Nowa Era klasa 1..doc

(371 KB) Pobierz
L

Plan wynikowy- Język polski w klasie pierwszej „Rozwinąć skrzydła” WKD-4014-81/00

Gimnazjum nr 4 im. Polskich Noblistów w Gnieźnie

Marlena Romecka                   rok szkolny 2008/ 2009

 

L.p.

Tematyka

zajęć

Osiągnięcia ucznia na poziomie podstawowym

Osiągnięcia ucznia na poziomie rozszerzonym

Materiał

Uwagi o realizacji

 

Ścieżki

edukacyjne

Nr

standardu

1.

 

2.

Kryteria oceniania

 

Podpisanie kontraktu dot. pracy na języku polskim.

- uczeń zapoznaje się z kryteriami oceniania oraz wymaganiami - podpisuje kontrakt dot. pracy na języku polskim;

- odnotowuje listę lektur wraz z terminami ich omawiania;

- przegląda nowe podręczniki i zaznajamia się z ich układem treści.

KK1, KK2- T. Michałkiewicz „Rozwinąć skrzydła” podr. do kształcenia kulturowego cz. 1 i cz. 2

 

KJ - E. Wierzbicka- Piotrowska „Rozwinąć skrzydła”

podr. do kształcenia

jezykowego

 

MN- A.Łuczak, E. Prylińska, R.Maszka

„Miedzy nami”

Język polski,

Zeszyt ćwiczeń do gimnazjum cz.1 i cz.2

WRZESIEŃ

 

 

 

 

 

 

 

3.

Nigdy tego nie zapomnę- piszemy opowiadanie.

- opowiada o swoich wakacyjnych przygodach;

- wymienia cechy charakterystyczne opowiadania jako formy wypowiedzi;

- stosuje poprawnie narrację pierwszo i trzecioosobową;

- samodzielnie w domu pisze opowiadanie z użyciem dialogu.

 

 

II.1

II.4

4.5.

J. Tuwim „Strofy o późnym lecie- interpretacja i analiza utworu.

- określa temat wiersza;

- konkretyzuje podmiot liryczny;

- określa adresata wypowiedzi lirycznej;

- określa nastrój wiersza;

- analizuje budowę wiersza

wyróżnia epitety i określa ich funkcję;

- rozpoznaje w utworze epitety metaforyczne.

- uzupełnia schemat określeniami dotyczącymi obrazu poetyckiego;

- poprawnie zapisuje wyrazy z ó/u, rz/ż, ch/h, ę/em, en, ą/om, on;

- przekształca wypowiedzi poetyckie na język potoczny;

- redaguje wypowiedź, wykorzystując podane wyrażenia.

MN kl. 1. cz. 1

s. 29- 35

 

I.1

I.2

I.4

6

Po co czytać książki?

- czyta tekst ze zrozumieniem, korzystając z przypisów;

-wyodrębnia części tematyczne w tekście;
-uzasadnia potrzebę czytania książek;

- wypowiada się na temat przeczytanych dotychczas książek.

- komentuje tezy zawarte w felietonie Eco, wzbogaca je o własne argumenty;
- wypowiada się na temat różnych dziedzin kultury;
- potrafi ciekawie zaprezentować swym rówieśnikom propozycję lektur.

KK1. s.7-8.

Cz. Miłosz „Ale książki...”  (fragm.)

U. Eco „Dlaczego książki przedłużają nam życie? (fragm.)

Edukacja czytelnicza i medialna

I.1

I. 2

I.3

II.5

II. 6

7.

 

8.

Język jako narzędzie i jako tworzywo.

Słowianie- pobratymcy w słowie.

-przedstawia w formie dialogu sytuacje ukazane na obrazie;
-wybiera  z tekstu potrzebne informacje;
-wymienia pozawerbalne sposoby porozumiewania się ludzi;
-zna różne funkcje języka;

-potrafi podać przykład sytuacji, w której wykorzystana jest dana funkcja języka;

-wie, na czym polega czynna rola języka w tworzeniu tekstu;

- podaje przykłady realizacji różnych funkcji języka ujawniającego się w postaci mówionej i pisanej;
-rozpoznaje funkcje języka, którymi się posługuje;

- rozumie pojęcia: język naturalny, język sztuczny, tworzywo dzieła sztuki, tworzywo dzieła literackiego

- samodzielnie notuje w formie mapy mentalnej;

- wyjaśnia znaczenie podanych frazeologizmów i używa ich w zdaniu.

KJ s.7-9.

 

MN cz.1. s. 8-11

Kończąca rozdział 1. rozmowa „ptaków” może być początkiem dyskusji na temat różnic między językiem ludzkim a językiem zwierząt.

I.2

I.3

I.4

II.3

9.
10.

Monolog, dialog, polilog.

Redagowanie dialogu- ćwiczenia językowe.

-analizuje sytuacje przedstawione na obrazach;
-formułuje prawdopodobne tematy rozmów postaci;

-dostrzega związek między dziełem sztuki a zjawiskami językowymi;
-układa dialog i zapisując go, właściwie posługuje się znakami interpunkcyjnymi;

-rozumie znaczenie słów: monolog, dialog, polilog;

-wskazuje, jaki rodzaj wypowiedzi jest monologiem, dialogiem lub polilogiem.

-posługuje się różnymi sposobami zapisu dialogu;

- wyróżnia wypowiedzi poszczególnych osób w tekście poetyckim;
-uzasadnia swoje stanowisko, przywołując przekonujące argumenty.

KJ. S. 10-14

 

Dodatkowo praca z tekstem J. Twardowskiego „Mędrcy”

I.1

I.4

II.3

II.5

11.

 

 

 

Natchnienie każdemu przydarzyć się może.

 

- zna najważniejsze wiadomości o polskich laureatach;

-przygotowuje przed lekcją materiały na gazetkę klasową ;
- rozumie treść przemówienia poetki;
- wyszukuje i nazywa środki stylistyczne użyte w tekście;
- zna cechy przemówienia;

- określa funkcję środków stylistycznych użytych przez poe...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin