Kwiecień -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Dbamy o zdrowie i dobrą kondycję”
1.„Dbamy o higienę”
-kształcenie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat;
-rozwijanie nawyków dbałości o codzienną higienę ciała;
-utrwalanie schematu własnego ciała i drugiej osoby;
-kształcenie umiejętności dokonywania pomiaru długości;
-kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
-ćwiczenia relaksacyjne;
I. Zabawa dydaktyczna „Moje ciało, twoje ciało”;
II. „Jak dbamy o swoje zdrowie?”- zdobywanie wiadomości metodami aktywizującymi („karuzela”);
-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem Ćw. s. 24;
-prezentacja wiersza J. Korczakowej „Przedszkolak”- omówienie treści wiersza, rozmowa na temat konieczności przestrzegania zasad higieny, ilustrowanie wiersza ruchem;
-ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce CD. 39, 40;
-kształcenie umiejętności mierzenia długości przez mierzenie bezpośrednie, mierzenie stopami i krokami, dłonią, kredką, palcami, paskiem papieru – omówienie wyników;
-gry i zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym;
zdrowotna
językowa
matematyczna
ruchowa
-redaguje wypowiedzi na temat wysłuchanego utworu literackiego;
-wypowiada się na temat zasad higieny osobistej;
-czyta ze zrozumieniem wybrane zdania;
-zna schemat własnego ciała i drugiej osoby;
-mierzy długość wybraną miarą: krokami, stopami itd.;
-aktywnie uczestniczy w zabawach dydaktycznych i ruchowych;
2. „Dbamy o zęby”
-przyzwyczajanie do przestrzegania zasad higieny jamy ustnej i właściwego zachowania się podczas wizyty u stomatologa;
-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej – aspekt główny i porządkowy liczby;
-ćwiczenie narządów artykulacyjnych;
-rozwijanie sprawności psychoruchowej;
I. „Wyścig sznurowadeł”- zabawa ruchowa;
-„Mistrz rachunków”- gra dydaktyczna, poznawanie zasad gry;
II. Prezentacja wiersza M. Strzałkowskiej „Zęby” – rozmowa na temat treści wiersza, swobodne wypowiedzi na temat doświadczeń dzieci związanych z wizytą u dentysty;
-zabawa „Jak prawidłowo myć zęby?”;
-konstruowanie twórczych opowiadań na podstawie historyjki obrazkowej K.s.117;
-„W gabinecie dentystycznym”- zabawa tematyczna;
-ćwiczenia w liczeniu – wskazywanie właściwej liczby Ćw.s.25;
-„Mówimy bez słów”- ćwiczenie narządów mowy;
-wypowiada się na temat zasady higieny jamy ustnej;
-wie, jak zachować się podczas wizyty u stomatologa;
-myje zęby zgodnie z poznanymi zasadami;
-wskazuje właściwą liczbę na pasku liczbowym po przeliczeniu elementów w zbiorze;
-starannie wymawia wybrane głoski;
-właściwie zachowuje się w sytuacji porażki lub zwycięstwa;
3.„W gabinecie lekarskim”
-poznawanie pracy lekarza i pielęgniarki;
-wycieczka do gabinetu lekarskiego;
-przyzwyczajanie do zgłaszania dolegliwości własnych lub zauważonych u innych;
-kształtowanie właściwych postaw i zachowań podczas wizyty u lekarza oraz w sytuacji choroby;
-zapoznanie dzieci z przyrządami do mierzenia długości;
- kształcenie umiejętności dokonywania pomiaru długości i wzrostu – odczytywanie liczb na centymetrze;
I. „Zgadnij, jaki sport uprawiam?” – zabawa integracyjna;
II. Wycieczka do gabinetu lekarskiego – rozmowa na temat wyposażenia gabinetu, pracy lekarza i pielęgniarki oraz właściwego zachowania się podczas wizyty u lekarza;
-„Kącik lekarski”- zabawa tematyczna, urządzenie kącika lekarskiego, przyjmowanie ról lekarza, chorego, opiekuna chorego;
-zapoznanie dzieci z narzędziami pomiaru (taśma miernicza, miara krawiecka, linijka) - oglądanie przyrządów, określanie wspólnych cech, pierwsze próby dokonywania pomiaru – mierzenie szerokości i długości stolików, dokładne mierzenie wzrostu, używanie określeń: „najwyższy”, „ niższy od…”itp.;
-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem K. s. 116 – „Co Agata widziała w gabinecie lekarskim?”;
-konstruowanie twórczych opowiadań na podstawie historyjki obrazkowej K.s.116;
społeczna
-przedstawia ruchem, gestem, mimiką różne dyscypliny sportowe;
-wypowiada się na temat wyposażenia gabinetu lekarskiego;
-informuje o dolegliwościach swoich i zauważonych u innych;
-wymienia zasady postępowania w czasie choroby;
-odgrywa rolę lekarza i chorego;
-nazywa wybrane przyrządy służące do pomiaru długości;
-odczytuje liczby na przyrządach służących do pomiaru długości;
-czyta ze zrozumieniem;
-opowiada historyjkę obrazkową;
4.„O krasnoludkach i sierotce Marysi”
-bezpośrednie zapoznanie dzieci z teatrem;
-utrwalenie pojęć związanych z teatrem;
-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie przejazdu i podczas oglądania przedstawienia;
-estetyczne wykonanie prac plastycznych;
I. Rozmowy na temat wycieczki, właściwego - bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w autobusie i teatrze;
II. Wycieczka wyjazdowa do Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie na przedstawienie pt. „O krasnoludkach i sierotce Marysi”;
-przypomnienie pojęć związanych z teatrem ( np. scena, widownia, kulisy, aktorzy, scenografia, rekwizyty);
-oglądanie przedstawienia teatralnego – rozmowa po obejrzeniu przedstawienia, wnioski;
-wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obejrzaną sztuką;
teatralna
-potrafi właściwie zachować się w autokarze;
-wie, jak należy zachować się w teatrze i umie się do tego dostosować;
-zna pomieszczenia teatru;
-zna i rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem;
-potrafi wypowiedzieć się na temat przedstawienia w formie słownej i plastycznej;
5.„Sport to zdrowie”
-wzbogacanie wiadomości o dyscyplinach sportowych;
-wdrażanie do aktywnego spędzania czasu, dbałości o kondycję i zdrowie;
-kształtowanie odporności emocjonalnej w sytuacjach porażki i zwycięstwa podczas zawodów sportowych;
-rozwijanie spostrzegawczości i sprawności manualnej;
-doskonalenie sprawności psychomotorycznej;
I. Zagadki pantomimiczne – zabawa integracyjna.
-„Pomóż mi odnaleźć cień” – ćwiczenie spostrzegawczości Ćw.s.26;
II. Ulubione dyscypliny sportowe
-„Z pamiętnika Agaty”- słuchanie tekstu K.s.118, 119;
-rozmowa na temat dyscyplin sportowych uprawianych przez rodzinę Agaty oraz sportów uprawianych przez dzieci i ich najbliższych;
-układanie opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej;
„Pomóż Emilowi”- ćwiczenie spostrzegawczości;
-„Sznurowanie bez tajemnic”- rozwijanie sprawności manualnej;
-ćwiczenie w czytaniu ze zrozumieniem Ćw.s.27;
-zabawa ruchowa – różne sposoby poruszania się;
-rozmowa na temat części ciała odpowiedzialnych za poruszanie się człowieka na podstawie ilustracji i zdjęć rentgenowskich;
-„Zawody sportowe” – zabawy ruchowe;
-wymyśla, prezentuje i rozwiązuje zagadki pantomimiczne;
-zna różne dyscypliny sportowe i wypowiada się na ich temat;
-układa opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej;
-rozpoznaje wybrane przedmioty spośród wielu na ilustracjach;
-czyta ze zrozumieniem w zakresie poznanych liter;
-coraz sprawniej sznuruje buty;
-właściwie zachowuje się w sytuacjach porażki lub zwycięstwa;
-aktywnie uczestniczy w zawodach sportowych;
Cykl tematyczny: „Podróże dalekie i bliskie”
1.„Wycieczka na wiosenną łąkę”
-kształtowanie postawy badawczej wobec otaczającego świata przyrody;
-poznawanie wybranych gatunków roślin i zwierząt - mieszkańców łąki;
-rozpoznawanie i nazywanie wybranych roślin i zwierząt;
-przezwyciężanie uprzedzeń do niektórych zwierząt;
-rozwijanie wrażliwości słuchowej;
-kształcenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na podany temat;
-kształcenie umiejętności klasyfikowania wg określonego kryterium;
-posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
I. Zabawa „Łąka”- ćwiczenie wyobraźni;
-oglądanie zielników ze zdjęciami traw i ziół rosnących na łące;
„Co słychać na łące?”- rozpoznawanie głosów zwierząt Cd.32-35;
II. Przygotowanie do wycieczki - odrysowanie i wycinanie swojej prawej stopy; rozmowa na temat poprawnego zachowania się;
-wycieczka na łąkę – szukanie okazów spełniających określony warunek, opisywanie swoich znalezisk, opisywanie kolorów dominujących na łące, wsłuchiwanie się w dźwięki dochodzące z łąki – próby ich identyfikacji;
-odszukiwanie na podstawie zdjęć wybranych traw i ziół;
-obserwacje trawy i zwierząt w niej ukrytych przez lupę;
-zabawa badawcza „Nasze stopy”;
- zestaw zabaw ruchowych „Zwierzęta na łące”;
-ćwiczenia w przeliczaniu i rozpoznawaniu zapisanych liczb Ćw.s.3;
-ćwiczenia w różnicowaniu roślin zebranych na łące;
-„Wiosenna łąka”- układanie puzzli W.
-osłuchanie z piosenką „Wiosna”;
przyrodnicza
muzyczna
-rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny i zwierzęta występujące na łące;
-wypowiada się na określony temat;
-identyfikuje dźwięki dochodzące z łąki;
-potrafi właściwie zachować się w naturalnym środowisku przyrodniczym;
-wyszukuje wybrane rośliny na podstawie zdjęć;
-aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych i ruchowych;
-prowadzi obserwacje umiejętnie posługując się lupą;
-posługuje się liczebnikami głównymi w znanym zakresie;
-dokonuje klasyfikacji według określonego kryterium;
-sprawnie układa puzzle;
2.„Delfin Fum”
-wzbogacenie wiadomości na temat życia zwierząt wodnych – omówienie środowiska ich życia;
-wprowadzenie drukowanych i pisanych liter „f”, „F”;
-doskonalenie słuchu fonematycznego;
-ustalenie cech spółgłoski „f”;
...
zabcia83