Rozwiązywanie konfliktów.doc

(111 KB) Pobierz
Rozwiązywanie konfliktów

Rozwiązywanie konfliktów

     Człowiek nie żyje samotnie. Otacza go wielu ludzi: członkowie rodziny, współpracownicy, sąsiedzi, współmieszkańcy miasta, kraju. Każdy z nich ma swoje potrzeby, marzenia, realne możliwości. Ci, których coś łączy, tworzą zespoły, partie, organizacje. Wszyscy, ze wszystkimi są w jakiś sposób powiązani. Łączą nas rzeczy, cele, czas, przestrzeń. Ale te elementy, które konsolidują jednych, dzielą innych. Jesteśmy różni i dlatego różne są nasze pragnienia, cele. Zdarza się, że pomiędzy jednostkami lub grupami pojawiają się sprzeczne dążenia, dochodzi do konfliktów. Strony uważają, że ich interesy są rozbieżne, że druga strona nie tylko nie pomaga, ale blokuje dążenia pierwszej.
    Konflikt jest powszechnym zjawiskiem społecznym. Tworzą go ludzie. Jego pojawienie się lub nie, zależy bezpośrednio od tego jak postrzegana jest dana sytuacja i jakie działania zostaną podjęte przez obie strony. Warto pamiętać o tym, że ta sama sytuacja dla jednych może być obojętna, a przez drugich uznana za konfliktową, np. to, co może poróżnić klasę, dla nauczyciela jest bez znaczenia. Tak, więc o konflikcie mówimy wtedy, gdy istnieją co najmniej dwie jasno wyodrębnione, wzajemnie od siebie zależne strony, które nie pomagają sobie w osiągnięciu celów.
     Konflikty według Jana Szczepańskiego zaliczamy do procesów społecznych, których istotą jest dążenie jednostki lub grupy do zaspokojenia potrzeb, realizacji własnych interesów przez wyeliminowania innych jednostek lub grup, które dążą do tych samych celów. Podstawą konfliktów są występujące pomiędzy jednostkami czy grupami antagonizmy i sprzeczności wynikające z odmiennego definiowania wartości. Na przykład konflikt pojawi się pomiędzy uczniami, dla których szkoła jest złem koniecznym a nauczycielem, który pragnie kształtować ich osobowość. Konflikt zaistnieje pomiędzy grupą, dla której patriotyzm to praca dla ojczyzny, a skinami, dla których przejawia się on głównie w niechęci do innych narodowości
     Podłożem konfliktów są również uprzedzenia wynikające z poczucia zagrożenia. Jednym z aspektów konfliktu jest walka (na tym tle szczególnie ostre będą konflikty narodowościowe). Stykamy się z nią w różnych formach niemal, na co dzień. Walką są między innymi zawody sportowe, ale walka występuje również podczas kampanii wyborczej. Jest także elementem gospodarki rynkowej i związanej z nią konkurencji. Konflikty mają destrukcyjny wpływ na życie społeczne.
     Konflikty klasowo-warstwowe najczęściej spowodowane są różnicami w poziomie życia. Współcześnie konflikty o charakterze klasowym należą do rzadkości.
     Konflikty kulturowe są związane z różnicami kulturowymi. Mogą to być konflikty pomiędzy zwolennikami wysokiej kultury (muzyka klasyczna, poezja, literatura piękna, malarstwo) a zwolennikami kultury masowej. Konflikty kulturowe mogą być również połączone z konfliktami klasowo-warstwowymi. Ich przyczyna będą w takim wypadku różnice zwyczajowe i obyczajowe pomiędzy klasami, warstwami oraz grupami zawodowymi.
     Konflikty ekonomiczne należą do najpowszechniejszych we współczesnym świecie. Ich przyczyną są zarówno różnice strukturalne, dysproporcje w rozwoju, jak i zaburzenia gospodarki rynkowej. Do najczęściej występujących należą konflikty pomiędzy pracownikami a pracodawcami.
     Konflikty wartości należą do tego typu sporów, w których trudno oczekiwać kompromisowego rozwiązania. Rzadko któraś ze stron konfliktu rezygnuje z uznawanych przez siebie wartości. Obecnie do najpoważniejszych należą konflikty na tle religijnym. Przybierają one często postać konfliktu zbrojnego. Przykładem jest wojna na Bałkanach, w Afganistanie oraz na Bliskim Wschodzie, gdzie mamy między innymi do czynienia z konfliktem systemu wartości typowych dla świata zachodniego fundamentalizmem islamskim. Do konfliktu społecznego może również dojść na tle sprzeczności pomiędzy wartościami chrześcijańskimi a poglądami ateistycznymi.
     Konflikty rodzinne i małżeńskie związane są nie tylko z patologiami występującymi w rodzinie, ale również z różnicami pokoleniowymi pomiędzy rodzicami, a dziećmi.
     Obie strony konfliktu spostrzegają niemożliwe do pogodzenia różnice interesów, niemożność realizacji istotnych potrzeb lub wartości. Obie strony podejmują określone działania, aby te sytuację zmienić. W wyniku tych działań konflikt ulega złagodzeniu, rozwiązaniu lub eskalacji. Działania, jakie ludzie podejmują, zależą między innymi od tego, na ile ważny jest dla nich przedmiot sporu i czy czują się dość silni, aby o niego walczyć. Duży wpływ mają tu także osobiste wcześniejsze doświadczenia. Jeśli ktoś wyznaje zasadę, że o wszystko trzeba walczyć i zgodnie z nią postępuje będzie prowokował innych, doprowadzał do otwartej walki. W ten sposób zdobywa kolejne dowody na słuszność swojej tezy. Natomiast, jeśli czyjąś postawą jest wycofanie się, ustępowanie, nigdy nie dowie się, że można inaczej, że konflikt można rozwiązać lub wygrać.
     W obu przypadkach człowiek nie ma szansy na zdobycie innego rodzaju doświadczenia niż dotychczasowe. Zmiana zachowania będzie możliwa, jeśli człowiek świadomie spróbuje postąpić inaczej lub wtedy, gdy ktoś zareaguje niekonwencjonalnie, zmuszając tym samym strony przeciwne do nietypowej odpowiedzi.
W sytuacji konfliktu ludzie zwykle:
- unikają go (nie dostrzegają, zaprzeczają jego istnieniu, przeczekują)
- rezygnują z dążeń (przed lub po walce)
- szukają wsparcia u innych
- proszą o rozstrzygnięcie trzecia stronę
- walczą aż do zniszczenia przeciwnika
- próbują konstruktywnie rozwiązać problem
Raz powstały sposób reagowania na sytuację konfliktową jest trwały (choć często nieskuteczny), ponieważ opiera się na psychologicznym mechanizmie samo potwierdzającej się hipotezy.


1.Sytuacja (jej postrzeganie)
2.Relacje
3.Efekt reakcji (skutek)
4.Postawy


Aby go zmienić trzeba przerwać to błędne koło. Najłatwiej jest to zrobić, prowokując nietypową, paradoksalną reakcję. Przebieg konfliktu zależy od wielu czynników. Są to m.in.:
1. relacje między ludźmi
2. dostęp do informacji
3. odmienność potrzeb stron
4. odmienność wartości
ad 1. Sytuacji konfliktowej towarzyszą silne negatywne emocje, brak zrozumienia, stereotypowe, odwetowe zachowania. Przyczyniają się one do eskalacji konfliktu.
ad 2. Czasami ludzie nie dysponują wszystkimi potrzebnymi im informacjami, strony posiadają dane odmienne lub sprzeczne. Zdarza się, że te same dane są inaczej interpretowane. To pogłębia konflikt, ponieważ może stać się pretekstem do oskarżeń, manipulacji.


ad 3. Pojawia się wtedy, gdy któraś ze stron chce zaspokoić swoje potrzeby kosztem drugiej. Potrzeba może być praktycznie wszystko: pieniądze, czas, konkretne przedmioty, szacunek, bycie dostrzeżonym, zdrowie, bezpieczeństwo itp. Każdą potrzebę można zaspokoić w różny sposób. To czego oczekuje jedna ze stron można osiągnąć nie tylko na drodze wskazanej przez nią. Zmniejszenie konfliktu możliwe jest wtedy, gdy znajdzie się takie rozwiązanie, które będzie satysfakcjonowało wszystkie strony.
ad 4. Ludzie różnią się od siebie systemem wartości. Stosują inne prawa, kieruje nimi inna moralność, inne rozumienie dobra i zła, winy i kary. Jeśli nie mają w sobie poszanowania dla wartości uznawanych przez innych, brak im tolerancji, prowadzi to do eskalacji konfliktu. Jest to najczęstszy powód długotrwałych sporów, których w żaden sposób nie można zwalczyć. Jest to źródło wielu walk plemiennych, wojen religijnych i innych konfliktów światowych.
Konflikt tworzą ludzie i od nich zależy, jak się zakończy. Spór jako taki jest pretekstem do rozwijania postawy twórczej. Dzięki niemu możemy poznać myśli, potrzeby, poglądy innych. W sytuacji konfliktowej doświadczamy wielu silnych emocji. Uczymy się wyrażać je w sposób możliwy do zaakceptowania przez innych. Konstruktywne, dające satysfakcję obu stronom rozwiązanie sytuacji konfliktowej zwiększa poczucie naszej wartości, ma korzystny wpływ na ogólną samoocenę, zachęca do podejmowania trudnych zadań. Istnieje kilka sposobów konstruktywnego radzenia sobie z konfliktami, np.
1. Negocjacje – są to bezpośrednie umowy, których celem jest osiągnięcie porozumienia, rozwiązanie problemu. Ich przebieg zależy wyłącznie od osób uczestniczących nich. Porozumienie jest osiągnięte wtedy, gdy zostanie zaakceptowane przez wszystkie strony biorące udział w negocjacjach.
2. Mediacje – gdy konflikt jest zbyt silny, aby strony mogły dojść do porozumienia, pojawia się osoba trzecia, pośrednicząca – mediator. Pomaga on stronom zrozumieć problem, dokonać analizy skutków różnych rozwiązań, redukuje napięcie emocjonalne.
3. Sąd – może on w ostateczności rozwiązać sporne sprawy, zwłaszcza gdy jedna ze stron nie wyraża zgody na podjecie negocjacji lub mediacji, albo nie zgadza się na rozstrzygnięcie przez neutralnego arbitra.
Historia ludzkości pokazuje, że od zarania dziejów spory były rozwiązywane przy pomocy oręża, ale najmądrzejsi władcy sadzali swoich przeciwników przy stole i próbowali najpierw dojść do porozumienia na drodze układów. Staranne zaplanowane i precyzyjnie realizowane układy zwykle bywały bardziej skuteczne w rozwiązywaniu konfliktów niż miecze i siła. Również i dziś coraz częściej sięga się do tej formy rozwiązywania sporów i negocjacje stały się modne.
Jeśli decydujemy się na negocjacje jako sposób rozwiązania problemu, musimy zapoznać się z kilkoma regułami, które pomagają podczas prowadzenia obrad:
1. Należy oddzielić ludzi od problemu. Musimy rozwiązać problem, a nie niszczyć ludzi siedzących po drugiej stronie stołu. Prywatnie możemy ich nie lubić, ale tu i teraz należy traktować ich z szacunkiem, bo bez nich nie załatwimy sprawy, na której nam tak zależy.
2. Należy bronić konkretnej sprawy, a nie stanowiska, z którego występujemy. Nasze potrzeby są bardzo ważne, ale zwykle jest wiele sposobów ich zaspokojenia.
3. Musimy starać się zrozumieć drugą stronę. Im lepiej nam się to uda, tym większa szansa na znalezienie satysfakcjonującego dla wszystkich rozwiązania, a uzgodnione porozumienie będzie trwałe.
Musimy opierać się na konkretnych danych sprawdzać, czy posiadane przez nas informacje są takie same, jak drugiej strony. Zapobiegnie to nieporozumieniom w przyszłości.


4. Dogadywanie się dobrze jest zaczynać od kwestii, która wzbudza najmniej emocji i można ją szybko załatwić. To pokazuje, że porozumienie jest możliwe.
5. Musimy próbować wyjść poza aktualnie rozwiązywany problem. Być może z dzisiejszym przeciwnikiem da się nawiązać interesującą współpracę i stanie się on tym samym partnerem na przyszłość. Takie rzeczy się zdarzają! Trzeba tylko chcieć!
6. W chwili uzgodnienia porozumienia strony powinny być równo odpowiedzialne za jego realizację i znać ewentualne sankcje, gdyby nie wywiązały się z umowy.


Literatura:
1. Dąbrowski P., Praktyczne teorie negocjacji,
Warszawa – Sorbog 1991.
2. Fisker R. i Ury W., Dochodzą do TAK,
wyd. PWE, Warszawa 1991.
3. Ken E., Szkolne gry uczniów,
wyd. WSiP, Warszawa 1991.
4. Michael , Zjedz zupkę i ... bądź cicho!
wyd. PWN, Warszawa 1995.
5. Michael Argyle, Psychologia stosunków międzynarodowych,
wyd. PWN, Warszawa 1991.
6. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii,
Warszawa 1970.


Beata Łęga

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AGRESJA- JAK REAGOWAĆ

 

 

Agresja to zjawisko, które na przestrzeni czasu narasta coraz bardziej. Zastanawiamy się co jest jej źródłem i mechanizmem. Próbujemy zrozumieć dlaczego nawet dzieci zachowują się agresywnie. Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie skąd u młodzieży tyle agresji, brutalności, znieczulicy. Kiedyś najbardziej brutalnych zachowań dopuszczała się młodzież z marginesu, teraz są one popełniane także przez młodzież z tzw. dobrych środowisk.
     W każdej rodzinie, grupie rówieśniczej czy klasie może pojawić się agresor i ofiara agresji. Na jakie cechy więc-my ddorośli powinniśmy zwrócić uwagę. Umiejętność rozpoznawania tych cech jest konieczna do prawidłowego kierowania wychowaniem dzieci.
     Do najtrudniejszych sytuacji należą zwykle te, gdy dziecko staje się ofiarą agresji-przemocy ze strony przeważającej siły kolegi, grupy kolegów lub dorosłych.
Ofiary agresji charakteryzują się przynajmniej jedną z następujących cech;

·         są przezywani, upokarzani, wyśmiewani, zastraszani, koledzy nie są z nimi, grożą im,

·         są zaczepiani, popychani, wciągani w kłótnie i bójki, w których występują jako strona słabsza;nie bronią się lecz próbują uciec lub się wycofać, często przy tym płaczą,

·         mają siniaki, strupy, zadrapania oraz podarte ubrania i tego faktu nie potrafią wytłumaczyć w żaden wiarygodny sposób,

·         nie mają przyjaciół,

·         mają problemy z głośnym wypowiadaniem się na lekcjach;odpowiadając sprawiają wrażenie nerwowych i niepewnych,

·         wyglądaja na sfrustrowanych, smutnych, nieszczęśliwych;łatwo płaczą,

·         mają coraz gorsze oceny w szkole,

·         łatwiej przychodzi im nawiązanie kontaktu z dorosłymi niż rówieśnikami.

     Ignorowanie skarg dzieci-ofiar agresji, jak również informacji o przemocy wywołują poczucie bezradności, sprzyjaja pojawianiu się zaburzeń osobowościowych. Wsparcie psychiczne rodziny, szczera rozmowa są wówczas niezbędne. Nie należy czekać, że problem sam się rozwiąże. Jest raczej prawdopodobne, żeskomplikuje się i urośnie do rozmiarów trudnych do rozwiązania nawet dla dorosłych.
     Obserwujmy więc nasze dzieci, rozmawiajmy z nimi. Wsparcia ze strony rodziców nikt nie zastąpi. Okazanie zeozumienia dla ciężkich przeżyć i pomoc w sytuacjach przerastających możliwości psychiczne i fizyczne samego dziecka znakomicie ułatwiaja prawidłowy rozwój osobowości.
     Zapewne duży niepokój budza w rodzicach również sygnały, że ich dziecko zachowuje się agresywnie.
     Musimy pamiętać, że złość zwykle narasta powoli. Złością ranimy innych. Dlatego dobrze jest ustalić jej przyczynę, poprawić błędy w rozumieniu oraz zachęcić dziecko, i siebie, do kontrolowania agresywnych impulsów. A może stać się to wówczas, jeśli ustaliny z dzieckiem jasne zasady postępowania, zakres adekwatnych przywilejów i obowiązków, które w łańcuchu interpersonalnych zależności będą przyczyniać sie do rozwiązania problemu.
     Jeżeli dziecko zachowuje się agresywnie wobec innych, zwłaszca słabszych np. młodszego rodzeństwa, kolegów to należy mu się wsparcie ze strony rodziców. Spokojna rozmowa, w kyórej okażemy ciepło i zrozumienie dla jego trudności w radzeniu sobie z przykrymi stanami emocjonalnymi oraz stanowczość w domaganiu się zaprzestania takich zachowań, zapewnia lepszy wpływ wychowawczy niż jakakolwiek kara.
    Jak wykwzują badania, jedną z najważniejszych rzeczy, jaką rodzice mogą zrobić dla dzieci, jest rzecz/z pozoru/najłatwiejsza:dać im miłość. Jeśli rodzice mówią dzieciom, że je kochają, przytulają i głaszczą, dzieci ucza się, że jest to zdrowe uczucie. Taka lekcja sprawia, że zaczynają lepiej radzić sobie w kontaktach z rodzeństwem i innynm osobami.

Opracował
mgr Regina Trandziuk
pedagog Gimnazjum w Lidzbarku.

Literatura;
J. Danilewska "Agresja u dzieci-szkoła porozumienia " WSiP W-wa 2002
M. Dziewiecki "Odpowiedzialna pomoc wychowawcza " DNiW Radom 1999. "

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz przedstawienie teatralnego dla dzieci klas 1-3 szkoły podstawowej
„Papieros to nie to”

Cel przedstawienia: pokazanie i uświadomienie zagrożeń palenia papierosów.
Czas inscenizacji: Dzień bez papierosa
Miejsce: scena auli w szkole podstawowej

Dekoracja: Hasło antynikotynowe: Papieros twój wróg, rysunki dzieci klas trzecich na temat szkodliwości palenia papierosów.


Osoby: ubiór:
1 narrator krawat, koszula, kamizelka
2 lekarz – naukowiec stetoskop, biały fartuch, koszula muszka
3 chłopak dowolnie
4 dziewczyna dowolnie
5 palacz1 twarz wymalowana na biało, sine oczy
6 palacz2 twarz wymalowana na biało, sine oczy
7 nauczyciel czapka profesorska, okulary
8 osoba do reklamy1 na brzuchu przyklejony napis: / R E K L A M A/
9 osoba do reklamy2 jak wyżej


Scenariusz:

„Papieros to nie to”
Narrator: /Wychodzi na scenę, kłania się/
Zapraszam Państwa na przedstawienie „Papieros to nie to”
/w tle muzyka według uznania reżysera/

Dzisiaj jest dzień niezwykły
Więc jeśli o to chodzi
Chcę Wam coś wprost powiedzieć
Papieros wszystkim szkodzi!! /stanowczo/

Pamiętaj przyjacielu / pokazuje ogólnie na publiczność/
W tygodniu i niedzielę
Płuca Twe truje dym
Coś zrobić musisz z tym!

Palenie papierosa
To na twe życie kosa
Posłuchaj więc opowiastki
Dawnych palaczy garstki.

Za chwilę ta mała drama
Pokaże wszystkim sama
Jak uczeń z mlekiem pod nosem
Zaciągał się papierosem

Co z tego wynikło, chcesz wiedzieć?
Więc spróbuj wygodnie siedzieć
Nie kręcąc się , nie gadając
Jak schowany przed wilkiem zając.

Wilkiem jest tu papieros
Słuchaj uważnie co będzie
Co powie nam opowieść

REKLAMA:

Osoba do reklamy 1: /wchodzi na salę wokół niej dym z za kulis w tle muzyka/

Mówi: Elegancka dziewczyno nie pachnij nikotyną
Bo smutne jest życie palacz, kiedy od dymu ma kaca
Wciąż kaszle i źle się czuje
Papieros mu życie marnuje
Nadeszła dla ciebie pora taka
Zjedz świeżego tiktaka
Bo taki Pan TIK-TAK
To jest wspaniały smak


Narrator: Reklamy czas jest krótki
Uciekaj szybko malutki

AKT 1

Narrator: Przyszedł wreszcie czas wielki
Rozwiać wszelkie rozterki
Akt pierwszy zaczyna
Palacz i jego dziewczyna

Palacz 1 /czarne zęby, blady,/

Jaki piękny dzień wokoło
Jestem przecież już dorosły
Witaj szkoło, witaj szkoło!
Niepalący to są osły – ha, ha... /szyderczo się śmieje/

Dziewczyna palacza:
Co ja słyszę, co on mówi?
Może słońce jest zbyt mocne?
Palacz 1:
Witaj ! Moja ukochana
Chcesz zapalić coś od rana?

Dziewczyna palacza:
Jeśli palić będziesz dalej
Rozstaniemy się na zawsze
Są zajęcia mi ciekawsze
Od wąchania papierosa!!
Palacz 1:
Nie chcesz chłopca dorosłego?
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin