materiały szkoleniowe 2.pdf

(6561 KB) Pobierz
Microsoft Word - Podniesienie efektywno.ci kszta.cenia uczni.w ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.doc
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Materiały szkoleniowe
CZĘŚĆ I
Warszawa 2010
SPIS TREŚCI
1.
Wstęp
5
2.
Emilia Wojdyła
9
Nowe regulacje prawne w obszarze kształcenia uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
3.
Dr hab., prof. APS Joanna Głodkowska
37
Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić
4.
Prof. dr hab. Marta Bogdanowicz, dr hab. Aneta Borkowska
93
Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu
i pisaniu
5.
Prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
153
Model diagnozy i wspomagania rozwoju umysłowego dzieci
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
6.
Mgr Małgorzata Rożyńska
219
Rozpoznanie i wspomaganie uczniów ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się czytania i pisania
(przedszkole, klasy I–III)
7.
Mgr Renata Czabaj
261
Rozpoznanie i wspomaganie uczniów ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się czytania i pisania
(klasy IV–VI, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne)
8.
Dr hab., prof. APS Małgorzata Kupisiewicz
303
Rozpoznanie i wspomaganie uczniów ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się matematyki (klasy I–III)
9.
Dr Stanisław Domoradzki
359
Rozpoznanie i wspomaganie uczniów ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się matematyki
(klasy IV–VI, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne)
3
Szanowni Państwo,
w 2009 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało projekt zmian w obszarze kształ-
cenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ich celem jest zapewnienie pomocy
psychologiczno-pedagogicznej jak najbliżej dziecka/ucznia, w środowisku jego nauczania
i wychowania, to jest w przedszkolu, szkole i placówce, na podstawie dokonanego tam rozpo-
znania. Rozpoznanie potrzeb ucznia ma dotyczyć zarówno trudności w uczeniu się, jak i jego
indywidualnych predyspozycji oraz uzdolnień.
Wdrożenie proponowanych zmian przyczyni się do wyrównywania szans edukacyj-
nych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zwiększenia efektywności świadczonej
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również podtrzymywania więzi rodzinnych oraz
integracji dzieci i młodzieży w społeczności lokalnej.
Projektowane regulacje stanowią niezbędną konsekwencję zmian dokonanych w ob-
szarze wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, wprowadzonych rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Od 1 września 2009 r. polskie przedszkola, szkoły i placówki rozpoczęły realizację
nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, która bar-
dzo dużo uwagi poświęca indywidualizacji pracy z dzieckiem na zajęciach edukacyjnych.
Proponowane obecnie zmiany są kontynuacją rozwiązań przyjętych w podstawie pro-
gramowej. Skierowane są one między innymi do uczniów wybitnie uzdolnionych, którym szko-
ła powinna pomóc w rozwijaniu pasji i zdolności. Służą także objęciu odpowiednią pomocą
dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, przewlekle chorych czy
przybywających do polskich szkół z innych systemów edukacji, wychodzą naprzeciw dzieciom
i młodzieży ze środowisk zaniedbanych ekonomicznie czy kulturowo. To ważne rozwiązania
przyjęte w trosce o każde dziecko, o każdego ucznia.
Konieczność ich wprowadzenia potwierdzają także dane z Systemu Informacji Oświa-
towej (SIO), wskazujące na dużą liczbę dzieci i młodzieży wymagających pomocy psycholo-
giczno-pedagogicznej. Odsetek dzieci i młodzieży objętych taką pomocą obecnie wynosi po-
nad 12%. Faktyczna liczba dzieci i młodzieży, którym pomoc powinna być udzielana, jest
z pewnością znacznie większa – są dzieci i młodzież, które ze względu na ograniczone moż-
liwości organizacyjno-kadrowe nie zostały objęte stosowną terapią, a powinny taką pomoc
otrzymać.
Przygotowane propozycje są zaproszeniem do efektywniejszej niż dotychczas współ-
pracy kierowanym nie tylko do nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów i innych
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin