zajecia_logopedyczne_pazdziernik.doc

(57 KB) Pobierz
Październik

Październik

 

Krąg: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele

 

22. Pyszne ciasto owocowe

 

Zapis w dzienniku: „Pieczemy ciasto” – zabawa logopedyczna, usprawnianie narządów artykulacyjnych.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        ćwiczę narządy mowy

 

Przebieg dnia:

·        „Pieczemy ciasto” – nauczyciel proponuje dzieciom zabawę.

Języczek, posiadający ogromny talent do pieczenia i gotowania, postanawia upiec przepyszne ciasto. Nauczyciel opowiada, demonstruje poszczególne ćwiczenia i kontroluje poprawność ich wykonania przez dzieci.

 

PIECZEMY CIASTO

Wkładamy do miski:

jajka – wysuwamy i cofamy język,

cukier – wysuwamy i cofamy język.

Ucieramy – oblizujemy szeroko otwarte ust.

Wkładamy masło – wysuwamy i cofamy język.

Dodajemy jeszcze rodzynki wysuwamy i chowamy język.

Kosztujemy czy wszystko dodaliśmy – mlaskanie.

I oblizujemy łyżkę – podnosimy język do nosa i opuszczamy na brodę.

Przekładamy ciasto do tortownicy wysuwamy i chowamy język.

Ciasto w piecu rośnie – praca policzków (nadymanie).

Wyciągamy ciasto z pieca wysuwamy i chowamy język.

Ale ono jest bardzo gorące – dmuchamy.

Kosztujemy – poruszamy buzią (żucie).

Zostały nam okruszki: na ustach oblizujemy wargi,

                                 w kącikach ust – język na boki,

                                  na ząbkach – oblizujemy ząbki.

Bardzo nam smakowało to ciasto – cmokamy.

 

 

Środki dydaktyczne: „Gimnastyka buzi na wesoło” s. 15

 

 

 

23. Słodkie i chrupiące owoce pachnące

 

Zapis w dzienniku: „Pięknie pachnie, dobrze smakuje” – degustacja połączona z ćwiczeniami gryzienia i żucia.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        usprawniam narządy mowy podczas gryzienia i żucia twardych pokarmów

 

Przebieg dnia:

·        „Pięknie pachnie, dobrze smakuje” nauczyciel podaje dzieciom całe owoce i ich kawałki, zachęca do gryzienia i dokładnego przeżuwania, dzięki czemu dzieci ćwiczą narządy mowy. Dla zachęty, prowadzący opowiada historyjkę.

 

Jabłuszko lubi zwiedzać różne miejsca, dlatego wybiera się w podróż do naszego brzuszka, ale nie spieszy się pomału gryziemy i przeżuwamy.

Jego koleżanka gruszka szuka go wszędzie. Gdzie on się podział... Może w brzuszku dzieci? Musi to sprawdzić! – gryziemy gruszkę i pomału przeżuwamy.

O, nadchodzi brzoskwinia. Chciałaby porozmawiać z gruszką i jabłkiem. Hop! Wskakuje do buzi – odgryzamy kawałek brzoskwini.

Nie musi się spieszyć, przecież wie, że przyjaciele na nią czekają – żujemy powoli.

 

Można kontynuować opowiadanie, wymieniając kolejne owoce.

 

 

Środki dydaktyczne: owoce (jabłka, gruszki, brzoskwinie)

 

 

 

Zapis w dzienniku:

·        „Wyścigi pestek” – ćwiczenia siły wydechu, dmuchanie na pestki jabłek, pomarańczy, śliwek, moreli, brzoskwiń itp.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        dmucham na pestki z różną siłą

·        ćwiczę prawidłowe oddychanie

 

Przebieg dnia:

·        „Wyścigi pestek” nauczyciel układa na stole wcześniej przygotowane pestki (umyte, wysuszone). Wyznacza metę (może to być upadek pestki ze stołu). Każde dziecko otrzymuje swoich „zawodników”. Najpierw ścigają się pestki jabłek. Czyja pestka szybciej dotrze do mety?

Następnie wyścigi pestek kolejnych owoców.

Uwaga! Przy małych pestkach (np. jabłek) jedno dziecko może dmuchać na „kilkuosobową drużynę”, gdy pestki są większe (np. moreli)dmucha na jedną.

 

Środki dydaktyczne: wysuszone pestki owoców

 

 

 

Krąg: Witaminy hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka

 

26. Co znajdziemy w sklepie z warzywami?

 

Zapis w dzienniku: Moje grządki” – zabawa i ćwiczenia logopedyczne, usprawniające język, wargi i podniebienie miękkie.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        doskonale wymowę

·        usprawniam narządy mowy

 

Przebieg dnia:

·        „Moje grządki” – zabawa usprawniająca narządy mowy.

Nauczyciel opowiada, demonstruje i kontroluje wykonanie ćwiczeń.

Najpierw musimy zająć się grabieniemprzesuwanie języka po podniebieniu górnym, od górnych zębów w kierunku gardła.

Teraz wytyczamy grządkiprzesuwanie języka po zewnętrznej powierzchni zębów górnych, potem po wewnętrznej. Powtórzenie czynności na zębach dolnych.

Tu zasadzimy marchewkę i pietruszkę. Teraz grządki dla ziołowych przypraw. Przesuwanie językiem po rozchylonych wargach, powoli.

Mmm, co jeszcze? Rozejrzyjmy sięjęzyk przesuwa się od lewego kącika ust do prawego, nie opiera się na wardze.

Wyrównujemy nasze grządki półuśmiech, czyli odciąganie na przemian kącików warg.

Możemy teraz zasadzić nasionka. I podlać! Ale musimy napompować wody do konewkina przemian  rozciąganie złączonych warg – uśmiech i ściąganie – ryjek.

Oj, późno już, wszyscy jesteśmy zmęczeniziewanie z silnym opuszczaniem żuchwy.

 

 

Krąg: Liście malowane, pod drzewami rozsypane

 

31. Kasztanowe koniki i żołędziowe ludziki

 

Zapis w dzienniku: „Jesienny wiatr” – zabawa z dmuchaniem na różnej wielkości liście; ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne.

 

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

·        biorę udział w ćwiczeniach oddechowych

 

Przebieg dnia:

·        „Jesienny wiatr” – zabawa oddechowa.

Nauczyciel proponuje dzieciom zabawę w wietrzyk. Zadaje pytanie: jak szumi wiatr?

Próba wspólnego naśladowania dźwięku – wiuu, wiuu, szuu, szuu, szszsz, szszsz.

Następnie rozpoczyna się dmuchanie.

Silny wiatr – dzieci mocno dmuchają na różne liście unoszące się w powietrzu. Wiatr „przegania” liście z miejsca na miejsce liście spadły na podłogę, dzieci dmuchają na nie.

Słabiutki wietrzyk – dzieci delikatnie zdmuchują z dłoni liście, dmuchają na nie, gdy unoszą się w powietrzu

 

 

Środki dydaktyczne: liście

 

 

33. Babie lato, czyli wielka podróż małego pajączka

 

Zapis w dzienniku: „Wiatr w pajęczynie” – dmuchanie na kawałki wełny, ćwiczenia umiejętności regulacji oddechu (jego trwania i natężenia).

 

Przewidywane osiągnięcia...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin