Religia i duchowość a psychoterapia
GROM – Ekstaza ;)
Badania dotyczące intensywnych przeżyć duchowych nie pozwalają na jednoznaczne ustosunkowanie się do obecności ekstazy religijnej w społeczeństwie. Podobnie z definicjami ekstazy, ujmowanej zarówno jako mistyczne stany zjednoczenia i stany transowe o odmiennych nastrojach, jak i dysforyczne doświadczenia opętania J.
Definicja z perspektywy religii (ekstaza to każdy rodzaj podwyższonego stanu radości i zachwytu) skłania do zastanawiania się, na ile tak rozumianą ekstazę doznawaną jako religijną lub duchową należy ocenić w odniesieniu do zdrowia psychicznego i rozwoju osobowości.
- Bleuler – ekstaza to „uszczęśliwiające zaburzenie świadomości”
- James - ekstatyczne doświadczenia nawróceń i oświeceń pozwalające na przezwyciężenie kryzysów psychicznych.
- Bucke - ekstatyczna „kosmiczna świadomość” jako rdzeń twórczej osobowości.
- Maslow – przyjazny ekstazie (psycho. humanistyczna), jego zdaniem doświadczenie szczytowe umożliwiają wolną od lęku i potrzeb percepcję, która zapominając o sobie samej, ujmuje kosmos i bliźnich jako wartościowe, akceptuje cierpienie i śmierć, towarzyszy jej samorealizacja, czasem działa także terapeutycznie i sprzyja nawróceniu religijnemu (ocena na bazie badania 270 studentów nt najszczęśliwszych chwil, ale operacjonalizacji konstruktu „doświadczenie szczytowe” niewystarczająca).
Ekstaza może być doświadczana w sposób spontaniczny w kontekście niepatologiczny...
uspsychologia07