Plan wynikowy- Język polski w klasie pierwszej „Rozwinąć skrzydła” WKD-4014-81/00
Gimnazjum nr 4 im. Polskich Noblistów w Gnieźnie
Marlena Romecka rok szkolny 2008/ 2009
L.p.
Tematyka
zajęć
Osiągnięcia ucznia na poziomie podstawowym
Osiągnięcia ucznia na poziomie rozszerzonym
Materiał
Uwagi o realizacji
Ścieżki
edukacyjne
Nr
standardu
1.
2.
Kryteria oceniania
Podpisanie kontraktu dot. pracy na języku polskim.
- uczeń zapoznaje się z kryteriami oceniania oraz wymaganiami - podpisuje kontrakt dot. pracy na języku polskim;
- odnotowuje listę lektur wraz z terminami ich omawiania;
- przegląda nowe podręczniki i zaznajamia się z ich układem treści.
KK1, KK2- T. Michałkiewicz „Rozwinąć skrzydła” podr. do kształcenia kulturowego cz. 1 i cz. 2
KJ - E. Wierzbicka- Piotrowska „Rozwinąć skrzydła”
podr. do kształcenia
jezykowego
MN- A.Łuczak, E. Prylińska, R.Maszka
„Miedzy nami”
Język polski,
Zeszyt ćwiczeń do gimnazjum cz.1 i cz.2
WRZESIEŃ
3.
Nigdy tego nie zapomnę- piszemy opowiadanie.
- opowiada o swoich wakacyjnych przygodach;
- wymienia cechy charakterystyczne opowiadania jako formy wypowiedzi;
- stosuje poprawnie narrację pierwszo i trzecioosobową;
- samodzielnie w domu pisze opowiadanie z użyciem dialogu.
II.1
II.4
4.5.
J. Tuwim „Strofy o późnym lecie- interpretacja i analiza utworu.
- określa temat wiersza;
- konkretyzuje podmiot liryczny;
- określa adresata wypowiedzi lirycznej;
- określa nastrój wiersza;
- analizuje budowę wiersza
wyróżnia epitety i określa ich funkcję;
- rozpoznaje w utworze epitety metaforyczne.
- uzupełnia schemat określeniami dotyczącymi obrazu poetyckiego;
- poprawnie zapisuje wyrazy z ó/u, rz/ż, ch/h, ę/em, en, ą/om, on;
- przekształca wypowiedzi poetyckie na język potoczny;
- redaguje wypowiedź, wykorzystując podane wyrażenia.
MN kl. 1. cz. 1
s. 29- 35
I.1
I.2
I.4
6
Po co czytać książki?
- czyta tekst ze zrozumieniem, korzystając z przypisów;
-wyodrębnia części tematyczne w tekście;-uzasadnia potrzebę czytania książek;
- wypowiada się na temat przeczytanych dotychczas książek.
- komentuje tezy zawarte w felietonie Eco, wzbogaca je o własne argumenty;- wypowiada się na temat różnych dziedzin kultury;- potrafi ciekawie zaprezentować swym rówieśnikom propozycję lektur.
KK1. s.7-8.
Cz. Miłosz „Ale książki...” (fragm.)
U. Eco „Dlaczego książki przedłużają nam życie? (fragm.)
Edukacja czytelnicza i medialna
I. 2
I.3
II.5
II. 6
7.
8.
Język jako narzędzie i jako tworzywo.
Słowianie- pobratymcy w słowie.
-przedstawia w formie dialogu sytuacje ukazane na obrazie;-wybiera z tekstu potrzebne informacje;-wymienia pozawerbalne sposoby porozumiewania się ludzi;-zna różne funkcje języka;
-potrafi podać przykład sytuacji, w której wykorzystana jest dana funkcja języka;
-wie, na czym polega czynna rola języka w tworzeniu tekstu;
- podaje przykłady realizacji różnych funkcji języka ujawniającego się w postaci mówionej i pisanej;-rozpoznaje funkcje języka, którymi się posługuje;
- rozumie pojęcia: język naturalny, język sztuczny, tworzywo dzieła sztuki, tworzywo dzieła literackiego
- samodzielnie notuje w formie mapy mentalnej;
- wyjaśnia znaczenie podanych frazeologizmów i używa ich w zdaniu.
KJ s.7-9.
MN cz.1. s. 8-11
Kończąca rozdział 1. rozmowa „ptaków” może być początkiem dyskusji na temat różnic między językiem ludzkim a językiem zwierząt.
II.3
9.10.
Monolog, dialog, polilog.Redagowanie dialogu- ćwiczenia językowe.
-analizuje sytuacje przedstawione na obrazach;-formułuje prawdopodobne tematy rozmów postaci;
-dostrzega związek między dziełem sztuki a zjawiskami językowymi;-układa dialog i zapisując go, właściwie posługuje się znakami interpunkcyjnymi;
-rozumie znaczenie słów: monolog, dialog, polilog;
-wskazuje, jaki rodzaj wypowiedzi jest monologiem, dialogiem lub polilogiem.
-posługuje się różnymi sposobami zapisu dialogu;
- wyróżnia wypowiedzi poszczególnych osób w tekście poetyckim;-uzasadnia swoje stanowisko, przywołując przekonujące argumenty.
KJ. S. 10-14
Dodatkowo praca z tekstem J. Twardowskiego „Mędrcy”
11.
Natchnienie każdemu przydarzyć się może.
- zna najważniejsze wiadomości o polskich laureatach;
-przygotowuje przed lekcją materiały na gazetkę klasową ;- rozumie treść przemówienia poetki;- wyszukuje i nazywa środki stylistyczne użyte w tekście;- zna cechy przemówienia;
- określa funkcję środków stylistycznych użytych przez poe...
Osiniec