materiały montessori - konspekty.pdf
(
5946 KB
)
Pobierz
291955879 UNPDF
Istota pedagogiki M. Montessori,
- wykorzystywane w niej materiały i ich
znaczenie dla ogólnego rozwoju dziecka
(opracowała Edyta Le
ń
czowska)
Maria Montessori wierzyła w ogromne mo
Ŝ
liwo
ś
ci dziecka, jego wielk
ą
potrzeb
ę
odkrywania i poznawania
ś
wiata. Podkre
ś
lała,
Ŝ
e pierwsze 6 lat to najwa
Ŝ
niejszy okres w jego
Ŝ
yciu, w którym potrzebuje praktycznego kontaktu z rzeczywisto
ś
ci
ą
by odkry
ć
jej tajemnice.
Aby umo
Ŝ
liwi
ć
dzieciom prawidłowy rozwój konieczne było specjalne przygotowanie
otoczenia, w którym miałyby swobod
ę
wyboru materiałów, działa
ń
oraz odkry
ć
. Z tej oto
idei powstały przedszkola, wyposa
Ŝ
one w specjalne materiały montessoria
ń
skie, wzbudzaj
ą
ce
u dzieci ciekawo
ść
ś
wiata oraz ch
ęć
do działania. Aby materiały te przynosiły oczekiwane
rezultaty musz
ą
posiada
ć
odpowiednie wła
ś
ciwo
ś
ci i by
ć
zaprezentowane w okre
ś
lony
sposób.
Wła
ś
ciwo
ś
ci materiału Montessori:
• materiał musi by
ć
rzeczywisty, oryginalny, nie mog
ą
to by
ć
zabawki, (je
Ŝ
eli jest to mo
Ŝ
liwe
dost
ę
pne w zestawach przedmioty powinny by
ć
szklane, porcelanowe; wyj
ą
tek stanowi
ą
dzieci niepełnosprawne ruchowo, dla których takich materiałów si
ę
nie stosuje)
• materiał musi by
ć
atrakcyjny, mie
ć
„zaproszeniowy" charakter
• materiał musi by
ć
czysty — zarówno z powodów higienicznych jak i grzeczno
ś
ciowych
• materiał musi by
ć
pełnowarto
ś
ciowy i kompletny
• materiał musi by
ć
kolorystycznie dopasowany - jego elementy tworz
ą
cało
ść
• materiał musi wielko
ś
ci
ą
odpowiada
ć
mo
Ŝ
liwo
ś
ciom dzieci
• materiał musi by
ć
dostosowany do stopnia rozwoju dzieci
• materiał musi by
ć
ograniczony - nauczyciel udost
ę
pnia okre
ś
lon
ą
ilo
ść
materiału - zbyt
wiele elementów w jednym zestawie dekoncentruje dziecko
• ka
Ŝ
dy zestaw dost
ę
pny jest tylko w jednym egzemplarzu – aspekt społeczny
• materiał odpowiada kulturze, w jakiej wychowuje si
ę
dziecko
Prowadz
ą
c prac
ę
z tym materiałem trzeba zwróci
ć
uwag
ę
na nast
ę
puj
ą
ce elementy:
• decyduj
ą
c
ą
rol
ę
odgrywa osobisty kontakt z dzieckiem i panuj
ą
ca atmosfera,
• na stole lub na dywanie mo
Ŝ
e le
Ŝ
e
ć
tylko materiał, z którym pracujemy w danej chwili,
• prezentacja materiału musi by
ć
przejrzysta i jednoznaczna; powolne i zrozumiałe ruchy
maj
ą
tu decyduj
ą
ce znaczenie, nale
Ŝ
y ograniczy
ć
informacje słowne,
• wychowawca prezentuje dziecku pełen przebieg
ć
wiczenia, dzi
ę
ki czemu dziecko ma okazj
ę
zapozna
ć
si
ę
z pewnym niezmiennym wzorcem pracy z tym materiałem,
•
w ka
Ŝ
dym
ć
wiczeniu znajduje si
ę
punkt, na który nale
Ŝ
y zwróci
ć
szczególn
ą
uwag
ę
.
•
ka
Ŝ
de
ć
wiczenie posiada cel bezpo
ś
redni (poznanie okre
ś
lonej techniki, sposobu
post
ę
powania) oraz cel po
ś
redni (przygotowanie do kolejnych, bardziej skomplikowanych
ć
wicze
ń
, czynno
ś
ci)
• je
Ŝ
eli dziecko po prezentacji nadal popełnia bł
ę
dy, nie nale
Ŝ
y go poprawia
ć
, aby nie doszło
do zniech
ę
cenia dziecka, jednak w korzystnym momencie nale
Ŝ
y prezentacj
ę
powtórzy
ć
,
je
Ŝ
eli dziecko wykonuje zadanie perfekcyjnie, jest to sygnał dla nauczyciela, i
Ŝ
pokazał mu je
za pó
ź
no
• po przeprowadzeniu prezentacji dziecko pracuje samodzielnie, dzieci nie
ś
miałe nale
Ŝ
y
zach
ę
ca
ć
do pracy, ale w
Ŝ
adnym wypadku nic wolno ich zmusza
ć
do powtarzania
ć
wiczenia,
• po pewnym czasie dziecko samo odkrywa dalsze mo
Ŝ
liwo
ś
ci pracy na materiale
• zazwyczaj prezentacje udzielane s
ą
indywidualnie dzieciom, ale czasem w trakcie lekcji
bierze udział ich wi
ę
ksza ilo
ść
. Nale
Ŝ
y jednak pami
ę
ta
ć
, ze lekcja indywidualna ma wi
ę
ksz
ą
warto
ść
poniewa
Ŝ
osobisty kontakt oraz intensywno
ść
po
ś
wi
ę
conej dziecku uwagi maj
ą
decyduj
ą
ce znaczenie. Po
ć
wiczeniach z nowo wprowadzonym materiałem nast
ę
puje faza, w
której wychowawca obja
ś
nia dziecku nazwy i poj
ę
cia dotycz
ą
ce danego
ć
wiczenia. Lekcje te
nazywane s
ą
lekcjami słownymi i przeprowadzane s
ą
w formie lekcji trójstopniowej.
Istotne znaczenie ma tak
Ŝ
e przebieg pracy z materiałem
Ka
Ŝ
de
ć
wiczenie musi by
ć
przez nauczyciela dobrze znane. Powinien on przeanalizowa
ć
ć
wiczenia pod k
ą
tem ekonomii ruchu, czasu trwania i stopnia trudno
ś
ci. Powinien sprawdzi
ć
,
czy materiał jest kompletny. Dziecko powinno siedzie
ć
po lewej stronie nauczyciela, aby móc
dokładnie obserwowa
ć
jego ruchy. Nauczyciel powinien zwróci
ć
uwag
ę
czy dziecko posiada
niezb
ę
dne umiej
ę
tno
ś
ci do wykonania
ć
wiczenia.
Ć
wiczenie musi zosta
ć
przedstawione w sposób atrakcyjny gdy
Ŝ
zainteresowanie dziecka jest
warunkiem osi
ą
gni
ę
cia koncentracji. Dlatego nauczyciel powinien zach
ę
ci
ć
je do pracy. W
trakcie pracy z konkretnym dzieckiem nauczyciel musi zaj
ąć
tak
ą
pozycj
ę
, aby móc
obserwowa
ć
pozostałe dzieci z grupy.
Przebieg pracy z materiałem przebiega wg nast
ę
puj
ą
cych etapów:
·
Wst
ę
p
Nauczyciel podchodzi z dzieckiem do regału, wybiera materiał, pokazuje, sposób w jaki
nale
Ŝ
y przenie
ść
materiał i gdzie go odło
Ŝ
y
ć
po zako
ń
czonej pracy. Dziecko samodzielnie
przenosi materiał na miejsce pracy. Nauczyciel wraz z dzieckiem siada w wybranym miejscu.
·
Cze
ść
główna
Ć
wiczenie zostaje nazwane.
W czasie pracy nauczyciel nie rozmawia z dzieckiem, dzi
ę
ki czemu dziecko koncentruje si
ę
na przebiegu czynno
ś
ci. Zadaniem nauczyciela jest pokazanie przebiegu pracy.
·
Podczas pracy z materiałem powinny by
ć
przestrzegane nast
ę
puj
ą
ce
zasady
:
·
Od najprostszego do trudniejszego materiału
·
Od wyuczonego porz
ą
dku do budowania porz
ą
dku
·
Materiał Montessori dzieli si
ę
na nast
ę
puj
ą
ce grupy:
- materiał do
ć
wicze
ń
praktycznego
Ŝ
ycia
- materiał zmysłowy
- materiał j
ę
zykowy
- materiał matematyczny
-materiał do wychowania kosmicznego
Zako
ń
czenie
Po prezentacji materiału nast
ę
puje pokazanie kontroli bł
ę
du i poprawa bł
ę
du. Nast
ę
pnie
nauczyciel prosi dziecko o powtórzenie pokazanej pracy. Dziecko mo
Ŝ
e powtarza
ć
ć
wiczenie
tak długo i tyle razy ile chce, a po zako
ń
czonej pracy materiał zostaje uporz
ą
dkowany i
odniesiony na miejsce.
Izolacja trudno
ś
ci - w pracy z danym zestawem mo
Ŝ
e pojawi
ć
si
ę
tylko jedna trudno
ść
.
Ć
WICZENIA PRAKTYCZNEGO
ś
YCIA
1. Definicja
Ć
wiczenia praktycznego
Ŝ
ycia to opis czynno
ś
ci nale
Ŝą
cych do codziennego
Ŝ
ycia
człowieka. Zalicza si
ę
do nich te czynno
ś
ci, które zwi
ą
zane s
ą
z trosk
ą
o samego siebie, o
innych, o otoczenie, na przykład jego upi
ę
kszenie. Tak
Ŝ
e te, które wi
ąŜą
si
ę
z
piel
ę
gnowaniem kontaktów społecznych, wpajaniem i stosowaniem form grzeczno
ś
ciowych,
wspieraj
ą
cych kontakty w grupie. Do
ć
wicze
ń
praktycznego
Ŝ
ycia wł
ą
cza si
ę
równie
Ŝ
ć
wiczenia ruchu tj. chodzenie po linii i
ć
wiczenia ciszy.
2.Znaczenie tre
ś
ci
a) Znaczenie dla kontaktów społecznych
- Pomoc w zrozumieniu i opanowaniu czynno
ś
ci
- Aktywno
ść
dziecka - udział w
ś
wiecie dorosłych
- Wprowadzenie w okre
ś
lony kr
ą
g kulturowy
b) Znaczenie dla kształtowania osobowo
ś
ci
- Rozwijanie samodzielno
ś
ci
- Rozwijanie woli - do podj
ę
cia działania, motywacji, wytrwało
ś
ci
- Umiej
ę
tno
ść
samokontroli - opanowania reakcji
- Rozwijanie zaufania i wiary we własne siły
- Rozwijanie poczucia bezpiecze
ń
stwa
c) Znaczenie dla rozwoju procesów psychicznych
- Rozwój koncentracji, wytrwało
ś
ci, uwagi
- Rozwój my
ś
lenia - logiczny przebieg czynno
ś
ci
- Poszerzanie zasobu słownictwa i rozwój mowy
d) Znaczenie dla rozwoju ruchowego
- Rozwój du
Ŝ
ej i małej motoryki
- Rozwój koordynacji i kontroli ruchowej
- Rozwój koordynacji wzrokowo — ruchowej
- Analiza ruchu
e) Wszystkie
ć
wiczenia praktycznego
Ŝ
ycia s
ą
po
ś
rednim przygotowaniem do nast
ę
puj
ą
cych
obszarów:
Rozwój zmysłowy
- czasie
ć
wicze
ń
pobudzane s
ą
wszystkie zmysły
Rozwój mowy
-
ć
wiczenia wzbogacaj
ą
słownictwo, pomagaj
ą
opanowa
ć
poj
ę
cie
uporz
ą
dkowa
ć
wyrazy. Dzieci poznaj
ą
poj
ę
cia nadrz
ę
dne i podrz
ę
dne poprawnie formułuj
ą
wypowiedzi. Przebieg czynno
ś
ci jest uporz
ą
dkowany co wi
ąŜ
e si
ę
z wewn
ę
trznym
porz
ą
dkiem i „uporz
ą
dkowaniem" wypowiedzi. Porz
ą
dek wyra
Ŝ
a si
ę
poprzez czuwanie nad
utrzymywaniem prawidłowego kierunku - od lewej do prawej, utrzymywaniem prawidłowej
pozycji ciała, poprawnym trzymaniem ołówka,
ć
wiczenie chwytu p
ę
setkowego i
ograniczenie miejsca powierzchni pracy.
Kształtowania poj
ęć
matematycznych-
ć
wiczenia praktycznego
Ŝ
ycia s
ą
przygotowaniem do
nauki poj
ęć
matematycznych. Dzieci ucz
ą
si
ę
rozpoznawania powierzchni, nabywaj
ą
umiej
ę
tno
ś
ci dokonywania podziału, przeliczaj
ą
, poznaj
ą
poj
ę
cia, np.: pełny, pusty.
Wychowania kosmicznego -
dzieci maj
ą
mo
Ŝ
liwo
ść
poznania wła
ś
ciwo
ś
ci ró
Ŝ
norodnych
materiałów tj. drewna, papieru, metalu. Poznaj
ą
kultur
ę
własnego i innych krajów. Ucz
ą
si
ę
od ogółu do szczegółu.
Obszary
ć
wicze
ń
praktycznego
Ŝ
ycia
Ć
wiczenia wst
ę
pne – koordynacji i kontroli ruchów
1.
chodzenie - poruszanie si
ę
po sali zaj
ęć
/ przedszkolu
2.
przenoszenie krzesła
3.
przenoszenie stolika
4.
przynoszenie/ odnoszenie dywanika i rozkładanie go
5.
otwieranie i zamykanie drzwi
6.
otwieranie i zamykanie ró
Ŝ
nych przedmiotów
7.
składanie chusteczek
8.
zaplatanie warkocza
9.
ć
wiczenia z ły
Ŝ
k
ą
10.
przesypywanie
11.
przelewanie
Ć
wiczenia zwi
ą
zane z samoobsług
ą
1.
Zapinanie i dopinanie – ramka Zapinanie i dopinanie – ramka z:
Û
guzikami
Û
zatrzaskami
Û
haftkami
Û
zamkiem błyskawicznym
Û
sprz
ą
czkami
Û
wst
ąŜ
kami
Û
sznurówk
ą
i dziurkami
Û
sznurówk
ą
i haczykami
Û
agrafkami
Û
rzepami
2.
mycie r
ą
k
3.
czyszczenie i pastowanie butów
Ć
wiczenia zwi
ą
zane z trosk
ą
o najbli
Ŝ
sze otoczenie
A.
Prace domowe
1.
ś
cieranie kurzu
2. zamiatanie
3. zmywanie stołu
4. polerowanie metalu
5. ozdabianie otoczenia – układanie kwiatów
B.
Prace na zewn
ą
trz domu
1. piel
ę
gnacja ogrodu
2. piel
ę
gnacja zwierz
ą
t
Ć
wiczenia dotycz
ą
ce zwyczajów i form grzeczno
ś
ciowych
1.
zapraszanie i przedstawianie go
ś
ci
2.
pomaganie i proszenie o pomoc (nauka zwrotów grzeczno
ś
ciowych)
3.
składanie
Ŝ
ycze
ń
4.
czyszczenie nosa
Ć
wiczenia ruchowo – przestrzenne
1.
chodzenie po linii
2.
ć
wiczenia ciszy
Przykładowe konspekty:
KONSPEKT
Ć
wiczenia wst
ę
pne – kontroli i koordynacji ruchów
Tytuł:
Otwieranie i zamykanie drzwi
Materiał:
drzwi z klamk
ą
, do których dziecko potrafi dosi
ę
gn
ąć
Cel bezpo
ś
redni:
nauka otwierania i zamykania drzwi
Cel po
ś
redni:
- nauka kulturalnego i cichego zachowywania si
ę
- kształcenie koncentracji uwagi
- rozwijanie małej motoryki i koordynacji ruchowej
- doskonalenie samodzielno
ś
ci
Na co zwracamy szczególn
ą
uwag
ę
:
- uło
Ŝ
enie dłoni
- szerokie otwarcie drzwi aby mo
Ŝ
na było przej
ść
- ciche otwieranie i zamykanie drzwi
- odgłos mechanizmu klamki
Kontrola bł
ę
du:
drzwi niezamkni
ę
te,
trza
ś
ni
ę
cie drzwiami
Wiek:
od ok. 2,5 roku (lub momentu rozpocz
ę
cia ucz
ę
szczania do przedszkola)
Słownictwo:
- poj
ę
cia
(drzwi, klamka, zamek, futryna, próg, zatrzask)
- czasowniki
(chwyta
ć
, otwiera
ć
, zamyka
ć
, przytrzyma
ć
)
- wła
ś
ciwo
ś
ci
(cicho, gło
ś
no, w dół, do góry)
- przyimki
(przed, za, przez)
Ć
wiczenia:
- otwieranie i zamykanie ró
Ŝ
nych drzwi (przesuwane, z gałk
ą
)
- otwieranie i zamykanie szuflad, pudełek
Wskazówki dla dzieci niepełnosprawnych:
w zale
Ŝ
no
ś
ci od niepełnosprawno
ś
ci mo
Ŝ
na na
klamce zawiesi
ć
sznurek, za który dziecko b
ę
dzie mogło poci
ą
gn
ąć
Przebieg:
Zapraszam dziecko do siebie aby zademonstrowa
ć
mu jak nale
Ŝ
y poprawnie otwiera
ć
i
zamyka
ć
drzwi. W zale
Ŝ
no
ś
ci od tego, w któr
ą
stron
ę
drzwi si
ę
otwieraj
ą
staj
ę
po prawej lub
lewej stronie. Chwytam klamk
ę
praw
ą
(lew
ą
) r
ę
k
ą
i naciskam j
ą
w kierunku do dołu.
Otwieram drzwi tylko troch
ę
i wskazuj
ą
cym palcem lewej (prawej) dłoni pokazuj
ę
dziecku
zatrzask zamka. Poruszam klamk
ą
kilka razy, aby dziecko zobaczyło jak zatrzask wysuwa si
ę
i cofa. Nast
ę
pnie otwieram drzwi na odpowiedni
ą
szeroko
ść
i przechodz
ę
z dzieckiem przez
otwarte drzwi. Lew
ą
(praw
ą
) r
ę
k
ą
znowu naciskam klamk
ę
pokazuj
ą
c ruch zatrzasku a
nast
ę
pnie zamykam drzwi.
Plik z chomika:
MosiaS
Inne pliki z tego folderu:
zaehlen12.pdf
(82 KB)
zaehlen11.pdf
(91 KB)
zaehlen10.pdf
(91 KB)
zaehlen9.pdf
(116 KB)
zaehlen8.pdf
(122 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin