PYTANIA I ODPOWIEDZI
1. Istota logistyki – definicja.
Istotą logistyki – jest kompleksowa integracja zarządzania przepływami materiałów, informacji, uporządkowanie tych przepływów przynosi wymierne korzyści.
Logistyka – proces zarządzania całym łańcuchem dostaw.
Logistyka – interdyscyplinarna dziedzina wiedzy na styku techniki, informatyki, ekonomii, która integruje przepływy strumieni materiałów, informacji, kapitału w celu podniesienia produktywności i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku.
2. Obszary funkcjonalne logistyki w gospodarce.
Logistyka w gospodarce obejmuje sfery:
· Pozyskiwanie dóbr,
· Zaopatrzenie,
· Produkcja,
· Zbyt,
· Konsumpcja (eksploatacja),
· Recykling.
3. Poziomy działań logistycznych.
W zarządzaniu logistycznym wyróżniamy trzy poziomy:
· Strategiczny,
· Taktyczny,
· Operacyjny.
4. Wyjaśnić istotę dylematu „make or bay”.
(Robić czy kupić). Polega na podejmowaniu decyzji przez producenta, w jakim stopniu wykonywać we własnym zakresie funkcje zaopatrzeniowo – dystrybucyjne (make), a w jakim zakresie powierzać ich wykonawstwo wyspecjalizowanym podmiotom (buy).
5. Zasada 5R – 5W
· right goods (właściwy towar),
· right place (właściwe miejsce),
· right time (właściwy czas),
· right quantity (właściwa ilość),
· right quality (właściwa jakość).
6. Macierz logistyczna – budowa, istota.
Każdej sferze logistyki gospodarczej towarzyszą procesy logistyczne, charakteryzuje je w jedną stronę przepływy materiałów, w drugą przepływ informacji. Powstaje w tej sytuacji macierz logistyczna. Procesom przepływu materiałów towarzyszy wzrost wartości produktu w czasie. W procesie tym można wyróżnić okresy, gdy wzrasta wartość produktu oraz takie, gdzie wartość nie wzrasta, natomiast rosną nakłady i koszty logistyczne.
7. Koszty logistyczne a wartość produktu.
Czynności podnoszące wartość to:
· Produkcja i jej racjonalizacja,
· Reklama.
Czynności podnoszące koszty:
· Magazynowanie,
· Transport.
Istotą logistyki jest więc dążenie do ograniczenia czynności podnoszących koszty i wydłużenie czynności podnoszących wartość, czyli dążenie do ściśnięcia łańcucha dostaw. Wymaga to dokładnej i precyzyjnej analizy informacji o przepływie materiałów.
8. Fazy wdrażania systemu logistycznego w przedsiębiorstwie.
Fazy procesu identyfikacji, kształtowania i wdrażania systemu logistycznego w przedsiębiorstwie
Faza I
Analiza sytuacji logistycznych oraz zadań i determinant systemu:
1. Analiza rzeczywistych i potencjalnych osiągnięć (świadczeń) logistyki
2. Analiza kosztów logistycznych.
3. Analiza czynników determinujących zakres i efektywność działań logistyki
4. Określenie strategicznego znaczenia logistyki.
Faza II
Kształtowanie całkowitego systemu logistycznego:
1. Kreowanie wyspecjalizowanego systemu i subsystemów logistycznych w przedsiębiorstwie.
2. Skoordynowane kształtowanie struktury systemu logistycznego.
Faza III
Powiązanie systemu i substytutów logistycznych z innymi subsystemami w przedsiębiorstwie:
1. Tworzenie trwałych powiązań i instrumentów koordynacyjnych.
2. Specyficzne w danej sytuacji przedsiębiorstwa działania dostawcze.
Faza IV
Implementacja systemu:
1. Wybór właściwego momentu wdrożenia systemu.
2. Wybór sposobu i zakresu wdrażania systemu.
3. Trwałe wkomponowanie logistyki w strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa.
9. Struktura macierzy „portfela produktów”.
Wysoki
Wzrost
GWIAZDY
ZAGADKOWE DZIECI
Sprzedaży
Niski
DOJNE
KROWY
BIEDNE PSY
Wysoki Udział w
rynku Niski
B+R
10. Fazy rozwoju logistyki.
Faza I – lata 60 – te optymalizacja dystrybucji, gwałtowny rozwój środków technicznych, bezkolizyjne przepływy materiałów.
Faza II – lata 70 – te to planowanie produkcji, sterowanie procesami wytwórczymi, automatyzacja i robotyzacja.
Faza III – lata 80 – te – logistyka objęła zaopatrzenie w surowce i komponenty, JIT oraz CIM.
Faza IV – lata 90 – te to przede wszystkim wzrost wydajności oraz pełna integracja CIL.
11. Omów główne kierunki zmian decyzyjnych w gospodarce.
Kierunki zmian decyzyjnych w gospodarce:
· Elastyczność rynkowa,
· Poziom obsługi klienta,
· Poziom obsługi wyrobu,
· Czas przepływu materiałów i wyrobów,
· Poziom zapasów,
· Wykorzystanie potencjału wytwórczego,
· Długość serii produkcyjnej,
· Nakłady eksploatacyjne,
· Czas odnowy majątku produkcyjnego,
· Jakość i niezawodność wyrobów.
12. Produkcja opakowań na mieszkańca.
· USA – 250 kg/ osoba/rok,
· Kraje wysoko rozwinięte – 150kg/os./rok,
· Polska – 50kg/os./rok,
· Kraje „3-go świata” (rozwijające się) – 5 kg/os./rok.
13. Koszty opakowań w stosunku do wartości towaru.
Wg Jansena koszty opakowań w stosunku do wartości pakowanych produktów wynoszą:
· Tekstylia – 1%
· Papier i towary drukowane – 3%,
· Sprzęt elektrotechniczny – 8%,
· Artykuły żywnościowe powszechnie używane – 12%,
· Słodycze – 30%,
· Kosmetyki i środki farmaceutyczne – 60%.
14. Funkcje opakowań.
Funkcje ochronne
Mała wrażliwość na zmiany temperatury
Szczelność
Odporność na korozję
Odporność na przenikalność tłuszczu
Neutralność chemiczna
Zdolność do zachowania ilości
Trudna zapalność
Funkcje związane z transportem
Stabilność form
Odporność na zderzenia
Odporność na nacisk
Odporność na rozrywanie
i magazynowaniem
Podatność na piętrzenie
Odporność na wstrząsy
Znormalizowane wymiary
Łatwość manipulacji
Podatność do czynności zautomatyzowanych
Możliwość ujmowania widłami wózków podnośnikowych
Podatność do tworzenia jednostek ładunkowych
Oszczędność przestrzeni
Oszczędność powierzchni
Homitchoofk4