cykl_Kolejarz_5.pdf
(
1994 KB
)
Pobierz
kolejrz.indd
Zuch kolejarz
Materiały do programu
BEZPIECZNY
PRZEJAZD
1
Druhno drużynowa,
Druhu drużynowy
!
Kim są zuchy?
ZUCHY to dzieci
w wieku 6–10 lat
Granatowy sznur, noszony przez
Ciebie na mundurze oznacza, że to
właśnie Ty jesteś tym, który jest
najważniejszym – bezpośrednim
wychowawcą dzieci. Pracując
z zuchami kształtujesz ich charakter
i postawy. Osobistym przykładem
pokazujesz, jak należy postępować
w życiu codziennym, jak radzić sobie
z problemami.
Charakterystyczną
formą aktywności
zuchów jest zabawa
w kogoś lub
w coś – realizowana
zespołowo przez
zdobywanie spraw-
ności oraz podczas
zbiórek pojedyn-
czych gromady.
Animatorem zaba-
wy jest wódz zucho-
wy – drużynowa/
drużynowy.
Otrzymujesz właśnie dzisiaj
materiał, który ma Ci w tym
pomóc. Opracowany w ramach
kampanii „Zatrzymaj się i żyj”,
pokazuje jak w sposób barwny
i ciekawy uczyć zuchy bezpiecznych
zachowań. W materiale tym
znajdziesz przykładowe pomysły
na zuchowe zbiórki i cykl kolejarz.
W bezpieczną podróż koleją
wyruszy z Wami ten oto mały
żółty słoń.
A więc w drogę
po przygodę!
Czuwaj!
Zespół Zuchowy WP GK ZHP
2
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już po raz czwarty
zorganizowała kampanię społeczną mającą na celu
zachowanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-
drogowych oraz kształtowanie świadomości społecznej
i w konsekwencji zachowanie życia i zdrowia osób —
kierowców, pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniach
dróg kołowych z liniami kolejowymi.
...Rozpędzony samochód wpada na
skrzyżowanie z torami kolejowymi, choć
z daleka widać błyski czerwonych świa-
teł, albo zgrabnym łukiem omija opusz-
czone rogatki. Piesi i rowerzyści unoszą
szlabany, aby wygodnie pokonać, czę-
sto wielotorowy, przejazd. Znak „Stop”
przed przejazdem niestrzeżonym trak-
towany jest wyłącznie jak „ozdobnik”.
I tylko medialne relacje z kolejnej trage-
dii trochę przygnębiają – znów ktoś nie
wróci do domu... – takie sceny zdarzają
się codziennie w całym kraju.
kolejowych przez dróż-
ników. Zastępują ich
automaty opuszcza-
jące rogatki, sygnały
świetlne i dźwiękowe,
czy wyraźne znaki
drogowe, które powinny
natychmiast zapalać czerwoną lampkę
w naszym mózgu – „tu jest niebezpiecz-
nie. Zahamuj, rozejrzyj się, bądź nieuf-
ny nawet przed przejazdem obsługiwa-
nym przez pracownika kolei”. Wszystko
może się zdarzyć i tylko kierowca, który
zawsze stosuje zasadę ograniczonego
zaufania będzie bezpieczny w każdej
sytuacji.
Statystyki są nieubłagane: 97%
wypadków na przejazdach kolejo-
wych powodują prowadzący pojazdy.
Podobnie nieubłagane są prawa fizyki:
samochód, mały czy duży nie ma
żadnych szans w spotkaniu z loko-
motywą, a kierowcy i pasażerowie
najczęściej nie przeżywają zderze-
nia. To właśnie chcemy wraz
z prowadzącymi akcję uświada-
miać powtarzając hasło „Zatrzy-
maj się i żyj”.
zaufania będzie bezpieczny w każdej
sytuacji.
motywą, a kierowcy i pasażerowie
samochód, mały czy duży nie ma
żadnych szans w spotkaniu z loko-
motywą, a kierowcy i pasażerowie
najczęściej nie przeżywają zderze-
nia. To właśnie chcemy wraz
z prowadzącymi akcję uświada-
miać powtarzając hasło „Zatrzy-
maj się i żyj”.
Trwałą tendencją
w krajach europejskich
czy Stanach Zjednoczo-
nych jest rezygnowanie
z obsługiwania przejazdów
Trwałą tendencją
w krajach europejskich
czy Stanach Zjednoczo-
nych jest rezygnowanie
z obsługiwania przejazdów
Statystyki są nieubłagane: 97%
wypadków na przejazdach kolejo-
wych powodują prowadzący pojazdy.
Podobnie nieubłagane są prawa fizyki:
samochód, mały czy duży nie ma
żadnych szans w spotkaniu z loko-
motywą, a kierowcy i pasażerowie
Statystyki są nieubłagane: 97%
zaufania będzie bezpieczny w każdej
motywą, a kierowcy i pasażerowie
Zasady poruszania się po drogach
1. W czasie wycieczki jej uczestnicy podpo-
rządkowują się rozkazom i zaleceniom pro-
wadzącego – wyznaczonego przez komen-
danta obozu.
2. Uczestnicy idą zwartą grupą w szyku po-
danym przez prowadzącego, maksymalnie
czwórkami, na przedzie grupy zawsze idzie
prowadzący wycieczkę, następnie najmłodsi
uczestnicy, którzy nadają tempo marszu po-
zostałym, kolumnę zamykają najstarsi uczest-
nicy wycieczki i jeden z instruktorów!
3. Kolumna porusza się prawą stroną jezdni
lub szosy jak najbliżej jej krawędzi, zajmując
nie więcej niż połowę szerokości drogi. Ma-
szerując małymi grupkami lub pojedynczo,
w przypadku gdy nie ma chodnika lub spe-
cjalnego miejsca przeznaczonego dla pie-
szych, idziemy lewą stroną drogi jeden za
drugim lub przy małym ruchu parami. W cza-
sie marszu należy zwracać uwagę na pojaz-
dy poruszające się po drodze lub szosie.
4. Piesi w wieku do 10 lat mogą iść w kolumnie
tylko dwójkami pod nadzorem co najmniej
jednej osoby pełnoletniej.
5. Nie wolno zatrzymywać się w miejscach,
gdzie utrudniona jest widoczność, np. na
zakrętach, za i przed wzniesieniem, które za-
słaniają widoczność maszerującym i kierow-
com.
6. Jeżeli przemarsz kolumny odbywa się przy
niedostatecznej widoczności (noc, silny
deszcz), pierwszy i ostatni z maszerujących
z lewej strony (od osi jezdni) są zobowiązani
nieść zapalone latarki:
– pierwszy – ze światłem białym, skierowa-
nym do przodu,
– ostatni – ze światłem czerwonym, skiero-
wanym do tyłu.
7. W miastach należy poruszać się zwartą gru-
pą po chodnikach lub innych szlakach prze-
znaczonych dla pieszych. Jezdnię przekra-
czamy jedynie w miejscach wyznaczonych
lub przewidzianych przepisami.
gdzie utrudniona jest widoczność, np. na
zakrętach, za i przed wzniesieniem, które za-
słaniają widoczność maszerującym i kierow-
com.
Nie wolno:
• odłączać się od grupy bez zezwole-
nia prowadzącego,
• maszerować po jezdni kolumnie
pieszych w czasie mgły, a kolumnie
pieszych do lat 10 w warunkach nie-
dostatecznej widoczności,
• prowadzić po jezdni kolumny pie-
szych przez osobę w wieku poniżej
Krąg Rady
KR
Piosenki i pląsy
PIP
Zuchowe znaki, zwyczaje,
Obrzędy, zwyczaje i tajemnice
ZZZOIT
Gry i ćwiczenia
GIĆ
4
szych przez osobę w wieku poniżej
18 lat.
PRZECHODZIEŃ
1. Wiem, jak należy zachować się w drodze do szkoły i gdzie
można bezpiecznie przechodzić przez ulicę. Wiem, co to jest
zebra.
2. Rozpoznaję znaki drogowe, jakie są na drodze z mojego domu
do szkoły i w okolicach mojego miejsca zamieszkania. Wiem, co oznacza sygnalizacja
świetlna i dźwiękowa.
3. Nauczyłem młodsze dziecko zasad przechodzenia przez ulicę.
4. Wiem, jak oznaczona jest ścieżka rowerowa i kto może się po niej poruszać.
5. Potrafię zachować się w sytuacji, gdy widzę na ulicy wypadek, wiem, kogo należy poinfor-
mować o takim zdarzeniu.
6. Umiem poruszać się po drodze, na której nie ma chodnika. Wiem, co muszę mieć przy
sobie poruszając się po drodze po zmroku.
Uwagi
•
Zuch – Przechodzień bezpiecznie porusza się po drodze, wie, jak prawidłowo przechodzić
przez ulicę nie narażając własnego zdrowia i nie będąc zagrożeniem dla innych. Sprawność
kształtuje samodzielność, spostrzegawczość, jak również zdolność przewidywania i podpo-
rządkowywania się przepisom.
•
Zuchowi zdobywającym tę sprawność należy uświadomić, że poruszanie się po drogach
jest szczególnie niebezpieczne, a podczas przechodzenia przez ulicę, nawet przy zielonym
świetle, należy zachować szczególną ostrożność.
•
Zuch, który chce poszerzyć swoje umiejętności w tej dziedzinie można zaproponować spraw-
ność rowerzysty.
Temat:
Niebezpieczna prędkość
1. Gawęda – Rozmowa z zuchami:
• Czy samochód może zatrzymać się w miejscu?
• A rower?
• Dlaczego żaden pojazd nie może zatrzymać się w miejscu?
• Co się dzieje od momentu kiedy kierowca zobaczy pieszego czy jakąś przeszkodę do zatrzyma-
nia pojazdu?
• Czy zatrzymanie pojazdu zawsze trwa tak samo długo?
Podsumowanie wypowiedzi zuchów:
• żaden pojazd nie może zatrzymać się w miejscu
• żeby zatrzymać pojazd kierowca musi zareagować i zahamować
• im szybciej pojazd jedzie, tym dłuższa jest droga zatrzymania i poważniejsze konsekwencje wy-
padku.
Drużynowy informuje dzieci, że w możliwie najlepszych warunkach przy prędkości jazdy 50 km/h kie-
rowca potrzebuje ok. 30 m, aby całkowicie zatrzymać pojazd. Zuchy wraz z drużynowym wycho-
5
1. Gawęda – Rozmowa z zuchami:
Podsumowanie wypowiedzi zuchów:
Plik z chomika:
afftobus
Inne pliki z tego folderu:
cykl_Jestem w gromadzie_1.doc
(77 KB)
cykl_Żak Nawojka_2.doc
(102 KB)
cykl_Przyjaciel Burka.docx
(3787 KB)
cykl_Strażak_1.doc
(1296 KB)
cykl_Banedyktyn-Benedynka_1.doc
(1503 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biwak
Drużynowy_wiedza
Karty sprawności
kolorowanki
Krzyżówki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin