Uczę się zdrowo i bezpiecznie żyć w rodzinie.doc

(61 KB) Pobierz
„Uczę się zdrowo i bezpiecznie żyć w rodzinie, w przedszkolu i w środowisku”

Uczę się zdrowo i bezpiecznie żyć w rodzinie, w przedszkolu i w środowisku”

- program edukacji zdrowotnej dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Wstęp

 

Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia. Edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej, wspólnie z rodzicami dziecka.

Przedszkole nr 1 w Koniecpolu stara się o zdobycie certyfikatu „Przedszkola promujące zdrowie” i dlatego postanowiłyśmy opracować program zdrowotny, aby nasze działania były zaplanowane i zaakceptowane przez wszystkich pracowników naszej placówki oraz rodziców naszych wychowanków.

 

I Ogólne założenie programu

Chcemy wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko

w zdrowym środowisku.”

II Cele szczegółowe wynikające z założenia programu

1. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.

2. Propagowanie zdrowego stylu życia (fizycznego oraz psychicznego).

3. Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych,

    bezpieczeństwo w życiu codziennym.

4. Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co

    zagraża zdrowiu.

5. Kształtowanie właściwych relacji między członkami rodziny i społeczności.

6. Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy – korzystanie z opieki

    zdrowotnej.

7. Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska.

 

Cele te będą realizowane wokół aspektów życia dziecka

- „Ja i troska o mnie”

- „Ja i moje relacje z innymi”

- „Ja i moje środowisko”

 

III Uwagi o realizacji programu

Nasze przedszkole położone jest na osiedlu domków jednorodzinnych, wyposażone jest w funkcjonalny i bezpieczny plac zabaw. Mamy dogodne warunki do realizacji założeń naszego programu. Niedaleko znajduje się łąka, park, rzeka, ogródki działkowe, pola uprawne, ekologiczna oczyszczalnia ścieków. Współpracujemy z różnymi instytucjami promującymi zdrowy styl życia: ośrodek zdrowia, nadleśnictwo, Liga Ochrony Przyrody, koordynator do spraw przeciwdziałania wszelkim uzależnieniom przy Urzędzie Miasta i Gminy Koniecpol.

Program nasz jest ściśle skorelowany z programem „ABC… program wychowania przedszkolnego XXI wieku” A. Łady-Grodzickiej oraz zgodny z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.

 

Formy i metody pracy

Treści edukacji zdrowotnej w przedszkolu powinny być wprowadzone w zabawie i poprzez zabawę. Ukazuje ona zjawiska w nowych barwach, porusza wyobraźnię, budzi uczucia, pokazuje co dobre, zachęca do działania. Do najczęściej stosowanych metod realizacji tych zadań należą:

metoda organizacji środowiska (dbałość o estetykę i funkcjonalność otoczenia)

metoda przekazu wiedzy (sposób informowania, wyjaśniania i instruktażu)

metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu (czystość ciała, jego hartowanie, konieczne

  profilaktyczne zabiegi zdrowotne)

metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych (powtarzanie pewnych

  czynności oraz zachowań w określonych sytuacjach edukacyjnych)

metody aktywizujące (drama, narracja, burza mózgów, techniki twórczego myślenia)

konkursy i techniki plastyczne

 

IV Treści edukacyjne

Tematyka szczegółowa

Środki realizacji

Zamierzone osiągnięcia

 

1. Kształtowanie nawyków

   i przyzwyczajeń higieniczno-

   zdrowotnych.

 

- codzienne zabiegi higieniczne

 (mycie rąk, buzi, mycie

  zębów)

- opanowanie umiejętności

  kulturalnego jedzenia

- opanowanie umiejętności

  samodzielnego ubierania się

 

- dostosowanie ubioru do

  okoliczności, wykonywanych

  czynności i temperatury

  otoczenia

- samodzielne i umiejętne

  wykonywanie czynności

  higienicznych (wycieranie

  nosa, korzystanie z toalety)

- kontrolowanie swojego

  wyglądu (fryzura, czystość

  ubrania)

- dbałość o czystość zabawek i

  miejsc do zabawy oraz półki

  indywidualne)

- zabawy na świeżym

  powietrzu niezależnie od

  pogody – hartowanie

  organizmu

 

- dziecko rozumie i przestrzega

  konieczności codziennych

  zabiegów higienicznych

- dziecko potrafi kulturalnie

  zjeść posiłek

- dziecko potrafi samodzielnie

  ubrać się

 

- dziecko potrafi dostosować

  ubiór do temperatury

  otoczenia

 

- dziecko potrafi prawidłowo

  wytrzeć nos i korzystać z

  toalety

 

- dziecko kontroluje swój

  wygląd

 

- dziecko przestrzega porządku

  i ładu wokół siebie

 

- dziecko potrafi umiejętnie i

  świadomie przeciwdziałać

  zmarznięciu i przegrzaniu oraz

  chronić skórę przed

  promieniami słonecznymi

 

 

2. Propagowanie zdrowego

   stylu życia (fizycznego oraz

   psychicznego)

 

- prowadzenie ćwiczeń gimna-

  stycznych różnymi metodami  

  (Labana, Orffa, Kniessów,  

  Sherborne, Dalcrozea)

 

- umożliwienie uczestniczenia

  w ćwiczeniach korekcyjnych

  dzieciom z wadami postawy

- organizowanie zabaw na

  świeżym powietrzu (plac

  przedszkolny, park, łąka, las)

- organizowanie zabaw na

  śniegu jako formy aktywnego

  wypoczynku (jazda na

  sankach, lepienie bałwana,

  zorganizowanie kuligu)

- przestrzeganie zasady

 mówimy umiarkowanym

  głosem” w trakcie zabaw

  dowolnych i organizowanych

  przez nauczycielkę

- zabawy z komputerem

  dostosowane do możliwości

  dziecka

- oglądanie bajek na kasetach

  VHS (nie częściej niż 1 raz w

  tygodniu)

 

 

 

 

- słuchanie utworów literackich

  o wymowie moralnej –

  nazywanie stanów

  emocjonalnych, próby

  uzasadnienia swoich sądów

  moralnych

- współpraca z Poradnią

  Psychologiczno-Pedagogiczną

  w Koniecpolu w celu objęcia

  opieką dzieci wymagających

  opieki psychologa

 

 

- dziecko chętnie uczestniczy

  w ćwiczeniach

  gimnastycznych

 

 

- dziecko wie, że musi dbać

  o prawidłową postawę ciała

 

- dziecko wie, że ruch na

  świeżym powietrzu to zdrowie

 

- dziecko zna różne formy

  aktywnego wypoczynku

 

 

 

- dziecko potrafi unikać

  nadmiernego hałasu

 

 

 

- dziecko rozumie szkodliwość

  wielogodzinnego korzystania z

  komputera oraz oglądania

  telewizji

 

 

 

 

 

 

- dziecko wie jak wyrażać

  swoje stany emocjonalne    

  w sposób społecznie 

  akceptowany

 

 

 

 

3. Kształtowanie umiejętności

   zapobiegania i radzenia sobie

   w sytuacjach trudnych,

   bezpieczeństwo w życiu

   codziennym.

 

- poznanie zasad bezpiecznego

  poruszania się na terenie

  przedszkola, placu zabaw

- bezpieczna droga do

  przedszkola – poznanie

  podstawowych zasad ruchu

  drogowego, spotkanie

  z policjantem

- poznanie reguł współżycia

  w grupie w celu bezpiecznej

  zabawy z rówieśnikami

 

 

- bezpieczne posługiwanie się

  przyborami codziennego

  użytku (nożyczki, sztućce)

- rozumienie potrzeby

  zachowania ostrożności

  w kontaktach z osobami

 obcymi” – próby znalezienia

  wyjścia z określonej trudnej

  sytuacji, poznanie numerów

  telefonów policji, straży

  pożarnej, pogotowia

  ratunkowego

- kształtowanie czynnej

  postawy wobec zagrażającego

  niebezpieczeństwa własnego

  i innych (szkodliwość żartów

  w rodzaju: podstawianie nogi,

  wydawanie ostrych dźwięków  

  w pobliżu ucha, upadek

  spowodowany odsunięciem

  krzesła, mocno rozbujana

  huśtawka itp.)

 

 

 

 

- wycieczka do straży pożarnej

 zdawanie sobie sprawy

  z niebezpieczeństw zabawy

  zapałkami

 

 

- dziecko zna zasady

  bezpiecznego zachowania się

  w przedszkolu

- dziecko zna podstawowe

  zasady ruchu drogowego

 

 

 

- dziecko zna reguły współżycia

  w grupie

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin