Propozycja struktury indywidualnego programu edukacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.doc

(29 KB) Pobierz
Propozycja struktury indywidualnego programu edukacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym:

Propozycja struktury indywidualnego programu edukacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym:

 

1.     Wstęp - krótka charakterystyka programu i koncepcji w nim zawartych. Odwołanie się do specyfiki pracy z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym.

 

2.     Charakterystyka dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym:

 

      Ogólne informacje dotyczące funkcjonowania umysłowego, emocjonalnego, ruchowego , społecznego. 

      Informacje wynikające z diagnozy możliwości i potrzeb dziecka,  dla którego opracowywany jest indywidualny program

 

3.     Źródła informacji o dziecku i metody oraz narzędzia wykorzystywane w celu dogłębnego i rzetelnego poznania dziecka.

 

4.     Główne założenia programu odwołujące się do zasad ortodydaktyki oraz podstawy programowej.

 

5.     Opis organizacji pracy z uczniem w ramach np. zespołu integracyjnego ustalony wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia.

 

6.     Charakterystyka opieki specjalistycznej nad dzieckiem – kto uczestniczy w sprawowaniu tej opieki i w jakim zakresie (nauczyciel wychowawca, nauczyciel wspomagający, logopeda, psycholog ..)

 

7.        Realne, uwzględniające indywidualne potrzeby i możliwości ucznia, szczegółowe cele edukacyjne zbieżne z celami podstawy programowej.

 

8.     Zadania, które chcemy realizować pracując z dzieckiem sprzyjające jego rozwojowi i odpowiadające potrzebom ucznia.

 

9.     Treści zbieżne z podstawą programową. Można wyodrębnić pewne obszary edukacyjne zgodnie z zajęciami odbywającymi się dla zespołu klasowego, w którego skład wchodzi dziecko. Należy jednak pamiętać o ścisłej korelacji treści nauczania i wychowania (zgodnie z założeniami podstawy programowej).

  

10. Zintegrowane oddziaływania rewalidacyjne wspierające rozwój ucznia podczas zajęć opisane w formie planu uwzględniającego zaburzone funkcje i ćwiczenia usprawniające je wprowadzane podczas zajęć lekcyjnych.

 

11. Procedury osiągania założonych celów obejmujące metody i formy pracy z uczniem.

 

12. Ocena ucznia. W opisie należy uwzględnić następujące założenia:

 

      Ocena dziecka z upośledzeniem jest procesem gromadzenia wszelkich informacji o nim i ma służyć przede wszystkim nauczycielowi

 

      Ocena ma umożliwiać prawidłowe projektowanie działań edukacyjno - terapeutycznych, zgodne z tempem pracy dziecka i jego możliwościami

 

      Celem oceny jest dokładne monitorowanie poziomu rozwoju dziecka

 

      Ocena ma pełnić funkcję motywacyjną

 

      Ocena ma stanowić źródło informacji dla rodziców o postępach ucznia i jego trudnościach

 

      Ocena bieżąca, śródroczna, roczna i końcowa jest oceną opisową.

 

      Oceniamy wkład pracy dziecka i poczynione postępy a nie jego wiedzę. Bierzemy pod również uwagę: zainteresowanie i zaangażowanie oraz stopień samodzielności podczas wykonywania zadań 

 

      Nie wartościujemy negatywnie braku postępów

 

1.     Ewaluacja programu: cele ewaluacji i narzędzia

 

2.     Zakończenie i bibliografia.

 

 

Częścią składową programu będą wymagania edukacyjne czyli przewidywane osiągnięcia ucznia ustalone we współpracy z nauczycielami organizującymi proces edukacyjny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin