Scenariusz/konspekt zajęć
Data:
Prowadzący: Bator Agata
Grupa:
Rodzaj zajęć:
Czas trwania: 60 minut
Temat zajęć: Jestem podobny do innych, różnię się od innych...
Cele ogólne: Uczeń:- uświadamia sobie swoje podobieństwo do innych osób,- uświadamia sobie swoją indywidualność,- uświadamia sobie swoje cechy charakteru,- pozytywnie myśli o sobie i świecie,- integruje się z grupą.
Cele szczegółowe w zakresie:
- wiedzy: uświadomienie sobie własnej indywidualności w połączeniu z niektórymi cechami wspólnymi wielu ludzi
- umiejętności: empatia, postawienie się a sytuacji drugiego człowieka, integracja z grupą
- postawy: kształtowanie postawy tolerancji wobec odmienności drugiego człowieka, postawa współdziałania i wspólnej zabawy
Metody: aktywizujące, wpływu osobistego, poszukująca, ekspresyjna, praktyczna
Formy pracy: praca grupowa, zbiorowa
Literatura: M.Gruszka, I. Janiak, J. Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, Gdańsk 2002
Środki dydaktyczne:
arkusz z kołami (do powielenia),kredki, pisaki, długopisy, kartki.
Przebieg zajęć Uwagi
ęłęó1. Po powitaniu uczniów nauczyciel prosi, by ustawić krzesła w formie
kręgu. Żadne krzesło nie może być puste, każdy siedzi obok dwóch osób!
2. Zadanie wstępne (rozgrzewające)Każdy z uczniów informuje klasę o jakiejś miłej, pozytywnej rzeczy,
która mu się przytrafiła; o czymś, co go cieszy (np. jest śliczna pogoda;
nie mieliśmy kartkówki z angielskiego; pojutrze już sobota itp.).
3. Jestem podobny do innych
a) Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze (załącznik 1) i prosi, by każdy
je wypełnił. Uczniowie mają narysować siebie jako: zwierzę, samochód,
roślinę, kolor, mebel i instrument muzyczny.
b) Po wypełnieniu uczniowie kładą arkusze w środku okręgu i opowiadają,
jak czuli się podczas pracy. Można posłużyć się pytaniami:- Jaki rysunek sprawił wam najwięcej trudności?- Jaki rysunek okazał się dla was najłatwiejszy?- Jak sądzicie, czy te rysunki mówią coś o was? Co?
c) Poszukiwanie podobieństwUczniowie szukają identycznych lub podobnych rysunków
(można to zrobić poprzez odczytanie, pokazanie obrazków;
uczniowie z podobnymi rysunkami mogą wchodzić do kręgu itp.).
Dodatkowo można też szukać innych cech wspólnych u osób, które
miały podobne prace.
4. Jestem indywidualnością
a) Zawarcie kontraktuNauczyciel umawia się z uczniami, że w następnym zadaniu będą uważać,
by nikogo nie obrazić.
b) Każdy przygotowuje kartkę i długopis i zapisuje u góry swoje imię
(i nazwisko, w przypadku powtarzających się imion w klasie), następnie
"puszcza" kartkę w obieg zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy
na tej kartce zapisuje nazwę zwierzątka, które kojarzy mu się z tą osobą.
Ten etap kończy się, gdy wszyscy uczniowie otrzymają z powrotem
swoją kartkę z "zestawem zwierząt".
c) Następuje omówienie, które polega na tym, że każdy z uczniów ma
prawo zapytać głośno o to, dlaczego kojarzy się z takim zwierzęciem.
"Autor" powinien wyjaśnić powód skojarzenia.- Pytanie: Chciałbym zapytać, komu i dlaczego kojarzę się z wróblem?Odpowiedź: Ja tak napisałam, ponieważ jesteś drobny i wesoły jak wróbelek!5. Zakończenie - ewaluacja ustna- Jak czuliście się na dzisiejszych zajęciach?- Co okazało się przyjemne?- Czego dowiedzieliście się o sobie?
Zatwierdzenie scenariusza / konspektu do realizacji ............................................
EWALUACJA ZAJĘCIA
pozytywne aspekty ………………………………………………………………………………………………………..…..
……………………………………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………………………………………………………………..….
negatywne aspekty ……………………………………………………………………………………………………..……. ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
wnioski ...................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
UWAGI OCENIAJĄCEGO ZAJĘCIE: ...................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
OCENA ZA SCENARIUSZ / KONSPEKT .................................................................................................................
OCENA ZA PRZYGOTOWANIE I PRZEPROWADZENIE .......................................................................................
ilonad30