I.
Cele: ćwiczenia emisyjne - doskonalenie wyrazistej artykulacji samogłosek.
Przebieg zajęć:
Rodzaj ćwiczeń
Pomoce
1)nawiązanie
kontaktu emocjonalnego
- przywitanie się: rytmiczne wypowiadanie imion: klaskanie, tupanie, stukanie łyżkami, granie na tarce: Paweł przyszedł do nas, Witaj Emilka, Witaj Mateusz;
- piktogramy, łyż-ki, tarka jarzyno-wa;
2) ćwiczenia oddechowe
- dmuchanie baniek mydlanych - wydłużanie fazy wydechowej;
- zabawa w kotka i myszki - kierowanie wydy-chanym strumieniem powietrza papierowej myszki do norki;
- zdmuchiwanie płomienia świecy;
- kubki z pianą, słomki;
-papierowe myszki, norki z klocków;
-świecznik z 3 świeczkami;
3) ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
- oblizywanie warg posmarowanych czekoladą;
- losowanie kart z różnymi układami artykula-cyjnymi: naśladowanie;
- zabawa „całuskowy list” - odbijanie warg pos-marowanych szminką na kartce papieru - dopa-sowywanie wizytówek z imionami;
- ćwiczenia podniebienia miękkiego: picie her-batki przez rurkę, przenoszenie papierowych biedronek przy pomocy słomek;
- karty;
- szminka, kartki papieru, wizytówki;
- kubeczki z rur-ką, herbata;
- biedronki z ko-lorowego papieru
4) rozwijanie wrażliwości słuchowej
- rozwiązywanie zagadek słuchowych: rozpoz-nawanie odgłosów dartej kartki papieru, cięcia nożyczkami, brzęk kluczy, suwak od kurtki;
- kartka, noży-czki, klucze, su-wak;
5) ćwiczenia wspomagające artykulację
- zdmuchiwanie świeczki szybkim dmuch-nięciem: pu!;
- rozwiązywanie zagadek: pomidor, pasta, pan, pasta, parasol, pociąg, papuga, pajac, pająk;
- świeczka;
- pary obrazków;
6) kształtowanie form gramatycznych
- zabawa: „czego nie ma?” - chowanie przedmiotów do pudełka, odgadywanie, którego przedmiotu brakuje;
- pomidor, cebu-la, banan, bułka;
7) pożegnanie
- wspólne śpiewanie piosenki „Jedzie pociąg z daleka” - śpiewanie do mikrofonu: sylaby: pa, pa, pa, po, po, po, uuu..., ta, ta, ta, ba, ba, ba, bu, bu, bu.
-magnetofon, kaseta z nagra-niem piosenki, mikrofon.
II.
Cele: ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.
Przebieg zajęcia:
Przebieg
1) przywitanie się
- odszukiwanie wśród wizytówek napisu: Marcin
-wizytówki z imionami;
2) masaż
- masaż twarzy, jamy ustnej;
- muzyka relak-sacyjna;
3) ćwiczenia oddechowe
- zabawa: poruszanie przy pomocy wydycha-nego strumienia powietrza samochodu - zabaw-ki;
- dmuchanie na piórka - wydłużanie fazy wyde-chowej;
- wąchanie kwiatków nosem (jedną i dwiema dziurkami);
- tor na ławecz-ce, samochód;
- kolorowe piór-ka;
- kwiatki;
4) usprawnianie narządów artykulacyjnych
- naśladowanie min przedstawionych na obraz-kach: wesoły, smutny, zły;
- wyrazy dźwiękonaśladowcze - głosy zwierząt: muuu..., kwa, bee..., ihaaa..., kukuryku...;
- obrazki;
- zabawki zwie-rząt wydające głosy;
5) ćwiczenia w rozumieniu mowy
- układanka z piktogramami - co robi?;
- zabawa z lalką - odczytywanie piktogramów;
- obrazki, pikto-gramy;
- lalka, pikto-gramy;
6) pożegnanie
- ilustracja ruchowa piosenki, wypowiadanie onomatopei.
- nagranie pio-senki.
Cele: ćwiczenie wymowy głosek tylnojęzykowych [k, g]
1) przywitanie się ze śpiewem
- zaśpiewanie swojego imienia, nazwiska, wieku, grupy;
2) ćwiczenia relaksacyjne;
- odprężanie całego ciała;
- relaks Jakobsona;
- wsłuchiwanie się w odgłosy z otocze-nia;
- muzyka relaksa-cyjna;
- kocyk;
3) elementy ćwiczeń Dennisona
- ćwiczenia naprzemienne;
- kreślenie „leniwych ósemek”;
- muzyka;
- plansze;
3) ćwiczenia usprawniające fonację;
- zabawa z fotografiami z zestawu „Fonetyczne wideo” - wymowa samogłosek: a, o, e, u, i;
- „zaczarowany woreczek” - losowanie liter (samogłosek) i odczytywanie ich i dopasowywanie do układu artykulacyj-nego na fotografii;
- śpiewanie samogłosek: u, o, e, a, uo, eo, au itp. (mierzenie czasu);
- wypowiadanie imion: A-la, U-la, E-la, O-la;
- J. Wójtowicz „Fone-tyczne wideo”;
- woreczek, klocki literowe LOGO;
„Poznaję głoski”
4) ćwiczenia oddechowe
- nadmuchiwanie papierowej torebki;
- torebka;
5) ćwiczenia rytmiczne
- dopasowywanie przez dziecko zapisu rytmicznego do rytmu wystukiwanego przez logopedę:
- rytmiczne wypowiadanie sylab:
ko – ko – ko;
kum – kum – kum;
kra – kra - kra;
kle – kle – kle;
kukuryku;
- bębenek, plansze z układami rytmicznymi;
...
marzena_kaszowska