ćw logopedyczne różne.doc

(82 KB) Pobierz
I

I.

Cele: ćwiczenia emisyjne - doskonalenie wyrazistej artykulacji samogłosek.

Przebieg zajęć:

Rodzaj ćwiczeń

Przebieg

Pomoce

1)nawiązanie

kontaktu emocjonalnego

- przywitanie się: rytmiczne wypowiadanie imion: klaskanie, tupanie, stukanie łyżkami, granie na tarce: Paweł przyszedł do nas, Witaj Emilka, Witaj Mateusz;

- piktogramy, łyż-ki, tarka jarzyno-wa;

2) ćwiczenia oddechowe

- dmuchanie baniek mydlanych - wydłużanie fazy wydechowej;

- zabawa w kotka i myszki - kierowanie  wydy-chanym strumieniem powietrza papierowej myszki do norki;

- zdmuchiwanie płomienia świecy;

- kubki z pianą, słomki;

-papierowe myszki,         norki  z klocków;

-świecznik          z 3 świeczkami;

3) ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny

- oblizywanie warg posmarowanych czekoladą;

- losowanie kart z różnymi układami artykula-cyjnymi: naśladowanie;

- zabawa „całuskowy list” - odbijanie warg pos-marowanych szminką na kartce papieru - dopa-sowywanie wizytówek z imionami;

- ćwiczenia podniebienia miękkiego: picie her-batki przez rurkę, przenoszenie papierowych biedronek przy pomocy słomek;

- karty;

 

 

- szminka, kartki papieru, wizytówki;

- kubeczki z rur-ką, herbata;

- biedronki z ko-lorowego papieru

4) rozwijanie wrażliwości słuchowej

- rozwiązywanie zagadek słuchowych: rozpoz-nawanie odgłosów dartej kartki papieru, cięcia nożyczkami, brzęk kluczy, suwak od kurtki;

- kartka, noży-czki, klucze, su-wak;

5) ćwiczenia wspomagające artykulację

- zdmuchiwanie świeczki szybkim dmuch-nięciem: pu!;

- rozwiązywanie zagadek: pomidor, pasta, pan, pasta, parasol, pociąg, papuga, pajac, pająk;

 

- świeczka;

 

- pary obrazków;

6) kształtowanie form gramatycznych

- zabawa: „czego nie ma?” - chowanie przedmiotów do pudełka, odgadywanie, którego przedmiotu brakuje;

- pomidor, cebu-la, banan, bułka;

7) pożegnanie

- wspólne śpiewanie piosenki „Jedzie pociąg z daleka” - śpiewanie do mikrofonu: sylaby: pa, pa, pa, po, po, po, uuu..., ta, ta, ta, ba, ba, ba, bu, bu, bu.

-magnetofon, kaseta z nagra-niem piosenki, mikrofon.

 

II.

              Cele: ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.

Przebieg zajęcia:

Rodzaj ćwiczeń

Przebieg

Pomoce

1) przywitanie się

- odszukiwanie wśród wizytówek napisu: Marcin

-wizytówki          z imionami;

2) masaż

- masaż twarzy, jamy ustnej;

- muzyka relak-sacyjna;

3) ćwiczenia oddechowe

- zabawa: poruszanie przy pomocy  wydycha-nego strumienia powietrza samochodu - zabaw-ki;

- dmuchanie na piórka - wydłużanie fazy wyde-chowej;

- wąchanie kwiatków nosem (jedną i dwiema dziurkami);

- tor na ławecz-ce, samochód;

 

- kolorowe piór-ka;

- kwiatki;

4) usprawnianie narządów artykulacyjnych

- naśladowanie min przedstawionych na obraz-kach: wesoły, smutny, zły;

- wyrazy dźwiękonaśladowcze - głosy zwierząt: muuu..., kwa,  bee..., ihaaa..., kukuryku...;

- obrazki;

 

- zabawki zwie-rząt wydające głosy;

5) ćwiczenia           w rozumieniu mowy

- układanka z piktogramami - co robi?;

 

- zabawa z lalką - odczytywanie piktogramów;

- obrazki, pikto-gramy;

- lalka, pikto-gramy;

6) pożegnanie

- ilustracja ruchowa piosenki, wypowiadanie onomatopei.

- nagranie pio-senki.

 

 

III.

Cele: ćwiczenie wymowy głosek tylnojęzykowych [k, g]

Przebieg zajęcia:

Rodzaj ćwiczeń

Przebieg

Pomoce

1) przywitanie się ze śpiewem

- zaśpiewanie swojego imienia,  nazwiska, wieku, grupy;

 

2) ćwiczenia relaksacyjne;

- odprężanie całego ciała;

- relaks Jakobsona;

- wsłuchiwanie się w odgłosy z otocze-nia;

- muzyka relaksa-cyjna;

- kocyk;

3) elementy ćwiczeń Dennisona

- ćwiczenia naprzemienne;

- kreślenie „leniwych ósemek”;

- muzyka;

- plansze;

3) ćwiczenia usprawniające fonację;

- zabawa z fotografiami z zestawu „Fonetyczne wideo” - wymowa samogłosek: a, o, e, u, i;

- „zaczarowany woreczek” - losowanie liter (samogłosek) i odczytywanie ich        i  dopasowywanie do układu artykulacyj-nego na fotografii;

- śpiewanie samogłosek: u, o, e, a, uo, eo, au itp.  (mierzenie czasu);

- wypowiadanie imion: A-la, U-la, E-la, O-la;

- J. Wójtowicz „Fone-tyczne wideo”;

 

- woreczek, klocki literowe LOGO;

 

 

„Poznaję głoski”

4) ćwiczenia oddechowe

- nadmuchiwanie papierowej torebki;

- torebka;

5) ćwiczenia rytmiczne

- dopasowywanie przez dziecko zapisu rytmicznego do rytmu wystukiwanego przez logopedę:

 

- rytmiczne wypowiadanie sylab:

ko – ko – ko;

kum – kum – kum;

kra – kra  - kra;

kle – kle – kle;

kukuryku;

- bębenek, plansze z układami rytmicznymi;

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin