Procesy poznawcze i emocjonalno-motywacyjne.pdf
(
1072 KB
)
Pobierz
m2_1.indd
Procesy poznawcze i emocjonalno-motywacyjne
Wstęp
1. Procesy poznawcze jako procesy odbioru i przetwarzania informacji
1.1. Percepcja — wrażenia i spostrzeżenia
1.2. Procesy uwagi
1.3. Wyobrażenia i wyobraźnia
1.4. Pamięć
1.5. Uczenie się — warunkowanie klasyczne i instrumentalne
1.6. Myślenie i rozwiązywanie problemów
2. Procesy emocjonalno-motywacyjne
2.1. Emocje
2.2. Motywacja
Bibliografia
Wstęp
Niniejszy moduł przedstawia tematykę z dwóch ważnych obszarów psychologii:
psychologii poznawczej i psychologii emocji i motywacji. W centrum zaintereso-
wania psychologii poznawczej znajdują się mechanizmy funkcjonowania umysłu na
różnych poziomach organizacji odbieranych bodźców. Najbardziej podstawowym
poziomem są procesy spostrzegania, które nadają znaczenie odbieranym ze środo-
wiska bodźcom. Selekcja tych bodźców możliwa jest dzięki procesom uwagi, wy-
korzystanie zaś wcześniejszych doświadczeń — dzięki pamięci i uczeniu się. Orga-
nizowanie rzeczywistości w pewne kategorie należy z kolei do procesów myślenia,
które opiera się na materiale percepcyjnym i wyobrażeniowym. Wymienione wy-
żej procesy zalicza się do podstawowych procesów poznawczych (Falkowski, Ma-
ruszewski, Nęcka, 2008). Z kolei psychologia emocji i motywacji odpowiada na
pytanie, jak subiektywne stany psychiczne uruchamiają priorytet dla związanego
z nimi działania, jakie towarzyszą temu zmiany somatyczne, ekspresje mimiczne
i pantomimiczne, jak człowiek ukierunkowuje swoją aktywność na cel. Problema-
tyka procesów poznawczych oraz emocjonalno-motywacyjnych jest szeroko opisy-
wana w literaturze tematu, jednak z racji ograniczonych ram tego opracowania po-
niżej przedstawiono najważniejsze wiadomości z tego zakresu. Kryterium ich wy-
boru była przydatność dla pedagoga — znajomość procesów poznawczych i emo-
cjonalno-motywacyjnych człowieka może bowiem pomóc w odpowiednim projek-
towaniu oddziaływań pedagogicznych.
Temat pierwszy prezentuje najważniejsze procesy poznawcze człowieka: percepcję,
uwagę, wyobraźnię, pamięć, uczenie się i rozwiązywanie problemów.
W ramach tematu drugiego omówiono emocje i motywację, a w szczególności ich
wpływ na działanie i procesy poznawcze.
2
1. Procesy poznawcze jako procesy
odbioru i przetwarzania informacji
1.1. Percepcja — wrażenia i spostrzeżenia
Najwcześniejsze badania psychologiczne zajmowały się poszukiwaniem odpowie-
dzi na pytania o to, jak z bodźców fizycznych powstają subiektywne doznania. Do
odbioru informacji o bodźcach oddziałujących bezpośrednio na narządy zmysłowe
służą wrażenia i spostrzeżenia (za: Przetacznikowa, Makiełło-Jarża, 1982; Miet-
zel, 1999; Zimbardo, 1999; Rathus, 2004).
We
wrażeniach
odzwierciedlają się poszczególne cechy zmysłowe obiektów działa-
jących na nasze receptory, takie jak: barwa, kształt, twardość lub szorstkość po-
wierzchni. Są one najprostszą formą poznawania rzeczywistości. Odbieramy wra-
żenia, gdy na narządy zmysłów działają bezpośrednio bodźce ze środowiska ze-
wnętrznego lub wnętrza organizmu. Powoduje to podrażnienie odpowiednich re-
ceptorów i proces pobudzenia w tkance nerwowej.
Wrażenia można podzielić zależnie od tego, czy odzwierciedlają cechy przedmio-
tów i zjawisk w otoczeniu, czy stan organizmu i ruchy ciała.
Eksteroreceptory
odbie-
rają wrażenia z pewnej odległości (
telereceptory
) bądź przy bezpośrednim zetknię-
ciu z przedmiotem (
kontaktoreceptory
). Odbierają one wrażenia ze wszystkich mo-
dalności zmysłowych — wzrokowe, słuchowe, węchowe, bólowe, dotykowe, sma-
kowe.
Interoreceptory
dostarczają informacji o tym, co dzieje się w narządach we-
wnętrznych, orientują nas w zmianie położenia ciała, ruchach itp. Odbierają wra-
żenia ustrojowe, równowagi, mięśniowo-ruchowe i bólowe.
Minimalną wielkość bodźca potrzebną do jego odbioru i do doznania choćby led-
wo dostrzegalnego wrażenia nazywamy
absolutnym progiem tego wrażenia
. Poniżej
znajdują się bodźce
podprogowe
, powyżej zaś
nadprogowe
.
Ludzie różnią się od siebie wrażliwością w zakresie rozmaitych zmysłów. Nie wszyscy
dostrzegają równie ostro przedmioty z daleka, niektórzy słyszą szmery niesłyszalne
dla innych. Nie odbieramy z otoczenia wszystkich bodźców (np. promieniowania
radioaktywnego, promieniowania elektromagnetycznego), ponieważ nie mamy od-
powiednich receptorów. Są istoty, które takie receptory posiadają, np. ryby mają or-
gan linii bocznej i odbierają ruchy wody oraz jej skład chemiczny. Niektórych bodź-
ców nie odbieramy także dlatego, że są poniżej naszego progu wrażliwości.
Wrażliwość zależy nie tylko od bodźca działającego w danej chwili, lecz także
od bodźców działających uprzednio. Gdy wejdziemy do ciemnego pomieszczenia
najpierw nic nie widzimy, dopiero po chwili rozróżniamy kontury przedmiotów.
Jest to zjawisko
adaptacji zmysłowej
, przystosowania naszych receptorów do trwale
działających bodźców. Podobnie przyzwyczajamy się do niskiej temperatury wody
w kąpieli morskiej, specyficznego zapachu czy ucisku jakiejś części garderoby.
Inną cechą doznań jest
czułość
— zdolność do odczuwania nawet niewielkich róż-
nic między bodźcami. Minimalną różnicę między bodźcami, które wywołują od-
rębne wrażenia nazywamy
progiem różnicy
. Między czułością a progiem różnicy za-
chodzi stosunek odwrotnie proporcjonalny — im mniejszy próg różnicy, tym sub-
3
telniejsze różnicowanie bodźców, tj. tym większa czułość. Dla przykładu, czubek
języka pozwala odbierać najmniejsze nierówności, podobnie opuszki palców, próg
różnicy jest największy na pośladku, na plecach i udach. Dwa bodźce muszą różnić
się od siebie, aby dać dwa odrębne wrażenia, np. jeden ciężarek musi być o określo-
ną miarę cięższy od drugiego, abyśmy odczuli różnicę ich ciężaru (Przetacznikowa,
Makiełło-Jarża, 1982).
Spostrzeżenia i spostrzeganie
W rzeczywistości człowiek nie odbiera pojedynczych wrażeń — składają się one
w bardziej złożone czynności poznawcze, czyli spostrzeżenia. W
spostrzeżeniach
odzwierciedlają się obiekty jako całość: spostrzegamy kwadrat lub kulę, budynek
domu i człowieka przechodzącego przez ulicę. W celach naukowych analizujemy je-
dynie poszczególne wrażenia i badamy ich role w poznaniu różnych aspektów ota-
czających nas przedmiotów i zdarzeń.
Spostrzeganie
to proces poznawczy, który po-
lega na odzwierciedleniu w świadomości całokształtu danego przedmiotu lub zjawi-
ska oddziałującego na narządy zmysłowe (Przetacznikowa, Makiełło-Jarża, 1982).
Przedmioty otoczenia działają na nasze receptory jako bodźce złożone, czyli kom-
pleksowe. Jabłko czy pomarańcza łączą się w spostrzeganiu w jedną całość, mimo
że w jednej chwili odbieramy tylko jakiś jeden rodzaj wrażeń (np. wzrokowe).
Na podstawie rodzaju narządów zmysłów dominujących w odzwierciedlaniu przed-
miotu lub zjawiska możemy wyodrębnić spostrzeżenia wzrokowe, słuchowe, doty-
kowe i inne. W niektórych sytuacjach spostrzeganie ma charakter wielozmysłowy,
czyli
polisensoryczny
, np. u niemowląt (Przetacznikowa, Makiełło-Jarża, 1982).
Przyjmując za Tomaszewskim (1976), że
spostrzeganie to ukierunkowana czynność
konstruowania spostrzeżeń
, można wyróżnić dwa rodzaje złożonych procesów spo-
strzegania i dwa rodzaje spostrzeżeń (na podstawie poziomu organizacji spostrze-
gania). Są to:
1)
spostrzeganie na poziomie sensomotorycznym (czuciowo-ruchowym)
— na tym po-
ziomie tworzone są
spostrzeżenia figuralne
, czyli sekwencje dźwięków, linii, plam,
ale bez wyraźnego znaczenia;
2)
spostrzeganiena poziomie znaczeniowo-czynnościowym (semantyczno-operacyjnym)
— na tym poziomie tworzone są
spostrzeżenia przedmiotowe
, kiedy w polu spo-
strzeżeniowym rozpoznajemy rozmaite przedmioty i znaki (osoby, zdarzenia,
melodie, pismo); odzwierciedlamy w nich nie tylko zmysłowy obraz obiektu, ale
także nadajemy mu znaczenie; do wytworzenia sensownych spostrzeżeń docho-
dzi w rozwoju ontogenetycznym.
Włączenie w percepcję wyższych czynności psychicznych powoduje, że nasze spostrzeże-
nia mają charakter sensowny
(np. rozpoznajemy na spacerze gatunki drzew, znamy
je z doświadczenia albo zdobyliśmy o nich wiadomości w szkole). Istotne jest tutaj
zjawisko zależności procesu spostrzegania od zasobu pojęć, wiedzy i doświadcze-
nia człowieka, od jego postaw i poglądów na świat.
Prawa organizacji percepcyjnej
W roku 1923
Max Wertheimer
zaprezentował prawa percepcyjnego organizowania
bodźców. Kolejne badania nad percepcją doprowadziły do ustalenia pięciu takich
praw (Falkowski, Maruszewski, Nęcka, 2008: 357–358):
4
1.
Prawo podobieństwa
— głosi, że elementy podobne do siebie tworzą figurę(rys.1).
Rysunek 1
Prawo podobieństwa
Źródło: Falkowski, Maruszewski,
Nęcka, 2008: 357.
2.
Prawo wspólnej drogi
— stanowi, że elementy poruszające się w tym samym kie-
runku są spostrzegane razem i tworzą jedną figurę. Zasadę tę dobrze obrazuje
stado ptaków lecących tzw. kluczem. Patrząc na rysunek 2, odnosimy wrażenie,
jakby wszystkie elementy przemieszały się w tę samą stronę, np. w prawo. Po
chwili wpatrywania się zauważyć można, że wszystkie robią nagły zwrot i skie-
rowują się na dół, po czym mogą skierować się ku górze, tworząc za każdym ra-
zem inną figurę.
Rysunek 2
Prawo wspólnej drogi
Źródło: Falkowski, Maruszewski,
Nęcka, 2008: 357.
3.
Prawo bliskości
— stwierdza, że elementy położone blisko siebie tworzą jedną fi-
gurę, natomiast oddalone od siebie mogą należeć do różnych figur.Naprzykład
na rysunku 3 liczba liter w obu szeregach jest taka sama, jednak w górnym sze-
regu spostrzegamy dwie grupy, a w dolnym cztery.
Rysunek 3
Prawo bliskości
Źródło: Falkowski, Maruszewski,
Nęcka, 2008: 358.
YYYY YYYY
YY YY YY YY
4.
Prawo dobrej kontynuacji
— odpowiada prostocie spostrzeganego przedmiotu;
elementy łagodnie przechodzące jeden w drugi tworzą postać, natomiast nagła
zmiana kierunku powoduje oderwanie się od siebie tych elementów, które mogą
tworzyć odrębne figury.Gdyspojrzymynarysunek4,odrazuspostrzegamydwa
sznury koralików, choć można wyodrębnić większą ich liczbę.
5
Plik z chomika:
sinderella
Inne pliki z tego folderu:
Różnice indywidualne między ludźmi.pdf
(273 KB)
Psychologia ogólna.pdf
(443 KB)
Procesy poznawcze i emocjonalno-motywacyjne.pdf
(1072 KB)
Inne foldery tego chomika:
Diagnoza i Terapia Pedagogiczna
Dydaktyka Ogólna
Edukacja Przez Dramę
Metodyka
Pedagogika
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin