metody aktywizujące.doc

(84 KB) Pobierz

Sypniewo, 9.10.2002

 

Krzysztof Dropinski

ul. 29 Stycznia 69

89-422 Sypniewo,

Nauczyciel mianowany

 

 

 

 

Scenariusz Rady Szkoleniowej

na temat:

 

"METODY AKTYWIZUJĄCE W NAUCZANIU",

przeprowadzanej w ramach

wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

 

 

1.     „Zadaniem dobrego nauczyciela jest uczyć tak, aby uczeń sam się zaczął uczyć” – przedstawienie motta towarzyszącego Radzie Pedagogicznej i objaśnienie jego puenty.

2.     Przedstawienie definicji słownikowej pojęcia metody, oraz poinformowanie Rady Pedagogicznej o zmianie nazwy z metody nauczania na metody kształcenia.

3.     Wyszczególnienie i omówienie metod aktywizujących stosowanych w nauczaniu.

4.     Przeprowadzenie metodą warsztatową symulacji procesu kształcenia metodą Jigsaw.

5.     Podsumowanie szkoleniowej Rady Pedagogicznej.

 

                            Autor: mgr Krzysztof Dropinski

 


Metody aktywizujące.

 

 

Metoda:

Ø           sposób postępowania, świadomy i powtarzalny wybór działania;

Ø           zespół celowych czynności i środków;

Ø           sposób wykonania zadania lub rozwiązania problemu.

 

Pojęcie „metody nauczania” zastępuje się terminem „metody kształcenia”. Kładzie on główny nacisk na uczenie się oraz wychowanie.

 

MOTTO:

„Zadaniem dobrego nauczyciela jest uczyć tak, aby uczeń sam się zaczął uczyć”.

 

Można to zrobić tylko „metodą trzech kroków”:,

Ø           organizować sytuacje sprzyjające samodzielnemu uczeniu się – metody aktywizujące,

Ø           wyposażenie uczniów w techniki, narzędzia uczenia się i myślenia,

Ø           zachęcać i popychać do uczenia się czyli rozwoju.

 

Aktywizujące metody nauczania:

-          nabywanie wiedzy i umiejętności poprzez:

Ø           wykład                             - 5%

Ø           pogadanka                            - 20%

Ø           metoda sytuacyjna

Ø           inscenizacja

Ø           dyskusja                            - 50%

Ø           metoda przypadków – 10%

Ø           gry dydaktyczne              - 15%

Ø           tekst przewodni

Ø           projekt działań              - 50%

Metody aktywizujące to nowoczesny, twórczy model nauczania ukierunkowany na rozwijanie mocnych stron ucznia. Aktywizacja uczniów w procesie dydaktycznym sprzyja wzrostowi efektywności w nabywaniu wiedzy, rozwiązywaniu problemów. Przyczynia się do rozwijania zainteresowań i postaw twórczych. Uczący się jest aktywnym podmiotem zdobywającym wiedzę drogą własnych doświadczeń i poszukiwań.

Metody aktywizujące nauczyciel powinien dostosować do założonego celu. W celu rozwiązania problemu zastosować metody problemowe:

Ø           dyskusja dydaktyczna,

Ø           seminarium,

Ø           inscenizacja,

Ø           gry dydaktyczne;

W celu zdobywania umiejętności , doświadczeń powinien zastosować metody praktyczne:

Ø           pokaz,

Ø           ćwiczenia metodą projektów;

Dla poznania nowych faktów, wiadomości pozwalają metody prezentacyjne:

Ø           wywiad,

Ø           dyskusja panelowa,

Ø           odczyt,

Ø           film;

 

Opis poszczególnych metod aktywizujących (interaktywnych) w kształceniu.

 

  1. metoda problemowa – to samodzielna, choć kierowana i inspirowana praca przez nauczyciela, działalność poznawcza młodzieży, której znany jest z góry temat i cele lekcji. Cechy tej metody:

-          praca w grupkach 4 - 6 osobowych,

-          wspólne poszukiwanie wiedzy, wymiana doświadczeń

-          postawienie problemu przez n-la,

-          rozwiązanie problemu przez ucznia,

§          analiza,

§          gromadzenie faktów i stawianie hipotez,

§          zaprezentowanie wyników,

-          sprawdzenie rozwiązania przez n-la.

Zadanie nauczyciela:

-          organizowanie i kierowanie procesem nauczania,

-          dostarczenie materiałów źródłowych

-          sprawdzenie samodzielnej pracy ucznia.

Cech pracy ucznia:

-          pełna aktywność ucznia,

-          samodzielne dociekanie do rozwiązania problemu,

-          wysiłek intelektualny ucznia,

-          zainteresowanie postawionym problemem

1.      dedukcyjna – (np. fizyka) dochodzenie do celu poprzez doświadczenie i prezentowanie wniosków w grupach,

2.      obcy przybysz – (np. j. polski) praca z tekstem;
obcy przybysz to osoba, która nie zna treści, poszczególne grupy odpowiadają na pytania typu: jakie cechy charakteru „A” spodobają się obcemu przybyszowi, itp. Wypowiedzi spisuje się i na koniec wyciąga wnioski.

2.       dyskusja punktowana -  jest techniką lekcyjną, która polega na tym, że uczniowie dyskutują w grupie 6 – 8 osób. Pozostali przysłuchują się i oceniają ich. Za każdy udział w dyskusji na temat U otrzymuje (+). Punkt (-) może otrzymać za przerwanie, przeszkadzanie itp. Na koniec wszyscy wyciągają wnioski, a nauczyciel ocenia najlepiej dyskutujących.

3.       debata – ułatwia podjęcie decyzji, pozwala rozważyć określoną sytuację, problem bez dokonywania wyboru. Dwie grupy przedstawiają swoje argumenty za i przeciw, a przy ich pomocy swoje przekonanie na zadany temat.

4.       Jigsaw – (układanka) przerzucenie na uczniów odpowiedzialności za nauczenie części materiału swoich kolegów, zachęca do uczenia się szczegółowego i głębszego.
grupy 4 – 6 osobowe wybierają spośród siebie „ekspertów”. Każda grupa ma przestudiowania inną część tego samego artykułu. Grupy mają za zadanie przedyskutować i rozpracować swoją część tekstu tak żeby móc przekazać go innym grupom.
Następnie tworzy się nowy podział grup ale w taki sposób, aby w każdej grupie znajdował się uczeń z innej grupy poprzedniej. Po zrelacjonowaniu zdobytej wiedzy przez kolejnych członków nowych grup uczniowie wracają do „starych” zespołów i sprawdzają czy wszystkiego się nauczyli.
System ten wymusza pracę aby uzyskać pozytywny rezultat. Integracja zespołu klasowego – każdy uczeń musi skorzystać z pomocy innego ucznia. Każdy musi pomóc pozostałym.

5.       drzewo decyzyjne -               grupy 4 – 6 osobowe, wcześniej przygotowane arkusze z drzewem, pomaga uczniom przybliżyć kontrowersyjne postacie i decyzje, umożliwia posumowanie wiadomości uczniów w atrakcyjnej formie oraz ich ocenę. Jest to wybór pomiędzy dwiema lub więcej możliwościami.
Kolejne czynności w stosowaniu drzewa decyzyjnego:

1.      formułowanie problemu – przedstawienie celu dokonania wyboru,

2.      przewidywanie – możliwych rozwiązań,

3.      określamy kryteria lub  cele związane z tą decyzją,

4.      prognozujemy pozytywne i negatywne konsekwencje wybranych opcji

5.      podejmujemy decyzję





drzewo decyzyjne:

CELE I WARTOŚCI

 

.1..................................................................

2...................................................................

3....................................................................

 





SKUTKI (warianty I, II, III ...)

POZYTYWNE                                                        NEGATYWNE

 

........................................                                                        .........................................

........................................                                                        .........................................

........................................                                                        .........................................

........................................                                                        .........................................

........................................                                                        .........................................

 

MOŻLIWE ROZWIĄZANIA

 

.1..................................................................

2...................................................................

3....................................................................

 

 

 

 

 

 

 

W JAKIEJ SPRAWIE TRZRBA

PODJĄĆ DECYZJĘ

..............................................

 

 

Cele i wartości, którymi kieruje się (uczeń) grupa są kryterium oceny rozważanych możliwości.

Np.

Historia. Temat: Ostatnia szansa Rzeczypospolitej szlacheckiej.

Tok lekcji:

1.       Sprawy org.

2.       Rekapitulacja wtórna: powtórzenie ostatniej lekcji,

3.       wprowadzenie do nowego tematu:

a).         wykład o sytuacji Rzeczpospolitej w tym okresie,

b).         analiza decyzji o wybuchu powstania kościuszkowskiego na podstawie drzewa decyzyjnego i rozwiązania problemu: jakie działania mogli podjąć Polacy po II rozbiorze i wprowadzeniu rządów Targowiczan.

Drzewo:

Cele i wartości:

§          odzyskanie utraconych ziem,

§          zlikwidowanie ingerencji Rosji w sprawy Polski,

§          reformowanie kraju.

Skutki:

§          pozytywne:

§         demonstracja siły

§         aktywizacja sił

§         osiągnięcie celu

§         korzyści materialne

§         unikanie represji

§          negatywne

§         straty w ludziach

§         rozbiór kraju

§         zniszczenia

§         regres gospodarczy

§         brak wpływu na losy państwa

Możliwe rozwiązania:

§          zorganizować powstanie

§          współpracować z Rosją i Targowiczanami

§          nie angażować się, przyjąć postawę wyczekującą

Ocena pracy uczniów.
 

6.       Drama – metoda rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań, prezentacji wizualnej problemu i wspólnego poszukiwania  rozwiązań. Uczniowie uczą się przez doświadczenie i przeżywanie. Ćwiczą umiejętności społeczne: negocjowanie, podejmowanie decyzji, komunikowanie się. Głównym sposobem pracy jest odgrywanie ról.

Przebieg:

(Grupy 2- 3 osobowe) Nauczyciel podaje problem i przydziela role. Po krótkim przygotowaniu grupa prezentuje scenkę przed obserwatorami. Po zakończeniu scenki rozwija się dyskusja nad wszystkimi aspektami przedstawionej sytuacji.

              Podsumowanie:

Ocenie podlega tylko przedstawiona sytuacja i zaproponowane rozwiązanie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin