original-version-projektowanie-serwisow-www-standardy-sieciowe-wydanie-iii_pswst3.pdf

(16499 KB) Pobierz
664003215 UNPDF
Projektowanie serwisów
WWW. Standardy sieciowe.
Wydanie III
Autorzy : Jeffrey Zeldman , Ethan Marcotte
T³umaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-246-2658-8
Format: 158 × 235, stron: 448
Jak to siê robi z pomoc¹ mistrza
Poznaj przysz³oœæ standardów sieciowych
Stosuj skuteczne zasady pracy z nowoczesnymi przegl¹darkami
Naucz siê eliminowaæ problemy i ci¹æ koszty
Przewodnik po standardach autorstwa Jeffreya Zeldmana ponownie kontratakuje!
Trzecie wydanie udowadnia, ¿e to wci¹¿ najwa¿niejsza ksi¹¿ka dla wszystkich projektantów,
którzy chc¹ tworzyæ nowoczesne i funkcjonalne witryny – b³yskawicznie siê
wczytuj¹ce, trafiaj¹ce do masowego odbiorcy i tanie w utrzymaniu. Do nowej,
zaktualizowanej wersji dodano niezwykle przydatne informacje o usprawnieniach,
a tak¿e wyzwaniach, jakie stoj¹ przed projektantami pracuj¹cymi w nieustannie
zmieniaj¹cym siê œrodowisku standardów sieciowych.
W tym wydaniu ksi¹¿ki znajdziesz informacje na temat tego, jak za pomoc¹ standardów
rozwi¹zywaæ problemy powstaj¹ce w wyniku stosowania starych sposobów projektowania
witryn WWW. Dowiesz siê tak¿e, jak stare i nowe standardy przekszta³caj¹ internet
w dynamiczn¹ platformê do tworzenia solidnych, dostêpnych aplikacji oraz piêknych
i ³atwych do odnalezienia treœci. Przeczytasz te¿ o tym, jak zapowiada siê przysz³oœæ
standardów sieciowych.
Prezentacja jêzyków XHTML, HTML 5, CSS.
Zasady tworzenia strukturalnego, semantycznego kodu.
Realizacja solidnych uk³adów, tworzonych w oparciu o CSS.
Tworzenie nieinwazyjnego kodu JavaScript.
Dodatkowe informacje dotycz¹ce typografii i dostêpnoœci.
Prezentacje kilku projektów, w których pokazujemy sztuczki i rozwi¹zania
w zakresie stosowania standardów.
W tym przemyœle Jeffrey Zeldman zajmuje miejsce gdzieœ pomiêdzy „Bogiem”
a „guru” – i potrafi wykorzystaæ sw¹ m¹droœæ oraz dowcip, by opowiadaæ
o tym, CZYM s¹ standardy sieciowe, JAK nale¿y je stosowaæ oraz DLACZEGO
powinniœmy zwróciæ na nie uwagê.
Kelly Goto, autorka ksi¹¿ki Web ReDesign 2.0: Workflow that Works
Czasami, bardzo rzadko, udaje siê znaleŸæ autora, o którym myœlimy sobie:
„Ten goœæ jest inteligentny! I sprawia, ¿e ja te¿ czujê siê m¹drzejszy, bo
w koñcu zrozumia³em to zagadnienie”.
Steve Krug, autor ksi¹¿ek
„Nie ka¿ mi myœleæ! O ¿yciowym podejœciu do funkcjonalnoœci stron internetowych”
oraz „Przetestuj j¹ sam! Steve Krug o funkcjonalnoœci stron internetowych”
664003215.001.png 664003215.002.png
Spis treci
Wstp do trzeciego wydania ................................................17
Cz I
Zanim zaczniesz ..............................................................25
Przerwanie cyklu starzenia si .................................................................... 26
adnego dogmatu ........................................................................................ 27
Kontinuum, a nie zbiór sztywnych regu ............................................... 27
Kilka wanych definicji ............................................................................... 28
Jeden rozmiar nie bdzie dobry dla wszystkich ............................................ 30
Witamy wród zwycizców ........................................................................... 31
1. 99,9% witryn wci jest przestarzaych ...................................35
Nowoczesne przegldarki i standardy sieciowe ............................................ 36
Nowy kod do nowej pracy ............................................................................ 37
Problem „wersji” ......................................................................................... 38
Mylenie wsteczne ....................................................................................... 40
Zy kod: pierwsza siatka za darmo ........................................................ 41
W duszej perspektywie czasu rozgazianie kodu
moe by niebezpieczne dla witryny ............................................................. 43
Ukryte koszty rozbudowanego kodu stron ................................................... 46
Zgodno wstecz jest kamstwem ................................................................ 47
Blokowanie uytkowników nie wpywa dobrze na interesy ..................... 49
Lek .............................................................................................................. 52
2. Projektowanie i budowanie z uyciem standardów .....................55
Pokonywanie trudnoci ............................................................................... 57
Koszt projektowania przed wprowadzeniem standardów ............................. 58
Nowoczesna strona starymi metodami ........................................................ 59
Trzy elementy standardów sieciowych ......................................................... 66
Struktura .............................................................................................. 66
Prezentacja ........................................................................................... 69
Zachowanie ........................................................................................... 69
664003215.003.png
6
Projektowanie serwisów WWW. Standardy sieciowe
Standardy w praktyce .................................................................................. 69
Projekt standardów sieciowych: przenono w zastosowaniu ...................... 72
Jeden dokument dla wszystkich ............................................................. 73
A List Apart: jedna strona, wiele widoków .................................................. 75
Projektowanie nie tylko z przeznaczeniem na ekran .............................. 77
Oszczdno czasu i kosztów, wzrost zysków ......................................... 78
Co dalej? ...................................................................................................... 79
3. Delikatna perswazja ..........................................................83
4. Przyszo standardów sieciowych .........................................91
Wyszukiwanie, syndykacja, blogi, podcasty i dugi ogon
(oraz inne powody zwycistwa standardów sieciowych) ................................ 92
Uniwersalny jzyk (XML) ..................................................................... 93
Jeden rodzic, wiele dzieci ....................................................................... 94
Zota ya innowacji ............................................................................... 98
Przyszo standardów ........................................................................ 108
Grupa robocza WHAT ............................................................................... 110
Internet Explorer 7 i standardy sieciowe ............................................. 113
Narzdzia do edycji i publikacji ........................................................... 114
Cz II
5. Nowoczesny ukad znaczników ........................................... 119
Ukryty schemat kiepskiego kodu ............................................................... 125
Przeformuowanie czego? ..................................................................... 129
Podsumowanie ..................................................................................... 130
XHTML 2 — nie dla kadego ............................................................. 131
5 najwaniejszych powodów, dla których warto wybra HTML ................. 133
5 najwaniejszych powodów, dla których warto wybra XHTML 1 ........... 134
Podstawowy powód, dla którego nie warto wybiera XHTML-a ................ 134
6. XHTML i kod semantyczny ................................................. 135
Konwersja do XHTML-a: proste zasady, atwe wytyczne .......................... 136
Dokument rozpoczynaj od deklaracji DOCTYPE i przestrzeni nazw .....137
Który DOCTYPE to Twój typ? ........................................................... 138
Wersja Strict czy Transitional: wielka bitwa naszych czasów .............. 139
Po DOCTYPE deklaracja przestrzeni nazw ........................................ 140
Zadeklaruj typ kodowania znaków ....................................................... 142
Wszystkie znaczniki pisz maymi literami ............................................ 144
Wartoci wszystkich atrybutów umieszczaj w cudzysowach ................ 146
Przypisuj wartoci wszystkim atrybutom ............................................ 148
Zamykaj wszystkie znaczniki ............................................................... 148
Nie umieszczaj podwójnych mylników w komentarzach ..................... 150
Koduj wszystkie znaki < i & ................................................................ 150
Podsumowanie zasad XHTML-a ......................................................... 150
Kodowanie znaków: nudne, bardzo nudne i potwornie nudne .............. 151
Spis treci
7
Leczenie strukturalne — dla nas bomba ................................................... 153
Sensowne kodowanie dokumentu ......................................................... 153
Elementy wizualne i struktura ............................................................ 159
7. HTML 5: nowa nadzieja ....................................................161
HTML 5 i aplikacje sieciowe: gra idzie o du stawk ............................... 162
HTML 5 a XHTML .................................................................................. 164
Niech diabli porw obie nomenklatury ................................................. 164
Parada elementów HTML 5 ...................................................................... 166
Semantyka struktury strony ............................................................... 167
HTML 5 to na razie tylko specyfikacja ............................................... 172
Dowiedz si wicej ............................................................................... 175
8. Struktura i semantyka: gwarancja zwartych i trwaych stron ........177
div, id i inni pomocnicy .............................................................................. 178
Czym jest element div? ........................................................................ 179
id kontra class ..................................................................................... 180
Twórz tre uatwiajc wyszukiwanie i stosowanie .................................. 183
Semantyczny kod i wielokrotne uycie ................................................. 184
Powszechne bdy w nowoczesnym kodzie ............................................ 187
Znaczniki div s w porzdku ............................................................... 190
Pokocha atrybut id ............................................................................ 191
Wyeliminowa (lub zminimalizowa) style i skrypty
w kodzie (X)HTML ............................................................................. 191
Przerwa i powtórka ............................................................................. 192
9. Podstawy CSS ................................................................193
Wstp do CSS ........................................................................................... 193
Korzyci z CSS .......................................................................................... 194
Anatomia stylów ........................................................................................ 195
Selektory, deklaracje, waciwoci i wartoci ....................................... 195
Wartoci ogólne i alternatywne ............................................................ 198
Dziedziczenie i jego przeciwnicy .......................................................... 200
Selektory potomne ............................................................................... 201
Selektory klas ...................................................................................... 203
Style zewntrzne, osadzone i bezporednie .......................................... 206
Metoda „najlepszego moliwego scenariusza” ............................................ 210
10. Ukady CSS: kod, ramki, elementy pywajce — o rany! ..............213
Dao przepywu strony ................................................................................ 214
Poznaj model ramkowy .............................................................................. 215
Jak dziaa model ramkowy? ................................................................. 216
Ukad stosowany ....................................................................................... 219
Skromne pocztki ................................................................................ 220
Magiczny dotyk klasy .......................................................................... 224
Modyfikacja ukadu ................................................................................... 228
Analiza zawartoci — po raz wtóry ..................................................... 229
Tworzenie stylów ................................................................................. 233
8
Projektowanie serwisów WWW. Standardy sieciowe
Modyfikacje elementów pywajcych .................................................... 236
Nie zwracamy uwagi na szczegóy ....................................................... 239
Podsumowanie ........................................................................................... 242
11. Praca z przegldark. Cz I:
przeczanie z typu dokumentu na tryb standardowy ................ 243
Saga o przeczaniu przez deklaracj typu dokumentu .............................. 244
Przecznik do wczania i wyczania standardów .............................. 244
Podstawy przeczania przy uyciu deklaracji typu dokumentu ................. 246
Jak dokadne jest przeczanie? ........................................................... 247
Standardy sieciowe i przegldarka IE8 ............................................... 247
Standardy sieciowe i silnik Gecko ........................................................ 249
Kompletne i niekompletne deklaracje typu dokumentu ....................... 250
Pena lista kompletnych deklaracji typu dokumentu XHTML ............ 253
Zachowaj prostot ............................................................................... 254
12. Praca z przegldark. Cz II:
bdy, sposoby i blask CSS 3 .............................................. 257
Bdy CSS w powtórce na zwolnionych obrotach ....................................... 258
Bd podwojonego marginesu w elementach pywajcych .................... 263
Na ratunek obrazkom PNG ................................................................. 265
Co dalej? .............................................................................................. 266
Wiedza to jedynie poowa sukcesu ....................................................... 268
CSS 3: nowy obiekt zainteresowania .......................................................... 277
Ty i kana alfa ..................................................................................... 277
Rezygnujemy z prostoktów ................................................................ 280
Programici, miejcie si na bacznoci! ................................................. 281
Przemylmy, czym jest „wsparcie”? ..................................................... 285
Flash i QuickTime: obiekty podania? ..................................................... 288
Obiekty osadzane: opowie o prónoci i zemcie ................................ 288
Podwójna zemsta W3C ........................................................................ 289
Dwie pieczenie na jednym ogniu: osadzanie obiektów multimedialnych
przy przestrzeganiu standardów .......................................................... 290
yka dziegciu w beczce miodu: object nie dziaa ................................ 291
Szczypta JavaScriptu .......................................................................... 291
wiat, w którym omijanie bdów jest codziennoci .................................. 292
13. Praca z przegldark. Cz III: typografia ............................. 295
Kilka sów o typografii ............................................................................... 296
ABC czcionek na stronach WWW .............................................................. 299
Horrory starej szkoy ........................................................................... 302
Nareszcie standardowy rozmiar ........................................................... 305
Karabiny i piksele ................................................................................ 307
Upojenie wszycieli .............................................................................. 308
Przygody z wielkoci czcionek .................................................................. 310
Powikszenie: demokracja bezpieczna dla pikseli ................................. 313
Jednostki em: rado i pacz ................................................................ 316
Metoda symbolicznych wartoci rozmiarów czcionek ........................... 317
Zgłoś jeśli naruszono regulamin