64. Manieryzm w sztuce polskiej.doc

(2454 KB) Pobierz
64

64. Manieryzm w sztuce polskiej: ornamentyka, artyści, dzieła, analiza zabudowy Kazimierza Dolnego, Gdańska, kaplicy Boimów we Lwowie, zamku Krzyżtopór.

Sztuka manieryzmu trafiła w Rzeczypospolitej Szlacheckiej na podatny grunt kultury sarmackiej. Polska szlachta traktowała wówczas sztukę instrumentalnie, widząc w niej głównie źródło dekoracji i dodawania splendoru swym siedzibom. Sztuka manieryzmu odpowiadała tym potrzebom. W połączeniu z wielkimi magnackimi fortunami, jakie pod koniec XVI w. powstawały w Polsce, sztuka manieryzmu miała zapewnione idealne warunki rozwoju. Manieryzm był w Polsce stylem importowanym głównie przez artystów włoskich (Santi Gucci, Wawrzyniec Senes, Bernardo Morando), oraz niderlandzkich (Antoni van Opberghen). Jego najsilniejszy rozwój przypada na koniec XVI i pierwszą połowę XVII wieku.

 

W okresie manieryzmu pojawiły się nowe ornamenty, niezwiązane ze sztuką starożytną, rozpowszechniane za pomocą grafik. Ornamenty te były dziełem projektantów, głównie północnoeuropejskich. W XVI wieku pojawił się :

 

ornament zwijany (rollwerk)

 

ornament okuciowy

 

ornament małżowinowo-chrząstkowy

 

 

 

ARTYŚCI I ICH DZIEŁA:

Arrasy wawelskie z kolekcji Zygmunta Augusta

Bitwa pod Orszą

Ołtarz Bodzentyński

 

Anton Mőller – Budowa świątyni

Jakub i Franciszek Parr – brama na Zamku Piastów Śląskich w Brzegu

Kodeks Behema - U ludwisarza

Jan Cini, warsztat Berrecciego - Nagrobek Szydłowieckich w Opatowie ze sceną Lamentu Opatowskiego

Marcin Kober – portret Stefana Batorego

i Anny Jagiellonki

Samostrzelnik – Ewangeliarz Piotra Tomickiego

I portret Barbary z Szydłowskich Tarnowskiej

i Anny z Tęczyńkich Szydłowieckiej

 

 

ANALIZA GDAŃSKA

 

Antoni van Obbergen – Wielki Arsenał w Gdańsku (fasada)

Główną fasadę budynku od ulicy Piwnej zdobią:

dwa wielkie rustykowane portale, zwieńczone kartuszami z herbami Gdańska, podtrzymywanymi przez lwy

posąg Minerwy umieszczony we wnęce usytuowanej na wysokości górnej kondygnacji

kamienne maski

ornamenty okuciowe

postacie gdańskich wojowników (trzech pikinierów, halabardzisty i wachmistrza)

szczyty z wąsatymi sfinksami i wybuchającymi granatami.

po obu stronach fasady wznoszą się dwie ośmioboczne, wysokie wieżyczki, zwieńczone hełmami z blachy, mieszczące ślimakowate schody.

Fasada od strony Targu Węglowego ma nieco skromniejsze portale i szczyty. Umieszczono na nich postacie dwóch muszkieterów, chorążego, konstabla i kapitana. Figura z leżącą u jej stóp ściętą głową przedstawia Kozaka, który ściął na rynku lwowskim głowę swego dowódcy, Jana Podkowy, samozwańczego hospodara mołdawskiego, nieuznanego przez króla Stefana 

 

 

Willem van den Blocke – Brama Wyżynna

 

Masywna forma bramy nawiązywała do bram miejskich w Antwerpii (Sint-Jorispoort - Brama św. Jerzego z 1543-45, Kipdorppoort z 1550), opartych na wzorach włoskich. W przyziemiu cztery zdwojone pilastry toskańskie flankują trzy półkoliście zamknięte przeloty – środkowy, najwyższy, przeznaczony był dla ruchu kołowego, dwa boczne dla ruchu pieszego. Takondygnacja jest oblicowana rustyką z piaskowca, którego ciosy ozdobione zostały głęboko rytym ornamentem roślinnym. Górna kondygnacja, która musiała zakrywać uniesioną bronęśrodkowego przelotu, ozdobiona jest fryzem heraldycznym z trzema silnie wypukłymi herbami: pośrodku Rzeczypospolitej, po prawej Gdańska, po lewej Prus Królewskich. Fryz jest podzielony płaskimi, nieklasycznymi pilastrami, które kontynuują podziały pionowe dolnej kondygnacji i znajdują przedłużenie na attyce w rzeźbach czterech lwów. Całość nakryta jest płaskim dachem czterospadowym. Na fasadzie znajdują się ponadto sentencje łacińskie:

§                      Sapientissime fiunt quae pro Republica fiunt – "Najmądrzej dzieje się wszystko, co się dzieje dla Rzeczypospolitej"

§                      Iustitia et Pietas duo sunt Regnorum omnium Fundamenta – "Sprawiedliwość i pobożność to dwie podstawy wszystkich królestw", lub też jeśli przeczytamy tylko dolną linię – Rum omnium Fundamenta – "Rum podstawą wszystkiego", co uznawane jest za typowy ówczesny gdański humor.

§                      Civitatib.(us) haec optanda bona maxime Pax Libertas et Concordia – Dobra najbardziej dla państw pożądane to pokój, wolność, zgoda

Napisy, cyfry i herby były dawniej obficie złocone.

Na elewacji wschodniej, zwróconej ku Katowni, znajduje się płaskorzeźbiony herb Cesarstwa Niemieckiego, dodany w 1884.

Przed bramą znajdował się most zwodzony (właściwie trzy kładki: środkowa szeroka i dwie boczne, węższe), przerzucony nad fosą.

 

 

Abraham van den Blocke - Kamienica Złota

 

Kamienica została wzniesiona w latach 1609-1617 na zamówienie ówczesnego burmistrza Gdańska Johanna Speymanna, według projektu architekta Abrahama van den Blocke.

Fasada posiadała kamienne złocenia wykonane w Rostocku. Na ścianie frontowej umieszczono płaskorzeźby ze scenami batalistycznymi oraz postaciami władców, w tym Zygmunta III Wazy i Władysława Jagiełły. W centralnej części fasady znalazły się herby używane przez Speymanna.

 

 

Złota brama

ostała wzniesiona w roku 1612 na miejscuczternastowiecznej bramy gotyckiej (Brama Długouliczna).

Budowla jest dziełem architekta Abrahama van den Blocke. W jej budowie uczestniczył także Jan Strakowski. Architektura jest utrzymana w stylu manieryzmu niderlandzkiego i charakteryzuje się typowym dla tego okresu wyrafinowaniem. Do bramy przylega od strony północnej późnogotycki Dwór Bractwa św. Jerzego.

W roku 1957 budynek został odbudowany po zniszczeniach wojennych.

We fryzie na ścianie frontowej umieszczono cytat z Psalmu 122: ES MVSSE WOLGEHEN DENEN DIE / DICH LIEBEN ES MVSSE FRIEDE SEIN INWENDIG IN DEINE MAVREN VND / GLVCK IN DEINEN PALASTEN PSA - 122 („Niech zażywają pokoju ci, którzy ciebie miłują. Niech pokój będzie w twoich murach, a bezpieczeństwo w twych pałacach!”).
Łaciński napis na bramie od strony ulicy Długiej głosi: Concordia res publicæ parvæ crescunt - discordia magnæ concidunt ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin