Pojęcie diagnozy
Pojęcie pochodzi z j. greckiego, oznacza rozróżnianie, osądzanie. Wyrosło na gruncie nauk przyrodniczych i do teraz oznacza rozpoznanie choroby na podstawie analizy zmian, jakie wywołuje ona w organizmie.
Diagnoza społeczna- rozpoznanie, określenie cech zjawisk społecznych na podstawie badań empirycznych. (Cel: stworzenie maksymalnych warunków rozwoju).
Diagnoza pedagogiczna- jest opisem wyników badania określonego wycinka rzeczywistości wychowawczej dokonany na podstawie zebranych i ocenianych danych, pochodzących z różnych źródeł, które obejmuje opis danego złożonego stanu rzeczy, wyjaśnienie jej genezy lub przyczyny, wyjaśnienie jej znaczenia i ustalenie etapu jego rozwoju, możliwości zmiany tego stanu rzeczy lub jego utrzymania w kierunku pożądanym pedagogicznie ( Mazurkiewicz 1995).
Diagnoza psychologiczna- jest to proces aktywnego poszukiwania danych potrzebnych do podjęcia decyzji o działaniach zmierzających do zmiany aktualnego stanu psychospołecznego człowieka (Paluchowski 1995).
Ogólnie- to rozpoznanie jakiegoś stanu rzeczy i jego tendencji rozwojowych na podstawie objawów w oparciu o znajomość ogólnych prawidłowości ( Ziemski 1973, Paluchowski 2001).
Zadania diagnozy
Diagnoza psychologiczna i medyczna ma 3 zadania:
1) Opis zaburzeń zachowania występujący u badanego w różnych sytuacjach- rodzinnej, zawodowej, towarzyskiej.
2) Wykrycie leżących u jej podstaw dysfunkcji psychicznych w zakresie motywacji i procesów orientacyjnych, które nie pozwolą badanemu rozwiązać w sposób prawidłowy jego problemów życiowych.
3) Określenie, jaki udział w genezie zaburzeń miały mechanizmy psychologiczne:
a) w jakim stopniu zaburzenia są uwarunkowane czynnikami sytuacyjnymi, a w jakim wynikają z zaburzeń osobowości
b) w jakim stopniu defekty osobowości zostały zdeterminowane organicznie, a w jakim psychologicznie przez czynniki środowiskowe lub czynniki somatyczne i konstytucyjne ( choroby, defekty receptorów narządu ruchu, budowy ciała).
Zadania diagnozy pedagogicznej podane są w jej definicji.
Cele diagnozy w odniesieniu do dziecka
· cel normatywny- prowadzi do ustalenia właściwości osoby badanej, które w dalszej fazie zostaną porównane ze wzorcami norm cech występujących wśród dzieci w tym samym wieku (np. wzrost, obwód głowy…)
· cel ekologiczny- jest to poszukiwanie uwarunkowań środowiskowych pojawienia się takich, czy innych właściwości dziecka
· cel idiograficzny- występuje podczas indywidualnego diagnozowania i prognozowania rozwoju poszczególnych dzieci traktowanych jako obiektów, dzięki którym można określić ich niepowtarzalny rozwój, wyjaśnić ich zachowanie
· cele instytucjonalne- mają odpowiedzieć na pytania dot. dalszego rozwoju dziecka, formułowane przez instytucje wychowawcze, opiekuńcze, sądowe
· cel systemazycyjny- formułowany jest w związku z planowanymi badaniami naukowymi poszukującymi prawidłowości w danej dziedzinie nauki lub nastawionymi na weryfikację hipotez badawczych odnoszących się do ogólnych teorii rozwoju człowieka. Badania mają charakter podłużny.
· Cel profilaktyki prozdrowotnej jest to poszukiwanie optymalnych wyznaczników rozwoju dziecka. Diagnoza służy sprawdzeniu lub ewaluacji programów terapeutycznych, wychowawczych i profilaktycznych do tej pory stosowanych ( Dołęga 1997)
Typy badań dziecka
1) Badania opisowe- polegające na obserwacji dziecka i rejestrowaniu tego, co się widzi. Służą do wyjaśniania i wykrywania związku zachowania się dziecka z różnego typu naturalnymi czynnikami. Prowadzone są we wstępnych etapach zbierania informacji o dziecku. Narzędziem jest dziennik obserwacyjny.
2) Badania korelacyjne- polegające na poszukiwaniu związku między danymi uzyskiwanymi w diagnozie. Mierzy się korelację lub siłę zależności np. związek między długością czasu poświęconego codziennej zabawie dziecka z dorosłymi, a rozwojem jego mowy.
Narzędzie to strukturalizowane wywiady środowiskowe, kwestionariusze, skale ocen, obserwacja pośrednia, czyli bazujemy na informacjach otrzymanych od opiekunów, rodziców itp.
3) Badania eksperymentalne- służą wnioskowaniu o związkach przyczynowo- skutkowych różnych czynników biorących udział w rozwoju dziecka. Są przeprowadzane w specjalistycznym laboratorium, ale nie jest to wymóg konieczny. Na potrzeby eksperymentu konstruowane są zadania, dzięki którym można badać np. Tylko jedną zmienną.
Narzędzie to: niektóre techniki obserwacji ( próbki czasowe, próbki zdarzeń, analiza jednostek pola), skale rozwojowe.
4) Badania nad rozwojem- jest to śledzenie zmian dokonujących się w miarę upływu czasu. W badaniach nad rozwojem stosuje się następujące strategie badawcze: badania podłużne, badania poprzeczne, badania poprzeczno-podłużne, międzykulturowe i badania porównawcze
· badania podłużne(longitudinalne)-polegające na wielokrotnym powtarzaniu obserwacji lub innej metody badawczej w stosunku do tej samej grupy dzieci. Służą do oceny stałości danej cechy w kolejnych latach życia. Odmianą tych badań są badania biegu życia. Stosuje się metody badawcze typu opisowego, korelacyjne i eksperymentalne.
· badania biegu życia- mają za zadanie śledzenie wydarzeń życiowych ludzi i ich wpływ na daną cechę np. rozwój psychiczny.
Narzędzia to: zbieranie danych opisowych na podstawie wywiadów, genogramów (historii rodziny dzieci), dokumentacji szpitalnej. Badania mają charakter archiwalny.
· badania poprzeczne- jest to mierzenie wpływu wieku na rózne cechy rozwojowe, np. rozwój mowy. Służą do tego badania eksperymentalne i korelacyjne.
· badania poprzeczno-podłużne- łączą te dwa podejścia ze sobą. Mają charakter korelacyjny i eksperymentalny. Polegające na wielokrotnym pomiarze tych samych cech rozwojowych, np. mowy, myślenia u tych samych dzieci w różnym czasie.
· badania międzykulturowe- są przydatne przy rozstrzygnięciu czy dana cecha lub właściwości rozwojowe mają ukierunkowania genetyczne, czy środowiskowe i co wpływa na różnice w ich rozwoju lub funkcjonowaniu.
· badania porównawcze- często stosowane wobec małych dzieci. Służą do oceny zbieżności zachowań niemowląt z zachowaniem zwierząt. Część tych badań ze względów etycznych prowadzi się tylko na zwierzętach, a następnie uzyskane dane interpretuje się w odniesieniu do ludzi. Ze względu na ruchy ekologiczne ochrony zwierząt badania takie o charakterze eksperymentalnym ograniczone są do minimum (Dołęga 1997).
Rodzaje technik badawczych
WYWIAD
jawny
ukryty
nieformalny
formalny
swobodny
skategoryzowany
indywidualny
zbiorowy
zwykły
panelowy
psychologiczny
środowiskowy
ustny
pisemny
↓ ↓
Mogą wykonywać mogą je wykonywać osoby, które są do takich wywiadów
np. studenci powołane, np. z różnych instytucji (prokuratura, lekarz) lub
pracownicy naukowi
· jawny - określam cel respondentowi, informuję o co chodzi
ukryty - respondent nie wie o celu
· nieformalny - nie inf. osoby o celach, ale mówią, że nie będzie ten wywiad wykorzystany
formalny - poinformowanie osoby, że to co mówi będzie miało konsekwencje
· swobodny - jeśli np. na badania diagnostyczne dziecka to pozwalam się rodzicom w pełni
wypowiedzieć na ten temat. Pozwala to na uzyskanie zaufania.
skategoryzowany - dokładnie określone pyt
· indywidualny - jest prowadzony z jedną osobą
zbiorowy – prowadzony z więcej niż jedną osobą
· panelowy - dla większej zbiorowości, robionych pewien okres czasu (np. spis powszechny)
· psychologiczny - jest to rozmowa wcześniej zaplanowana i przygotowana, przeprowadzona w celu zebrania danych o przejawach zachowania albo też o faktach: zdarzeniach z życia rozmówcy, które są niedostępne bezpośredniej obserwacji (na podst.internetu).
ANKIETA – typy ankiet zależą od dwóch kryteriów
1. Sposobu ich rozprowadzania – ankieta środowiskowa, prasowa, pocztowa
2. Sposobu motywowania respondentów do odpowiedzi – ankieta jawna, ukryta
OBSERWACJA
Bezpośrednia
Sami obserwujemy obiekt
Pośrednia
Zbieramy informacje historyczne lub ktoś za nas obserwuje
Kontrolowana
Określamy co sprawdzamy, np. 3 cechy
Swobodna
Ogólna, nie ma celu obserwacji
Ciągła (w odniesieniu do dziecka)
obserwacje przez dłuższy okres czasu, zazwyczaj ma charakter swobodny
Fotograficzna
(w danym momencie na zasadzie całościowej analizujemy „tu i teraz”)
Pozwala na wyeliminowanie zagrożeń, np. w pomieszczeniu
Jawna
Ukryta
Neutralna
stajemy obok i patrzymy co się dzieje
Uczestnicząca
Bezpośrednio bierzemy udział i sami staramy się wejść w środowisko i dopasować do niego. Nie zawsze można te obserwacje zrobić
Potoczna
Obserwujemy ludzi wokół siebie, np. obserwacje ludzi
Naukowa
ANALIZA DOKUMENTÓW I WYTWORÓW PRAC:
1. Typy analizy
Zewnętrzna (identyfikacyjna)
Badamy dokument z zewnątrz (wygląd, czy zniszczony, w jakim jest stanie, na jakim papierze, czy jesteśmy w stanie odtworzyć)
Wewnętrzna (analiza treści)
Zawartość, język
Formalna (zewnętrzna forma)
Budowa, struktura, okładka, tylko wygląd
Treściowa (jakościowy opis)
Co się znajduje w środku
Ilościowa (analiza częstotliwości występowania)
Ile takich dokumentów do tej pory powstało
Jakościowa (uchwycenie cech indywidualnych)
2. Typy dokumentów
· zastane - np. wytwory prac dziecka,
...
mooost