Praca nad sobą - Arnold Mindel.txt

(246 KB) Pobierz
ARNOLD MINDELL



"PRACA NAD SAMYM SOB�"

PODZI�KOWANIA

Chcia�bym szczeg�lnie serdecznie podzi�kowa� Barbarze Croci za pomoc, kt�rej udziela�a mi w ka�dy mo�liwy spos�b w trakcie eksperymentalnej fazy mojej pracy medytacyjnej, jak r�wnie� za wsparcie podczas tworzenia cyklu seminari�w na temat pracy wewn�trznej, kt�rych pewne aspekty sta�y si� cz�ci� tej ksi��ki. Barbara by�a moj� nauczycielk� hatha jogi i wsp�lnie zacz�li�my przekszta�ca� starodawn� praktyk� duchow� w metody medytacji zorientowanej na proces.
Jestem r�wnie� niezmiernie wdzi�czny Carlowi Mindellowi za to, �e wiele lat temu wzbudzi� we mnie zainteresowanie medytacj�, wprowadzi� mnie w zagadnienia zwi�zane z siddha jog� Muktanandy oraz w medytacj� vipasy-ana, jak r�wnie� udzieli� mi wielu pomocnych informacji o innych autorach zajmuj�cych si� t� problematyk�.
Jestem tak�e bardzo zobowi�zany O�rodkom Psychologii Zorientowanej na Proces w Zurichu i Portland oraz zwi�zanym z nimi grupami w Denver, Seattle, Bostonie i Santa Cruz, kt�re w trakcie eksperymentalnych seminari�w sprawdza�y pomys�y zawarte w tej ksi��ce. Wiele warto�ciowych uwag i poprawek wnie�li do mojej pracy: Jan Dworkin, Reinhard Hauser, Amy Kaplan, Dawn Menken, Debbie Schuepbach, Suzanne Springs i Madeleine Ziegler. Chcia�bym podzi�kowa� r�wnie� Katherine Ziegler za istotne komentarze i sugestie oraz wyrazi� szczeg�ln� wdzi�czno�� Julie Diamond za pomoc redakcyjn�.
Podzi�kowania kieruj� r�wnie� do Stephana Bodiana z Yoga Journal, kt�ry tu� przed wydaniem tej ksi��ki zwr�ci� mi uwag� na kilka jawnych b��d�w, jakie uczyni�em pisz�c o wschodnich technikach medytacyjnych. Amy Kap�an bardzo zach�ca�a mnie do wyci�gni�cia wniosk�w z tej pracy, czego wynikiem jest rozdzia� jedenasty. Chcia�bym tak�e z�o�y� podzi�kowanie wszystkim instytucjom i osobom za wyra�enie zgody na reprodukcj� ilustracji do tej ksi��ki.


PRZEDMOWA

S�dz�, �e ksi��ka ta jest cz�ci� nowego, wielop�aszczyznowego podej�cia do psychologii i medytacji, do samodzielnej pracy ze snami, odczuciami fizycznymi, tw�rczyni ruchem i relacjami. "Samodzielna praca nad sob�" zosta�a zamierzona jako wyczerpuj�ce wprowadzenie oraz praktyczny poradnik do pracy wewn�trznej bez pomocy terapeuty przy u�yciu metod psychologii zorientowanej na proces. Jest ona przeznaczona dla wszystkich ludzi, kt�rzy interesuj� si� medytacj� i psychoterapi�.
Moje obecne badania zwi�zane z medytacj� rozwijaj� introwertywny aspekt tego, co pocz�tkowo nazwa�em "prac� ze �ni�cym cia�em". W ksi��ce Dreambody (1984) przedstawi�em odkrycie, �e do�wiadczenia cielesne stanowi� somatyczn� map� sn�w; nast�pna praca Working with the Dreaming Body (1985) zajmuje si� struktur� kana��w w pracy z procesem oraz informacjami, kt�re pojawiaj� si� w trakcie takiej pracy, a Rivers Way (1986) przedstawia jej filozoficzne podstawy. Kolejna ksi��ka, The Dreambody in Relationships (1987) odnosi j�zyk �ni�cego cia�a do pracy z rodzinami, a w City Shadows zajmuj� si� ekstremalnymi i psychotycznymi stanami. Obecna praca, "Samodzielna praca nad sob�" ukazuje, w jaki spos�b sygna�y, �wiadomo�� kana��w oraz teoria procesu sk�adaj � si� na u�yteczn� metod� samopomocy.
Ksi��ka ta powsta�a w wyniku dw�ch pi�ciodniowych sesji medytacyjnych. Pierwsza z nich mia�o miejsce latem 1981-go roku w czasie mojego pobytu w g�rach w Szwajcarii niedaleko prze��czy Coldela Croix, a druga wczesn� jesieni� 1984-go roku, kiedy odpoczywa�em na wybrze�u w Oregon, w Stanach Zjednoczonych. Owe dwie d�ugotrwa�e medytacje ca�kiem nieoczekiwanie da�y efekt w postaci ksi��ki, kt�r� trzymacie obecnie przed sob�.
Dopiero teraz, siedem lat po tym, jak po raz pierwszy zacz��em pisa� t� ksi��k�, czuj� si� wystarczaj�co �mia�y, aby odda� j� w wasze r�ce. Przez ten czas gruntownie j� sprawdza�em i ulepsza�em przy pomocy setek uczni�w zajmuj�cych si� prac� wewn�trzn� i jestem przekonany o jej potencjalnej u�yteczno�ci dla r�nego rodzaju ludzi w ka�dym z mo�liwych stan�w. Jest ona przeznaczona dla ka�dego, kogo interesuje wy�wietlenie tajemnicy sn�w, do�wiadcze� cielesnych, relacyjnych oraz zjawiska synchroniczno�ci.
W pierwszych trzech rozdzia�ach skupiam si� na podstawowych, czasami ukrytych za�o�eniach r�nych rozpowszechnionych procedur medytacyjnych. Druga cz�� przedstawia m�j � w�asn� prac� wewn�trzn� nad tworzeniem pierwszych krok�w medytacji zorientowanej na proces. Cz�� I ma w zamierzeniach postawi� wyzwanie umys�om Czytelnik�w, podczas gdy Cz�� II zosta�a pomy�lana jako pomoc w wewn�trznej pracy nad sob�. Cz�� III, "Praca ze �wiatem", przedstawia zastosowanie pracy wewn�trznej do relacji i proces�w globalnych.
Celem tej ksi��ki jest stworzenie wsp�lnej p�aszczyzny, kt�ra b�dzie wspiera� tak wschodnie, jak i zachodnie praktyki poprzez zastosowanie poj�� zwi�zanych z procesem i informacj�. Stanowi ona pr�b� integracji wschodniego rodzaju medytacji, zachodnich psychoterapii zajmuj�cych si� cia�em, psychologii analitycznych oraz teorii informacji. Mo�e by� traktowana jako przewodnik, adresowany tak do nowicjuszy, jak i os�b zaawansowanych, s�u��cy pomoc� w stosowaniu medytacji zar�wno do badania swojego wn�trza, jak i do pracy z innymi lud�mi.
Po wielu wahaniach zdecydowa�em si� pozostawi� t� ksi��k� w zasadzie w jej pierwotnym kszta�cie, mianowicie jako medytacj� zorientowan� na proces, tak, aby mog�a jasno przedstawi� najbardziej istotne idee. Pozostawienie jej g��wnie w formie medytacji jest korzystne ze wzgl�du na fakt, �e odwo�uje si� ona w ten spos�b do czytelnik�w zainteresowanych do�wiadczaniem pracy wewn�trznej ju� w trakcie czytania.
Chcia�bym przeprosi� za trudno�ci, kt�re wynikaj� z po��czenia medytacyjnego i liniowego stylu pisania i zapraszam Czytelnik�w do wzi�cia razem ze mn� udzia�u w przygodzie, kt�rej nie m�g�bym prze�y� w �aden inny spos�b. Czytelnicy, kt�rzy poszukuj � logicznej zwarto�ci, implikacji oraz zwi�zk�w z innymi systemami, znajd�, mam nadziej�, odpowiedzi na swoje pytania w pierwszej cz�ci pracy oraz w rozdziale dwunastym.
Pytania i odpowiedzi dotycz�ce medytacji zorientowanej na proces, zawarte w ostatnim rozdziale, nie zosta�y tam umieszczone jedynie po to, aby przekaza� konkretne informacje, ale r�wnie� po to, aby wspom�c studia nad medytacj�. Jestem zainteresowany tym, aby czytelnicy w��czyli si� w obecne badania. Chcia�bym, aby�cie podzielili si� ze mn� waszymi pytaniami dotycz�cymi temat�w, kt�re nie zosta�y poruszone w tej ksi��ce. W��cz� je do ewentualnych nast�pnych jej wyda� z nadziej�, �e stanie si� ona zbiorowym projektem badawczym dotycz�cym medytacji.
Arnold Mindell Avers, 1987

I.
PROBLEMY ZWI�ZANE Z MEDYTACJ�

WSCHODNIE I ZACHODNIE PODEJ�CIE DO MEDYTACJI

Chocia� istnieje wiele podobie�stw mi�dzy zachodni� psychoterapi�, a wschodnimi technikami medytacji, to jednak nie ulega w�tpliwo�ci, �e, najog�lniej rzecz ujmuj�c, zachodnia psychoterapia koncentruje si� bardziej ni� wschodnie podej�cia na sprawach zwi�zanych z zewn�trznym �wiatem jednostki i st�d te� cz�sto wchodzi w konflikt z systemem przekona� oraz celami wschodnich technik medytacyjnych.
Chcia�bym przytoczy� interesuj�c� histori�, kt�ra ukazuje t� r�nic� w podej�ciach wschodniej i zachodniej psychologii. Owo zdarzenie mia�o miejsce na Zachodzie, gdy Ram Dass, jeden z g��wnych propagator�w my�li wschodniej w Ameryce spotka� si� po raz pierwszy z Fritzem Perlsem, jednym z najbardziej znanych psychoterapeut�w naszych czas�w. Spotkanie mia�o miejsce w ramach programu radiowego. Ram Dass opowiada� potem, �e jego reakcj� na Perlsa by�o zwr�cenie si� do wewn�trz i zamilkni�cie. Perls natomiast natychmiast postawi� Dass'owi zarzut, �e unika konfrontacji zachowuj�c si� w spos�b tak bardzo zdystansowany .
Mam nadziej�, �e Czytelnicy wybacz� mi u�ycie przyk�adu tych dw�ch m�czyzn jako reprezentant�w przeciwstawnych sobie �wiat�w. Chcia�bym jednak powiedzie�, �e Ram Dass reprezentowa�, przynajmniej w owym czasie, d��enie do zag��biania si� w siebie, tendencj� do koncentracji na sprawach wewn�trznych i oczyszczania umys�u z wewn�trznych g�os�w. Perls natomiast by� rzecznikiem przeciwstawnego podej�cia, wed�ug kt�rego "zwracanie si� do wewn�trz" jest odej�ciem od �ycia i unikaniem trudno�ci, kt�re ono ze sob� niesie. Ta historia ilustruje jednostronno�� obu podej��: tego, kt�re ma wobec �ycia wewn�trzn� i medytacyjn� postaw� i tego, kt�re stara si� radzi� sobie z konfliktami w relacji poprzez metod� zewn�trznych dzia�a�.
Koncentracja na �wiecie zewn�trznym, kt�r� reprezentuje zachodnia psychoterapia i F. Perls w przytoczonej przez Rama Dass'a historii, umo�liwi�a nam rozw�j skutecznych metod interakcji z klientem oraz odkrycie wielu sposob�w pracy z relacjami. Jednak podej�cie to nie uwzgl�dnia ca�o�ci zagadnienia i powoduje, �e terapeuta nie ma wystarczaj�co du�o do�wiadcze� w pracy z samym sob�. Moje do�wiadczenia z superwizji i szkolenia wielu terapeut�w reprezentuj�cych r�ne kierunki w psychoterapii ujawni�y, �e przyczyny braku pewnych zawodowych kwalifikacji nale�y upatrywa� w niewystarczaj�cych do�wiadczeniach terapeut�w w pracy wewn�trznej. Ten brak wewn�trznych do�wiadcze�:

1. odcina nas od empatycznego zrozumienia introwertywnych proces�w takich jak milczenie, komunikacja niewerbalna, stany wycofania, katatonia oraz stany wyst�puj�ce w �pi�czce.

2. powoduje, �e z l�ku zaniedbujemy i powstrzymujemy nasze wewn�trzne do�wiadczenia oraz do�wiadczenia naszych klient�w w sytuacjach, gdy pr�buj � si� one ujawni�.

3. sprawia wiele trudno�ci w pracy z sytuacjami, w kt�rych negatywne przeniesienie powoduje, �e musimy szuka� rozwi�za� w naszej pracy poza przyj�tymi z g�ry programami psychologicznymi.

4. powoduje nasz� nadmiern� zale�no�� od koleg�w i sprawia, �e w zbyt du�ym stopniu liczymy na str��w porz�dku i systemy szpitalne.

5. wzmacnia tendencje do sta�ej zale�no�ci klient�w od terapeut�w, jako �e zbyt ma�o czyni si� stara�, aby nauczy� klient�w jak mog� sami pracowa� nad sob�.

BRAK JEDNO�CI W PROCEDURACH STOSOWANYCH NA ZACHODZIE

Zachodnia psychologi...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin