SPSS_wprowadzenie-tworzenie bazy danych.pdf
(
610 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - SPSS-wprowadzenie2.doc
SPSS – wprowadzenie
SPSS (Statistical Package for the Social Sciences – nazwy tej si
ħ
ju
Ň
raczej nie u
Ň
ywa) to
stworzony w 1968 roku pakiet do analiz statystycznych. Jego autorami s
Ģ
:
Norman H. Nie:
C. Hadlai (Tex) Hull:
oraz Dale H. Bent:
Panowie ci postanowili stworzy
ę
program, który surowe dane statystyczne konwertowałby
przy u
Ň
yciu łatwego w obsłudze pakietu do postaci, na podstawie której mo
Ň
na podejmowa
ę
decyzje (w zało
Ň
eniu biznesowe).
Program si
ħ
przyj
Ģ
ł i od momentu powstania jest stale rozbudowywany, umo
Ň
liwiaj
Ģ
c coraz
wszechstronniejsz
Ģ
i bardziej zaawansowan
Ģ
analiz
ħ
danych statystycznych. Teraz SPSS to
pr
ħŇ
nie działaj
Ģ
ca korporacja, która posiada znaczn
Ģ
cz
ħĻę
rynku oraz której zaufało wielu
du
Ň
ych klientów (np. American Airlines, a w Polsce: BZ WBK). SPSS doczekał si
ħ
ju
Ň
swojej szesnastej odsłony, a zapowiadana jest siedemnasta.
Pakiet (podobnie do wielu innych znanych programów do zastosowa
ı
statystycznych) składa
si
ħ
z podstawy (SPSS Base) oraz dodatkowych modułów (SPSS Modules). Moduły to
zestawy narz
ħ
dzi statystycznych tworz
Ģ
cych w ramach modułu pewn
Ģ
tematyczn
Ģ
cało
Ļę
.
Przykładem mo
Ň
e by
ę
moduł ‘Trends’ do analizy szeregów czasowych lub ‘Maps’
pozwalaj
Ģ
cy na prezentacj
ħ
danych na mapach.
Z uwagi na ró
Ň
ne wersje SPSSa oraz mo
Ň
liwo
Ļę
rozbudowania go za pomoc
Ģ
modułów, mo
Ň
e
si
ħ
zdarzy
ę
,
Ň
e prezentowane wydruki nie b
ħ
d
Ģ
identyczne z uzyskiwanymi przez nas w
trakcie zaj
ħę
. Materiały przygotowywane s
Ģ
przy u
Ň
yciu polskiej wersji SPSS 12.0 (do
niedawna ostatnia osi
Ģ
galna wersja SPSSa, któr
Ģ
dyspnował WNE), za
Ļ
pracujemy na
angielskiej wersji 15.0. Jednak sposób poruszania si
ħ
w
Ļ
rodowisku programu, metody
analizy statystycznej oraz interpretacja wyników pozostan
Ģ
aktualne.
Dodatkowo, z uwagi na fakt,
Ň
e w wielu miejscach w Polsce, w których mo
Ň
na si
ħ
potencjalnie spotka
ę
z SPSSem, u
Ň
ywana jest polska wersja (najcz
ħĻ
ciej wła
Ļ
nie 12.0),
sposóby przeprowadzania analiz statystycznych b
ħ
d
Ģ
prezentowanaye dla wersji polskiej,
jednak bezpo
Ļ
rednio po nich podawane b
ħ
d
Ģ
równie
Ň
odpowiedniki dla angielskiej wersji
15.0 (w nawiasach).
SPSS – organizacja programu
Po uruchomieniu SPSSa wy
Ļ
wietla si
ħ
główne okno programu (wy
Ļ
wietla
ę
si
ħ
równie
Ň
mo
Ň
e
okno z zadaniami, którymi najcz
ħĻ
ciej rozpoczynamy prac
ħ
w pakiecie statystycznym (typu
‘Otwórz dane’ (‘Open an existing data source’), ‘Uruchom tutorial ’ (‘Run the tutorial’) ), ale
cz
ħ
sto usuwa si
ħ
mo
Ň
liwo
Ļę
pojawiania si
ħ
tego okna przy starcie programu).
Okno główne wygl
Ģ
da tak:
Mamy w nim dwie zakładki: ‘Dane’ (‘Data View’) oraz ‘Zmienne’ (‘Variable View’).
Zakładki te słu
ŇĢ
do przeł
Ģ
czania si
ħ
odpowiednio pomi
ħ
dzy edytorem pokazuj
Ģ
cym warto
Ļ
ci
zmiennych (‘Dane’ (‘Data View’)), a edytorem z nazwami zmiennych i ich typem (‘Zmienne’
(‘Variable View’)).
W głównym menu SPSSa mamy do wyboru wiele pozycji (‘Plik’ (‘File’), ‘Edycja’ (‘Edit’),
‘Widok’ (‘View’),…), z których ka
Ň
da posiada dodatkowe rozwijane menu, a niektóre
pozycje tego ostatniego jeszcze dodatkowe menu. Wszystkie elementy tego menu realizuj
Ģ
pewne zadania, za
Ļ
pozycje głównego menu to uporz
Ģ
dkowanie zada
ı
w ten sposób,
Ň
e
stanowi
Ģ
one zbiory zada
ı
poł
Ģ
czonych tematycznie (np. ‘Analiza’ (‘Analyze’) pozwala
przeprowadza
ę
ró
Ň
nego rodzaju wnioskowanie statystyczne).
Do wyników analiz statystycznych otwierane jest dodatkowe okno (‘Raport’ (‘Output’)).
Zapisuj
Ģ
si
ħ
w nim wyniki wszystkich analiz prowadzonych w bie
ŇĢ
cej sesji SPSSa.
Wczytywanie / import / eksport danych
Tworzenie własnej bazy danych
W SPSSie mo
Ň
emy stworzy
ę
własn
Ģ
baz
ħ
danych – przykładowo wpisa
ę
w postaci bazy
danych wyniki ankiety, któr
Ģ
zebrali
Ļ
my. Powiedzmy,
Ň
e w ankiecie pytali
Ļ
my studentów o
płe
ę
, wag
ħ
, wzrost i wydział i dostali
Ļ
my nast
ħ
puj
Ģ
ce odpowiedzi:
płeę
waga
wzrost wydział
K
61
168
WZ
K
52
171
WNE
K
?
170
WZ
M
92
181
WNE
K
48
165
WZ
K
58
173
WNE
M
70
172
WZ
M
84
188
WNE
M
87
195
WZ
K
51
176
WNE
M
95
180
WNE
K
?
177
WZ
M
81
183
WNE
M
75
177
WZ
Taka baza danych, oczywi
Ļ
cie w bardziej rozbudowanej postaci, mo
Ň
e przykładowo słu
Ň
y
ę
do
porównania wagi i wzrostu studentów (wzgl
ħ
dnie stworzonego na podstawie tych dwóch
współczynnika BMI (body mass index)) pomi
ħ
dzy kobietami i m
ħŇ
czyznami oraz pomi
ħ
dzy
wydziałami.
ņ
eby wprowadzi
ę
tak
Ģ
baz
ħ
do SPSSa, powinni
Ļ
my otworzy
ę
„
Ļ
wie
ŇĢ
” jego sesj
ħ
, lub wybra
ę
Plik
ã
Nowy
ã
Dane (File
ã
New
ã
Data). Dobrze jest zacz
Ģę
od zakładki ‘Zmienne’
(‘Variable View’) i w polu ‘Nazwa’ (‘Name’) wpisa
ę
nazwy naszych zmiennych.
Przykładowo w pierwsze pole kolumny ‘Nazwa’ (‘Name’) wpiszmy ‘płe
ę
’, klikaj
Ģ
c
uprzednio na to pole. Po naci
Ļ
ni
ħ
ciu ‘Enter’ domy
Ļ
lnymi warto
Ļ
ciami wypełniaj
Ģ
si
ħ
inne
pola. Mo
Ň
emy oczywi
Ļ
cie zmienia
ę
ich warto
Ļ
ci. Prosz
ħ
równie
Ň
zwróci
ę
uwag
ħ
,
Ň
e po
edytorze SPSSa mo
Ň
emy si
ħ
porusza
ę
podobnie jak po znanym wielu Excelu.
Pozostaj
Ģ
do rozwi
Ģ
zania dwa problemy: co robimy z dyskretnymi zmiennymi zbieranymi
jako tekstowe (‘płe
ę
’ i ‘wydział’) oraz jak potraktowa
ę
braki danych wyst
ħ
puj
Ģ
ce w zmiennej
‘waga’? Pierwszy z problemów standardowo rozwi
Ģ
zuje si
ħ
przez ustalenie liczb naturalnych,
które b
ħ
d
Ģ
oznaczały poszczególne kategorie (np. dla zmiennej ‘płe
ę
’ niech 1 oznacza
kobiet
ħ
, a 2 m
ħŇ
czyzn
ħ
; dla zmiennej wydział niech 1 oznacza WNE, a 2 - WZ).
Drugi problem to odpowiednie uwzgl
ħ
dnienie braków danych. Mo
Ň
emy te braki danych
zakodowa
ę
jak
ĢĻ
liczb
Ģ
(np. bardzo du
ŇĢ
99999999 albo bardzo mał
Ģ
-99999999). Problemem
jest to,
Ň
e SPSS b
ħ
dzie widział te warto
Ļ
ci jako tak samo wa
Ň
ne warto
Ļ
ci zmiennych, jak
ka
Ň
de inne, chyba
Ň
e zdefiniujemy je jako braki danych.
Nasza baza przygotowana do wpisania do SPSSa wygl
Ģ
da wi
ħ
c tak:
płeę
waga
wzrost wydział
1
61
168
2
1
52
171
1
1
99999999 170
2
2
92
181
1
1
48
165
2
1
58
173
1
2
70
172
2
2
84
188
1
2
87
195
2
1
51
176
1
2
95
180
1
1
99999999 177
2
2
81
183
1
2
75
177
2
Prosz
ħ
zwróci
ę
uwag
ħ
,
Ň
e po klikni
ħ
ciu na niektóre komórki, pokazuje si
ħ
na ich ko
ı
cu
prostok
Ģ
t z kropkami lub .
Klikni
ħ
cie na prostok
Ģ
t wy
Ļ
wietla okno opcji, a rozwija dodatkowe menu.
Edycja atrybutów zmiennych
W zakładce ‘Zmienne’ (‘Variable View’) mo
Ň
emy jeszcze zmienia
ę
atrybuty zmiennej – od
deklarowania jej typu przez nadawanie jej etykiety, do okre
Ļ
lania jej skali pomiarowej. W
kolumnie ‘Etykieta’ (‘Label’) mo
Ň
emy opisa
ę
zmienne, np. ‘płe
ę
’ jako ‘płe
ę
studenta’. Wa
Ň
na
jest kolejna kolumna (‘Warto
Ļ
ci’ (‘Values’) ), która nadaje etykiety poszczególnym
kategoriom zmiennych dyskretnych (u nas ‘płe
ę
’ i ‘wydział’). Bez nadania tych etykiet, w
wynikach analiz te zmienne b
ħ
d
Ģ
si
ħ
pojawiały jako liczby oznaczaj
Ģ
ce ich kategorie (u nas
‘1’ i ‘2’), po ich nadaniu kategorie b
ħ
d
Ģ
si
ħ
wy
Ļ
wietlały zgodnie z nadanymi im etykietami.
Nadajmy warto
Ļ
ciom ‘1’ zmiennej ‘płe
ę
’ etykiet
ħ
‘kobieta’, a ‘2’ m
ħŇ
czyzna. Klikamy na
prostok
Ģ
t z kropkami w polu ‘Warto
Ļ
ci’ (‘Values’) dla zmiennej ‘płe
ę
’ i wypełniamy
wyskakuj
Ģ
ce okno wpisuj
Ģ
c warto
Ļę
zmiennej oraz jej etykiet
ħ
i klikaj
Ģ
c ‘Dodaj’ (‘Add’).
Analogicznie zróbmy z warto
Ļ
ciami zmiennej ‘wydział’ (‘1’=’WNE’, ‘2’=’WZ’).
Kolejna kolumna to ‘Braki danych’ (‘Missing’). W tej kolumnie wpisujemy wszystkie braki
danych, które w
Ļ
ród zmiennych wyst
ħ
puj
Ģ
(je
Ļ
li nie wpiszemy braku danych to kody tych
braków b
ħ
d
Ģ
brały udział w analizie – b
ħ
d
Ģ
w bazie danych istniały osoby wa
ŇĢ
ce
99999999kg..).
Wa
Ň
na jest równie
Ň
ostatnia kolumna ‘Poziom’ (‘Measure’), przede wszystkim ze wzgl
ħ
du na
jej warto
Ļę
informacyjn
Ģ
dla u
Ň
ytkownika, który pierwszy raz widzi baz
ħ
danych. W
kolumnie tej mo
Ň
emy ustali
ę
jaka jest skala pomiarowa poszczególnych zmiennych.
Teraz mo
Ň
emy si
ħ
przenie
Ļę
do zakładki ‘Dane’ (‘Data View’) i wpisa
ę
w ni
Ģ
warto
Ļ
ci
zmiennych, dokładnie tak, jakby
Ļ
my to robili w Excelu.
Plik z chomika:
KwazarX
Inne pliki z tego folderu:
testw4.sav
(11 KB)
przyklad2rok_2.pdf
(31 KB)
przykłady II rok_1.pdf
(76 KB)
test_1_rok.pdf
(53 KB)
Praca empiryczna.pdf
(18 KB)
Inne foldery tego chomika:
Agresja i przemoc
Analiza transakcyjna
Biologiczne podstawy zachowania
Doradztwo Zawodowe
ICD-10
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin