Autyzm - fakty, wątpliwości , opinie - Ewa Pisula.txt

(377 KB) Pobierz
Ewa Pisula
AUTYZM
fakty, w�tpliwo�ci, opinie
Wy�sza Szko�a Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1993
KOMITET REDAKCYJNY WYDAWNICTWA WSPS
I-- D-4�-U
Przewodnicz�cy
Cz�onkowie
Sekretarz,
- Jan Pa�czyk
- Jerzy Grossman
- Edyta Gruszczyk-Kofczy�sfca
- �\�bkxa Karney
- Ewa Kutesza
- Maria Nowicka-Kozio�
- Krystyna Ostrowska
- Miros�aw Szyma�ski
- Gra�yna Walczak
- Halina �-�---��--
Opiniowa�
Prof. dr hab. Jan Pa�czyk
Redaktor
Julita Kobos
Warszawa
1993
� � Drukarnia OWPW
Druk i oprawa
Nak�ad 1000 egz
Spis tre�ci
Przedmowa .................................................. 5
Wprowadzenie ..............................................  9
Rozdzia� I. Co to jest autyzm? Diagnostyka i epidemiologia zaburze� autystycznych Autyzm wed�ug Kannera i Aspergera .................... 11
;      Kontinuum zaburze� autystycznych ..................... 12
i      Diagnozowanie zaburze� autystycznych ................. 16
j      Autyzm a inne nieprawid�owo�ci w rozwoju
j      dzieci ............................................... 24
! Cz�sto�� wyst�powania  zaburze� autystycznych   .........   29
p \.
|  Rozdzia� II. Przyczyny zaburze� autystycznych
|      Pogl�dy o psychogennym pod�o�u autyzmu ............... 34
l      Biologiczne przyczyny zaburze� autystycznych ......... 36
Pogl�dy na temat patogenezy rozwoju
dziecka autystycznego ................................ 40
Rozdzia� III. Charakterystyka os�b autystycznych
Funkcjonowanie spo�eczne ............................. 42
Komunikowanie si� z innymi osobami ................... 56
Sztywne i obsesyjne zachowanie ....................... 66
Rozw�j poznawczy ..................................... 72
Inne charakterystyczne cechy funkcjonowania
os�b autystycznych ................................... 83
Dynamika rozwoju i rokowania ......................... 89
Rozdzia� IV. Terapia os�b z autyzmem
Formy pracy z osobami autystycznymi oparte na
orientacji behawioralnej ............................. 94
Terapia niedyrektywna ............................... 112
Terapia "holding" , czyli czas przytulania ........... 117
Dynamiczna psychoterapia indywidualna ............... 121
V. Rodzina z
i nauczyciele dzieci autystycznych Rodzice dzieci autystycznych ........................ 124 j
Rodze�stwo i dziadkowie dzieci autystycznych ........ 156 j
Jak pom�c rodzinom z dzie�mi autystycznymi? ......... 15t|
Nauczyciele dzieci autystycznych .................... 162]
Zako�czenie .............................................. 16
Bibliografia ............................................. 16
Przedmowa
Tytu� prezentowanej ksi��ki odzwierciedla dobrze aktualn� sytuacj� w dziedzinie autyzmu. Wci�� wi�cej w niej znak�w zapytania ni� odpowiedzi. Mimo i� mamy ju� dziesi�tki tysi�cy publikacji zawieraj�cych wyniki bada� i obserwacji, wci�� pozostajemy w niepewno�ci, pr�buj�c okre�li� etiologi� oraz prognoz� rozwojow� ka�dego pojedynczego autystycznego dziecka. W zwi�zku z tym autorka mia�a do�� trudne zadanie. Dr Ewa Pisula stara�a si� wybra� i przedstawi� te informacje, kt�re nale�� do ugruntowanych pogl�d�w. Sama te� prowadzi od kilku lat badania nad cz�sto wyst�puj�cym u rodzic�w dzieci autystycznych zjawiskiem utraty si� i wypalania si� energii, znanym w literaturze jako zesp� burn-out. Badania te ujawni�y istotne elementy warunkuj�ce poczucie zniech�cenia, rezygnacji, b�d�ce niemal nieod��cznym nast�pstwem intensywnej opieki wychowawczej, w kt�rej na niewielkie efekty trzeba cz�sto d�ugo czeka�. Zesp� wypalania si� si� dotyczy tak�e personelu zajmuj�cego si� wychowaniem i rehabilitacj� tych dzieci. Od psycholog�w oczekuje si� pomocy, by m�c si� z tymi problemami upora� (coping) .
Autyzm kryje w sobie wiele tajemnic i paradoks�w. Rodzice dzieci autystycznych bardziej ni� inni nara�eni s� na izolacj� spo�eczn�, poniewa� nie uzyskuj� odpowiedniej fachowej pomocy. Dzieci autystyczne swym wygl�dem nie r�ni� si� od zdrowych r�wie�nik�w, lecz wyst�puj� u nich cz�sto bardzo powa�ne zaburzenia w zachowaniu. Gdy znajduj� si� w miejscach publicznych, staj� si� przedmiotem uszczypliwych uwag o z�ym wychowaniu, kt�rych musz� wys�uchiwa� ich bezradni rodzice. W tej grupie niepe�nosprawnych jest bardzo du�o, bo a� 60%, os�b o wyra�nie ni�szym poziomie funkcjonowania intelektualnego (z ilorazem inteligencji poni�ej 60), lecz jednocze�nie a� 10% przejawia wybi�rcze wybitne uzdolnienia (takie np. jak Raymond Babbitt z filmu "Deszczowy cz�owiek", dokonuj�cy oblicze� jak komputer). Niekt�re osoby autystyczne przejawiaj� sk�onno�ci do zachowa� agresywnych, a wi�kszo�� z nich w r�nych sytuacjach jest bezbronna i nie potrafi nawet k�ama�.
Nie tylko te paradoksy by�y powodem, �e autyzm od dawna fascynowa� postronnych obserwator�w. Jeste�my wobec niegc bezradni, lecz zarazem zaintrygowani. Niestety, w takich sytuacjach otwiera si� te� pole dla r�nego typu dzia�af granicz�cych z szarlataneri�, wykorzystuj�cych ludzkie nadzieje. Wci�� spotyka si� "cudownych" terapeut�w, pos�uguj�cych si� irracjonalnymi �rodkami i nie licz�cych si� z faktem, �e staj� si� przyczyn� tak wielu zawod�* i rozczarowa�.
Charakterystyczne jest to, �e wybitni pisarze pierwsi^/ zwr�cili  uwag�  na  zachowania  autystyczne,  przedstawia j�cfz w swych utworach postacie,  kt�re  ich  zaskakiwa�y reakcjami. By�o to w XIX wieku, na wiele dziesi�tk�w wcze�niej zanim ukaza� si� w specjalistycznym czasopi�mie|nl w 1943 roku pierwszy kliniczny opis tych zaburze�. W�r�d tych pisarzy  warto  wymieni�  S�owackiego  i  Conrada,  Dickensajdj
i Gorkiego, Waltera Scotta i Kellera, a ze wsp�czesnych nanjcH
i i Georgesa Simenona i Leonor� Fleisher. 'kc
W problematyce tej przeplataj� si� stale ze sob� faktylw i w�tpliwo�ci, rzeczywisto�� i iluzje. Autorka dotar�a do ma�okl dost�pnych �r�de� bibliograficznych dzi�ki osobistym kontaktoiMy z Krajowym Towarzystwem Autyzmu w Wielkiej Brytanii, gdzie odpo trzydziestu lat istniej� dobrze funkcjonuj�ce o�rodki rehabilitacyjne dla os�b autystycznych, a patronat nad nimi sprawuj� cz�onkowie rodziny kr�lewskiej. Istniej�ce w naszyi kraju nieliczne plac�wki zajmuj�ce si� tymi dzie�mi nie zaspokajaj� nawet w jednym procencie potrzeb, jakie si� wy�aniaj�. Brak jest odpowiednio przygotowanej kadry specjalist�w, kt�rzy mogliby przyj�� z efektywn� pomoc�. W og�oszonej na IV Mi�dzynarodowym Kongresie w Hadze w maju 1992 roku Karcie Praw Os�b z Autyzmem w punktach 2 i 3 zapisano, �e osoby te maj� prawo do dok�adnej i odpowiednio przeprowadzonej diagnozy klinicznej oraz do dostosowanego do ich potrzeb wychowania. Dzia�aj�ce w naszym kraju Krajowe Towarzystwo Autyzmu w swych zadaniach przyj�tych na najbli�sze lata wymienia inicjowanie wydawania publikacji po�wi�conych podstawowym i najnowszym osi�gni�ciom wiedzy z zakresu autyzmu (punkt 4) oraz wprowadzenie na wy�szych uczelniach programowych zaj�� dydaktycznych dotycz�cych tej dziedziny.
Wydaje si�, �e ksi��ka dr Ewy Pisuli wychodzi naprzeciw tym potrzebom i mo�e by� interesuj�cym i zawieraj�cym sprawdzone dane �r�d�em informacji. B�dzie spe�nia� zar�wno cele dydaktyczne, jak stanowi� inspiracj� dla prac badawczych ze wzgl�du na sw�j bardzo rozleg�y zakres. Ostatnie wyniki bada� zwi�zanych z diagnoz� i klasyfikacj� autyzmu, a prowadzonych w ramach przygotowa� czwartej wersji ameryka�skiego podr�cznika klasyfikacji psychiatrycznej (DSM-IV), by�y referowane podczas wspomnianego wy�ej kongresu w Hadze. Badania te, w kt�rych uczestniczy ponad 100 badaczy
z oko�o 20 kraj�w, obj�y 1000 os�b zg�aszanych do r�nych
> t o�rodk�w  z  podejrzeniem  autyzmu.  Dotychczasowe  podej�cia
diagnostyczne  nacechowane  by�y  wieloznaczno�ci�  rodz�c� niepotrzebne nieporozumienia i utrudniaj�c� wsp�prac�.
W naszym kraju stawiamy dopiero pierwsze kroki w tej dziedzinie, ale ka�da pr�ba winna by� przyjmowana z akceptacj�, je�li nawi�zuje do rzetelnych i daj�cych si� zweryfikowa� koncepcji naukowych. Wielow�tkowo�� tej ksi��ki, mo�e trudna w recepcji - zw�aszcza dla nie maj�cych jeszcze do�wiadczenia klinicznego czytelnik�w - stanowi zarazem o jej warto�ci. My�l�, �e b�dzie ona zach�ca� do dalszych, pog��bionych poszukiwa� i docieka� w tej interesuj�cej dziedzinie.
Tadeusz Ga�kowski Krajowe Towarzystwo Autyzmu
jest ; otocz� fenom�j autyst mechan czego�; sp�jnoj dzieci" zakres; badawcj teorii' p*
jest
r�nyc�]j
Wszystk; to, by\ wszystkj komuniki Mij
z autyzz
obszarze
przyczyri
wiele  <
funkcjoni
skuteczni
interesu]
r�nych ;
wskaza� t
Ninj
wsp�czes z autyzn marginaln
Wprowadzenie
Autyzm od wielu lat stanowi przedmiot docieka� badaczy i zagadk� dla klinicyst�w. W �wietle przekonania, �e cz�owiek jest istot� spo�eczn�, funkcjonowanie os�b izoluj�cych si� od otoczenia, nie wchodz�cych w interakcje z innymi lud�mi jest fenomenem budz�cym du�e zainteresowanie. Rozw�j dziecka autystycznego jest tak specyficzny, i� wydaje si�, �e poznanie mechanizm�w le��cych u podstaw jego zaburze� mo�e nauczy� nas czego� nowego o cz�owieku i jego rozwoju w og�le. Brak sp�jno�ci w poziomie rozwoju r�nych sfer funkcjonowania dzieci autystycznych, a nierzadko wr�cz sprzeczno�ci w tym zakresie, s� jedn� z przyczyn prowadzenia intensywnych prac badawczych i formu�owania mniej lub bardziej spektakularnych teorii. Tak�e dla terapeut�w praca z osobami autystycznymi jest prawdziwym wyzwaniem.
Dzi� wiadomo ju�, �e zaburzenia autystyczne to wiele r�nych form nieprawid�owo�ci rozwoju, zr�nicowanych pod wzgl�dem etiologii i poziomu funkcjonowania jednostki. Wszystkie one maj� jednak pewne wsp�lne cechy, pozwalaj�ce na to, by rozpatrywa� je ��cznie. Do cech tych nale�� przede wszystkim zaburzenia w zakresie rozwoju 'spo�ecznego, komunikacji oraz sztywno�� zachowania.
Mimo �e od czasu, gdy Kanner opisa� pierwsz� grup� dzieci z autyzmem, min�o ju� prawie 50 lat, do dzi� istnieje w tym obszarze wiedzy sporo niejasno�ci. Nie wiadomo, jakie przyczyny powoduj� tego rodzaju zaburzenia, trudno wyja�ni� wiele charakterystycznych dla os�b autys...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin