Oceny szkolne.pdf

(76 KB) Pobierz
publikacje11
Ocena szkolna, czyli powrót ciotki dydaktyki.
"Ja si ę zastanawiam, czy w ogóle istnieje na ś wiecie taka siła, która mogłaby zam ę czy ć ciotk ę
dydaktyk ę ." /J. Broszkiewicz/
Zagadnienie oceny zwi ą zane jest ze wszystkimi dziedzinami Ŝ ycia ludzkiego i pojawia si ę na
ka Ŝ dym jego etapie. Ka Ŝ dy z nas jest oceniany, czy chce tego, czy nie, ale te Ŝ czuje si ę
uprawniony do oceniania innych, a naszym os ą dom nie umyka nikt ani nic. Miejscem,
w którym jednak ocenianie ma szczególne znaczenie, jest szkoła. Tutaj ocenianie jest
istotnym elementem procesu dydaktyczno - wychowawczego, wymagaj ą cemu zmierzenia
efektów wspólnej pracy nauczycieli z uczniami: ma rang ę urz ę dow ą . O tym, czym jest ocena
szkolna, jakie s ą jej cele i funkcje, jak powinno si ę ocenia ć , a jak nie - trzeba przypomina ć co
jaki ś czas, aby móc zmodyfikowa ć b ą d ź zmieni ć złe nawyki w ocenianiu, aby przyjrze ć si ę
krytycznie własnej pracy z uczniem, odej ść od rutyny, która zbyt cz ę sto opiera si ę na utartych
szablonach, nie dopuszczaj ą c zmian i nowo ś ci, a przede wszystkim krytyki, nawet gdy jest
konstruktywna. Dlatego chyba "ciotka dydaktyka" nie mo Ŝ e odpocz ąć w spokojnym
prze ś wiadczeniu, Ŝ e jej nauki s ą przez wszystkich dobrze wypełniane. Ona zrz ę dzi, ona
przypomina, ona dr ę czy do znudzenia, bo wie, Ŝ e niestety zawsze ma co ś do powiedzenia,
a szczególnie w tak wa Ŝ nej i zarazem delikatnej dziedzinie, jak ocenianie.
Na podstawie aktualnie obowi ą zuj ą cego Rozporz ą dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
19 kwietnia 1999 r w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania
i promowania - ocenianie polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i post ę pów
w opanowaniu przez ucznia wiadomo ś ci i umiej ę tno ś ci w stosunku do wymaga ń
edukacyjnych wynikaj ą cych z programów nauczania oraz na formułowaniu oceny. Ocenianie
jest bardzo wa Ŝ nym elementem procesu nauczania, ale nie jest celem samym w sobie.
Powinno wspiera ć przyj ę te cele kształcenia okre ś lone programem.
Według "Nowego słownika pedagogicznego" W. Okonia ocena to wypowied ź
o charakterze warto ś ciuj ą cym, wyra Ŝ a opini ę pozytywn ą lub negatywn ą o przedmiocie,
o stanie rzeczy, o osobie, zaistniałym zdarzeniu itp.
Ocena szkolna to ustosunkowanie si ę nauczyciela do osi ą gni ęć ucznia, czego wyrazem mo Ŝ e
by ć okre ś lony stopie ń szkolny, opinia wyra Ŝ ona w pisemnej lub ustnej formie, a tak Ŝ e
zewn ę trzne objawy zachowania si ę nauczyciela. Ocena szkolna jest zatem informacj ą
o wyniku kształcenia wraz z komentarzem zwi ą zanym z tym wynikiem, a dotycz ą cym
warunków uczenia si ę , sposobu uzyskiwania informacji o wyniku oraz o poprawnej
interpretacji wyniku, a tak Ŝ e sposobie wykorzystania tej informacji w toku dalszego uczenia
si ę .
Oceniany i oceniaj ą cy musz ą zna ć b ą d ź ustali ć kryteria i reguły, według których dokonywane
jest warto ś ciowanie. Kryteria te powinny by ć sformułowane w sposób zrozumiały,
jednoznaczny i trafny, co oznacza, ze oceniaj ą cy potrafi odbiera ć opinie o skutkach swego
post ę powania w aspekcie sprawiedliwo ś ci, trafno ś ci i zgodno ś ci oceny z samoocen ą .
Ocena jest swoist ą zapłat ą za trud poniesiony przez ucznia przy zdobywaniu nowych
wiadomo ś ci i umiej ę tno ś ci oraz ich doskonaleniu, co potwierdza słuszno ść wybranej przez
niego drogi i rozwija poczucie wiary we własne mo Ŝ liwo ś ci. Oceniany i oceniaj ą cy pracuj ą
razem na efekt uwie ń czony ocen ą , gdy Ŝ ocena dana uczniowi to tak Ŝ e podsumowanie pracy
nauczyciela z tym uczniem.
Dobre ocenianie powinno budzi ć refleksje nad sposobem działania, osi ą gni ę ciami
i mo Ŝ liwo ś ciami zmian w sposobie działania. Winno te Ŝ dostarcza ć informacji zwrotnych - od
samego siebie oraz innych ludzi - o tym, jak kto ś działa i co osi ą ga, a tak Ŝ e wymaga ć jasno
sformułowanych kryteriów, ze wzgl ę du na które analizie podlega zarówno proces działalno ś ci
ucznia, jak i uzyskiwane przez niego wyniki.
Ocenianie uczniów to nie zbiór incydentalnych zdarze ń oceniaj ą cych - to proces
polegaj ą cy na wyra Ŝ aniu opinii o uczniach za pomoc ą stopni, ocen opisowych w ró Ŝ nych
okresach czasu, aby ocena wyra Ŝ ała opini ę o post ę pach w nauce i zachowaniu.
Obserwacja i rejestrowanie post ę pów uczniów w toku procesu dydaktycznego, musi
przebiega ć sukcesywnie, pocz ą wszy od wst ę pnej diagnozy stanu osi ą gni ęć niezb ę dnych do
uczenia si ę w danej dziedzinie tre ś ci programowej. To warunek indywidualizacji nauczania,
jako sposobu pomagania uczniom z trudno ś ciami w nauce oraz uczniom zdolnym w dalszym
usamodzielnianiu si ę .
Oceniaj ą cy powinni pami ę ta ć o dostarczeniu uczniowi informacji o warto ś ci jego pracy;
uwzgl ę dnia ć nie tylko osi ą gni ę cia, ale te Ŝ wysiłek wło Ŝ ony w uczynienie jakichkolwiek
post ę pów; porównywa ć dokonania ucznia z jego wcze ś niejszymi osi ą gni ę ciami, a nie
z osi ą gni ę ciami innych uczniów. Ocena ma zach ę ca ć , nie zawstydza ć (motywacyjne
znaczenie oceny!), a stopie ń trudno ś ci ocenianego zadania powinien uwzgl ę dnia ć
indywidualne mo Ŝ liwo ś ci ucznia.
W procesie kształcenia ocena wraz z kontrol ą powinny spełnia ć nast ę puj ą ce funkcje:
1. Funkcja selekcyjna , która słu Ŝ y głównie rozpoznaniu uczniów o ró Ŝ nych zdolno ś ciach.
2. Funkcja wychowawcza , która zwi ą zana jest z rozwijaniem postaw uczniów wobec
uczenia si ę , wobec swych obowi ą zków, a tak Ŝ e ukierunkowania w stron ę osi ą gania
satysfakcjonuj ą cych sukcesów.
3. Funkcja dydaktyczna - polega na porz ą dkowaniu wiedzy uczniów i wskazywaniu
sposobów eliminowania podstawowych bł ę dów.
4. Funkcja diagnostyczna - pozwala przewidzie ć rozwój intelektualny ucznia na podstawie
przeprowadzonej analizy efektów kształcenia.
5. Funkcja motywacyjna , która ma zapewni ć wła ś ciwy stosunek do pracy.
6. Funkcja kontrolna , dzi ę ki której mo Ŝ na ustali ć faktyczny stan wiedzy i umiej ę tno ś ci
uczniów w stosunku do wymaga ń programowych.
7. Funkcja metodyczna , dzi ę ki której jest mo Ŝ liwe usprawnienie procesu edukacyjnego
poprzez analiz ę i krytyczn ą samoocen ę własnej działalno ś ci dydaktyczno - wychowawczej.
S ą dy oceniaj ą ce mog ą przebiega ć według nast ę puj ą cych sposobów:
1. S ą d mimiczno - gestykuluj ą cy (gesty, postawa, czasem krótkie wykrzyknienia) wyra Ŝ aj ą cy
ocen ę pozytywna lub negatywn ą - obserwowan ą przez cał ą klas ę .
2. S ą d słowno - opisowy, bogatszy od poprzedniego, gdy Ŝ ma ju Ŝ charakter warto ś ciuj ą cy (
np. " ź le", "staranny", "bł ą d", "dokładnie" itp.).
3. S ą d liczbowy w formie skali ocen.
4. S ą d liczbowy w formie skal wielopunktowych, wykorzystywany do własnych potrzeb
nauczyciela.
Pami ę ta ć nale Ŝ y, Ŝ e noty nie mog ą stanowi ć celu samego w sobie, gdy Ŝ mo Ŝ e to spowodowa ć
obni Ŝ enie motywacji uczenia si ę , brak zainteresowania nauk ą . Mo Ŝ e zosta ć zachwiane
poczucie bezpiecze ń stwa i wsparcia, gdy Ŝ ocena nie jest najwa Ŝ niejszym bod ź cem
warunkuj ą cym efektywno ść uczenia si ę . Ocena szkolna to umowny sposób zakwalifikowania
pracy i post ę pów ucznia.
Oceny musz ą by ć powi ą zane z wymaganiami programowymi, a ka Ŝ dy stopie ń musi oznacza ć
spełnienie okre ś lonych wymaga ń . Warto ść oceniania zale Ŝ y od wymaga ń programowych - ich
poziomu, racjonalno ś ci, precyzji, jawno ś ci oraz od ich konsekwencji.
Warunki, które musi spełnia ć ocena i procedury ich osi ą gania s ą nast ę puj ą ce:
1. Obiektywno ść - opiera si ę o ustalone wymagania, które doprowadz ą do uzyskania
zbli Ŝ onych wyników w stosunku do innych osób i pomiarów prowadzonych w ró Ŝ nym czasie.
16402691.001.png
 
2. Niezawodno ść - zapewnia przyj ę cie sprawdzonych i mierzalnych narz ę dzi kontrolnych,
pyta ń , testów, itp.
3. Symptomatyczno ść oceny - polega na takim ustaleniu zakresu kontroli, by dotyczyła
obszaru obj ę tego t ą kontrol ą (i tylko tego obszaru).
4. Prognostyczno ść oceny - umo Ŝ liwia przewidywanie, jakie post ę py b ę dzie uzyskiwał ucze ń
z przedmiotu w dalszym okresie nauki w szkole.
5. Uzasadnienie oraz jawno ść nale Ŝ y zapewni ć przez udost ę pnienie uczniowi informacji o
pozytywnych elementach w jego pracy, o brakach i usterkach wraz ze wskazaniem sposobów
ich usuni ę cia oraz przez podanie w formie pisemnej lub ustnej stopnia szkolnego.
Głównymi mankamentami w ocenie mog ą by ć : schematyzm, powierzchowno ść ,
jednokierunkowo ść , przypadkowo ść , subiektywizm.
Warunki, które ma spełnia ć ocena, wi ąŜą si ę w zakresie oceniania szkolnego z niezb ę dnymi
kompetencjami nauczyciela, którymi s ą :
1. Umiej ę tno ść wyboru metod sprawdzania i oceniania osi ą gni ęć ucznia, testy ró Ŝ nego
rodzaju, odpytywanie ustne, przegl ą d wytworów działania praktycznego, próby pracy, prace
projektowe, teczki prac ucznia, wystawy i pokazy, skale opisowe, prace domowe, obserwacje,
ankieta i wywiad, samoocena i ocena kole Ŝ e ń ska, opinie zewn ę trzne.
2. Umiej ę tno ść tworzenia metody sprawdzania i oceniania osi ą gni ęć ucznia.
3. Umiej ę tno ść stosowania własnych i standaryzowanych metod sprawdzania oraz oceniania.
4. Umiej ę tno ść wykorzystywania wyników sprawdzania i oceniania osi ą gni ęć uczniów do
podejmowania decyzji o pojedynczych uczniach.
5. Unikanie bł ę dnego stosowania stopni szkolnych jako kary dla ucznia.
6. Umiej ę tno ść komunikowania wyników.
7. Umiej ę tno ść rozpoznawania nieetycznych, nielegalnych i w inny sposób niewła ś ciwych
metod zdobywania i wykorzystywania informacji o osi ą gni ę ciach ucznia.
Ocena szkolna daje nauczycielowi szerokie mo Ŝ liwo ś ci wyra Ŝ ania swojego stosunku do
osi ą gni ęć lub niepowodze ń ucznia i obok elementów zobiektywizowanych zawiera elementy
subiektywne (wynikaj ą ce z ludzkiej osobowo ś ci i charakteru), które razem informuj ą o
wyniku kształcenia. Nie nale Ŝ y te Ŝ zapomina ć , Ŝ e uczniowie oczekuj ą akceptacji,
zrozumienia, tolerancji, niestety tak Ŝ e dla ich niewiedzy i lenistwa, a przede wszystkim
zrozumienia i serca, którym nauczyciel kieruje si ę oceniaj ą c wszelkie działania swoich
podopiecznych, tak Ŝ e wtedy, gdy jest ono oceniane negatywnie. Oni te Ŝ , i to bardzo surowo,
oceniaj ą nauczycieli, a bardzo cz ę sto wła ś nie za stosowane przez nich sposoby oceniania.
Niech zatem jeszcze na koniec pojawi si ę upomnienie "ciotki dydaktyki", czego nauczyciele
powinni unika ć , a to w formie 7 "niegodziwych stylów oceniania szkolnego" (wg B.
Niemierki):
1. Rezygnacja, np. z ocenienia - sprawdzenie ucznia nie wymaga jakiego ś specjalnego talentu;
potrzebna jest dobra obserwacja i obiektywizm.
2. Metoda kija i marchewki - zmiana oceny przedmiotowej na wychowawcz ą , co jest
nadu Ŝ yciem i niesie za sob ą tylko dora ź ne skutki.
3. Zaniedbanie - zbyt wysokie o sobie wyobra Ŝ enia pedagogów, których ideały programowe
nie musz ą by ć na ś ladowane.
4. Nadgorliwo ść - nie nale Ŝ y przecenia ć trafno ś ci sprawdzianów, gdy rozwój osi ą gni ęć jest
intensywny.
5. Zmiana reguł w toku gry.
6. Uduchowienie - uczniowie potrzebuj ą ś rodków samooceny, a nie "jasnowidz ą cego"
i stale przesadzaj ą cego pedagoga.
 
7. T ę czowy blask perfekcji - bywaj ą nauczyciele znieczuleni na sytuacje innego człowieka, a
nawet czerpi ą cy rado ść z jego upokorzenia - zwykle ukrywaj ą jakie ś własne braki.
Opracowała Jadwiga Fidzi ń ska
Literatura:
Arends R.J.: Uczymy si ę naucza ć . Warszawa, 1995
Francuz W.M.: Dydaktyka kształcenia zawodowego nauczycieli o krótkim sta Ŝ u
pracy . Cz.4.// Szkoła Zawodowa. -1997 nr 12 s.14
Janiszewska J., Kuligowska K.: Jak kontrolowa ć osi ą gni ę cia uczniów. Warszawa, 1965
Niemierko B.: Mi ę dzy ocen ą szkoln ą , a dydaktyk ą . Bli Ŝ ej dydaktyki. Warszawa, 1997
Niemierko B.: Pomiar sprawdzaj ą cy w dydaktyce. Teoria i zastosowanie. Warszawa,1990
Ocenianie. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Warszawa, 1999
Oko ń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa, 1997
Ratajczak Z.: Problemy oceny pracy nauczyciela. Warszawa, 1981
Rozporz ą dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie
zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Dziennik Ustaw z
1999 r. Nr 41, poz. 413
Sołtys D., Szmigiel M.K.: Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy
edukacyjnej. Kraków, 1997
Zgłoś jeśli naruszono regulamin