie 4,75mA i jest zbudo-
wana na małej płytce o wymiarach 6,5 x 6,5cm.
przez rezystory R1–R12 o wartości 680Ω do
linii I/O mikrokontrolera w sposób przedsta-
wiony w tabeli 1 .
Program do mikrokontrolera został stwo-
rzony w języku Bascom AVR – można go
ściągnąć z Elportalu. Wykorzystuje on tylko
dwie zmienne. Jedna z nich jest odpowie-
dzialna za rodzaj efektu, jaki jest emitowa-
ny. Przyjmuje wartości 1–14 i jest zmien-
ną selekcyjną dla zwrotnicy Select Case .
Domyślnie jej wartość jest równa 1, czyli
jest emitowany efekt pierwszy. Gdy jej war-
tość przekroczy 14, czyli ostatni efekt, jej
wartość osiągnie wartość domyślną, czyli
1. Druga zmienna określa odstęp czasu
w milisekundach od wyłączenia diody do
włączenia następnej. Przyjmuje war-
tości 10–250, a jej wartość domyślna
to 100ms. Jej wartość jest ustawiana
przyciskami S2 i S3. Gdy naciśnięto
przycisk S2, to do wartości domyśl-
nej dodawane jest 10, czyli prędkość
zostaje zmniejszona, a jeśli naciś-
nięto przycisk S3, to od wartości
domyślnej mikrokontroler odejmuje
10 i tym samym zwiększa prędkość. Tak
więc krok zmniejszenia/zwiększania pręd-
kości jest równy 10ms. Dla odczytu stanu
przycisków zastosowano pętlę warunkową
If…Then, która wyklucza drgania styków
poprzez opóźnienie 25ms i ponowne spraw-
dzenie stanu przycisku. Fragment kodu
odpowiedzialny za odczyt stanów przyci-
sków i ustawienie rodzaju efektu oraz pręd-
kości pokazano na listingu 1 .
Dalsza część jest oparta na zwrotnicy
Select Case, która realizuje wybrany efekt.
Urządzenie ma czternaście efektów, ponieważ
więcej nie zmieściło się w pamięci tego mikro-
kontrolera. Cały układ pobiera zaledwie 4,75mA
i powinien być zasilany stałym napięciem w
granicach 5V.
Jak to działa?
Schemat ideowy przedstawiono na rysunku
1 . Pracą diod steruje mikrokontroler AVR
ATtiny2313, mający 2kB pamięci Flash.
Przyciski S1–S3 zastosowano dla możliwości
ustawienia rodzaju efektu i szybkości każde-
go z nich. Diody LED D1–D12 połączono
If S1 = 0 Then
Waitms 25
If S1 = 0 Then
Efekt = Efekt + 1
End If
End If
If S2 = 0 And S3 = 0 Then
Waitms 25
If S2 = 0 And S3 = 0 Then
Efekt = Efekt - 1
End If
End If
If S2 = 0 Then
Waitms 25
If S2 = 0 Then
Czas = Czas + 10
End If
End If
If S3 = 0 Then
Waitms 25
If S3 = 0 Then
Czas = Czas - 10
End If
End If
If Efekt = 0 Then
Efekt = 1
End If
If Efekt = 15 Then
Efekt = 1
End If
If Czas = 0 Then
Czas = 100
End If
If Czas = 250 Then
Czas = 100
End If
Montaż
i urucho-
mienie
Schemat monta-
żowy jest przed-
stawiony na
rysunku 2 . Cały
układ jest sto-
sunkowo prosty,
dlatego nie jest
istotne, co wlutu-
jemy jako pierw-
sze, ale warto
zacząć od zworki
i rezystorów, a
na końcu wluto-
wać diody, gdyż
trzeba wygiąć ich
wyprowadzenia.
Rys. 1
Tabela 1
VCC
VCC
U1
Dioda Port mikrokontrolera
D1
D1-D3
1
20
D4-D12
12x680R
PortD.0
2
19
R1
RR2
R4
R R5
R R6
R R7
R R8
R R9
R R10
R R11
RR12
3
18
D2
PortD.1
4
17
D3
PortD.2
5
16
R3
6
15
D4
PortB.7
7
14
D5
PortB.6
8
13
9
10
12
D6
PortB.5
11
D7
PortB.4
ATtiny2313
V C C
D8
PortB.3
P
S1 S2 S3
+
D9
PortB.2
C1
C2
100u
D10
PortB.1
Ciąg dalszy na
stronie 60.
D11
PortB.0
100n
O
D12
PortD.6
Listing 1
Elektronika dla Wszystkich Maj 2010
Maj 2010
57
Kogut
dyskotekowy
451452067.009.png 451452067.010.png 451452067.011.png 451452067.012.png 451452067.001.png 451452067.002.png 451452067.003.png 451452067.004.png 451452067.005.png 451452067.006.png 451452067.007.png 451452067.008.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin