11. Zasady organizowania krajoznawstwa i turystki przez szkoły i placówki.doc

(47 KB) Pobierz
Zasady organizowania krajoznawstwa i turystki przez szkoły i placówki:

Zasady organizowania krajoznawstwa i turystki przez szkoły i placówki:

 

  1. Cele organizowania wycieczek:

-          Poznawanie kraju (przyrody, tradycji, zabytków)

-          Poznawanie kultury, języka

-          Poszerzanie wiedzy

-          Podnoszenie sprawności fizycznej

-          Przeciwdziałanie patologii społecznej

 

  1. Krajoznawstwo, turystyka może być organizowana w ramach:

-          Zajęć lekcyjnych

-          Zajęć pozalekcyjnych

-          Zajęć pozaszkolnych

 

  1. Rodzaje wycieczek:

-          Wycieczki przedmiotowe (organizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu nauczania)

-          Wycieczki krajoznawczo-turystyczne (nie wymaga przygotowania kondycyjnego uczniów)

-          Imprezy krajoznawczo-turystyczne (biwaki, turnieje itd.)

-          Imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne (udział wymaga przygotowania kondycyjnego)

-          Imprezy wyjazdowe (zielone szkoły, szkoły zimowe itd.)

 

  1. Organizacje i program wycieczek trzeba dostosować do wieku, zainteresowań, potrzeb, stanu zdrowia, przygotowania kondycyjnego uczniów.
  2. Szkoły mogą organizować wycieczki i imprezy zagraniczne.

Zgodę na zorganizowanie wycieczki musi wyrazić dyrektor szkoły. Dyrektor musi powiadomić organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o organizacji wycieczki lub imprezy.

Takie zawiadomienie musi zawierać następujące punkty:

-          Nazwę kraju

-          Czas pobytu

-          Program pobytu

-          Imię i nazwisko kierownika lub opiekunów

-          Listę uczestników biorących udział w wyjeździe, wraz z określeniem ich wieku

 

  1. Udział uczniów niepełnoletnich w wyjazdach, z wyjątkiem tych, które odbywają się w czasie lekcji, wymaga zgody rodziców lub opiekunów prawnych uczniów.
  2. Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym. Należy określić jej cel, trasę, harmonogram i regulamin, a następnie przedstawić go uczestnikom.
  3. Kartę wycieczki lub imprezy zatwierdza dyrektor szkoły.

Karta musi zawierać:

-          Program wycieczki lub imprezy

-          Listę uczestników

-          Imię i nazwisko kierownika

-          Liczbę opiekunów

  1. Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy. Jest to osoba z kadry pedagogicznej danej szkoły, która posiada odpowiednie kwalifikacje.
  2. Kierownikiem wycieczki może być osoba, która jest pełnoletnia i:

-          Ukończyła kurs kierowników wycieczek lub

-          Jest instruktorem harcerskim lub

-          Posiada uprawnienia przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek

  1. Kierownik wycieczki lub imprezy w szczególności:

-          Opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy

-          Opracowuje regulamin

-          Zapewnia odpowiednie warunki realizacji programu

-          Zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa

-          Określa zadania opiekunów

-          Organizuje transport, wyżywienie i nocleg

-          Dysponuje środkami finansowymi

-          Dokonuje podziału zadań uczestników

-          Dokonuje podsumowania i rozliczenia na zakończenie

  1. Opiekunem wycieczki może być nauczyciel, lub po uzyskaniu zgody od dyrektora inna osoba pełnoletnia.
  2. Zadania opiekuna:

-          Sprawowanie opieki nad uczniami

-          Współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy

-          Sprawowanie nadzoru nad uczniami (bezpieczeństwo!)

-          Nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom

-          Wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika

  1. Kierownikiem lub opiekunem wycieczki lub imprezy zagranicznej musi być osoba znająca język obcy w stopniu komunikatywnym.
  2. Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków. W przypadku wycieczki zagranicznej- od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
  3. Wycieczka może być finansowana ze środków pozabudżetowych:

-          Pozabudżetowych odpłatności uczestników wycieczek

-          Z samorządu uczniowskiego

-          Ze środków wypracowanych przez uczniów

-          Ze środków przekazanych przez rade rodziców lub rade szkoły oraz inne osoby fizyczne i prawne.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin