Oceny szkolne.pdf
(
76 KB
)
Pobierz
publikacje11
Ocena szkolna, czyli powrót ciotki dydaktyki.
"Ja si
ę
zastanawiam, czy w ogóle istnieje na
ś
wiecie taka siła, która mogłaby zam
ę
czy
ć
ciotk
ę
dydaktyk
ę
."
/J. Broszkiewicz/
Zagadnienie oceny zwi
ą
zane jest ze wszystkimi dziedzinami
Ŝ
ycia ludzkiego i pojawia si
ę
na
ka
Ŝ
dym jego etapie. Ka
Ŝ
dy z nas jest oceniany, czy chce tego, czy nie, ale te
Ŝ
czuje si
ę
uprawniony do oceniania innych, a naszym os
ą
dom nie umyka nikt ani nic. Miejscem,
w którym jednak ocenianie ma szczególne znaczenie, jest szkoła. Tutaj ocenianie jest
istotnym elementem procesu dydaktyczno - wychowawczego, wymagaj
ą
cemu zmierzenia
efektów wspólnej pracy nauczycieli z uczniami: ma rang
ę
urz
ę
dow
ą
. O tym, czym jest ocena
szkolna, jakie s
ą
jej cele i funkcje, jak powinno si
ę
ocenia
ć
, a jak nie - trzeba przypomina
ć
co
jaki
ś
czas, aby móc zmodyfikowa
ć
b
ą
d
ź
zmieni
ć
złe nawyki w ocenianiu, aby przyjrze
ć
si
ę
krytycznie własnej pracy z uczniem, odej
ść
od rutyny, która zbyt cz
ę
sto opiera si
ę
na utartych
szablonach, nie dopuszczaj
ą
c zmian i nowo
ś
ci, a przede wszystkim krytyki, nawet gdy jest
konstruktywna. Dlatego chyba "ciotka dydaktyka" nie mo
Ŝ
e odpocz
ąć
w spokojnym
prze
ś
wiadczeniu,
Ŝ
e jej nauki s
ą
przez wszystkich dobrze wypełniane. Ona zrz
ę
dzi, ona
przypomina, ona dr
ę
czy do znudzenia, bo wie,
Ŝ
e niestety zawsze ma co
ś
do powiedzenia,
a szczególnie w tak wa
Ŝ
nej i zarazem delikatnej dziedzinie, jak ocenianie.
Na podstawie aktualnie obowi
ą
zuj
ą
cego Rozporz
ą
dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
19 kwietnia 1999 r w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania
i promowania - ocenianie polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i post
ę
pów
w opanowaniu przez ucznia wiadomo
ś
ci i umiej
ę
tno
ś
ci w stosunku do wymaga
ń
edukacyjnych wynikaj
ą
cych z programów nauczania oraz na formułowaniu oceny. Ocenianie
jest bardzo wa
Ŝ
nym elementem procesu nauczania, ale nie jest celem samym w sobie.
Powinno wspiera
ć
przyj
ę
te cele kształcenia okre
ś
lone programem.
Według "Nowego słownika pedagogicznego" W. Okonia ocena to wypowied
ź
o charakterze warto
ś
ciuj
ą
cym, wyra
Ŝ
a opini
ę
pozytywn
ą
lub negatywn
ą
o przedmiocie,
o stanie rzeczy, o osobie, zaistniałym zdarzeniu itp.
Ocena szkolna to ustosunkowanie si
ę
nauczyciela do osi
ą
gni
ęć
ucznia, czego wyrazem mo
Ŝ
e
by
ć
okre
ś
lony stopie
ń
szkolny, opinia wyra
Ŝ
ona w pisemnej lub ustnej formie, a tak
Ŝ
e
zewn
ę
trzne objawy zachowania si
ę
nauczyciela. Ocena szkolna jest zatem informacj
ą
o wyniku kształcenia wraz z komentarzem zwi
ą
zanym z tym wynikiem, a dotycz
ą
cym
warunków uczenia si
ę
, sposobu uzyskiwania informacji o wyniku oraz o poprawnej
interpretacji wyniku, a tak
Ŝ
e sposobie wykorzystania tej informacji w toku dalszego uczenia
si
ę
.
Oceniany i oceniaj
ą
cy musz
ą
zna
ć
b
ą
d
ź
ustali
ć
kryteria i reguły, według których dokonywane
jest warto
ś
ciowanie. Kryteria te powinny by
ć
sformułowane w sposób zrozumiały,
jednoznaczny i trafny, co oznacza, ze oceniaj
ą
cy potrafi odbiera
ć
opinie o skutkach swego
post
ę
powania w aspekcie sprawiedliwo
ś
ci, trafno
ś
ci i zgodno
ś
ci oceny z samoocen
ą
.
Ocena jest swoist
ą
zapłat
ą
za trud poniesiony przez ucznia przy zdobywaniu nowych
wiadomo
ś
ci i umiej
ę
tno
ś
ci oraz ich doskonaleniu, co potwierdza słuszno
ść
wybranej przez
niego drogi i rozwija poczucie wiary we własne mo
Ŝ
liwo
ś
ci. Oceniany i oceniaj
ą
cy pracuj
ą
razem na efekt uwie
ń
czony ocen
ą
, gdy
Ŝ
ocena dana uczniowi to tak
Ŝ
e podsumowanie pracy
nauczyciela z tym uczniem.
Dobre ocenianie powinno budzi
ć
refleksje nad sposobem działania, osi
ą
gni
ę
ciami
i mo
Ŝ
liwo
ś
ciami zmian w sposobie działania. Winno te
Ŝ
dostarcza
ć
informacji zwrotnych - od
samego siebie oraz innych ludzi - o tym, jak kto
ś
działa i co osi
ą
ga, a tak
Ŝ
e wymaga
ć
jasno
sformułowanych kryteriów, ze wzgl
ę
du na które analizie podlega zarówno proces działalno
ś
ci
ucznia, jak i uzyskiwane przez niego wyniki.
Ocenianie uczniów to nie zbiór incydentalnych zdarze
ń
oceniaj
ą
cych - to proces
polegaj
ą
cy na wyra
Ŝ
aniu opinii o uczniach za pomoc
ą
stopni, ocen opisowych w ró
Ŝ
nych
okresach czasu, aby ocena wyra
Ŝ
ała opini
ę
o post
ę
pach w nauce i zachowaniu.
Obserwacja i rejestrowanie post
ę
pów uczniów w toku procesu dydaktycznego, musi
przebiega
ć
sukcesywnie, pocz
ą
wszy od wst
ę
pnej diagnozy stanu osi
ą
gni
ęć
niezb
ę
dnych do
uczenia si
ę
w danej dziedzinie tre
ś
ci programowej. To warunek indywidualizacji nauczania,
jako sposobu pomagania uczniom z trudno
ś
ciami w nauce oraz uczniom zdolnym w dalszym
usamodzielnianiu si
ę
.
Oceniaj
ą
cy powinni pami
ę
ta
ć
o dostarczeniu uczniowi informacji o warto
ś
ci jego pracy;
uwzgl
ę
dnia
ć
nie tylko osi
ą
gni
ę
cia, ale te
Ŝ
wysiłek wło
Ŝ
ony w uczynienie jakichkolwiek
post
ę
pów; porównywa
ć
dokonania ucznia z jego wcze
ś
niejszymi osi
ą
gni
ę
ciami, a nie
z osi
ą
gni
ę
ciami innych uczniów. Ocena ma zach
ę
ca
ć
, nie zawstydza
ć
(motywacyjne
znaczenie oceny!), a stopie
ń
trudno
ś
ci ocenianego zadania powinien uwzgl
ę
dnia
ć
indywidualne mo
Ŝ
liwo
ś
ci ucznia.
W procesie kształcenia ocena wraz z kontrol
ą
powinny spełnia
ć
nast
ę
puj
ą
ce funkcje:
1.
Funkcja selekcyjna
, która słu
Ŝ
y głównie rozpoznaniu uczniów o ró
Ŝ
nych zdolno
ś
ciach.
2.
Funkcja wychowawcza
, która zwi
ą
zana jest z rozwijaniem postaw uczniów wobec
uczenia si
ę
, wobec swych obowi
ą
zków, a tak
Ŝ
e ukierunkowania w stron
ę
osi
ą
gania
satysfakcjonuj
ą
cych sukcesów.
3.
Funkcja dydaktyczna
- polega na porz
ą
dkowaniu wiedzy uczniów i wskazywaniu
sposobów eliminowania podstawowych bł
ę
dów.
4.
Funkcja diagnostyczna
- pozwala przewidzie
ć
rozwój intelektualny ucznia na podstawie
przeprowadzonej analizy efektów kształcenia.
5.
Funkcja motywacyjna
, która ma zapewni
ć
wła
ś
ciwy stosunek do pracy.
6.
Funkcja kontrolna
, dzi
ę
ki której mo
Ŝ
na ustali
ć
faktyczny stan wiedzy i umiej
ę
tno
ś
ci
uczniów w stosunku do wymaga
ń
programowych.
7.
Funkcja metodyczna
, dzi
ę
ki której jest mo
Ŝ
liwe usprawnienie procesu edukacyjnego
poprzez analiz
ę
i krytyczn
ą
samoocen
ę
własnej działalno
ś
ci dydaktyczno - wychowawczej.
S
ą
dy oceniaj
ą
ce mog
ą
przebiega
ć
według nast
ę
puj
ą
cych sposobów:
1. S
ą
d mimiczno - gestykuluj
ą
cy (gesty, postawa, czasem krótkie wykrzyknienia) wyra
Ŝ
aj
ą
cy
ocen
ę
pozytywna lub negatywn
ą
- obserwowan
ą
przez cał
ą
klas
ę
.
2. S
ą
d słowno - opisowy, bogatszy od poprzedniego, gdy
Ŝ
ma ju
Ŝ
charakter warto
ś
ciuj
ą
cy (
np. "
ź
le", "staranny", "bł
ą
d", "dokładnie" itp.).
3. S
ą
d liczbowy w formie skali ocen.
4. S
ą
d liczbowy w formie skal wielopunktowych, wykorzystywany do własnych potrzeb
nauczyciela.
Pami
ę
ta
ć
nale
Ŝ
y,
Ŝ
e noty nie mog
ą
stanowi
ć
celu samego w sobie, gdy
Ŝ
mo
Ŝ
e to spowodowa
ć
obni
Ŝ
enie motywacji uczenia si
ę
, brak zainteresowania nauk
ą
. Mo
Ŝ
e zosta
ć
zachwiane
poczucie bezpiecze
ń
stwa i wsparcia, gdy
Ŝ
ocena nie jest najwa
Ŝ
niejszym bod
ź
cem
warunkuj
ą
cym efektywno
ść
uczenia si
ę
. Ocena szkolna to umowny sposób zakwalifikowania
pracy i post
ę
pów ucznia.
Oceny musz
ą
by
ć
powi
ą
zane z wymaganiami programowymi, a ka
Ŝ
dy stopie
ń
musi oznacza
ć
spełnienie okre
ś
lonych wymaga
ń
. Warto
ść
oceniania zale
Ŝ
y od wymaga
ń
programowych - ich
poziomu, racjonalno
ś
ci, precyzji, jawno
ś
ci oraz od ich konsekwencji.
Warunki, które musi spełnia
ć
ocena i procedury ich osi
ą
gania s
ą
nast
ę
puj
ą
ce:
1.
Obiektywno
ść
- opiera si
ę
o ustalone wymagania, które doprowadz
ą
do uzyskania
zbli
Ŝ
onych wyników w stosunku do innych osób i pomiarów prowadzonych w ró
Ŝ
nym czasie.
2.
Niezawodno
ść
- zapewnia przyj
ę
cie sprawdzonych i mierzalnych narz
ę
dzi kontrolnych,
pyta
ń
, testów, itp.
3. Symptomatyczno
ść
oceny - polega na takim ustaleniu zakresu kontroli, by dotyczyła
obszaru obj
ę
tego t
ą
kontrol
ą
(i tylko tego obszaru).
4.
Prognostyczno
ść
oceny - umo
Ŝ
liwia przewidywanie, jakie post
ę
py b
ę
dzie uzyskiwał ucze
ń
z przedmiotu w dalszym okresie nauki w szkole.
5.
Uzasadnienie
oraz
jawno
ść
nale
Ŝ
y zapewni
ć
przez udost
ę
pnienie uczniowi informacji o
pozytywnych elementach w jego pracy, o brakach i usterkach wraz ze wskazaniem sposobów
ich usuni
ę
cia oraz przez podanie w formie pisemnej lub ustnej stopnia szkolnego.
Głównymi mankamentami w ocenie mog
ą
by
ć
: schematyzm, powierzchowno
ść
,
jednokierunkowo
ść
, przypadkowo
ść
, subiektywizm.
Warunki, które ma spełnia
ć
ocena, wi
ąŜą
si
ę
w zakresie oceniania szkolnego z niezb
ę
dnymi
kompetencjami nauczyciela, którymi s
ą
:
1. Umiej
ę
tno
ść
wyboru metod sprawdzania i oceniania osi
ą
gni
ęć
ucznia, testy ró
Ŝ
nego
rodzaju, odpytywanie ustne, przegl
ą
d wytworów działania praktycznego, próby pracy, prace
projektowe, teczki prac ucznia, wystawy i pokazy, skale opisowe, prace domowe, obserwacje,
ankieta i wywiad, samoocena i ocena kole
Ŝ
e
ń
ska, opinie zewn
ę
trzne.
2. Umiej
ę
tno
ść
tworzenia metody sprawdzania i oceniania osi
ą
gni
ęć
ucznia.
3. Umiej
ę
tno
ść
stosowania własnych i standaryzowanych metod sprawdzania oraz oceniania.
4. Umiej
ę
tno
ść
wykorzystywania wyników sprawdzania i oceniania osi
ą
gni
ęć
uczniów do
podejmowania decyzji o pojedynczych uczniach.
5. Unikanie bł
ę
dnego stosowania stopni szkolnych jako kary dla ucznia.
6. Umiej
ę
tno
ść
komunikowania wyników.
7. Umiej
ę
tno
ść
rozpoznawania nieetycznych, nielegalnych i w inny sposób niewła
ś
ciwych
metod zdobywania i wykorzystywania informacji o osi
ą
gni
ę
ciach ucznia.
Ocena szkolna daje nauczycielowi szerokie mo
Ŝ
liwo
ś
ci wyra
Ŝ
ania swojego stosunku do
osi
ą
gni
ęć
lub niepowodze
ń
ucznia i obok elementów zobiektywizowanych zawiera elementy
subiektywne (wynikaj
ą
ce z ludzkiej osobowo
ś
ci i charakteru), które razem informuj
ą
o
wyniku kształcenia. Nie nale
Ŝ
y te
Ŝ
zapomina
ć
,
Ŝ
e uczniowie oczekuj
ą
akceptacji,
zrozumienia, tolerancji, niestety tak
Ŝ
e dla ich niewiedzy i lenistwa, a przede wszystkim
zrozumienia i serca, którym nauczyciel kieruje si
ę
oceniaj
ą
c wszelkie działania swoich
podopiecznych, tak
Ŝ
e wtedy, gdy jest ono oceniane negatywnie. Oni te
Ŝ
, i to bardzo surowo,
oceniaj
ą
nauczycieli, a bardzo cz
ę
sto wła
ś
nie za stosowane przez nich sposoby oceniania.
Niech zatem jeszcze na koniec pojawi si
ę
upomnienie "ciotki dydaktyki", czego nauczyciele
powinni unika
ć
, a to w formie 7 "niegodziwych stylów oceniania szkolnego" (wg B.
Niemierki):
1. Rezygnacja, np. z ocenienia - sprawdzenie ucznia nie wymaga jakiego
ś
specjalnego talentu;
potrzebna jest dobra obserwacja i obiektywizm.
2. Metoda kija i marchewki - zmiana oceny przedmiotowej na wychowawcz
ą
, co jest
nadu
Ŝ
yciem i niesie za sob
ą
tylko dora
ź
ne skutki.
3. Zaniedbanie - zbyt wysokie o sobie wyobra
Ŝ
enia pedagogów, których ideały programowe
nie musz
ą
by
ć
na
ś
ladowane.
4. Nadgorliwo
ść
- nie nale
Ŝ
y przecenia
ć
trafno
ś
ci sprawdzianów, gdy rozwój osi
ą
gni
ęć
jest
intensywny.
5. Zmiana reguł w toku gry.
6. Uduchowienie - uczniowie potrzebuj
ą
ś
rodków samooceny, a nie "jasnowidz
ą
cego"
i stale przesadzaj
ą
cego pedagoga.
7. T
ę
czowy blask perfekcji - bywaj
ą
nauczyciele znieczuleni na sytuacje innego człowieka, a
nawet czerpi
ą
cy rado
ść
z jego upokorzenia - zwykle ukrywaj
ą
jakie
ś
własne braki.
Opracowała Jadwiga Fidzi
ń
ska
Literatura:
Arends R.J.:
Uczymy si
ę
naucza
ć
.
Warszawa, 1995
Francuz W.M.:
Dydaktyka kształcenia zawodowego nauczycieli o krótkim sta
Ŝ
u
pracy
.
Cz.4.// Szkoła Zawodowa. -1997 nr 12 s.14
Janiszewska J., Kuligowska K.:
Jak kontrolowa
ć
osi
ą
gni
ę
cia uczniów.
Warszawa, 1965
Niemierko B.:
Mi
ę
dzy ocen
ą
szkoln
ą
, a dydaktyk
ą
. Bli
Ŝ
ej dydaktyki.
Warszawa, 1997
Niemierko B.:
Pomiar sprawdzaj
ą
cy w dydaktyce. Teoria i zastosowanie.
Warszawa,1990
Ocenianie.
Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych.
Warszawa, 1999
Oko
ń
W.:
Nowy słownik pedagogiczny.
Warszawa, 1997
Ratajczak Z.:
Problemy oceny pracy nauczyciela.
Warszawa, 1981
Rozporz
ą
dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie
zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
Dziennik Ustaw z
1999 r. Nr 41, poz. 413
Sołtys D., Szmigiel M.K.:
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy
edukacyjnej.
Kraków, 1997
Plik z chomika:
Anusia2303
Inne pliki z tego folderu:
Dykcik Władysław (red.) - Pedagogika specjalna.doc
(3045 KB)
Dykcik Władysław (red.) - Pedagogika specjalna.doc
(3045 KB)
Upośledzenie umysłowe.doc
(36 KB)
Więckowski Ryszard - Pedagogika wczesnoszkolna.doc
(67908 KB)
Maciarz Aleksandra - Dziecko przewlekle chore.rar
(69 KB)
Inne foldery tego chomika:
500 prac-pedagogika, filozofia, socjologia,psychologia
analiza rysunku dziecka
Andrzejki (wszystkie hasła - 123)
ANGIELSKI Picture Worksheets
Autyzm ( free )
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin