LISTOPAD-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Późna jesień”
1.„Muzyczny berek”
-poznawanie zasad gier planszowych;
-utrwalanie nazw instrumentów perkusyjnych;
-kształcenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych;
-kształcenie umiejętności ilustrowania treści wiersza grą na instrumentach;
-rozbudzanie wyobraźni dzieci;
I. Zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej;
-gry stolikowe z kostką –rozgrywanie gier w parach;
II.„ Czy znasz te instrumenty? -zgadywanka muzyczna CD.23-30;
-zabawa muzyczna przy piosence „Orkiestra” CD.31;
-ilustracja dźwiękowa wiersza Józefa Solińskiego „Perkusyjny berek”, inscenizacja muzyczno-ruchowa;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą R. Labana;
ruchowa
matematyczna
muzyczna
-potrafi rozgrywać grę na planszy, umie posługiwać się kostką do gry;
-sprawnie przelicza oczka kostki i pola na planszy;
-zna nazwy podstawowych instrumentów perkusyjnych;
-potrafi grać różne dźwięki na instrumentach perkusyjnych;
-potrafi zilustrować dźwiękami różne sytuacje: rozmowę, kłótnię itp.
2.„Jesienne muzykowanie”
-utrwalenie obrazu graficznego poznanych liter;
-kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania –manipulowanie przedmiotami, ustalanie wyników działań;
-ćwiczenie koncentracji uwagi;
-usprawnianie koncentracji wzrokowo-ruchowej;
-rozwijanie słuchu fonemowego;
-kształcenie umiejętności dostrzegania zmian pogody;
-kształcenie umiejętności zgodnego współdziałania podczas zabawy i różnych sytuacji zadaniowych;
-konstruowanie gier dydaktycznych –przestrzeganie zasad gry;
I. „Powitanie” –zabawa integracyjna;
-ćwiczenia oddechowe wg instrukcji N.
II. „Literki” –zabawa integracyjna;
-manipulowanie przedmiotami wg instrukcji N. w celu ustalenia wyników dodawania i odejmowania;
-„Rzucamy do celu” –zabawa doskonaląca koordynację wzrokowo-ruchową;
-ćwiczenia w przeliczaniu Ćw.s.3 z.1-2;
-obserwacja pogody –wypowiedzi dzieci na temat zjawisk atmosferycznych;
-improwizacje muzyczne na instrumentach perkusyjnych Ćw.s.4 z.1-2;
-„Symbole pogody” –rysowanie symboli kojarzących się z deszczem, gradem, burzą, pogodą słoneczną, pochmurną itp.
-śpiew piosenki „Jesienny deszcz” –zabawa rytmiczno- ruchowa;
-„Co słyszę?” –zabawa doskonaląca odbiór bodźców słuchowych;
społeczna
językowa
plastyczna
-identyfikuje poznane litery z odpowiadającymi im głoskami;
-ustala wynik czynności dokładania i zabierania, przeliczając przedmioty;
-potrafi podzielić wybrane wyrazy na sylaby;
-odróżnia dźwięki płynące z otoczenia i potrafi nazwać ich źródło;
-dostrzega i umie opisać zaobserwowane zjawiska pogody;
-potrafi zilustrować ruchem sytuacje zaobserwowane w środowisku przyrodniczym;
-potrafi rzucić do celu;
-wymyśla symbole kojarzące się ze zjawiskami atmosferycznymi, umie je narysować;
-śpiewa piosenkę „Jesienny deszcz”;
3.„Barwy jesiennych dni”
-kształcenie umiejętności wyrażania uczuć w różnych formach: językowej, muzycznej, plastycznej;
-kształtowanie postaw społecznych –tworzenie w grupie pracy plastycznej
-budzenie wzajemnego zaufania i poczucia bezpieczeństwa w grupie;
-doskonalenie umiejętności przeliczania –kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania z wykorzystaniem liczmanów;
-poznawanie literatury dla dzieci;
-formułowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;
I. „Dłonie” –zabawa integracyjna;
-odczytywanie znaczenia barw i skojarzeń koloru z nastrojem –zabawy twórcze;
II. „Jesienny wietrzyk” –zabawa przy muzyce CD.11, 14, 20, 39;
-prezentacja wierszy M.Głogowskiego „Pora wesoła” i W. Grodzieńskiej „Jesień” –omówienie treści, określanie jesiennego nastroju, wskazywanie rymów K.s.46,47;
-„Każdy jest poetą” –zabawa w układanie rymowanek;
-„Jesienna kompozycja” –praca plastyczna;
-„Jesienne listki” –zabawa ruchowa CD.16,22;
-„Liczymy grzyby” –doskonalenie liczenia Ćw. s.5z.1;
-rozpoznawanie grzybów jadalnych i trujących, ćwiczenia w przeliczaniu Ćw.s.5 z.2;
-„Kaprysy pogody” –zabawa integracyjna;
-wyraża swoje emocje, ilustrując różne nastroje ruchem, barwą;
-interpretuje ruchem muzykę skoczną i wesołą oraz wolną, spokojną;
-próbuje ułożyć własną rymowankę;
-określa, o ile jest więcej przedmiotów w wyniku czynności dodawania;
-uczestniczy w zabawach integracyjnych;
-wypowiada się na temat treści poznanych wierszy i ilustracji;
-potrafi współdziałać w grupie tworząc wspólną pracę;
-rozpoznaje wybrane grzyby jadalne i trujące;
-coraz sprawniej przelicza obiekty;
4. „Kto się nie boi deszczu?”
-poznawanie zjawisk zachodzących w przyrodzie (parowania wody i skraplania pary wodnej;
-kształtowanie pojęcia liczby 3;
-tworzenie zbiorów wg określonych kryteriów;
-kształcenie myślenia przyczynowo-skutkowego (uświadamianie odwracalności i nieodwracalności zmian);
-integrowanie grupy;
-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;
I. „Zamiana miejsc” –zabawa integracyjna;
-ćwiczenia naprzemienne metodą kinezjologii edukacyjnej;
II. Doświadczenia z parą wodną –zabawa badawcza;
-rozwiązywanie jesiennych zagadek;
-słuchanie wiersza L.Krzemienieckiej „Idzie Tola do przedszkola” K.s.52 –omówienie treści;
-redagowanie opowiadania o dzieciach i deszczu na podstawie ilustracji K.s.52;
-„Obserwatorzy” –zabawa ruchowa metodą dramy;
-kształtowanie pojęcia liczby 3 Ćw.s.12,13;
-zauważanie powtarzalności układu elementów i uzupełnianie go Ćw. s.13 z.3, utrwalenie pojęcia „para” Ćw.s.13 z.4;
-„Przyjaciele pod parasolem” -praca plastyczno-techniczna W.
-przyczyna i skutek –ocenianie, które zmiany są odwracalne, a które nie –zabawa badawcza, Ćw.s.14,15;
przyrodnicza
plastyczno-techniczna
-przeprowadza doświadczenia fizyczne, wie skąd się bierze deszcz;
-potrafi ułożyć opowiadanie na podstawie ilustracji;
-naśladuje zachowanie ludzi, wybranych zwierząt i roślin w czasie deszczu;
-umie utworzyć zbiory trzyelementowe wg określonego kryterium;
-identyfikuje liczbę 3 z cyfrą;
-potrafi połączyć przyczyny i skutki zachowań i wydarzeń;
-estetycznie i precyzyjnie wykonuje prace plastyczne;
5.„Jesień w lesie”
-zachęcanie do obserwowania zmian w przyrodzie jesienią;
-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „l”, „L”;
-ćwiczenie słuchu fonemowego;
-doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych;
-określanie cech spółgłoski „l”;
-kształcenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;
-ćwiczenia grafomotoryczne;
-ćwiczenia koncentracji uwagi;
-uwrażliwianie na bodźce dotykowe;
-kształcenie motoryki;
-kształtowanie postaw społecznych –wdrażanie do przestrzegania reguł gry;
-kształcenie umiejętności twórczego myślenia;
I. „Zaczarowane dłonie” -zabawa integracyjna;
-rozmowa o różnych rodzajach lamp –zagadki, zabawa badawcza w cienie; -rysowanie obiema rękami Ćw.s.6 z.1;
II. Prezentacja i nauka rymowanki, klaskanie w dłonie, gdy dzieci usłyszą głoskę „l”;
-prezentacja tekstu „Z pamiętnika Agaty”K.s.50, rozmowa na temat zmian, jakie zachodzą w lesie późną jesienią;
-ćwiczenia w analizie i syntezie fonemowej wyrazów zawierających głoskę „l”, poszukiwanie przez dzieci wyrazów z głoską „l”;
-budowanie modelu wyrazu „las” z uwzględnieniem podziału na samogłoski i spółgłoski, usytuowanie wprowadzanej litery w miejscu odpowiadającej jej głoski;
-omówienie cech różnicujących małą i wielką literę „l”, „L” K.s.48; prezentacja liter „l”, „L”;
-ćwiczenia wprowadzające do nauki czytania –konstruowanie zdań z wykorzystaniem obrazków i litery „l” K.s.48;
-wskazywanie liter „l”, „L” w zestawach wyrazów Ćw.s.7 z.1;
-czytanie zdań z poznanymi literami Ćw.s.7 z.2;
-podział wyrazów dwusylabowych na sylaby Ćw.s.7 z.3;
-„Leśna sylabinka” –gra planszowa doskonaląca słuch fonemowy;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
techniczna
graficzna
-aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych;
-prezentuje cienie wg własnych pomysłów;
-potrafi wyjaśnić, kiedy powstaje cień;
-rozpoznaje i nazywa zjawiska zachodzące w przyrodzie jesienią;
-wysłuchuje w wyrazach głoskę „l”;
-wyszukuje wyrazy zawierające głoskę „l”;
-rozpoznaje graficzny obraz litery „l”, „L” i identyfikuje go z głoską „l”;
-intuicyjnie rozpoznaje głoskę „l” jako spółgłoskę;
-czyta wyrazy zawierające literę „l”, „L”, łącząc ją z literami poznanymi wcześniej;
-rysuje po śladzie oburącz;
-poprawnie wykonuje ćwiczenia fizyczne;
-potrafi rozegrać grę planszową, rozumie instrukcję, dzieli nazwę obrazka na sylaby;
6.„Mieszkańcy lasu”
-utrwalenie obrazu graficznego litery „l”, „L”;
-kształcenie umiejętności interpretowania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat;
-kształcenie słuchu fonemowego;
-ćwiczenia w liczeniu;
-zabawy integrujące grupę –tworzenie poczucia bezpieczeństwa i dobrej atmosfery;
-wdrażanie do przestrzegania zasad gier i zabaw zespołowych;
-kształcenie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała;
I. „Lokomotywa” –zabawa ruchowa;
-„Bitwa na kule” –zabawa ruchowa;
II. Utrwalenie obrazu graficznego litery „l”, „L” Ćw.s.8, próba formowania małej i wielkiej litery z plasteliny, pisanie po śladzie;
-ćwiczenie słuchu fonemowego –rozpoznawanie w wyrazie wybranej sylaby i określenie miejsca jej położenia W. „Memo”;
-rozpoznawanie wyrazu, gdy znana jest jedna sylaba i liczba pozostałych sylab Ćw.s.9 z.1;
-zabawa ruchowa „Lustra” i Ćw.s.10.z.2;
-omówienie reprodukcji obrazu J.Mc Neilla „Symfonia w bieli nr 2. Biała dziewczynka” Ćw.s.10 z.2;
...
zabcia83