Cwicz4.doc

(34 KB) Pobierz
I

I.  Przepisz do zeszytu temat lekcji i podpunkty:

Temat Rozgałęzienia w algorytmach - instrukcje warunkowe.

1.       Instrukcja  warunkowa if...

2.       Instrukcja wyboru switch ...

3.       Funkcje standardowe getchar(), break.

4.       Zmienne logiczne (typ bool), znakowe(typ char).

5.       Ćwicz:

pr. obliczający pole trójkąta o dowolnych bokach a,b,c wczytywanych z klawiatury;

pr. prosty kalkulator - dla dwóch dowolnych liczb 4 podstawowe działania (+,-,*,/);

pr. menu – dla kilku propozycji wybieramy jedną z nich (patrz przykład z pkt.3)

 

Ad.1 Instrukcja warunkowa ma składnię:

if (warunek_logiczny) insktrukcja;

lub

if (warunek_logiczny) instrukcja1; else instrukcja2;

 

np.

i(a>0) cout<<”Liczba dodatnia”; else cout<<”Liczba ujemna lub zero”<<endl;

if ( (a>0) && (b>0) || (c<0)) d:=a*b - c;

 

Uwaga!
Jeżeli trzeba użyć więcej instrukcji niż jedną należy je umieścić w nawiasach składniowych {…}

np. if (liczba > 100000000)

{  cout<<”To nie jest ta liczba. Podaj jeszcze raz”<<endl;

    cin>>liczba;}

    else {wynik= sqrt(liczba); cout<<”o.k”}

 

 

Ad. 2 Instrukcja wyboru ma składnię:


switch (zmienna)

{

case 1: instrukcja_1; break;

case 2: instrukcja_2; break;

case 3: instrukcja_3; break;

default: instrukcja_4;break;

}

             


int dni, miesiac;

cout<<"podaj miesiac";

cin >>miesiac;

switch ( miesiac)             

    {case 2: dni=28;break;

      case 4:dni=30;break;

      case 6:dni=30;break;

      case 9:dni=30;break;

      case 11:dni=30;break;

      default: dni=31; break; }

                 cout<<"miesiac ma "<<dni<<" dni";


 

 

Ad. 3 Funkcja getchar() jest bezparametrową funkcję powodującą wczytanie z klawiatury jednego znaku. W praktyce wykorzystujemy ją najczęściej do oczekiwania na naciśnięcie dowolnego klawisza.
Można również do wprowadzenia wartości wybranego klawisza.
Np.
………………………………….
cout<<"1.Wprowadzanie danych\n";

cout<<"2.Wypisywanie danych\n";

cout<<"3.Poprawianie danych\n";

cout<<"4.Drukowanie danych\n";

cout<<"5.Koniec programu\n";

cout<<endl<<endl<<endl<<endl<<endl;

cout <<"Wybierz numer\n";

nr=getchar();  

switch (nr)

{

  case '1':

   cout<<"Tu bedziemy wprowadzac dane\n"; getchar();break;

  case ’2’: ......

……………}

Ad.4 W starszych wersjach C nie było specjalnego typu logicznego. Wartości liczbowe były porównywane z 0 (false) lub wartością różną od zera (true). Typ znakowy porównywany był ze znakiem pustym (null). Teraz można deklarować zmienną logiczną             
np. bool emeryt;               emeryt=false;              if (emeryt) ……

 

II. Napisz programy wymienione w punkcie 4 ćwicz. Zachowaj je w swoim roboczym folderze.                           

Zgłoś jeśli naruszono regulamin